Steve Ballmer získal v Cannes ocenění osobnost roku

Mezinárodní festival reklamy v Cannes přinesl i projevy Stevea Ballmera z Microsoftu a Erica Schmidta z Googlu. Nabízíme vám souhrn jejich nejzajímavějších prohlášení.

Šéf Microsoftu Steve Ballmer byl na letošním mezinárodním festivalu reklamy v Cannes oceněn titulem Mediální osobnost roku 2009. Porotu zaujaly možnosti digitálního světa, které s Microsoftem vytváří. Jedna z nejvýraznějších postav současného IT světa navíc vystoupila se svým dlouhým projevem a vizemi v oblasti nových forem reklamy. Svůj prostor získal i výkonný šéf Googlu Eric Schmidt, který se rozpovídal nejen na téma ekonomické krize, ale nakousl také problematiku současné situace v Iránu.

Světová ekonomika není v recensi, ale prožívá restart

„Je nám ctí ocenit Stevea Ballmera, zanícenou a dynamickou osobnost, jejíž energické vůdcovství a jasné vize udělaly z Microsoftu za všechny ty roky jednu z nejsilnějších značek světa, která se dotýká životů milionů lidí a změnila tvář celosvětové komunikace,“ pronesl pochvalně na Ballmerovu adresu šéf festivalu Philip Thomas a uvedl tak současného hlavního představitele největší softwarové firmy světa na pódium.ballmercannes.jpg

Ballmer není považován za takového vizionáře a osobnost, za jakou byl považován jeho předchůdce Bill Gates, přesto na sebe v Cannes strhnul obrovskou pozornost. Očekávalo se totiž, že představí některé své pohledy do budoucnosti digitální reklamy a možná odhalí něco z dalších plánů Microsoftu na internetu. I proto byl jeho projev relativním zklamáním, Ballmer totiž mluvil především o věcech, které už dříve vyslovil na různých konferencích. Ve městě festivalů pouze své myšlenky spojil do jednoho souvislého celku.

„Nemyslím si, že bychom se ponořili do nějaké ekonomické recese. Pouze prožíváme jakýsi restart,“ dodal charismatický vůdce k neustále se opakujícím otázkám ohledně světové finanční krize. Zároveň naznačil, že firmy nemohou očekávat návrat k výsledkům předcházejícím ekonomickou krizi, ale vše musí chápat jako výzvu k reorganizaci a postavení rozpočtů na reálných základech.

Konec tradičních médií do 10 let

06-24Ballmer2_sm.jpgNejvyšší hlavoun Microsoftu nezapomněl zopakovat svojí katastrofickou vizi týkající se tradičních papírových médií. „Veškerý mediální obsah se jednoho dne sjednotí do digitální podoby. Můžeme pouze diskutovat o tom, zda se tak stane za rok, za dva, nebo až za 10,“ poznamenal Ballmer důrazně. Hranici 10 let přitom vidí jako tu nejzazší.

„V budoucnu už zde nebudou žádné tradiční papírové noviny, časopisy a ani televizní stanice. Nebude se nic dělit na offline média, sociální sítě a internetová média. Během následujících 10 let bude úplně vše online,“ sdělil sebevědomě posluchačům v sále. Nezapomněl zdůraznit, že tu nezbude místo pro statický obsah a postrašil tak internetová média, která se bojí zapojit na svých stránkách více aktivního obsahu. Potvrdil tak současný trend, kdy web neslouží pouze jako šablona pro nalévání textu a vkládání souvisejících obrázků, ale vytváří se doprovodný video obsah, podcasty, dynamický obsah atd. „Prostá snaha převést tištěné médium na internet je rychlá cesta do záhuby,“ varoval jeden z nejmocnějších mužů planety.

Na adresu klasických tištěných médií Ballmer dodal, že budou muset počítat s neustále se snižujícími rozpočty a poklesem prodeje reklamy, která by se v budoucnu měla kompletně rozptýlit do internetu. Avšak to, že na internetu je mnoho cest, jak inzerenti mohou své peníze utratit, a žádné médium si nepřijde na takové peníze, jako dříve, už nekomentoval. Zadavatelé reklamy si na internetu mohou vybrat – jsou tu bannery přímo na webu, jsou ty kontextové systémy typu Google AdSense, jsou tu sociální sítě, aktivní video obsah a mnoho dalšího. U tisku to byl pouze a jedině papír a kreativní práce s ním. Dnes se rozpočty na reklamu rozutečou do všech možných koutů a dohromady nikdo nezíská tolik, následkem čehož může být nedostatek financí na tvorbu požadované kvality obsahu.

Microsoft hodlá respektovat evropská práva

06-24Ballmer_sm.jpgNejvýraznější postava Microsoftu nakousnula i neustálé spekulace o spolupráci s americkým internetovým portálem Yahoo!. „Nemáme zájem o koupi Yahoo!. Máme ale zájem o vzájemnou spolupráci,“ uvedl vše na pravou míru. Zároveň ale odmítl komentovat, kdy by mohla být vzájemná dohoda zpečetěna. „Kdo ví,“ dodal prostě. O náplni spolupráce se mluví už delší dobu, oba giganti by si měli zejména poskytovat prostory pro kontextovou reklamu.

Řeč padla i na mediálně neustále propíraný spor Microsoftu s Evropskou komisí a Operou. Microsoft nedávno oznámil, že v Evropě vydá Windows 7 v tzv. edici „E“, která nebude obsahovat internetový prohlížeč Internet Explorer. Podle oficiálních prohlášení má být tento krok konečný, i když komise třeba nakonec rozhodne jinak – třeba tak, že nařídí vytvořit list s možnostmi výběru prohlížeče. Ballmer však v Cannes jakoby chtěl sdělit něco trochu jiného. „Budeme respektovat evropská práva,“ řekl stroze.

Co z toho vyplývá, prozatím není jasné. Jak mi bylo sděleno, na evropský trh se zcela určitě dostanou Windows 7 „E“. Tyto edice jsou už ve výrobě a je připraven plán distribuce instalačních médií a licencí. Případné jiné rozhodnutí by znamenalo stáhnout z trhu osekané edice, upravit je, znovu připravit do výroby a opět distribuovat. V opačném případě lze mluvit o další pokutě. Ta může Microsoft vyjít cenově zhruba stejně, náklady na distribuci a výroby totiž nejsou malé.

Ekonomika podle šéfa Google poroste

Na festivalu reklamy v Cannes nevystoupil pouze Steve Ballmer, ale i spousta dalších významných osobností. Trh internetu a internetové reklamy nejvýrazněji reprezentoval výkonný šéf Googlu, Eric Schmidt. Ačkoliv se od něho očekávalo především zhodnocení situace v oblasti kontextové reklamy, rozhovořil se spíše o současné finanční situaci a reagoval i na roli internetu v Iránu.schmidtcannes.jpg

„My všichni máme důvod být optimističtí, co se týče vývoje ekonomické situace v příštím roce,“ sdělil Schmidt světu sebejistě. Dle jeho slov se znatelně začíná zlepšovat situace v nezaměstnanosti a světová ekonomika je nyní na hranici, kdy už se může pouze odrazit ode dna. Žádný pokles by už podle jeho slov neměl v budoucnu nastat.

Mnoho přítomných posluchačů v sále chtělo rozvést nedávné informace od Sergeye Brina, který tvrdil, že se Google začal enormně zajímat o technologii pohánějící nový internetový vyhledávač Bing. Za tímto účelem bylo údajně vytvořeno několik „Bing týmů“, které mají na starost analýzu jednotlivých součástí. Formálně hlavní představitel Google však odmítl tuto situaci blíže komentovat. „Bing je pro nás konkurence a ve veliké míře se o něj zajímáme. V současné době se podrobně zajímáme o to, jak funguje, stejně tak, jak se Microsoft zajímá o nás,“ poznamenal.

Bing zaznamenal měsíc po svém spuštění několikaprocentní nárůst na americkém trhu, podle statistik však ubral především konkurenčnímu Yahoo!, nežli samotnému Google. Představitelé největší internetové firmy světa přitom ještě před nedávnem tvrdili, že jejich největšími konkurenty nejsou ostatní vyhledávače, ale především sociální sítě typu Facebook a Twitter.

Irán nemůže kontrolovat internet, nikdo nemůže

Kde se naopak Schmidt poměrně hodně rozpovídal, bylo aktuální téma Irán a svoboda občanů. Íránská vláda čelí mediálně probíraným protestům, při kterých už zemřely více než 2 desítky občanů. Tamní cenzura nedovoluje běžným novinářům zúčastnit se těchto nepokojů, proto se tamní protestující rozhodli uveřejňovat svá svědectví na internetu. Mnoho z nich posílá krátké zprávy na Twitter, jiní pak pomocí mobilních telefonů nahrávají různé činy a umisťují je na internet, zejména pak na YouTube. Například video vykrvácené mladé ženy umístěné na tuto video službu Google způsobilo veliký poprask a odpor lidí k tamní vládě.

Schmidt upozornil, že se současná Íránská vláda snaží všemožnými prostředky nejen zbavit protestujících, ale i zabránit uživatelům přistupovat na internet. Twitter například zaznamenal DDOS útoky, veliká snaha je spojená i s blokací YouTube. „Máme mnoho právníků, v každé zemi nějaké,“ varoval Schmidt. „Tamní vláda se občas snaží blokovat důkazy jejich chování, občas ne. Pokud nás neposlechnou, dostanou se to určitého rizika,“ pokračoval tvrdě.

„Internet je nejsilnější silou pro zveřejňování vlastního materiálu, která kdy byla vymyšlena,“ pochválil CEO Googlu platformu, na které jeho firma tak vyniká. „Vlády všech zemí po celém světě, včetně těch demokraticky založených, to mají s online informacemi velice těžké. Diktátorské režimy a různá uzavřená společenství se jeden po druhém snaží zničit tuto komunikaci zevnitř. Avšak nedaří se jim to,“ shrnul současnou situaci.

Podle mnohých však Schmidt a celý Google v tomto ohledu působí dost pokrytecky. Čínská vláda totiž blokuje podle ní závadný obsah a Google jí v tom nijak nebrání, spíše naopak. Stejně jako Microsoft a další firmy totiž Google vycítil ohromný finanční a uživatelský potenciál v této zalidněné zemi a chce být součástí tohoto trhu za každou cenu.

Diskuze (68) Další článek: Gmail: Odesílejte přílohy o velikosti 25 MB

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,