Kolego, cela Vase vytka se, pokud dobre ctu, tyka zrnitosti vs. citlivost filmu. Nevim jak vy, ale ja jsem zasadni rozdil nepozoroval ani v 90. letech minuleho stoleti ci tisicileti (to zni hrozne, vidte, navic jsem nezaznamenal zadny zasadni chemicky prulom za poslednich 10 let). Proste fotky ze 17DIN byly vzdy o necem jinem nez z 24DIN (27DIN jsem pouzival minimalne, to jsem v mistnostech radsi prisvetlovat k tomu urcenymi zarovkami) - zpracovani na to jiz nemelo (cimz nerikam, ze nemuselo) teemr zadny vliv. Myslim si, ze do dnes plati, ze CB proces je mene nachylny k chybam nez barevny a to vcetne 'chyb', ktere jsem rozebiral. Je pravdou, ze v poslednich 8 letech jsem tento proces nezpracovaval (presneji receno od maturity, kdy jsem delal posledni CB fotky) a navic sehnat potrebne nadobicko, tedy spise patricne chemikalie (mysleno vyvojka, ustalovac, belici lazen apod.), je problem a FOMA ma zastoupeni jen v par mestech... a kdyz jsem byl ve firemni prodejne FOMA v Brne asi tak pred 3 lety, sortiment mne vylozene sklamal.... (BTW nevite, kdy a kde skoncilo nemecke ORWO? Lepsi chemii i papiry jsem v zivote nevidel (kvalitu (vcetne zrna), ktere jste s FOMA materialem dosahoval v 80. letech jste s ORWO dosahoval bez problemu o 20 let drive za velmi prijatelnou cenu) - mluvim samozrejme o CB procesu, u barevneho je to mozna jinak a favorite jsou jinde)
Nicmene muj prispevek reaguje i na dalsi aspekty - napr. hloubka ostrosti. Nemam pocit, ze by se fyzikalni zakony lomu svetla zmenily natolik, abychom mohli prohlasit, ze u digitalu plati jina pravidla nez v jinych oblastech, kde se optika uplatnuje. Tim chci rici, ze clonove cislo vs. expozicni cas a tim padem vs. hloubka ostrosti je aktualni uplne stejne jako pred 40 lety, kdyz zacinal s fotografiemi muj otec. Fotoaparat SMENA znam moc dobre, jeden lezi ve fotokomore dodnes..., Pentax rovnez, ja osobne dodnes fotim na Exa 1a (1b byla silene draha ve sve dobe), otec na Praktiku, nepotrebujeme zadna moderni udelatka, jedine co potrebuji ja je asi tak 20 let stary expozimetr, ktery spolehlive meri dodnes...
A kdyz uz mluvite o tom digitalu, troufam si tvrdit, ze nikdy nemate obrazek toho co Vy vidite, ale obrazek toho, jak to vnima elektronika a co vice, ono nejde jen o vernost, ale take o to, jak si elektronika mysli, ze by se Vam to libilo nejlepe... A kdyz uz obrazek nevyjde dle ocekavani, od ceho jsou filtry a dalsi post-procesing obrazku? Ne nadarmo se rika, ze digitalni dnesek a zitrek bude mit se skutecnou realitou cim dal mene spolecneho...
PS: Odhlednu-li od zrnitosti filmu, presto expozicni cas 1/125 (ktery dokonce nektere udelatka maji natvrdo a snazi se to honit ciste pres clonu) pouzivam pouze za velmi jasneho pocasi, zpravidla to charakter snimku vyzaduje a svetelne okolnosti donuti, ze musim fotit na 1/60, pripadne 1/30. S 1/15 moc neexperimentuju, tu nejsem schopen rozumne drzet v ruce, to uz radsi tu 1/1, ktera se mi docela dari... Navic nevim proc se dneska 1/125 pouziva jako default a kazda knizka pro 'amatery' zacina s ucenim odhadovat expozici prave pri tomto case, nevim jak Vy, ale 1/60 rozmazat povazuju docela velky kumst. Samozrejme, kdyz fotim objekt pohybujici se 200km rychlosti, mam jine preference, ovsem nevytvari vetsina obyvatel spise snimky 'pozor! vyleti ptacek', ktere jsou tak 'falesne'?