Technologie nám usnadňují osobní i pracovní životy – píší za nás slohy, uklízejí nám domovy a teď se s jejich pomocí dají také testovat reklamy. Hodnotí je sice stále lidé, skoro všechno ostatní je ale v nové webové aplikaci Behavio Platform automatizované.
Ať už reklamy v televizi co nejrychleji přepínáte, nebo je s nadšením glosujete, jedno je jasné – reklamní byznys v Česku roste. Největší tuzemští hráči za reklamu utratí okolo dvou miliard korun ročně a celková investice do marketingu bude letos podle předpovědí atakovat 150 miliard.
Výroba jedné dvacetivteřinové video reklamy stojí miliony korun, zakoupení časového slotu v televizním vysílání vyjde na další miliony. Při tak astronomických vynaložených částkách je jasné, že marketéři nemůžou pracovat jen s vlastním odhadem a potřebují předem co nejlépe znát reakci publika. Jenže získat relevantní data, podle kterých se dá video vyladit ještě před vysíláním, není vůbec jednoduché. Klasický výzkum trvá klidně i týdny a není to vůbec levná záležitost.
Vstříc automatizaci
Marketérům se blýská na lepší časy. Česká výzkumná a technologická firma Behavio totiž přišla s vlastním řešením, které výrazně usnadňuje celý proces – jde o platformu na automatizované testování reklam.

Testovat se dá takřka cokoliv, a to v jakékoli fázi – koncepty, obrázky nebo už hotová videa. Marketéři mohou mezi sebou porovnávat i různé verze reklam, a tak ještě před spuštěním kampaně zjistit, které z nich budou v publiku rezonovat. Nemusí tak investovat další peníze do reklam, které nefungují a namísto toho se mohou zaměřit na efektivnější varianty. „Testování v Behavio Platform je oproti klasickým výzkumům rychlejší a hlavně levnější,“ říká šéf výzkumu Behavio Vojtěch Prokeš.
Nástroj předává otěže do rukou stratégům a marketérům – obsloužit se totiž ve webovém rozhraní dokáží sami, a nemusí tak trávit čas zadáváním, vysvětlováním a komunikací s výzkumnou agenturou.
Jednou z největších přidaných hodnot Behavio Platform je, že si účinnost videa může zadavatel prohlížet vteřinu po vteřině, a to v přehledných křivkách. Z výsledků je proto na první pohled jasné, které části reklamy fungují a kde naopak zaostává za svým potenciálem.
Lidský faktor se z celého procesu, alespoň prozatím, úplně nevytrácí. „Pokud bude zákazník potřebovat pomoci s interpretací výsledků nebo budou chtít automatizovaný test rozšířit, naši sociologové jsou stále k dispozici,“ dodává Prokeš.
V reklamě emoce nestačí
Dlouholetý výzkum Behavio ukazuje, že nejúčinnější kampaně lidem efektivně předávají tři různé složky – emoce, značku a potřebu. „Emoce funguje v reklamě jako zesilovač. Čím silnější je, tím hlouběji se kampaň ukládá do paměti,“ vysvětluje Prokeš.

Silná emoce ale nepomůže v případě, že nejde ruku v ruce se zobrazením značky a relevantní potřeby. „Kampaň se musí v paměti diváka spojit s vhodnou nákupní potřebou, a proto ji musí kreativa jasně zobrazit – ideálně v době, kdy je emoční křivka nejvyšší,“ dodává Prokeš. Jestli se to všechno kampani podařilo se uživatelé dozví v jednoduché vizualizaci přímo v aplikaci.