Štěbetání na Twitteru v roce 2009

Štěbetání na Twitteru v roce 2009

Co uživatele internetu v roce 2009 nejvíce zaujalo? To prozradí statistiky nejoblíbenějších hesel používaných na Twitteru. Kupodivu se příliš neshodují s nejvyhledávnějšími hesly na Googlu.

Provozovatelé Twitteru uveřejnili na svém blogu velmi zajímavou statistiku, která mapuje nejdiskutovanější hesla na Twitteru v roce 2009. Výsledek je něco podobného, jako nedávno zveřejnění Zeitgeist od Googlu. Jsou tu ale značné rozdíly. Něco jiného lidé hledají a o něčem jiném diskutují.

Poznámka: pro srovnání trendů Twitteru s Google Zeitgeist je nutné brát v úvahu globální zeitgeist, nikoli jen ten český, o kterém jsme psali na Živě. Bohužel, statistika trendů u českých uživatelů Twitteru není k dispozici, a tak nemůžeme přímo srovnávat v rámci našeho internetového regionu.

Události

Z hlediska světových událostí vládnou Twitteru za rok 2009 prezidentské volby v Íránu. Kontroverzní předvolební boj vyústil v zablokování Facebooku a dalších webových služeb (více informací zde), ovšem Twitter se stal nástrojem celosvětového protestu proti těmto praktikám. Nejenže se stal nástrojem pro rychlé šíření informací, ale začalo se to tu zelenat. Akce s názvem Help Iran Election, vybízela k netradiční formě protestu, kdy si uživatelé přebarvovali ikonky svých profilů nazeleno.

zeleny twitter.png
Také vám začal zelenat Twitter?

V první desítce nejdiskutovanějších událostí se to geografickými termíny z blízkého východu jen hemží. Ale nechybí tu ani událost, která vládne globálnímu zeitgeistu Googlu, a to prasečí chřipka (Swine Flu). Dále se probírala inaugurace amerického prezidenta (#inaug09), sněhová nadílka ve Velké Británii (#uksnow), ekologická aktivita Earth Hour nebo krachující pojišťovna AIG.

Nejdiskutovanější události na Twitteru za rok 2009:

  1. #iranelection
  2. Swine Flu
  3. Gaza
  4. Iran
  5. Tehran
  6. #swineflu
  7. AIG
  8. #uksnow
  9. Earth Hour
  10. #inaug09

Technologie

Přestože vyhledávání na Googlu letos jednoznačně vládne Windows 7, na Twitteru dosáhl nový systém Microsoftu jen na čtvrté místo. Předběhla ho dokonce menšinová konkurence Snow Leopard. Opět to bude regionální silou, ale také tím, že Windows 7 jsou více spotřební a uživatelé zřejmě nemají potřebu o tomto systému tolik diskutovat. Ale o čem se psalo nejvíc, to byla služba Google Wave. Není divu – je to služba mnohými nepochopená a opředená tisíci různými názory. Navíc se prostřednictvím Twitteru hojně šíří pozvánky k testování. Google má v první desítce ještě službu Latitude, která je opět zcela nová a lehce kontroverzní. Možnost sledování lidí na mapě se proto stalo také vděčným twitterovacím tématem.

GoogleWave.jpg
Google Wave - vlnění na české vlně

Vysoko se umístil Tweetdeck, nejpopulárnější program pro obsluhu Twitteru, který zvládá i Facebook. Začátkem roku se ve velkém projevil největší veletrh spotřební elektroniky CES a příliš pozadu nezůstal ani E3 nebo Macworld. Dále se hojně mluvilo o zřejmě nejočekávanějším mobilu tohoto roku, tedy Palmu Pre a vysoko se kupodivu dostaly zprávy o chybách v e-shopu Amazon.com. 

