Porazit Google se už snažil kde kdo. Zatím bez valného úspěchu. Nyní se má o podobnou věc pokusit právě Quaero, evropský vyhledávač, který se má zaměřit především na multimédia a má mít dosud nevídané funkce. Velkou podporu má tento projekt zejména u francouzského prezidenta Chiraca.
Prohledávání multimédií
Podivný název Quaero pochází z latiny a znamená "hledat" či "vyhledávat". Projekt vzniká zejména ve Francii a Německu a vývojáři doufají, že se stane tím nejpokročilejším vyhledávačem multimediálního obsahu současnosti.
Podle vývojářů však nemá být Quaero pouhým vyhledávačem, ale kompletní sadou nástrojů pro překlad, identifikaci a indexaci obrázků, zvuku a textu. Jeho hlavní síla má spočívat právě ve schopnostech vyhledávat a analyzovat multimediální data. Video či audio se obvykle prohledává tak, že je nejprve obsah převeden pomocí technologie rozpoznávání hlasu na text. V něm je pak vyhledáváno již obvyklým způsobem. Podobný systém nabízí například vyhledávač Podscope.
Quaero ale slibuje i "rozpoznávání obrazu". I když ze zveřejněných informací zatím není jisté, co se tím přesně myslí, představa, že by tento vyhledávač dokázal "poznat" co je na obrázku a filtrovat obrazová data na základě klíčových slov mi zní až příliš "sci-fi".
Technologie má pracovat na všech počítačových platformách, na mobilních zařízeních i televizních přístrojích. Má být licencována televizním společnostem, filmovým tvůrcům a komukoliv, kdo využívá a pracuje s audiovizuálním obsahem. Tvrdí to alespoň Jean-Luc Moullet ze společnosti Thomson, která se na projektu podílí, a souhlasí s tím, že je to velmi ambiciózní projekt, který není s ničím srovnatelný.
Ambiciózní projekt
Francouzský prezident Jacques Chirac je pověstný svou snahou konkurovat zejména Spojeným státům, i když tato rivalita mezi Francií a USA není samozřejmě otázkou posledních let a táhne si již celá desetiletí. Projekt Quaero tak zapadá do této politiky, i když motivace samotných vývojářů je zřejmě zcela jiná. Tak či tak, cílem je v tomto případě zejména Google a Yahoo. Přijmout globální výzvu amerických gigantů Google a Yahoo, to je úkol, do kterého je třeba se pustit, vyjádřil Chirac ve svém projevu o politických prioritách pro rok 2006 minulý týden. Vše, co nebude brzy online, se stane pro svět neviditelným, uvedl.
Projekt sice zní velmi ambiciózně, ale žádná ze zainteresovaných stran, kam patří kromě společnosti Thomson ještě France Telecom a Deutsche Telekom, zatím nechce prozradit žádné další podrobnosti.
Ani Google však nespí a dávno není jen pouhým vyhledávačem. Nabízí řadu přidružených služeb a programů a jedním z počinů je i online prodej videa, který byl spuštěn před pár dny. Na druhou stranu si ale právě za tuto službu vysloužil Google spíše kritiku a rozpaky od zahraničních recenzentů, kteří považují službu za velmi "obyčejnou" a postrádá dostatek inovativních funkcí, kterými byl Google vždy znám.
Tento "propad" Googlu podle některých započal již při uvedení IM aplikace Google Talk, která nebyla vůbec takovou bombou, jak se čekalo. Žádné velké inovace, prostě další z mnoha IM aplikací, která je pouze více provázána s ostatními službami a aplikacemi Googlu. Stejně chladně či přímo kriticky pak byl přijat již zmiňovaný Google Video Store. Ani tyto zdánlivé kroky vedle (podle některých názorů) však zatím Googlem nijak neotřásly a tak je snaha porazit ho novým vyhledávačem opravdu velmi ambiciózní.
Překonat či spíše alespoň dostihnout Google se snaží kde kdo a zatím se to nedaří ani Yahoo ani Microsoftu, i když investují miliony dolarů do svých vyhledávacích technologií. Googlu patřilo v listopadu minulého roku již 40 % "vyhledávacího trhu" ve Spojených státech (o 5 % více než předchozí rok). Podíl mimo Spojené státy je pak v některých regionech ještě vyšší.
Dokáží nakonec společnosti jako Thomson, France Télécom, Deutsche Telekom, Thales, Bertin Technologies, Exalead, Jouve, LTU a Vecsys, výzkumné instituce Inria, Inra, CNRS, Clips Imag, RWTH Aachen a University of Karlsruhe či poskytovatelé obsahu INA a Studio Hamburg za podpory francouzské vlády vytvořit konkurenceschopný a unikátní projekt? První prezentace se má konat na Agance de l’innovation industrielle ještě během ledna.
Zdroje: Voila, Wikipedia, Pandia, ABCnews, Thomson