Spotify se znovu pustilo do Applu. Tvrdí, že mu ničí byznys s audioknihami | Foto: Spotify-apple.png, CC BY-SA 4.0

Foto: Spotify-apple.pngCC BY-SA 4.0

Spotify se znovu pustilo do Applu. Tvrdí, že mu ničí byznys s audioknihami

Hlasitý spor se znovu rozhořel mezi Spotify a Applem. Hudební streamovací služba si veřejně postěžovala, že výrobce iPhonů ji opakovaně nepovolil zařadit do mobilní aplikace systém na prodej audioknih, proto je Spotify teď musí prodávat přes web. Firma to společně s vysokými poplatky nazývá zneužíváním dominantní pozice ze strany Applu. Ten však pochybení odmítá.

Málokdy se stane, že jedna technologická firma vydá tiskové prohlášení, které je celé postavené na kritice konkurenčního podniku, ale přesně k tomu v tomto případě došlo. Spotify zveřejnilo pojednání nazvané Protisoutěžní chování Applu poškozuje všechny – včetně posluchačů, vydavatelů a autorů, ve kterém vyjmenovává celou řadu problémů, které s výrobcem iPhonů má.

Jádrem současného sporu je prodej audioknih. Ty Spotify začalo v Americe (zatím jediný trh) prodávat před měsícem, pro firmu to byla velká novinka, od které si slibovala hodně. Narazila ale na problém s prodejním kanálem. Chtěla je prodávat přímo z hlavní aplikace, jenže navržený systém odmítl Apple s odkazem na jeho App Store pravidla.

Apple podle Spotify navržený systém odmítl třikrát, takže v současnosti není možné si audioknihu přímo v aplikaci koupit. Člověk může pouze projevit zájem a Spotify mu prodejní odkaz na webový obchod pošle na e-mail. Dokonce ani cena není v aplikaci zobrazena, tu se zákazník také dozví až v e-mailu.

Je to poměrně složité, zvlášť v porovnání s nákupem audioknih přímo od Applu v aplikaci Knihy. Spotify je přesvědčeno, že výrobce iPhonů naschvál nastavuje pro konkurenci proces komplikovaně a podmínky mění za pochodu, aby si udržel svou dominantní pozici.

Mluvčí Applu pro server The New York Times uvedl, že prodejní systém Spotify nebyl schválený, protože nedodržoval podmínky App Storu. „Poskytli jsme jim jasný návod, jak záležitost vyřešit, a povolili jsme jejich aplikaci, jakmile provedli změny, které pravidla dodržují,“ uvedl.

Rozhodující bude verdikt Evropské komise

Zmíněnými podmínkami je s největší pravděpodobností myšlen platební systém, kdy Apple nedovoluje firmám, aby do aplikací umisťovali vlastní. Mohou použít jen jeden oficiální od Applu, přes který si pak výrobce iPhonů bere 30procentní podíl z každé provedené platby. 

I k těmto poplatkům se Spotify ve své poslední kritice dostává. Streamovací služba 30procentní podíl, jenž se týká také prodeje hudebního předplatného, napadá dlouhodobě, podala kvůli němu i stížnost k Evropské komisi, avšak řízení stále nebylo ukončeno. 

„Skoro čtyři roky. Taková doba uplynula od chvíle, co Spotify podalo stížnost na Apple u Evropské komise, a stále čekáme na rozhodnutí. A zatímco čekáme, Apple nadále diktuje podobu online inovací, vážně poškozuje internetovou ekonomiku, dusí konkurenci a představivost vývojářů aplikací,“ píše v textu ředitel Spotify Daniel Ek.

Určitě si přečtěte

Články odjinud