Staré myšlení ještě přetrvává

Svatoslav Štěrba, ředitel české pobočky Great Plains, vyvrací některé zakořeněné představy o českých a zahraničních informačních systémech.
Roman Smělý: Společnost Great Plains v České republice v posledním roce zaznamenává poměrně nebývalý vzestup. Jednou z příčin, proč se o ni například hovoří, je i vytvoření úzké spolupráce se společností Cígler Software, jenž komentujeme o kousek dále v tomto čísle časopisu Connect! V rozhovoru s ředitelem české pobočky Great Plains, Svatoslavem Štěrbou, nás zajímal zejména jeho pohled na český i zahraniční trh informačních systémů.

Connect!: Jedním z témat současné společnosti je i globalizace. Myslíte, že tento jev v oblasti informačních systémů přináší výhody?

Svatoslav Štěrba: Já jsem o výhodách přesvědčen úplně. Podívejte se například na platformu Microsoftu – Windows anebo Linux. Jsou to globální řešení, i když každé svým způsobem. Je to zapříčiněno především narůstající složitostí platforem, a tím pádem stále vyšší finanční náročností vývoje. Když jsem na počátku devadesátých let dělal programátora, napsali jsme ve třech lidech celkem slušné a komerčně velmi úspěšné dosovské řešení. Tehdy to ještě šlo. Operační systém či vývojové nástroje byly jednoduché. V současné době však existuje velice málo trhů, které samy o sobě poskytují dostatečné finanční zdroje na to, aby zákazníci pokryli náklady na vývoj tak rozsáhlého řešení, jako je informační systém.

Samozřejmě vždy zde existuje možnost napsat nějaké řešení, několikrát ho prodat na našem trhu a pak zmizet. Ale cesta k prodejům v desítkách či stovkách instalací to není. Samozřejmě je tady nutné odlišovat tzv. krabicový software, který si může zachovat svou jednoduchost a bude cenovou hladinou odpovídat menším firmám, od informačního systému vyšší třídy, jako je náš Dynamics.

Connect!: U nás existuje v oblasti informačních systémů obrovské množství českých řešení. Jaké vidíte příčiny přetrvávání této nestandardní situace?

Svatoslav Štěrba: U nás totiž neexistuje česká ani zahraniční firma, která by například systematicky skupovala konkurenční řešení a tím čistila trh. U české není kapitál a zahraniční investory zřejmě odrazuje kvalita produktů. Na trhu je obrovské množství firem, které mají své kořeny v minulém režimu. Tehdy vládla představa, že každá firma musí mít své výpočetní středisko, svůj vývojový tým a musí si napsat svůj informační systém, tehdy spíše účetnictví. Mně to tehdy připadalo stejně absurdní, jako kdyby si ten, kdo chce auto, založil skupinu, která ho vyprojektuje a postupně vyrobí.

Nejhorší na tom je, že stejné myšlení ještě přetrvává. Navíc je tu velká hustota nefunkčních či částečně funkčních řešení. A to ještě zhoršuje názor zákazníků na informační systémy a výpočetní techniku obecně. Znám zákazníky, kteří vždy od prvního ledna zavádějí nový informační systém a dělají to třeba třikrát nebo čtyřikrát po sobě. Vždy během roku se jim ten systém zhroutí a oni od prvního ledna musí nasadit nový. A když to uděláte po třetí, po čtvrté, tak už si musíte myslet, že informační systém je věc, která nikdy nemůže fungovat. A začnete přemýšlet o tom, že si ho necháte napsat sami.

Connect!: Problém je tedy v nesprávném uvažování zákazníků?

Svatoslav Štěrba: Tak to nelze brát. Jako obchodník musím říci, že zákazník se vždy rozhoduje správně. Pokud ne, byly mu poskytnuty špatné informace nebo jich měl nedostatek. Zákazník by si měl především uvědomit, že pokud na pořízení informačního systému vynaloží třeba milion korun, a systém bude funkční, pak každá koruna byla vynaložena správně. Když ale pořídí nefunkční software za korunu, pak je ta koruna vyhozena z okna. Nižší cena je vždy příjemná, ale pouze pokud je stoprocentní garance funkčnosti.

Zákazníci ve Spojených státech, ale i v západní Evropě vůbec, nepřemýšlí o tom, jestli je software funkční. Nepotřebují se na prezentaci přesvědčovat, jestli software umí vystavit fakturu nebo provést správně nepříliš obvyklou účetní transakci. Kladou důraz na přínosy pro podnikání firmy: jak software zvýší prodej, sníží zásoby na skladě, pomůže při rozhodování, jestli budou mít informace o prodejích, které udělali právě dnes, o jejich struktuře atd.

U informačního systému k tomu přistupuje ještě jedna věc, a tou je stabilita dodavatele. Systém takovéto třídy vyžaduje vždy údržbu, minimálně legislativní, ale je třeba reagovat i na rozvoj platformy. Zde bych například uvedl, že náš systém již dnes podporuje Office2000. Zákazník tedy musí mít jistotu, že dodavatel bude potřebné služby poskytovat po dobu řady let. To je právě u firem s malou instalovanou bází problematické.

Connect!: U zahraničních řešení ale vládnou mj. obavy, aby se zákazník nemusel například přizpůsobovat systému…

Svatoslav Štěrba: U všech produktů této třídy platí, že se přizpůsobují zákazníkovi. Možnosti nastavení a konfigurace jsou značné. Uvedu příklad. My jsme v české verzi Dynamicsu vyřešili devadesát procent legislativních odlišností pouze nastavením systému, nikoliv úpravami.

Řeknu jednu zajímavost. Podle nedávného průzkumu je osmdesát procent zákazníků v České republice přesvědčeno, že by si měli koupit český informační systém. Člověk1, který mi to sděloval, řekl: To pro vás není moc dobré! Ale je to právě naopak. Čeští dodavatelé totiž dnes žijí z osmdesáti procent trhu a toto procento se bude i vzhledem k výše uvedenému zmenšovat.. Našim úkolem je zákazníkům vysvětlovat, proč například investují více, než je nezbytné a v drtivé většině nezískávají produkt světové kvality, světového standardu.

Zákazníci zatím totiž podléhají takovým představám, že když si koupí zahraniční software, tak možná není tak drahý, nebo je dokonce levnější, ale není možnost úprav. Že není dobrá podpora, že se budou muset obracet třeba v našem případě někam do zámoří, že zdrojové tvary jsou někde ve Státech a česká pobočka je nikdy neviděla. Stejně tak datový model, know–how apod.

Přitom je to úplně obráceně. Například u Dynamicsu zákazník automaticky dostává datový model včetně popisu a navíc včetně nástrojů, které mu umožní s ním pohodlně pracovat. Nebudu to zbytečně rozvádět, ale například zdrojové tvary jsou na naší pobočce a mají k nim přístup i naši certifikovaní partneři Případné nadstandardní nebo netypické výstupy a funkce jsou tedy dodány českým partnerem v obvyklých českých cenách a dodacích lhůtách. Dokonce si troufnu říci, že vzhledem k nástrojům, které jsou pro Dynamics vytvořeny, to vyjde ještě levněji, protože partner potřebuje pro takovou úpravu daleko méně času.

Connect!: Často jsou licence a ceny systémů předmětem určitých nejasností ve vztahu dodavatel – zákazník. Jak řešíte tuto otázku?

Svatoslav Štěrba: Náš prodejce je schopen spočítat celkovou cenu licence systému Dynamics téměř okamžitě. Zákazník totiž platí licenci za jednotlivé moduly, které si vybere, a pak za počet aktivních uživatelů. Velkou výhodou je, že vůbec nerozhoduje, na kolika počítačích se bude jaký modul provozovat. Jakmile se uživatel přihlásí z kteréhokoliv počítače, má dostupné všechny moduly. Zákazník tedy pouze odpovídá na otázku, zda modul potřebuje, či ne. Dodavatel pak navrhne celkový počet uživatelů, kteří se systémem budou pravděpodobně v jeden okamžik pracovat.

Rád bych zdůraznil ještě jednu velkou finanční výhodu. Licence jsou prakticky nutné pouze pro ty, kteří chtějí data vkládat. Všichni manažeři a lidé na podobných pozicích, kteří potřebují pouze výstupy ze systému, si totiž mohou nechat třeba každý den v devět hodin ráno automaticky do své složky generovat jakékoliv výstupy s aktuálními informacemi ze systému. A to ve formátu Excelu, Wordu či webovské stránky. Kromě toho, že nemusí platit za licenci Dynamicsu, není třeba je školit a jednoduše pracují s tím, co znají z denní rutiny.

A co je nejdůležitější, vlastně podruhé se jim tak vrátí peníze, které vynaložili za licenci Office. Toto jistě měli na mysli vrcholoví představitelé společností Microsoft a Great Plains, když říkali, že z těsné spolupráce těchto dvou firem bude mít prospěch především zákazník.

Zdroj: Connect! 10/99

Váš názor Další článek: Novell má to zlé za sebou, to těžké ale před sebou

Témata článku: Software, Myši, Dobrá podpora, Velká náročnost, Nadstandardní množství, Mys, Špatná stabilita, Dobré řešení, Velká hustota, Cígler software, Nutná úprava, Český zákazník, Informační systém, Nadstandardní kvalita, Zahraniční firma, Myšlení, Velká rána, Software na Heureka.cz



Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

** Oproti Desítkám významně stouply hardwarové požadavky ** Windows 11 mají nový vzhled, ale výrazně narušují workflow. ** Potěší vyhledávání, multitasking i rychlejší aktualizace

Petr Urban
Windows 11Testy
Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

Jak rozmazat dům, aby vás sousedi nemohli šmírovat. Jde to v Mapách Google i na Mapy.cz

** Nelibí se vám, když cizí lidé okukují váš dům? ** Všechny mapové aplikace nabízejí možnost rozmazání snímku ** Máme návod pro Apple Maps, Bing Maps, Mapy Google a Mapy.cz

Karel Kilián
SoukromíNávodyMapy