Tie situacie som toho casu preklikal aj ja. Vyslo mi z toho, ze som sovinisticko-fasisticky patriachral, lebo som castejsie uprednostnil muzov pred tehotnymi zenami. Jednoducho dali primalo vzorovych situacii a ich vyhodnotenie tiez nebolo uplne v poriadku. Vobec neratali s tym, ze niektori nebudu vyberat podla toho, kto tam stoji ale kde stoji..Podla mna si to ma na prvom mieste odskakat ten, kto je na spatnom mieste pri snahe co najviac chranit vlastnu posadku. Ako si vyberie auto medzi tehotnou zenou a 40 rocnym chlapom? Moze vediet, kolko deti po tom chlapovi skonci v decaku alebo ci volaktore prave necaka na jeho kostnu dren?Myslel som si, ze v nasej kulture nie je "PC" porovnavat hodnotu dvoch ludskych zivotov. Asi to maju zaviest prave autonomne auta. Potom pride na rad rozdielna vaha volebnych hlasov a nakonec odlisna sadzba v trestnom prave podla hodnotenia poskodeneho.
Samozřejmě zkoušet poměřovat hodnotu lidí je zvrácené a fašistické. Umělá inteligence musí operovat s objektem typu "člověk" naprosto rovnocenně, musí ji být jedno zda je to chudák či multimiliardář, stařec či dítě, žena či muž. Vše ostatní je cesta do pekel ...
Boha to je zas díra na veřejné prostředky, "vědci" a další pošuci se budou 10 let dohadovat za peníze daňových poplatníků jak vyřešit dilema, přitom je to jasné.1. Posádka v autě vs cokoliv jiného?Posádka v autě2. Člověk vs zvíře?ČlověkAuto, které raději zabije majitele než-li někoho jiného by si asi koupilo opravdu hodně lidí...
Nj, tramvajové dilema...zatímco člověk má vrozené sebezáchovné mechanismy, umělá inteligence může v exponovanných situacích rozhodnout proti osádce ve vozidle. Tohle se zrovna nedá použít do reklamního sloganu.
Je to jednoduché - měl by udělat to co by udělal řidič tzn. snažit se zabránit srážce a ohrozit co nejméně sebe.
Snažil bych se srážce zabránit tak abych neohrozil sebe a rodinu. V případě že by to nešlo tak by to chodec odnesl. Nedá se nic dělat. Nebo by snad někdo riskoval život svůj a své rodiny? Těžko...
Před rokem jsem četl článek, který uváděl, že Mercedes má v tomto dilematu jasno a jeho autonomní vozy budou vždy chránit posádku. Podle mě je to jediné správné řešení i z ekonomického hlediska. Kdo by si taky koupil vůz, o kterém by věděl, že může mít nehodu, pokud nějaký trouba skočí do vozovky? 🙂
Je to samozřejmě jediné možné řešení i z morálního hlediska. Lidi mají někdy tendenci vymýšlet neskutečné blbosti, pokud jde o prosazování nových věcí. A já se ptám - proč již dávno nejsou zakázány všechny vlaky, tramvaje a metra? No představte si to - člověk vběhne na koleje, a vlak ho klidně přejede, místo aby ohrozil cestující které veze. Ta hrůza! A co víc, i když je to nákladní vlak a žádné lidi neveze, přejede ho stejně!!! Jak vůbec někdo mohl něco tak příšerně nemorálního povolit ? :-O
Vlak sice z koleji neuhne, ale v pripade aktivace rychlobrzdy nebo magnetu, cestujici ohrozi. (Proto taky tramvajak hodne zvoni, nez na to fakt dupne.)
Autonomně řízené auto samozřejmě umí zabrzdit také. Měl jsem spíš na mysli strhnutí volantu, po kterém může auto skončit na střeše, ve stromě nebo v protijedoucím náklaďáku, což osádka auta může zaplatit životem. No a co se městského provozu týká, samozřejmou součástí autopilota bude sofistikovaný kamerový systém vybavený umělou inteligencí, který bude sledovat všechny chodce, bude vyhodnocovat jejich chování a snažit se předvídat co udělají v příštím okamžiku. A když vyhodnotí situaci jako nebezpečnou, zpomalí či zastaví.
Jenze tam jde o to na ktere strane se nachazis. Respektive jak polozis otazku. Jestli jsi chodec nebo je chodcem dite pak si jako rodic prejes aby byl chranen chodec. Jestli se navic jedna o luxusni auto ktere nemas moznost koupit pak je tvoje rozhodnuti jasne. Trpet ma posadka.PS: Jestli mi nekdo reknete ze je to blbost je pokrytec
Dopravní předpisy nejsou ani v rámci západní Evropy stejné pro Tibet řidiče. Natož v USA nebo Japonsku.Ony nejsou stejné ani bezpečnostní ani ekologické. Zatímco EU si hraje zachránce světa skrze přísné předpokládaná si už v současné sezeních zemích to tak není. Nemluvě o lidnatějších zemích v Asii , Africe Jižní střední Americe.
Doporučuji shlédnout:https://videacesky.cz/video/moralni-stranka-vrazdy...
Platit ma ten, kdo udela chybu. V podobne situaci jsem byl dvakrat, dotycny to sice stihl, ale kdyby ne, napalim to do nej a jedine co budu resit je, po kom budu vymahat skodu na aute.
Názor byl 2× upraven, naposled 29. 10. 2018 12:50
"V tom vám přímo před vůz vyběhne z lesa chodec" … No co asi? Brzdit maximální možnou intenzitou, co by jste chtěli dělat jiného? Strhávat volant? Co víte co ten chodec udělá? Zastaví? Poběží dál? Vrátí se?Když vyběhne z lesa chodec přímo na koleje, vlak také neuhne.
Jinak co se týká koexistence klasických a samořiditelných vozidel na jedné silnici, bude vždy velmi problematická. Něco jiného by bylo, kdyby na silnici byly pouze samořiditelná auta. V tu chvíli tu máme absolutně nejbezpečnější dopravu, jakou si jen umíme představit. Protože pokud budou všechny vozy vybaveny shodnou logikou (lze vynutit legislativně), bude každý vůz přesně vědět co udělají ostatní vozy. Samozřejmě autopilot vždy přizpůsobí jízdu stavu vozovky a nebude riskovat. Bude mít v paměti kompletní automapu, takže vždy bude vědět jak silnice pokračuje za horizontem či za zatáčkou. V každý okamžik jízdy si bude umět přesně spočítat, jakou rychlostí musí jet, aby dokázal bezpečně zastavit v případě neočekávané překážky na vozovce. Samozřejmě bezpečnost bude možné ještě pojistit tím, že si jednotlivé vozy budou vzájemně bezdrátově předávat informace o svých záměrech. Stejně tak podél silnice budou moci být instalována zařízení, která budou vozidlům bezdrátově předávat informace o stavu vozovky, o opravách či nečekaných překážkách. A tak dále, prostě možností jak zajistit bezpečnou jízdu je velmi mnoho.
Stejne budou muset umet reagovat na nenadale akce ostatnich. Jak chodcu, tak hlavne tech nejnepredvidatelnejsich - neukaznenych cyklistu. Protoze ti dokazou veci, ktere normalni clovek nepochopi.
Asi víte jak odpovím 🙂 Z hlediska bezpečnosti dopravy chodci a cyklisti prostě nemají na silnici co dělat. Od toho jsou chodníky a cyklostezky. Že je u nás dnes zvykem mít z obou stran silnice pangejt a pak hned pole, místo aby vedle silnice byla stezka pro pěší a cyklisty, jak je zvykem třeba v Německu, to je samozřejmě špatně. Holt zemědělci vypěstují o pár hektarů řepky či kukuřice míň, to se nedá nic dělat. Stejně při jejich stylu hospodaření jim na polích za chvíli nezůstane žádná úrodná půda, a nezachrání je ani kdyby rozorali i silnice.Jiná situace je samozřejmě ve městech. Zde by bylo potřeba rozdělit všechny úseky na rychlé (tam zabránit vstupu chodců), a pak na úseky kde bude podle místních podmínek omezená rychlost na 50, 40, 30 km/h. Výhoda je, že autopilot nebude tuto rychlost překračovat. A již mnohokrát byly v odborné literatuře publikovány výsledky testů, které prokázaly že je fatální rozdíl v tom, když vstoupí nenadále chodec do jízdní dráhy vozidlu jedoucímu rychlostí 60 km/h nebo 50 km/h. V prvním případě má chodec malou šanci na přežití, ve druhém případě má naději mnohem vyšší.
Jenomze realizace tohoto nemi mozna - to by jste musel vsechny mesta podtunelovat. Takze autopilot bud bude umet reagovat, nebo nebude nasaditelny.
A proč? Autopilot samozřejmě bude umět reagovat. Má spoustu čidel, které ho informují o tom že mu před vozidlo někdo vstoupil. A autopilot je schopen reagovat bleskově - ve zlomku vteřiny začne brzdit. Stejně bleskově budou umět reagovat i samořiditelná vozidla která pojedou za ním. A vozidlo, které chodce zaregistruje jako první, může navíc okamžitě vyslat bezdrátový signál "nebezpečí", na které ostatní vozidla bleskově zareagují. Takže se již nebude stávat, že jedno vozidlo zastaví před přechodem, a vozidlo ve vedlejším pruhu jede dál a chodce přejede ...
Napadá mně další velké plus, které by přinesla samořidící auta na silnicích - plynulost provozu. Známe to všichni z našich silnic - kolony. Teď si představte dlouhou několikakilometrovou kolonu: všechna auta jedou plynule naprosto stejnou rychlostí. Náhle jedno vozidlo musí zastavit. Okamžitě, prakticky ve stejný okamžik zastavuje celá dlouhá kolona. Nebezpečí pominulo, vozidlo se může rozjet. Prakticky okamžitě s ním se rozjíždí celá kolona. No není to úžasná představa … ? 😁
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.