Stanovisko IDC k současné diskusi na téma počtu uživatelů Internetu v České republice

Nové vyjádření přední světové analytické firmy uvádíme v původním znění s komentářem.
Praha, 26. listopadu 1999 – Dne 10. listopadu vydala společnost International Data Corporation (IDC), přední světový poskytovatel průzkumů v oblasti informačních technologií, tiskovou zprávu týkající se analýzy internetového trhu v České republice. Tato zpráva vyvolala intenzivní diskusi mezi odbornou internetovou veřejností, zejména mezi poskytovateli obsahu sítě Internet. V souvislosti s touto probíhající debatou se společnost IDC rozhodla zveřejnit toto stanovisko.

Údajem, který v rámci internetové analýzy IDC vzbudil největší pozornost, byl odhad počtu uživatelů Internetu v České republice. IDC uvádí, že k 1. červenci roku 1999 bylo v ČR celkem 292 000 uživatelů Internetu, tj. osob, které se v předchozích 6 měsících alespoň jednou připojily k Internetu – dle definice IDC. Jaké metodologie analytici IDC ke stanovení tohoto údaje použili?

Především, lidé z IDC osobně navštívili 15 největších poskytovatelů internetového připojení (ISP – Internet Service Providers) v ČR, se kterými detailně prodiskutovali velikost internetového trhu a podíly jednotlivých poskytovatelů. Podstatný byl pak součet podílů jednotlivých poskytovatelů, ze kterého nakonec vyplynul zmíněný počet uživatelů Internetu v České republice.

Pro upřesnění tohoto údaje, jakož i pro stanovení dalších informací týkajících se Internetu a elektronické komerce, byl navíc proveden podrobný průzkum u 259 podniků v České republice s cílem zmapovat rozsah implementovaných internetových technologií a identifikovat plány těchto firem v oblasti Internetu a elektronického obchodování. Rovněž tento průzkum potvrdil odhad IDC týkající se počtu uživatelů. Kromě toho, informace z průzkumů provedených v dalších středo- a východoevropských zemích se zdají být srovnatelné s údaji z České republiky.

V rámci probíhající výměny názorů uvádí část diskutujících odborníků současný počet uživatelů v ČR v intervalu mezi 500 000 až 700 000. Tento názor je citován mimo jiné s odkazem na metodiku umísťování unikátních cookies na konkrétní PC uživatelů. Společnost IDC, která sleduje český PC trh více než 10 let, může dnes s vysokou přesností stanovit instalovanou základnu osobních počítačů v ČR na 1,1 milionu jednotek. Za zjednodušujícího předpokladu, že 1 internetový uživatel používá k přístupu na Internet 1 osobní počítač umístěný v ČR, vychází podle zmíněné metodiky, že v České republice je téměř 50 až 70 % všech instalovaných osobních počítačů připojených na Internet. Což je velice nepravděpodobný údaj, když například průměr západní Evropy činil koncem minulého roku pouze 30 % všech PC, které jsou on-line (zdroj: IDC).

Na závěr je nutno říci, že IDC nemá nejmenší zájem uvádět či publikovat neprověřené údaje – naopak, ve vlastním zájmu naší firmy je poskytovat nejpřesnější informace odrážející co možno nejvěrněji situaci na zkoumaných trzích – za použití ověřených světových metodologií. Tyto metodologie byly navíc přizpůsobeny specifickým podmínkám českého trhu, který je v důsledku umístění regionálního výzkumu IDC pro celou střední a východní Evropu do Prahy zřejmě nejpodrobněji prozkoumaným trhem v celém regionu.

Drew Weeks, research manager, IDC East Central Europe

Živě komentuje: objasnění metodologie IDC v tomto případě dle našeho názoru pouze potvrzuje to, že se IDC ve svém odhadu počtu uživatelů českého Internetu mýlí. Poskytovatelé připojení k Internetu (ISP) mají samozřejmě velmi přesná čísla týkající se počtu svých zákazníků a nepochybujeme, že IDC sdělili pravdivá čísla. Nicméně pojem „zákazník ISP“ neznamená „uživatel českého Internetu“. Provider nemá informace o tom, zda počítač s dial-up připojením v domácnosti používá jeden člověk nebo čtyři uživatelé domácnosti, a – což je dle našeho názoru podstatnější – nemá možnost ověřit, kolik lidí má přístup k Internetu za firemním firewallem (při připojení LAN sítě k Internetu, což je dnes u firem nejběžnější metoda).

Údaj o instalované základně počítačů v ČR je poměrně věrohodný (spíše bychom se dnes přikláněli k číslu 1,2–1,25 mil. počítačů), nesouhlasíme ale s tím, že lze použít „zjednodušující předpoklad“ 1 člověk = 1 počítač. Jeden počítač připojený k Internetu navštěvuje dle našeho názoru daleko více než jedna osoba (v domácnosti: ostatní členové rodiny, ve firmě: přátelé, známí, pracovní kolegové, internetové kavárny: stovky lidí „z ulice“); pochopitelně také platí, že řada lidí střídá užívání více než jednoho počítače. Nemáme dostatečné prostředky pro stanovení tohoto koeficientu; nicméně IDC dosud nevysvětlila, jak vysvětluje onen údaj o cookies, který je podle našich názorů velmi přesný a u kterého je pouze nutné kvantifikovat a eliminovat vlivy, jako jsou cizí uživatelé Internetu, reinstalace systémů na počítačích (vymazání cookies) a podobně. Je potěšitelné, že IDC prováděla „podrobný průzkumu 259 podniků“, nicméně technicky kompetentní diskuse s vedoucími domácími internetovými firmami (reklamní sítě Mr.Lin(x), Billboard, velcí provozovatelé služeb jako Seznam, Atlas či Globe) v tomto případě velice chybí. Je nutné nadále opakovat: to, že existuje tolik rozdílných a přitom dobře kvalifikovaných údajů o různých velikostech českého Internetu (minimum uvádí IDC, a to 293 tisíc, maximální údaj vzešel z dotazníkového průzkumu, a to 1,2 milionu uživatelů), velmi ubližuje věrohodnosti celého internetového průmyslu a obchodu na něm.

Diskuze (2) Další článek: Computer 23/99

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,