Deset nejdiskutovanějších technologických novinek:

  1. Google Wave
  2. Snow Leopard
  3. Tweetdeck
  4. Windows 7
  5. CES
  6. Palm Pre
  7. Google Latitude
  8. #E3
  9. #amazonfail
  10. Macworld

Hash tagy

V uvedených žebříčcích jste si mohli všimnout několika hesel uvedených znakem mřížky. Pro neznalé Twitteru vysvětlím, že se jedná o označení tématu, na který se zpráva váže. Těmto označím se říká Hash tagy a ve statistikách najdeme desítku těch nejpoužívanějších v roce 2009. Z doposud uvedených se tu vyskytuje pouze tag íránských voleb a prasečí chřipky.

Na prvním místě žebříčku je oblíbené #musicmonday, což je iniciativa britských uživatelů Twitteru nabádající k tomu, abyste ostatním doporučili nějakou svou oblíbenou hudbu. Měli byste tak činit v pondělí. Do první desítky se dostal i zkrácený zápis #mm. Oblíbené jsou také osobní hashtagy označující například nepříjemné zkušenosti (#nevertrust, #unacceptable), přání (#iwish) nebo připomínky událostí (#rememberwhen). Vysoko se umístil také zábavný tag #3drunkwords, který označuje zápisky psané v opilosti.

Nejpoužívanější Hash tagy v roce 2009:

  1. #musicmonday
  2. #iranelection
  3. #sxsw
  4. #swineflu
  5. #nevertrust
  6. #mm
  7. #rememberwhen
  8. #3drunkwords
  9. #unacceptable
  10. #iwish

Osobnosti

Mezi osobnostmi není překvapením první místo Micheala Jacksona, který vládne i zeitgeistu Googlu. Susan Boyle, objev britské talentové soutěže, také v seznamu nepřekvapí. Poslední dobou ve velkém propíraný Tiger Woods v první desítce rovněž figuruje, ovšem předběhl ho terč mnohých vtipů Chuck Norris. Jinak tu máme herce, umělce, sportovce a jednoho politika. Jejich výskyt v první desítce je možná trochu překvapivý, ale u Twitteru ještě hodně záleží na síle regionu a jeho zájmech. Nejvíce uživatelů Twitteru je v Británii a samozřejmě také v USA, podle toho žebříček také vypadá.

Jackson.png
Jak byly vyhledávány písně Michaela Jacksona po jeho smrti

Žebříček nejprobíranějších osobností na Twitteru v roce 2009:

  1. Michael Jackson
  2. Susan Boyle
  3. Adam Lambert
  4. Kobe (Bryant)
  5. Chris Brown
  6. Chuck Norris
  7. Joe Wilson
  8. Tiger Woods
  9. Christian Bale
  10. A-Rod (Alex Rodriguez)

Filmy

Dále se tvůrci statistik zaměřili na zábavu. V tomto případě už asi není potřeba bližší komentář, ale je docela s podivem, že se do první desítky nedostal tolik diskutovaný Avatar, o kterém se mluvilo dlouho před premiérou. Možná, kdyby se dělaly statistiky o týden později, už by se nasazení v kinech a zážitky uživatelů ve statistice projevily.

Nejtwittovanější filmy v roce 2009:

  1. Harry Potter
  2. New Moon
  3. District 9
  4. Paranormal Activity
  5. Star Trek
  6. True Blood
  7. Transformers 2
  8. Watchmen
  9. Slumdog Millionaire
  10. G.I. Joe

Nová forma informací

Na oficiálním blogu Twitteru najdete ještě pár statistik, která už ale nejsou pro náš region tak zajímavé. Každopádně se Twitter stává silným nástrojem pro sledování událostí a nástroj pro průběžné hledání na Twitteru nasadil do svých vyhledávačů Microsoft i Google (jen v anglických verzích). Twitter se nově využívá také k monitoringu zemětřesení.O jeho oblibě svědčí také čtvrtá pozice v globální statistice Google Zeitgeist.

Ovšem abych Twitter jenom nechválil. Je docela možné, že v příštím roce bude službu čekat opad zájmu. Provozovatelé totiž tento rok přišli s minimem vylepšení služby a promarnili několik příležitostí na prodej silnému partnerovi, který by z aktuální obliby služby dokázal vytěžit větší rozšíření. Ve srovnání s Facebookem je totiž Twitter stále o několik mílových kroků pozadu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud