Streamování lokálních her má smysl. Jak na to?

  • Hry umí streamovat v rámci lokální sítě i platforma Steam
  • Vyzkoušeli jsme, jak funguje stream her z Xboxu do PC
  • Díky Nvidii lze hry sdílet s přáteli i přes internet
Kapitoly článku

Streamování vlastních her se hodí hned v několika případech, které běžně nastávají. Vyzkoušeli jsme několik řešení, které lze k tomu aktuálně využít. 

K čemu je vlastně streamování her dobré? Třeba na pohodlné hraní v gauči nebo v posteli, do níž je docela těžké dostat výkonný desktop. Ten zároveň většinou běží na Windows, a pokud tedy máte u televize třeba Steam Machine s linuxovým systémem, mnoho her lokálně nespustíte.

Podívali jsme se ale i na jiné příklady – rodinná televize s připojenou konzolí může být často důvodem sporů a řešením je opět stream hry, tentokrát však v opačném směru – do PC. A nakonec nesmíme zapomenout ani na přátelskou výpomoc, když si ve hře nevíte rady. V takovém případě stačí hru nasdílet zkušenějšímu hráči, který s postupem pomůže. Všechny tyto způsoby streamování jsme otestovali a porovnali jejich použitelnost.

gta.jpg
Tohle je obyčejné GTA V. Jenže běží na notebooku z roku 2008 s grafikou, která stačí sotva na přehrání videa z Youtube. Možné to je jen díky streamingu z herního desktopu

Hry jako služba

Ještě než se dostaneme ke streamování vlastních her, neměli bychom zapomenout na vzdálené streamované hraní, kdy je hra distribuována podobně jako písnička ze Spotify nebo film z Netflixu. O streamování her jsme poprvé začali uvažovat někdy před šesti lety, když první uživatele začala přijímat služba OnLive.

V té době však málokdo disponoval dostatečně kvalitním připojením s nízkou odezvou, a tak se v našich očích jednalo spíše o smělý pokus. Postupně se objevilo několik dalších služeb nabízející stejnou službu, ale většina z nich skončila ve spárech větších firem. Zmíněné OnLive svoje služby ukončilo letos na jaře poté, co jej koupilo Sony a technologii využilo pro streamovací služby v rámci konzolí Playstation.

Nejdále je pak Nvidia se službou GeForce Now (bývalý Grid), která je dostupná pro zařízení Shield. Uživatel může hrát okamžitě bez instalace a především na zařízeních, která nemají na tradiční lokální hraní výkon.

Předplatné takové služby je 8 dolarů za měsíc a ceny jednotlivých her jsou stejné, nebo podobné jako na Steamu. Abyste však o hry nepřišli po přerušení předplatného, přijde vám k objednávce i kód na Steam nebo na GOG.com. V případě, že máte dostatečně rychlé (50 Mb/s) a kvalitní připojení s nízkou odezvou, pak si bez větších problémů zahrajete ve Full HD s 60 snímky za sekundu.

Domácí sdílení od Steamu

Steam je největší platforma pro distribuci her. Kromě pokusů s vlastním operačním systémem SteamOS a herními stroji Steam Machines v posledních letech začal Steam pracovat i na možnostech sdílení a streamování her. Přidal tedy funkce Library Sharing a také In-Home Streaming.

První z nich prostě spojí dvě knihovny do jedné a přátelé tak mohou po nainstalování hrát vaše hry. Druhá z nich však slouží pro vzdálené hraní her prakticky na jakémkoliv stroji, na němž poběží klient Steamu. Může to tedy být notebook s Windows, úsporný nettop s Linuxem, ale i Mac. Jediným požadavkem je rychlé připojení k domácí síti a grafika, která zvládá dekódovat H.264 obsah. My jsme při testování jako klienta využili 7 let starý notebook Lenovo s grafikou FireGL V5700.

V praxi streamování vypadá naprosto triviálně. Pokud se na obou strojích v síti přihlásíte k jednomu účtu, upraví se spouštěcí nabídky jednotlivých her na klientském počítači, na němž budete hrát. U her, které nejsou nainstalovány lokálně, se možnost Play změní na Stream. V případě více než dvou počítačů v síti je navíc potom možné vybrat, z jakého bude stream probíhat.

steam-1.jpg
Steam detekoval na síti počítač se stejným loginem. Od této chvíle je možné nenainstalované hry rovnou streamovat

Společně se spuštěním streamování se na hostitelském herním desktopu nastartuje hra a od toho okamžiku běží Steam v režimu vzdálené plochy. Není tedy problém stisknout běžnou klávesovou zkratku Alt+Tab a přepnout se na plochu vzdáleného počítače.

Kvalita hraní samozřejmě bude záležet především na kvalitě domácí sítě. V případě, že se jedná o drátové připojení, pravděpodobně nepoznáte rozdíl mezi lokálním hraním a streamováním. Vše běží naprosto plynule a bez viditelné komprese. Stejně tak jsou rychlé reakce na stisknuté klávesy.

Problémy potom mohou nastat při hraní přes Wi-Fi, kdy může výrazněji kolísat rychlost v souvislosti s provozem na síti. V takovém případě začne Steam razantněji zasahovat do kvality přenášeného obrazu a při opravdu špatném signálu se dostanete někam k tehdejší kvalitě již zmiňovaného OnLive. Pokud však provozujete Wi-Fi na pásmu 5 GHz s dobrým signálem, neměl by ani bezdrátový stream být problémem.

steam-2.jpg
Steam chce spustit hru v režimu streamování, jehož kvalita se bude lišit podle podmínek sítě. Pokud však jde alespoň o 5GHz Wi-Fi, pak poběží vše bez problému

V případě, že použijete streamování her do HTPC ležící pod televizí, určitě se bude hodit podpora gamepadu. A nemusí to být ani Steam Controller, stačí jakýkoliv ovladač k Xboxu. Hry na hostitelském počítači většinou gamepad bez problému rozeznají a umožní nakonfigurovat nové ovládání pro vzdálené hraní.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,