Stratobus: chytrý dron vysoko v oblacích

Vypadá jako malá vzducholoď, ale ve skutečnosti je to chytrý dron, který dokáže pořizovat snímky oblasti, zlepšovat signál či zpřesnit navigaci.

Označení „dron“ si s příchodem Obamy vysloužilo velmi negativní dojem, především kvůli tomu, že malá dálkově ovládaná robotická letadla jsou používaná nejen na sledování oblasti, ale také zabíjení.

TIP: Bezpilotní letouny: vraždící stroje bez soucitu

Drony ale mají samozřejmě i řadu pozitivních využití, o které se snaží i projekt Stratobus.

Stratobus: chytrý dron vysoko v oblacích

I když je Stratobus označován jako dron, je to spíše hybrid mezi dronem a satelitem, především kvůli výšce ve které operuje. Jak název napovídá, je zaměřen na oblast stratosféry, konkrétně na výšku až 20 kilometrů na zemí – v bezpečí a nad úrovní běžných leteckých tras.

Klepněte pro větší obrázek
Stratobus je určen pro výšku kolem 20 km

Projekt Stratobus má na svědomí tým z Thales Alenia Space, který spolupracuje s dalšími týmy v rámci Airbus Defence & Space CEA-Lien a Zodiac Marine.

Cílem bylo vytvořit co možná nejvíce autonomní dron, který by dokázal operovat velmi dlouhou dobu bez nutnosti servisního zásahu a doplňování paliva. I když se o podobný koncept snaží i například projekt Loon od Googlu, zaměření těchto balonů je trochu jiné a použití omezenější.

Klepněte pro větší obrázek

Délka Stratosu by měla být 70 až 100 metr a průměr konstrukce kolem 20 až 30 metrů. Nejde tak zrovna o miniaturní dron, ale do velké vzducholodě má ještě daleko.

Rok bez přistání

Stratobus dokáže vzlétnout ze země sám, nepotřebuje tedy vynášet nebo nějaké pomocné zařízení jako některé podobné letouny. Jedním z hlavních použití je možnost pořizovat snímky dané oblasti s vysokým rozlišením a s lepší aktualizací, než je tomu v případě klasických satelitů. To lze využít pro sledování různých přírodních katastrof, úkazů a dalších důležitých událostí – humanitární pomoc a podobně.

Klepněte pro větší obrázek
Aerodynamický tvar a větrné motory odolají větru s rychlostí až 90 km/h

Přenos dat probíhá nejen přes specializovanou mobilní jednotku na zemi, ale také přes satelit, který je ještě ve větší výšce. Stratobus je možné i dálkově ovládat a je koncipován tak, aby vydržel třeba celý rok v oblacích bez nutnosti externího ovládání a korekce. Kvůli tomu musí být konstrukce z uhlíkových vláken odolná proti různým vnějším vlivům.

Stratobus zvládne být stabilně na jednom místě a díky aerodynamickému tvaru odolá i povětrnostním podmínkám s rychlostí až 90 km/h. Vnitřní zařízení jsou hermeticky uzavřená, čímž se chrání nejen proti vlhkosti, ale konstrukce by měla zabránit i UV paprskům. Dron by měl přežít celodenní záření od Slunce, ale i okolní teploty -50 až -80 stupňů celsia.

Klepněte pro větší obrázek
Integrované solární články zajišťují neustále dobíjení palivových článků, Stratobus se dokáže otáčet za Sluncem pro optimální příjem energie

Pro neustálé napájení přes den i v noci slouží kombinace solárních článků a baterie. Tvůrci počítají s tím, že se Stratobus bude otáčet za Sluncem, takže bude napájení v průběhu hodin vždy co možná nejoptimálnější. O koordinaci pohybu se stará dvojice malých větrných motorů. Baterie musí být kvůli nízkým teplotám tvořena z palivových článků.

Unese až 200 kg

Stratobus má mnoho možností použití. Kromě snímkování dané oblasti, lze do konstrukce osadit další různá elektronická a měřící zařízení s hmotností až 200 kg. Může tak obsahovat například přijímače a vysílače GSM, GPS a dalších signálů pro danou oblast a zlepšit tak sílu, přesnost sítě nebo třeba rychlost internetu.

Klepněte pro větší obrázek

Horší zprávou je, že Stratobus je stále ve fázi konceptu a návrhu a první prototyp by se měl objevit teprve v průběhu příštích pěti let. Problém není totiž pouze v oblasti konstrukce, ale i s výrazným snížením ceny, aby ho bylo možné použít ve větších počtech a pro různé účely.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud se vše podaří, měl by Stratobus vydržet nejen celý rok v oblacích, ale životnost by měla být až pět let.

Video

Diskuze (24) Další článek: Zprávy Živě: Google Wear míří do chytrých hodinek

Témata článku: Technologie, UAV, Drony, Letoun, Doplňování paliva, Stará dvojice, GPS na kolo, Malý satelit, Uhlíkové vlákno, Podobný úkaz, Airbus, Marine, Humanitární pomoc, Chytrý dron, Vnější vliv, Miniaturní dron, Chytrý, Autonomní dron, Malý dron, Aerodynamický tvar, Dron s GPS, Klasický dron

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší