V minulé části jste se mohli seznámit se základy tvorby zajímavých efektů oken v prostředí .NET Framework, dnes se podíváme na konkrétní kód, jak pomocí animace zmenšit okno a další.
V předchozí části jsme si ukázali základní metody a vlastnosti třídy System.Windows.Form, které v prostředí .NET Framework představuje okno, pomocí kterých můžeme vytvářet jednoduché efekty formuláře. V dnešním díle si jednotlivé efekty popíšeme.
Doporučujeme: Přečtěte si první část článku o tvorbě jednoduchých efektů oken, kde najdete obecný popis techniky, obrázky a další informace
Zmenšování obrázku při uzavření
Pro vykonání tohoto efektu je nutné vytvořit kolekci (v našem případě generickou frontu) a tu následně naplnit určitým počtem obrázků, přičemž platí, že každý obrázek bude o něco menší než ten předchozí, díky čemuž při rychlém promítání jednotlivých obrázků vznikne kinematografická iluze plynulého pohybu. Následně vytvoříme formulář, na jehož pozadí budou promítány jednotlivé obrázky uložené ve frontě.

Pokud budete postupně zobrazovat menší a menší miniaturu okna, vznikne pěkný efekt
Rychlost animace bude stanovena pomocí třídy System.Windows.Forms.Timer představující časovač. Pomocí jeho vlastnosti Interval nastavíme interval mezi jednotlivými tiky (v případě Timeru to je zavolání události Tick) na 1 ms. Jak jsem již naznačil – jednotlivé obrázky budou ukládány do fronty, což je kolekce, ze které můžeme dostat (tedy vrátit a poté z kolekce odstranit) vždy právě jeden prvek a to ten, který byl do fronty zařazen po předchozím vráceném prvku. Tedy prvek vložený do jako první do fronty, bude z ní také jako první vrácen atd.
// Vytvoří generickou frontu
Queue<Image> q = new Queue<Image>();
PictureForm pf;
void Button3Click(object sender, EventArgs e)
{
q.Clear();
// Postupně uloží miniatury obrázku do fronty
Bitmap b = new Bitmap(this.Width,this.Height);
this.DrawToBitmap(b, new Rectangle(0,0, this.Width,this.Height));
Image im = (Image)b;
pf = new PictureForm(this);
for (int x = 0; x < this.Width ; x +=4)
{
q.Enqueue(this.UpravRozmerObrazku(im,this.Width- x, this.Height -x));
}
this.Hide();
pf.Show();
pf.Location = this.Location;
// Spustí timer vykonávající animaci
timer2.Start();
}
// Událost bude timerem zavolána každou milisekundu
void Timer2Tick(object sender, EventArgs e)
{
// Postupně vybere z fronty všechny obrázky
// a zobrazí je v okně typu PictureForm.
// Rychle se měnící obrázky způsobí iluzi zmenšování
if (q.Count > 0)
{
pf.pictureBox1.Image = q.Dequeue();
pf.pictureBox1.Location = new Point(pf.pictureBox1.Location.X+2 ,
pf.pictureBox1.Location.Y +2);
}
else
{
// Pokud dojdou ve frontě obrázky, formulář se zavře
pf.Close();
this.Show();
}
}
Zneviditelnění okna
Pro zneviditelnění okna použijeme Timer, s jehož pomocí při každém tiku snížíme průhlednost formuláře (vlastnost Opacity) do té doby, dokud nebude rovna 0.

Pokud budete průhlednost měnit spojitě, ve smyčce nebo pomocí časovače, vznikne pěkný mizící efekt
void Timer1Tick(object sender, EventArgs e)
{
// Každou milisekundu sníží průhlednost formuláře o 1%
if (this.Opacity > 0)
this.Opacity -= 0.01;
else
{
timer1.Stop();
}
}
Zobrazení miniatur oken
Pro zobrazení miniatur je nutné získat snímky všech oken pomocí metody DrawToBitmap daného formuláře, zmenšit je a umístit je na formulář o stejné velikosti. Více řekne následující kód.

Okna vypadají a chovají se jako ikony
// V generické kolekci List budou uložena všechna okna na kterých bude efekt
// aplikován
List<Form> okna = new List<Form>();
// Zobrazí miniatury všech oken
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
// Projde jednotlivá okna, které jsou uloženy
// V generické kolekci List, tyto okna budou
// „zmenšena“
for (int x = 0; x < okna.Count; x++)
{
try
{
// Vybere aktuálně iterované okno
Form vybr = okna[x];
// Nastaví normální velikost okna
vybr.WindowState = FormWindowState.Normal;
vybr.Opacity = 0;
// Skryje okno
vybr.Hide();
Bitmap b = new Bitmap(vybr.Width, vybr.Height);
Image im = (Image)b;
// Překopíruje snímek obrazovky do instance třídy
// System.Drawing.Bitmap
vybr.DrawToBitmap(b, new Rectangle(0, 0, vybr.Width, vybr.Height));
// Vytvoří instanci tøídy PictureForm, na kterém bude zobrazen
PictureForm pf = new PictureForm(this,
im.GetThumbnailImage(vybr.Width / 2, vybr.Height /2,
new Image.GetThumbnailImageAbort(A),IntPtr.Zero),x);
pf.Size = new Size(vybr.Width/2, vybr.Height/2);
// Přidá okno do kolekce typu List
obrazky.Add(pf);
// Rozmístí okna
if (x == 0)
{
pf.StartPosition = FormStartPosition.CenterScreen;
pf.Show();
}
else if (x % 2 ==1)
{
pf.Show();
PictureForm aktObr = obrazky[x-1];
pf.Location = new Point(aktObr.Location.X + aktObr.Width , aktObr.Location.Y);
}
else
{
pf.Show();
PictureForm aktObr = obrazky[x-2];
pf.Location = new Point(aktObr.Location.X - pf.Width , aktObr.Location.Y);
}
}
catch{}
}
}
Samozřejmě nechybí ani zdrojový kód, který je upravený pro bezplatné vývojové prostředí Microsoft Visual C# 2008 Express Edition.