Google na herní vývojářské konferenci Game Developers Conference představil herní platformu Stadia. Umožňuje hrát nejnovější hry v plné kvalitě na jakémkoli počítači s prohlížečem Chrome, a to třeba i na telefonu či televizi s Chromecastem. Hráči přitom mohou okamžitě streamovat své hraní na YouTube v plné kvalitě. Výkonné konzole a herní počítače už nebudou potřeba.
Ještě letos, a to i v Evropě
Loni na podzim Google spustil omezený technický test služby nazvané Project Stream, která umožnila hraní nové hry Assassin’s Creed Odyssey od Ubisoftu v internetovém prohlížeči při rozlišení Full HD a 60 snímcích za sekundu. Stačil k tomu jen obyčejný notebook a internet. Přes zimu Google vše vyladil a nyní odhalil službu Stadia. Ta nabídne streamované hraní v ještě lepší kvalitě.
Stadia bude už při startu připravena na rozlišení 4K při 60 snímcích za sekundu a HDR. Do budoucna se přitom počítá i s 8K a 120 fps. Vše se počítá v datacentrech Googlu, která jsou vysoce optimalizovaná. Uživatel potřebuje jen internetovou přípojku a v podstatě cokoli s internetovým prohlížečem.
Zatím se neví, jak se bude nová služba platit a na kolik peněz takové hraní vlastně přijde. Ale dozvíme se to ještě letos, Stadia má být ještě tento rok spuštěna v USA, Kanadě, Velké Británii a některých dalších zemích Evropy.
Dostupnost služby závisí především na dostupnosti serverů Googlu. V Evropě je ale celkem silná hustota uzlů a není tak vyloučeno, že by se hned v první fázi mohlo být zapojeno i Česko. Google se každopádně chlubí tím, že celosvětovou síť svých datacenter má s náskokem největší a servery jsou velmi blízko uživatelům, což snižuje latenci. Byl to nenápadný rýpanec směrem ke konkurenční streamovací službě GeForce Now od Nvidie, která má síť datacenter podstatně řidší.
Okamžité hraní bez čekání a v plné kvalitě
Dalším trumfem Googlu je YouTube. Sice se mu nepodařilo udělat z tohoto videoserveru právoplatnou konkurenci Twitche a živému streamování her se tu moc nedaří, ale ohromující množství lidí tu kouká na hry zpětně. A nyní dostanou možnost si hru okamžitě zahrát. Bez čekání a na svém běžném počítači nebo mobilu.




Začnete hrát na notebooku, přejdete na mobil, počítač, tablet a skončíte u televize. Stejná hra, prakticky okamžitě připravená ke spuštění a hraní
Ukázka rychlosti dostupnosti služby a možností přecházení z jednoho zařízení na druhé sklidila na přednášce zasloužený aplaus. Žádné zdlouhavé načítání hry, za pět sekund je hotovo a můžete pokračovat ve hraní. Hry na serverech Googlu „jedou“ stále, a to na výkonném optimalizovaném hardwaru. A tak se stačí jen připojit a začít hrát. Žádné čekání na spuštění hry, loadování nové úrovně nebo instalaci aktualizací.
Odpadá také ladění kvality zobrazení, dostanete tu nejlepší. Co si však musíte hlídat je rychlost internetové přípojky. U Projectu Stream byl minimální požadavek 25 Mb/s pro hraní v rozlišení Full HD při 60 fps. Aktualizované informace na přednášce nepadly, tak počítejme s touto hodnotou. A při hraní ve 4K to bude chtít internet ještě o dost rychlejší.
Herní ovladač na míru
Hrát se dá téměř na čemkoli a s jakýmikoli ovladači. Jenže Google překvapil a připravil ovladač vlastní. Můžete ho připojit k počítači, televizi nebo telefonu a hrát. Je pochopitelně optimalizován pro službu Stadia a oproti běžným ovladačům má dvě speciální tlačítka navíc - pro rychlé sdílení a pro vyvolání Google Assistenta.

Herní ovladač od Googlu připravený na Stadii. Můžete ale použít i jakékoli jiné periferie
Sdílení ze Stadie bude otázka okamžiku. Stačí stisknout tlačítko a vaše hra se začne online streamovat vybraným příjemcům nebo třeba zcela veřejně.
Tlačítko asistenta pak mohou využít vývojáři a ve hrách nabídnout funkce, které inteligenci služby Google Assistent využijí. Jde tedy zejména o rozpoznání hlasu a následnou aktivaci některé z funkcí hry na základě pokynů.
Ovladač se připojuje přes Wi-Fi přímo do sítě, nikoli k danému zařízení. Je jedno, na čem budete hrát, ale používat k tomu budete stále stejný ovladač.
Hra o velké peníze
Z pohledu uživatelů jde o hry počítačové, z pohledu Googlu jde o hru peněz. V herní branži se točí miliardy dolarů. Dávno přitom předčila filmový průmysl a hlad po nových hrách neustále roste. Google si chce zjevně na tyto peníze sáhnout v daleko vyšší míře, než co představují „drobky“ za provize či reklamy v mobilních hrách na Google Play.


Velká čísla slibující velké peníze
Jenže v tomto oboru je už teď ostrý boj o každý dolar. Jednotlivé platformy mezi sebou soupeří a snaží se získat atraktivní herní tituly jen pro sebe. Čím delší exkluzivita, tím větší šance získat nové hráče na svou stranu a přimět je utratit peníze u sebe. A tak jsou některé hry jen pro Playstation, jiné jen pro Xbox a Windows, další zas na Steamu a do toho vstupují ještě vývojáři her, kteří se nechtějí dělit o provize a vydávají si hry na vlastních platformách.
Google získal hned zkraje velmi silného partnera v podobě Ubisoftu. A bude zajímavé sledovat, jaké další partnery a konkrétní hry získá. Dá se očekávat, že pro vývojáře her nebude Stadia nějaké ekonomické terno při přepočtu zisku na jednoho hráče. Jenže Google má šanci oslovit obrovské množství hráčů, kteří si přitom nemusí pořizovat žádný drahý hardware.




Stadia se chlubí obrovským výkonem. Dostanete 4K, 60 fps a HDR, přitom můžete ve stejné kvalitě rovnou streamovat na YouTube
Nvidia může mít problém
Situace aktuálně nevypadá moc dobře pro Nvidii. Zaprvé proto, že Google uvedl konkurenci pro její službu GeForce Now a také proto, že jsou servery Stadie postaveny na čipech od AMD.
Pokud by se služba Google Stadia chytla a masově rozšířila, zastíní to GeForce Now a oslabí poptávku po herních počítačích s výkonnými grafikami. K perfektnímu hernímu zážitku bude stačit Stadia, 4K televize a v ní zastrčený Chromecast Ultra, který se nyní prodává za 2 300 Kč. Krabička Nvidia Shield TV, které umí podobný stylem streamovat hry do televize z GeForce Now, přitom stojí přes pět tisíc.
Uvidíme, letos se ukáže. Google má rozhodně sílu a velkou šanci se na herním trhu uplatnit. Ale to měl třeba i u sociálních sítí a s Google+ mu to nevyšlo. Stejně tak se mu nepodařilo prorazit s YouTube Gaming, který měl ambici oslabit Twitch.
A tak se uvidí, do jakého stadia se Stadia dostane. Pro vývojáře her každopádně nebude technicky žádný velký problém hry pro Stadii připravit, platforma je po stránce kompatibility dobře připravena. A tak to bude spíše otázka obchodní strategie.