PR články

Superpočítač dokáže v Technickém vývoji zázraky

Chcete být u toho, když se dějí zázraky? V oddělení Technického vývoje ve ŠKODA AUTO hledáme nové kolegy do zkušeben i k počítači. Pojďte s námi tvořit budoucnost.
Superpočítač dokáže v Technickém vývoji zázraky

V Datovém centru ŠKODA AUTO máme superpočítač, což je spojení velkého množství vysoce výkonných počítačů do jednoho celku, jehož jednotlivé části spolu komunikují. Svým výkonem nahradí zhruba 60 000 běžných počítačů. Přes 600 let by trval na běžném PC výpočet simulací provedených při vývoji modelu ŠKODA KODIAQ. Pro superpočítač to byla otázka několika málo měsíců. Škodovka má totiž nejvýkonnější výpočetní centrum ve střední a východní Evropě. Po letošním plánovaném rozšíření spotřebuje Datové centrum tolik energie, kolik za rok vyprodukuje elektrárna na přehradě Les Království.

Hlavním „zákazníkem“ superpočítače jsou oblasti technického výzkumu a vývoje, jelikož ŠKODA AUTO disponuje jediným vývojovým centrem v Automotive v České republice. Simulace se používají ve všech fázích výzkumu a vývoje nového vozu od designu až po vznik finálního výrobku.

Klepněte pro větší obrázek

Technici a vývojáři můžou díky superpočítači prověřit mnohonásobně víc možností než v reálných fyzických testech, navíc v kratším čase a s nižšími náklady. Neznamená to absolutní opuštění klasických metod, ale jejich omezení na nezbytnou míru. Pomocí simulací se dá vývoj zefektivnit. „Když provedu reálný crash test s fyzickým vozem, mohu následně jen vyhodnotit výsledek,“ říká Tomáš Kubr, vedoucí oddělení vývoje funkčnosti. „Když se po vyhodnocení rozhodnu otestovat ještě něco jiného, musel bych rozbít další auto. Kdežto se superpočítačem jen změním zadání a můžu test opakovat.“

I aerodynamika interiéru vozu je věda. Klimatizování a topení v autě je i otázkou bezpečnosti. Řidič musí být čilý a schopný rychle reagovat na nenadálé situace v provozu. V zimě musí zase auto rychle rozmrznout a odmlžit se. „Konkrétně rozmrazování je poměrně složitý fyzikální jev, který bychom bez superpočítače mohli těžko simulovat,“ popisuje Jan Jagrik, vedoucí oddělení aerodynamiky ve ŠKODA AUTO. „Vrstva ledu ležící na skle změní díky ofukování teplým vzduchem z topení dvakrát své skupenství. Modelovat v jedné simulaci všechna skupenství není jednoduché a tohle všechno umíme nejen spočítat, ale i zobrazit ve 3D,“ dodává.

Počítač sám by ale nemohl fungovat bez lidské obsluhy. „Člověk je nenahraditelný,“ uzavírá téma Jan Jagrik. „Superpočítač dokáže vygenerovat řadu výsledků a výpočtů, ale přemýšlet nad nimi musí expert, který pak rozhoduje o úpravách, které vedou nejkratší cestou k dosažení požadovaných vlastností vyvíjeného vozu.“

Právě teď rozšiřujeme tým technického vývoje, více informací najdete na www.skoda-kariera.cz/vyvoj.

Další článek: Přes IPv6 už běží čtvrtina internetového provozu, hlásí Google

Témata článku: PR články

Advertisement
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X