Staňte se programátorem: Linuxové efekty levou zadní II.

V minulé části jste se mohli seznámit se základy tvorby zajímavých efektů oken v prostředí .NET Framework, dnes se podíváme na konkrétní kód, jak pomocí animace zmenšit okno a další.

V předchozí části jsme si ukázali základní metody a vlastnosti třídy System.Windows.Form, které v prostředí .NET Framework představuje okno, pomocí kterých můžeme vytvářet jednoduché efekty formuláře. V dnešním díle si jednotlivé efekty popíšeme.

Doporučujeme: Přečtěte si první část článku o tvorbě jednoduchých efektů oken, kde najdete obecný popis techniky, obrázky a další informace

Zmenšování obrázku při uzavření

Pro vykonání tohoto efektu je nutné vytvořit kolekci (v našem případě generickou frontu) a tu následně naplnit určitým počtem obrázků, přičemž platí, že každý obrázek bude o něco menší než ten předchozí, díky čemuž při rychlém promítání jednotlivých obrázků vznikne kinematografická iluze plynulého pohybu. Následně vytvoříme formulář, na jehož pozadí budou promítány jednotlivé obrázky uložené ve frontě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pokud budete postupně zobrazovat menší a menší miniaturu okna, vznikne pěkný efekt

Rychlost animace bude stanovena pomocí třídy System.Windows.Forms.Timer představující časovač. Pomocí jeho vlastnosti Interval nastavíme interval mezi jednotlivými tiky (v případě Timeru to je zavolání události Tick) na 1 ms. Jak jsem již naznačil – jednotlivé obrázky budou ukládány do fronty, což je kolekce, ze které můžeme dostat (tedy vrátit a poté z kolekce odstranit) vždy právě jeden prvek a to ten, který byl do fronty zařazen po předchozím vráceném prvku. Tedy prvek vložený do jako první do fronty, bude z ní také jako první vrácen atd.

// Vytvoří generickou frontu
Queue<Image> q = new Queue<Image>();
PictureForm pf;

void Button3Click(object sender, EventArgs e)
{
  q.Clear();
  // Postupně uloží miniatury obrázku do fronty
  Bitmap b = new Bitmap(this.Width,this.Height);
  this.DrawToBitmap(b, new Rectangle(0,0, this.Width,this.Height));
  Image im = (Image)b;
  pf = new PictureForm(this);
  for (int x = 0; x < this.Width ; x +=4)
  {
    q.Enqueue(this.UpravRozmerObrazku(im,this.Width- x, this.Height -x));
  }
  this.Hide();
  pf.Show();
  pf.Location = this.Location;
  // Spustí timer vykonávající animaci
  timer2.Start();
}

// Událost bude timerem zavolána každou milisekundu
void Timer2Tick(object sender, EventArgs e)
{
  // Postupně vybere z fronty všechny obrázky
  // a zobrazí je v okně typu PictureForm.
  // Rychle se měnící obrázky způsobí iluzi zmenšování
  if (q.Count > 0)
  {
    pf.pictureBox1.Image = q.Dequeue();
    pf.pictureBox1.Location = new Point(pf.pictureBox1.Location.X+2 ,
    pf.pictureBox1.Location.Y +2);
  }
  else
  {
    // Pokud dojdou ve frontě obrázky, formulář se zavře
    pf.Close();
    this.Show();
  }
}

Zneviditelnění okna

Pro zneviditelnění okna použijeme Timer, s jehož pomocí při každém tiku snížíme průhlednost formuláře (vlastnost Opacity) do té doby, dokud nebude rovna 0.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pokud budete průhlednost měnit spojitě, ve smyčce nebo pomocí časovače, vznikne pěkný mizící efekt

void Timer1Tick(object sender, EventArgs e)
{
  // Každou milisekundu sníží průhlednost formuláře o 1%
  if (this.Opacity > 0)
    this.Opacity -= 0.01;
  else
  {
    timer1.Stop();
  }
}

Zobrazení miniatur oken

Pro zobrazení miniatur je nutné získat snímky všech oken pomocí metody DrawToBitmap daného formuláře, zmenšit je a umístit je na formulář o stejné velikosti. Více řekne následující kód.

Klepněte pro větší obrázek
Okna vypadají a chovají se jako ikony

// V generické kolekci List budou uložena všechna okna na kterých bude efekt
// aplikován

List<Form> okna = new List<Form>();
// Zobrazí miniatury všech oken

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
  // Projde jednotlivá okna, které jsou uloženy
  // V generické kolekci List, tyto okna budou
  // „zmenšena“

  for (int x = 0; x < okna.Count; x++)
  {
    try
    {
      // Vybere aktuálně iterované okno
      Form vybr = okna[x];
      // Nastaví normální velikost okna
      vybr.WindowState = FormWindowState.Normal;
      vybr.Opacity = 0;
      // Skryje okno
      vybr.Hide();
      Bitmap b = new Bitmap(vybr.Width, vybr.Height);
      Image im = (Image)b;
      // Překopíruje snímek obrazovky do instance třídy
      // System.Drawing.Bitmap
      vybr.DrawToBitmap(b, new Rectangle(0, 0, vybr.Width, vybr.Height));
      // Vytvoří instanci tøídy PictureForm, na kterém bude zobrazen
      PictureForm pf = new PictureForm(this,
      im.GetThumbnailImage(vybr.Width / 2, vybr.Height /2,
      new Image.GetThumbnailImageAbort(A),IntPtr.Zero),x);
      pf.Size = new Size(vybr.Width/2, vybr.Height/2);
      // Přidá okno do kolekce typu List
      obrazky.Add(pf);
      // Rozmístí okna
      if (x == 0)
      {
        pf.StartPosition = FormStartPosition.CenterScreen;
        pf.Show();
      }
      else if (x % 2 ==1)
      {
        pf.Show();
        PictureForm aktObr = obrazky[x-1];
        pf.Location = new Point(aktObr.Location.X + aktObr.Width , aktObr.Location.Y);
      }
      else
      {
        pf.Show();
        PictureForm aktObr = obrazky[x-2];
        pf.Location = new Point(aktObr.Location.X - pf.Width , aktObr.Location.Y);
      }
    }
    catch{}
  }
}


Samozřejmě nechybí ani zdrojový kód, který je upravený pro bezplatné vývojové prostředí Microsoft Visual C# 2008 Express Edition.

Témata článku: Programování, Elsa, Programátor, Lin, Efekt, Front, Předchozí část, Normální velikost, Jednotlivé prvky, Timer, Okno, Catch

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 185

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 155

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

19.  10.  2017 | David Polesný | 15


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji