Střípky z PDC aneb co chystá Microsoft v budoucnu?

Co bylo k vidění na letošním PDC? Jaká budou příští Office, Windows nebo Internet Explorer? A co grafika ve Windows Vista? Jak rychle budou startovat aplikace?

Související odkazy

Slovník
ActiveX
betaverze
DirectX
Linux
open source
RSS
server
toolbar
USB

Letošní konference PDC 2005 (Microsoft Professional Developers Conference) toho přinesla opět mnoho a řada věcí se týká samozřejmě i koncových uživatelů. Několik zpráv jsme vám již přinesli v podobě bleskovek, podrobně jste si mohli přečíst i o chystaných Office 12 či Internet Exploreru 7. Zajímavostí však bylo na PDC mnoho. Jeden článek je nemůže všechny pokrýt a proto jsme vybrali pouze několik zajímavých střípků z letošní PDC, které vám předkládáme v tomto stručném přehledu.

Office 12

O nové verzi kancelářského balíku se nebudu podrobně rozepisovat, samostatný článek jste si ostatně mohli přečíst minulý týden. Ve stručnosti jen připomenu, že Microsoft přichází s novým uživatelským rozhraním, které má uživatelům umožnit pracovat efektivněji. Některé novinky jsou poněkud kontroverzí. Uvidíme, jak budou vypadat ve finální verzi.

Z nových pojmů si uvedeme alespoň tzv. "ribbon", což je nový druh panelu, který nahrazuje menu i toolbar a zobrazuje množinu souvisejících funkcí pro danou oblast. Jsem docela zvědav, pod jakým názvem se budeme s tímto novým objektem uživatelského prostředí setkávat v naší lokalizované verzi.



Detail ribbonu v nové verzi Wordu

Internet Explorer 7

I nové verzi Internet Exploreru jsme věnovali samostatný článek. Kromě dalšího zvýšení bezpečnosti zejména lepší správou ActiveX a dalších vlastností došlo i k dalšímu vylepšení záložek zejména o funkci Quick Tabs - náhledy záložek. V původním článku nebyla tato funkce vidět na obrázcích, tentokrát už vám obrázek nabídnout můžeme.



Náhledy záložek - Quick Tabs

Co však nebylo v původním článku zmíněno je ještě jedna důležitá záležitost, která způsobovala dosud nejednomu vývojáři vrásky. Konečně byl odstraněn problém s DOCTYPE, takže validní XHTML stránky jsou nyní zpracovávány ve "strict" módu namísto původního "quirk". Sice se to může zdát jako drobný detail, ale je to velmi důležité a je až s podivem, že tento problém nebyl vyřešen již dávno.

Až po zveřejnění našeho článku byla také uvolněna betaverze Internet Explorer Developer Toolbar Beta, takže zájemci mohou stahovat zde. Co vlastně umí? Prohlížet a modifikovat DOM (document object model) webové stránky, lokalizovat a vybírat specifické elementy stránky, selektivně vypínat některá nastavení Internet Exploreru, validovat HTML, CSS, WAI i RSS linky, měnit velikost okna prohlížeče podle zadaných rozlišení a řadu dalších funkcí. Připomínám, že tento toolbar není nijak vázán na Internet Explorer 7 a minimální verze nutná pro jeho použití je verze 6.

IIS 7.0 a nový server

Je docela zvláštní jak Microsoft poslední dobou přiznává, že se nechává inspirovat například Linuxem či dalšími open-source projekty. O tom, že bude nová serverová verze operačního systému Windows více modulární jste si mohli přečíst v bleskovce. Rovněž bude možné startovat přímo do příkazové řádky bez grafického rozhraní. Inspirace Linuxem je více než zjevná.

Ale i webový server IIS 7.0 si vzal několik vlastností od konkurence. Tentokrát nebyl vzorem nikdo jiný než webový server Apache. Jednotlivé funkce serveru byly rozděleny do modulů, které budou zaváděny podle potřeby. Tím by mělo dojít ke zvýšení stability a výkonu. Moduly mohou být rovněž vyměňovány přímo za běhu.

Dalším důležitým zlepšením je zjednodušení konfigurace, která je nyní ukládána do XML konfiguračních souborů. Ty mohou být upravovány ručně, každá webová aplikace navíc může mít konfigurační soubor vlastní a veškeré změny jsou patrné prakticky okamžitě bez nutnosti restartu serveru. Nová verze IIS 7.0 též bude již nativně podporovat technologii ASP.NET.

SuperFetch - zrychlení startu aplikací?

Zrychlit start aplikací ve Windows se snaží Microsoft již dlouho. Jedním z nejjednodušších postupů je prostě předem nahrát do paměti části nejpoužívanějších aplikací. Microsoft však slibuje, že tentokrát bude tento systém daleko propracovanější.

Knihovny nejpoužívanějších aplikací budou zavedeny již během startu operačního systému. Například většina "vnitřního kódu" Outlooku bude zavedena během startu systému a teprve když uživatel opravdu spustí aplikaci, nahraje se již jen malý zbytek. Tím lze údajně docílit zrychlení startu až o 80 procent.

Je zde však jeden problém, který může tyto snahy zkomplikovat. Stejně jako je cílem zrychlit start aplikací, je neméně důležitým požadavkem také zrychlení startu celého systému a vzhledem k použité technologii "přednahrání" nejpoužívanějších knihoven do paměti jdou tyto snahy tak trochu proti sobě. Údajně má však být výrazně využito multithreadingu, nahrávání knihoven má běžet na pozadí a v případě dvoujádrových verzí procesorů by tato technologie neměla samotný start systému výrazně ovlivnit. Je to trochu příliš spekulací, osobně bych přehnaným nadšením zatím nehýřil.

Součástí technologie SuperFetch je další téma, o kterém jste si mohli rovněž přečíst v bleskovce a soudě i podle počtu ohlasů v diskusi jde o hodně kontroverzní záležitost. Jedná se o to, že Windows Vista budou umět využít externí paměťová média, nejčastěji USB flash disky, jako součást virtuální paměti systému. Jednoduchým zasunutím USB klíče tak můžete rázem získat o 512 MB paměti navíc, i když se samozřejmě nedá srovnávat s výkonem paměti RAM. V každém případě Microsoft očekává díky této technice další zrychlení práce celého systému. Data budou na USB zašifrována a údajně by nemělo systému vadit, když flash paměť kdykoliv odpojíte.

Grafika ve Windows Vista

Hodně debatovaným tématem je nové grafické rozhraní Windows Vista a hlavně na jakém hardware poběží. Celý systém by měl být složen z několika vrstev. To základní, tedy minimum pro spuštění systému a běžnou práci v něm, by mělo být dostupné už na integrovaných grafických kartách. Maximální zážitek a grafické orgie si ale užijete až na dražších modelech grafických karet s 512 MB paměti.

Klíčové pro vývojáře je především to, že ono požadované minimum, tedy například právě pro ony integrované grafické karty na základních deskách, je DirectX 9.0. Jedině systémy s podporou DX9 a vyšších verzí mohou obdržet logo Windows Vista a vývojáři se mohou spolehnout, že funkce DirectX 9.0 budou podporovány. Není však doposud oficiálně v dokumentech specifikováno minimum paměti. Neoficiálně však někteří vývojáři z Microsoftu prozradili, že minimum grafické paměti pro Windows Vista by mělo být 64 MB, doporučeno však bude 128 MB a s rostoucími nároky na rozlišení a efekty pochopitelně musíme jít výš. Na rozlišení 1600x1200 se doporučuje 256 MB.

     

Další novinka v akci - Sidebar

 

Průhlednost, 3D, animace

Celou věc trochu komplikuje blížící se DirectX 10, které bude součástí Vista a první betaverze budou dostupné spolu s veřejnou betaverzí Windows Vista beta 2. DirectX 10 nemá podle zástupců Microsoftu zcela nahradit své předchůdce, ale s verzí 9 bude alespoň nějaký čas koexistovat a to do té doby, dokud budou DirectX 9 grafické karty ještě v "produktivním věku". Důležitá je rovněž informace, že DirectX 10 nebude existovat pro starší verze Windows a to ani pro XP.

Co z toho všeho plyne? Jednoznačná odpověď na otázku jaký hardware bude na Vista potřeba stále visí ve vzduchu. Jisté je to, že pro maximální efekty, resp. výkon se zřejmě koupi nové DirectX 10 kompatibilní karty nevyhnete. Nikdo vás k tomu však nutit přímo nebude, díky jednotlivým grafickým vrstvám prostředí se zkrátka "propadnete" o stupínek níž a nebudou vám fungovat některé efekty. Jak hluboko spadnete bude záležet na vašem hardware, DirectX 9 je ale každopádně minimum a samozřejmě podpora Longhorn Display Driver Model.

Diskuze (76) Další článek: Rozsáhlá kniha o virech zdarma

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,