Google před pár týdny oslavil desetileté výročí své pražské pobočky a zdejší internetová scéna se nejspíše stejně dlouhou dobu pře, jestli je to právě on, anebo jeho letitý rival Seznam, kterému právem náleží vavříny vítězství a pozice české vyhledávací jedničky.
Jelikož na tuto otázku kvůli absenci tvrdých dat neumíme odpovědět ani my (Google se svou velikostí na rozdíl od Seznamu nechlubí), namísto věčných rozborů tržních podílů se v obrázkovém srovnání podíváme na to, jak se vlastně oba vyhledávače po deseti letech poperou s několika typickými dotazy, které jsme si pro ně připravili.
Kaki
Nejprve prosté slovo – třeba stále oblíbenější exotické ovoce kaki, které plní regály českých obchodů. Vžijte se do role hospodyňky, která se chce o kaki více dozvědět. Napsali jsme tedy do obou vyhledávačů jednoduše kaki.
Kaki podle Googlu a Seznamu
Oba vyhledávače zobrazily na první pozici neutrální záznam z české Wikipedie, což je v případě znalostních dotazů naprosto správně. Google využil svého Knowledge Graphu a základní nutriční hodnoty o kaki právě z Wikipedie zobrazil v postranním panelu, čili nám ušetřil klik.
Seznam namísto postranního bloku zobrazuje dodatečné kontextové informace přímo mezi výsledky – třeba fotografie ovoce, protože pravou část okna zpravidla používá pro reklamy. Tím pádem je ale seznam výsledků delší a většina bude skrytá mimo viditelnou oblast. Teprve po zarolování stránky až ke konci jsem tak třeba objevil další kontextový blok s letáky ze služby Kupi.cz.
Ovčáček
Jak Seznam, tak Google umějí vyhledávat mezi zpravodajskými články, pojďme je tedy v dalším kroku otestovat právě nějakým zpravodajským termínem. Zkusíme třeba hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka.
Ovčáček podle Googlu a Seznamu
Oba vyhledávače zjistily, že Jiří Ovčáček už není žádné kaki, a tak nabídly na prvních pozicích zpravodajské články ze svých specializovaných registrů. Google použil svůj agregátor News, Seznam pak tematický vyhledávač Seznam Články a zároveň dohledal i videa s Ovčáčkem, ačkoliv vše je opět skryto mimo viditelnou část FullHD monitoru.
Notebook
Seznam má své Zboží.cz a svůj vertikální vyhledávač produktů a srovnávač cen Nákupy má i Google. Co se tedy stane, když se pokusíme vyhledat třeba obecné slovíčko notebook?
Notebook podle Googlu a Seznamu
Zatímco Google zobrazil ve formě tipů několik konkrétních modelů notebooků, Seznam vedle tipů zobrazil i kategorie podle úhlopříčky.
Za připomenutí zároveň stojí, že takto promovaný vyhledávač produktů v Googlu se vůbec nelíbí Evropské komisi nebo třeba Aukru, podle kterých Google zvýhodňuje vlastní službu na úkor ostatních, kteří tím pádem nemají rovné podmínky.
Jak vidno, mnohem menší Seznam a samozřejmě všechny další vyhledávače nic takového řešit nemusejí, přestože dělají naprosto to samé. To je ona stinná stránka občas selsky-iracionálního antimonopolního systému.
Restaurace Velorex
Jednou ze silných stránek českého Seznamu je jeho katalog podniků všeho druhu Firmy.cz. Jak dobře jsou propojené s obecným vyhledávačem a jak zareaguje stále především globální Google? Zadali jsme proto do obou vyhledávačů název jedné z mnoha brněnských restaurací.
Restaurace Velorex podle Googlu a Seznamu
Nakonec zvítězil Google, protože zobrazí díky postrannímu panelu základní informace bez potřeby chodit kamkoliv dál. A co víc, Google použil informace o hodnocení podniku dokonce i ze zmíněných Firem.
Seznam zobrazil pouze výpis několika blízkých podniků na malé vložené mapě a odkazy do katalogu firem. Další klik myší a přechod na zcela jiný web, abych se dozvěděl alespoň základní informace, však není zrovna ergonomický, bezešvý, prostě jak velí současný trend a žargon: seamless.
Počasí
Při dotazu na počasí se oba vyhledávače správně pokusí zjistit vaši orientační polohu a zobrazí blok s předpovědí. Seznam používá data ze svého vlastního webu Počasí.cz, zatímco Google čerpá data z globálního Weather.com.
