Stavíme internetový obchod

Cesta k úspěchu v e-komerci není snadná, ale vyplatí se.
David Petrla: Pokud vaše požadavky na funkčnost a flexibilitu internetového obchodu nedokáže uspokojit nabídka poskytovatelů aplikačních služeb, nezbývá vám nic jiného, než se pustit do stavby na zelené louce. Získáte plnou kontrolu a na vaše bedra padne plná zodpovědnost za úspěšnost projektu. Větší riziko přináší šanci na výraznější úspěch, a to platí v internetové komerci více, než jinde. Vaše investice budou vyšší a zahřívací kolečko delší, ale získáte optimálně vyladěný stroj, na kterém své konkurenty necháte daleko za sebou.

Než začnete stavět
Protože správná analýza bude základem dalšího postupu, musíte jí začít. Ujasněte si, co chcete prodávat, komu a v jakém množství. Budou odběrateli vaši obchodní dealeři (business-to-business), nebo koncoví zákazníci (business-to-consumer)? Jak velkou část sortimentu v daném tržním segmentu pokryjete? Nabídnete nejnižší ceny nebo přidanou hodnotu? Znáte vašeho typického zákazníka? Na co slyší, proč by měl nakoupit právě u vás? Jaká vlastnost vašeho obchodu ho přitáhne a udrží? Je cílová skupina zákazníků dostatečně velká a ochotná nakupovat na Internetu? Jste první, nebo vás už předběhla konkurence? S jakým úspěchem? Co dělají špatně? Kolik jste ochotni investovat?

Výsledkem těchto úvah by měla být definice cílové skupiny zákazníků a hodnotících kritérií pro váš projekt. Váš cíl a investiční možnosti určí váš manévrovací prostor. Krátkodobým cílem by neměl být rychlý finanční zisk, protože na Internetu se hraje především o budoucnost. Hraje se o ni ale teď, proto potřebujete krátkodobá kritéria, jejichž dosažení můžete kontrolovat. Vhodnými měřítky je např. výše obratu, počet prodaných kusů, počet zaregistrovaných zákazníků, tržní podíl, návštěvnost, ústup konkurence z trhu apod. Jste-li ve vašem oboru první a odvážně nastavíte ceny, možná obsadíte tržní segment jednou provždy. Konkurenci postavíte před masívní hradby zákaznické přízně, které nebude schopna dobýt. Jste-li outsidery, může být definice cíle ještě jednodušší: V několika krocích dobýt první místo.

Technická koncepce a realizace projektu
Odmítněte představy, že dobře udělaná webová stránka stačí k úspěchu. Zároveň ale pamatujte na to, že pokud ji uděláte špatně, ztroskotáte. Váš obchod musí dosáhnout dobrého standardu vzhledu, používání a spolehlivosti. Měl by být také co nejlépe integrován se stávajícími firemními systémy. Potřebujete lidi, technologii a připojení.

Nepodceňujte kvalifikované pracovníky
Mějte na paměti, že možnosti outsourcingu internetových obchodů jsou omezené. Žádná jiná forma vysokoobratového prodeje není tak závislá na schopnosti okamžité reakce. Outsourcing reakční dobu prodlužuje, protože kontraktor není součástí vašeho firemního organismu a není na úspěchu obchodu životně závislý. Můžete zvolit realizaci formou kontraktu, ale vlastní specialisty budete potřebovat.

Střízlivě zvažujte využití externích pracovníků. Externista skutečně může být levným způsobem, jak začít, ale dříve nebo později vám přestane stačit. Jeho know-how je a zůstane jeho vlastní – ale vy je budete potřebovat uvnitř firmy! Pohádkově nadaní a přitom spolehliví studenti sice opravdu existují, ale jako všechny pohádkové bytosti jsou vzácní. Chtějte vidět předchozí výsledky.

Jak postavit obchod?
Stavějte na dobrých základech – platforma.

Platformou rozumíme operační systém, internetový server, databázi, komponentní systém a případně jeho nadstavbu – aplikační server. A samozřejmě váš účetní software, se kterým by měl být obchod pokud možno propojen. Logickou volbou je zůstat u platformy, kterou již používáte. Podívejme se, co můžete získat její změnou:

Linux + Apache je báječně levná kombinace, běží na levňoučkém hardwaru a přitom jde o seriózní systém pokud jde o spolehlivost, výkon a dostupnost aplikací. Zejména vám půjde o databáze. Aplikace dědí nejlepší vlastnost Linuxu – nízké náklady. Jako všechny varianty Unixu se velmi dobře spravuje na dálku. Na druhé straně klade velké nároky na schopnosti správce a jeho výkon není špičkový. Vývoj obchodu na Linuxu bude pravděpodobně obtížnější, než při použití Windows NT.

Podobné vlastnosti jako Linux, vyšší výkon a méně aplikací, nabízí FreeBSD. Nezbytně k němu potřebujete dobrého specialistu.

Windows NT/Windows 2000 + IIS je platformou, pro kterou se snadno vyvíjí a která se snadno propojuje s čímkoli. Na dobrém hardwaru nabízí skvělý výkon a dostatečnou stabilitu. Její využití je nejuniverzálnější. Ačkoli se obvykle používá databáze Microsoft SQL Server, máte k dispozici vůbec nejširší výběr databázových strojů. Nevýhodou platformy je, že je relativně nákladná, zejména ve srovnání s Linuxem. Vyžaduje dražší hardware, než Linux, a o něco častější osobní návštěvy u serveru. Vzdálenou administraci zajistíte aplikací pro dálkový přístup, např. pcANYWHERE. Nezapomeňte prostudovat licenční politiku Windows 2000, cena bude vyšší!

Novell NetWare připadá v úvahu, pokud ho už používáte, jinak ne. Na druhé straně – pokud používáte, profesionální řešení e-komerce postavená na Netware existují, ale jsou poměrně vzácná zvířátka.

High-end Unixy zejména technologie firmy Sun. Tato špičková řešení pro špičkové nároky trpí jednou nepříjemnou nevýhodou – v dimenzích českého Internetu je nevyužijete a patrně ani nezaplatíte. Definitivně vás připoutají k jednomu dodavateli hardwaru. Totéž platí o platformě AS/400.

Najděte si konkrétní reference. Jaké obchody už na této platformě běží u nás a v zahraničí? Porovnávejte. Ptejte se na cenu celého řešení, včetně údržby – nebudete nuceni dokupovat drahé nestandardní komponenty? Kolik vás budou stát potřební specialisté?

Vybudujte silné zdi – aplikace
Internetový obchod je vertikální aplikace, kterou musíte vytvořit. Ačkoli existuje nepřeberné množství „obchodů v krabici“, programování se nevyhnete. Pokud se mu chcete vyhnout, využijte služeb poskytovatele aplikačních služeb, utratíte mnohem méně za téměř stejný výsledek.

První volbou je aplikační server, tedy integrovaný systém, který podporuje nejenom návrh obchodu, ale i jeho provoz a správu. Obvykle nabízí vyvažování výkonu (load balancing), které řeší potíže s výkonem prostým přidáváním počítačů do serverové farmy. Aplikační servery jsou buď úzce orientovány na elektronickou komerci (Intershop enfinity, Lotus e-Suite), nebo univerzální (SilverStream). Některé pouze přidávají několik prvků do skládačky internetového obchodu (Microsoft Site Server Commerce Edition).

Operativnější, náročnější a obvykle levnější jsou vývojové nástroje, s jejichž pomocí si vlastně vytvoříte aplikační server sami. Užitečné jsou takové, které pracují s dostupnými softwarovými komponentami a umožňují tvorbu aplikací s třívrstvou strukturou: databáze, vrstva obchodní logiky a prezentační vrstva. Příklady jsou Borland Delphi nebo Microsoft VisualStudio.

Nepodceňte návrh vzhledu prodejny. Práci grafika kontrolujte, méně je obvykle více. Nechte si poradit, ale jako zodpovědná osoba uplatňujte také vlastní rozum. Poohlédněte se po Internetu. Zvykněte si nakupovat v existujících on-line obchodech. Kde vás nakupování baví, kam se rádi vracíte?

Nezapomeňte na dobrou střechu – hardware
Některé platformy vyžadují speciální hardware, obvykle drahý. Máte-li na vybranou, volte PC-servery. Server si můžete pořídit značkový nebo neznačkový, případně si jej vyrobíte na koleně. Poslední dvě možnosti vyhoví pouze v první fázi. Časem zjistíte, že si ono občasné padání prostě nemůžete dovolit. PC-servery mají ještě jednu výhodu: Využijete je, až zastarají, třeba jako PC pro sekretářku. Volte servery rozšiřitelné na dva procesory, dnes již nejsou drahé a moderní platformy výkon dvou procesorů dobře využijí.

Nestavějte uprostřed lesa – připojení
Server musí být kvalitně propojen s páteřní sítí některého z velkých poskytovatelů připojení. Nejlevnější je umístit ho rovnou u něj, této službě se říká „hosting“. Počítač zavezete k poskytovateli a strčíte do prosklené skříně, k níž dostanete klíč. Pokud poskytovatel neručí za nepřerušitelné napájení, použijte UPS.

I pak budete muset připojit svoji firmu pevnou linkou, protože váš server budete chtít dálkově spravovat. Počítejte s osobní návštěvou u vašeho serveru přibližně jednou za měsíc.

K tématu připojení patří také propojení serveru se servery dalších společností, jejichž služby využijete. Připomeňme zejména elektronické platební kanály (Expandia Banka, IPB) nebo výměnnou reklamu (Linx).

Klíče od domu – spuštění a provoz obchodu
Vše je hotovo, už jenom navézt zboží, vypulírovat výklad a rozjet reklamní kampaň. Téma, které se nevejde do jedné knihy. Řiďte se instinktem, čtěte literaturu a hlavně buďte stále v kontaktu s realitou – se svými zákazníky, s konkurencí, s Internetem. Učte se. Uzavírejte aliance se silně navštěvovanými servery. Reagujte bleskově a nebojte se přiměřeně riskovat. Internet vám to vrátí.

Zdroj: Connect! 12/99

Váš názor Další článek: Porovnání dvou informačních systémů – Concorde XAL a Axapta

Témata článku: Windows, Linux, E-shopy, Stav, Seriózní použití, I/O, Drahý stroj, Pevná zeď, Outsider, Business cena, Krátkodobý cíl, Nepřeberné množství, Nepříjemná vlastnost, Obchod, Kontraktor, Levný stroj, Drahý dům, Vybraný specialista, UPS kontakt, Manévrovací schopnost, Volt, Plná zodpovědnost, Volta, Internetový obchod, Osobní klíč


Určitě si přečtěte

Kutil sestrojil unikátní počítač, který pracuje pouze na bázi vody

Kutil sestrojil unikátní počítač, který pracuje pouze na bázi vody

** Kutil vytvořil unikátní vodní počítač ** Jedná se o skvělou ukázku využití analogových technologií pro sestrojení digitálního počítače ** Součástí systému je i vodní „tranzistor“

Karel Javůrek | 10

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 25



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch