Sponzorované odkazy ve vyhledávačích jsou méně bezpečné než neplacené

Ve výsledcích vyhledávačů na zvolený výraz lze často najít odkazy na nebezpečné stránky, které obsahují malware. Překvapivě mnoho jich je k nalezení i mezi sponzorovanými odkazy, ze kterých mají zisk i samotné vyhledávače. Právě nebezpečností výsledků vyhledávání se zabýval průzkum McAfee SiteAdvisor.

Vyhledávač by vám měl najít v ideálním případě prakticky cokoliv a nedělat mezi výsledky žádné rozdíly (pochopitelně pouze ve smyslu relevance). Mezi řadou legitimních stránek se tak mohou objevit i odkazy na stránky, které nejsou úplně "čisté". Mohou být plné spyware, dialerů či dalších nebezpečných věcí. S tím se nedá moc dělat (pouze bránit na straně klienta), musí se s tím během procházení webu počítat a pochybným stránkám se vyhýbat.

Problém je však v tom, že i některé stránky ze sponzorovaných odkazů obsahují velmi podezřelý materiál a jelikož jsou podvědomě placené odkazy považovány za důvěryhodnější a oficiálnější než ty neplacené, uživatel se může nechat snadno nachytat. Samotný vyhledávač pak vlastně rovněž profituje (díky platbám za sponzorované odkazy, které od zadavatelů dostává) z těchto pochybných stránek.

Právě (ne)bezpečností internetových vyhledávačů (resp. nalezených odkazů) se zabývá studie společnosti McAfee, jejíž výsledky byly získány s použitím systému SiteAdvisor. Možná vás překvapí, že určitým způsobem nebezpečné stránky se vyskytují daleko častěji ve sponzorovaných odkazech než v "běžných" výsledcích vyhledávání.

Metodologie

V rámci studie byly zkoumány výsledky vyhledávačů Google, Yahoo, MSN, AOL a Ask. Bylo ověřováno 1394 "populárních" výrazů, které se nejčastěji hledají, přičemž zdrojem tohoto seznamu byl zejména Google Zeitgeist, Yahoo!, AOL, Lycos, Wordtracker a další zdroje. Ze seznamu byly vypuštěny některé výrazy "pro dospělé". Slova byla poté otestována na výše zmíněných vyhledávačích, přičemž v úvahu byly brány výsledky z prvních pěti stránek nalezených odkazů pro každý výraz. Získané výsledky v podobě seznamu odkazů byly poté otestovány na nebezpečnost pomocí služby SiteAdvisor a označeny dle nebezpečnosti.

Pro potřeby studie byly určeny tři úrovně nebezpečnosti stránek. Zelená úroveň značí, že stránka je v pořádku. Červená stránka obsahuje adware, jedná se o vysoce spamující doménu a nebo server provádí neautorizované změny v nastavení počítače uživatele. Méně nebezpečná je pak žlutá úroveň, takové stránky posílají rovněž velké množství mailových zpráv, které však nejsou považovány za spam, zobrazují velké množství vyskakovacích reklamních oken a nebo nabádají uživatele ke změně nastavení prohlížeče.

Výsledky

Kompletní výsledky celé studie najdete přímo na stránkách SiteAdvisor, my si ukážeme jen to hlavní. První srovnání se týká samotné pětice největších vyhledávačů. Za "nejbezpečnější" z nich lze považovat MSN. Celková úroveň "pochybných" stránek byla na MSN 3,9 %, z toho 2,6 % byla červená úroveň, zbytek žlutá. Nejhůře dopadl vyhledávač Ask, který na položené dotazy vrátil 6,1 % nebezpečných stránek, z toho 4,5 % v červené úrovni. Zbytek je vidět v grafu.

Klepněte pro větší obrázek

Porovnání nebezpečnosti výsledků u jednotlivých vyhledávačů
Zdroj: SiteAdvisor

Na první pohled nemusí být výsledky příliš alarmující. Je však třeba si uvědomit, že byly vypuštěny některé kontroverzní výrazy (které patří na Internetu k těm nejhledanějším) a také to, kolik se měsíčně provede vyhledávacích dotazů. Podle statistik jen uživatelé ve Spojených státech provedou měsíčně 5,7 miliardy dotazů. Pokud by výsledkem každého takového hledání bylo jen jedno kliknutí na některý z nalezených odkazů, znamenalo by to při 5% nebezpečnosti odkazů 285 milionů kliknutí na nebezpečné stránky měsíčně jen od uživatelů v USA a to už rozhodně není zanedbatelné.

Velmi zajímavé výsledky také plynou z porovnání mezi "běžnými" a placenými odkazy. Zatímco podíl nebezpečných odkazů v běžných výsledcích se v průměru pohybuje na úrovni 3,1 % (z toho 2 % jsou červená úroveň), u placených odkazů je to až 8,5 % (6,5 % červená úroveň). Toto číslo je poměrně alarmující, když si uvědomíme, že každý jedenáctý placený odkaz nás může poslat na určitým způsobem nebezpečnou stránku.

Klepněte pro větší obrázek

Porovnání sponzorovaných a běžných odkazů
Zdroj: SiteAdvisor

Placené odkazy tak vedou 2 až 4krát častěji (podle konkrétního vyhledávače) na nebezpečné stránky, než odkazy "běžné". Zatímco běžné odkazy jsou indexovány robotem, placené odkazy by měly podléhat daleko větší kontrole a splňovat jisté podmínky. Přesto dochází k tomu, že až 11,2 % placených odkazů u vyhledávače Ask vede na nebezpečné stránky.

Nebezpečnost nalezených stránek pochopitelně výrazně ovlivňuje vyhledávaný výraz. Jisté kategorie generují mnohem nebezpečnější výsledky než jiné výrazy. Neplatí však v žádném případě jednoduché pravidlo, že si stačí dávat pozor na stránky s pornografií. Ostatně, pornografické výrazy ani nejsou v průzkumu zařazeny. Velmi nebezpečným výrazem je "Digital music". Ten generuje téměř čtvrtinu nebezpečných odkazů - 23,5 %, z toho 22,4 % jsou stránky v nebezpečnější červené kategorii. Podobně je na tom i spojení "Tech toys", který generuje 23,1 % nebezpečných odkazů (20,5 % červených).

Klepněte pro větší obrázek

Výsledky některých vyhledávaných výrazů
Zdroj: SiteAdvisor

Nejnebezpečnějším výrazem je však spojení "free screensavers". To generuje v průměru až neuvěřitelných 57 % nebezpečných odkazů. Nejhůře je na tom s tímto výrazem Yahoo. Tento server vrací 72,2 % nebezpečných odkazů, z toho 57,4 jsou červená kategorie.

Klepněte pro větší obrázek

Výsledek výrazu "free screensavers" u jednotlivých vyhledávačů
Zdroj: SiteAdvisor

Není celkem překvapivé, že nejnebezpečnější vyhledávané výrazy jsou ty, které nějak souvisejí se stahováním a sdílením čehokoliv. Ale i poměrně nevinné výrazy jako "birthday cards" nebo "weather" generují až 15 % nebezpečných odkazů.

Závěr

Jaké tedy plynou z tohoto průzkumu závěry? