Ne že bych byl nějaký protřelý cestovatel (i když prsty by mi nestačily na spočítání cest za uplynulé roky), ale pamatuju si snad jen jednou, že by po mě průvodčí chtěl nějaký doklad. A to ani v jiných zemích (právě na cestování do zahraničí jsou elektronické jízdenky výborná volba, české dráhy na mezinárodních pokladnách moc nefungují a nákup u zahraničních dopravců se prezenčně těžko zajišťuje). A zdá se, že čím vyšší kategorie vlaku, tím je to volnější (největší péči měl průvodčí na cestě z kotěhůlek do jiné díry ... šlo o jízdenku za 32 korun). Třeba takové pendolíno z Boloni do Říma, to stojí za stručné vyprávění. Ne fakt nejsem takový lord, abych chtěl dát 50€ na jízdenku pendolínem, byl jsem rád za €30 z Vídně do Říma (ani nechci vědět, kolik by to stálo pendolínem, tarifní cena je minimálně €100), ale ten v boloni mimořádně skončil s tím, že si máme najít jiný vlak společnosti trenitalia. A co povinná rezervace (v Itálii vše co neni osobák je povinně místenkové, i když to má intervaly 10 minut skoro jako metro). Průvodčí nerozumněl. Na nástupišti nás jen nasměrovali na nástupiště rychlovlaků (vypadalo to jak metro), opět mému dotazu, jak je to s místenkama nerozumněli. Tak jsme nastoupili do toho prvního, co mělo na sobě napsané Roma Termini (jeden těsně odjel další jel do 10 minut a kdyby jsme ten nestihli, jede za dalších 10 minut další, vůbec by mě nenapadlo, že je tam taková frekvence). Průvodčí vůbec nezajímali jízdenky (natož místenky), ale to, abychom seděli s rozestupy a měli roušky. Jízdenky kontroloval až tesně před Římem a jen se ujišťoval o počtu osob (přišlo mi, že je cifrou na rodinné jízdence překvapený). Touto jízdou si u mě i zbytku rodiny dráhy vyžehlili to tříhodinové stání na hranicích (a následnou línou jízdu toho EN) i zpoždění, ze kterého se díky pendolínu podařilo 2 hodiny stáhnout a navíc jsme se svezli 250 km/h (nebýt GPS ani se to nepozná). Jsem zvědavý, kdy u nás prorazíme rychlostní bariéru 160 km/h na větším než zanedbatelném úseku (srovnání pendolíno (FR) versus EN mezi boloňou a římem dělalo neuvěřitelné skoro 2 hodiny - lehce přes dvě hodiny namísto necelých čtyř).P.S.: Asi před třemi lety mě německá pošta překvapila existencí elektronických známek. (Prostě kartou zaplatíte zvolenou hodnotu, třeba €0,95 dostanete mejlem PDF, to si vytisknete a nalepíte na dopis nebo pohled.) Jsem zvědavý, za kolik let nebo desetiletí se to s velkou slávou zavede u nás (pokud vím, německo je zatím jediné, jinde jsem na to zatím nenarazil, a že to po zkušenosti s německem zkouším kdykoliv chci někam do zahraničí).
P.P.S. Už aby se zase dalo volně cestovat a využívat tak tento základní výdobytek členství v EU.