Počasí podle Googlu a Seznamu
Výstup Googlu je v tomto případě opět o něco rozsáhlejší. Nechybí vývoj teploty, srážek a větru v průběhu dne. Zároveň přímo ve vyhledávači nabízí předpověď na vícero dnů. Na stranu druhou, předpověď Seznamu může být zase přesnější.
Brno Blansko vlak
Jak Google, tak Seznam mají ve svých mapách propracované jízdní řády. Jenže se opět nabízí otázka, jak jsou tyto informační zdroje propojené se samotným obecným vyhledávačem? Nebudu obě služby příliš trápit komplikovaným sémantickým dotazem: „Jakým vlakem se zítra dopoledne dostanu do Blanska,“ ale použiji naprosto strohé a strojové zadání: „Brno Blansko vlak.“
Brno Blansko vlak podle Googlu a Seznamu
Zde se již v plné síle ukazuje, že je Google v chápání komplexních dotazů mnohem dále a Seznam zatím obecný sémantický vyhledávač není. Nepochopil tedy zadání a na prvním místě mi ke všemu nabídl pět let starý článek lokálního zpravodaje o výluce na trati.
Járy Cimrmana Brno
A co takové vyhledání názvu ulice? Zkusíme tedy zadat uličku Járy Cimrmana kousek odtud.
Járy Cimrmana Brno podle Googlu a Seznamu
V tomto případě si jsou obě služby rovné. Každá zobrazí mapový výřez s vyznačenou ulicí. Tato ulička je nicméně opravdu kratičká, a tak poněkud zmohla jinak bezkonkurenční Mapy.cz, které sice zobrazily jakýsi vektor, ale... Nutno ovšem podotknout, že na jiné ulice již Mapy.cz zareagovaly korektně.
Obrázky: Počítač
Nedílnou součástí každého moderního vyhledávače je i vyhledávání obrázků a fotek. Google odjakživa používá vlastní technologii, která je dnes vyzbrojená i systémem strojového učení, který se pokouší rozlousknout, co je skutečně na fotografii. Seznam pro změnu nahradil původního ruského dodavatele vlastním obrázkovým vyhledávačem.
Jak si oba stojí, když vyhledám něco tak zdánlivě samozřejmého jako slovíčko počítač?
Počítač podle Googlu a Seznamu
Už na první pohled je zřejmé, že tady se bude muset Seznam ještě hodně učit, mezi jeho nalezenými výsledky je totiž hromada obrázků, které mají s počítačem společného leda to, že je na něm kdosi upravil.
Zatímco v základním a tradičním vyhledávání se Seznam a Google principiálně zase tak neliší a oba nakonec najdou to, co potřebujete, v případě obrázků si dovolím tvrdit, že je Seznam stále na hraně použitelnosti, i když třeba takové židle a ještěrky vyhledá poměrně obstojně.
Obrázky: Dívka
A u vyhledávače obrázků zůstaneme i v našem posledním dnešním srovnávacím testu. Oba vyhledávače totiž disponují filtrem, který by měl odstranit nevhodný obsah.
V případě Googlu se jedná o přepínač Bezpečné vyhledávání a v případě Seznamu zaškrtávací pole Skrýt hanbaté. Zkusíme tedy vyhledat nejprve nijak necenzurované fotografie na dotaz dívka.
Dívka podle Googlu a Seznamu
Google i s vypnutým filtrem na nevhodný obsah zobrazil takové dívky, jak si je pravděpodobně všichni představujeme. Prostě mladé ženy. Obrázkový vyhledávač Seznamu se s vypnutým filtrem hanbatých obrázků proměnil v pornografickou galerii, takže snímek jsem musel celý rozčtverečkovat.
Vzhledem k tomu, že samotné slovo dívka nemá nijak výrazný erotický náboj, nabízí se otázka, jestli roboti Seznamu při indexaci fotek nekoukají jen na pornografické galerie a Rajče.
Dívka se zapnutým filtrem nevhodného obsahu podle Googlu a Seznamu
S aktivním filtrem nevhodného obsahu se fotky dívek na Googlu prakticky jen trošku přeskládaly, zajímavý je ale pohled na výsledky Seznamu. Původní tvrdou pornografii totiž vystřídala... Erotika, kde již bylo třeba sáhnout po čtverečkovacím efektu jen v několika případech.
Jak na Seznamu najít fotografie zcela běžných dívek z ulice? Netušíme. Na stranu druhou, možná právě to by mohla být ona slibná konkurenční specialita Seznamu, který k sobě tímto způsobem nažene všechny české muže a geeky.
A jak jste na tom vy? Který vyhledávač používáte? Máte jiné zkušenosti než my? Pochlubte se v diskuzi pod článkem.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium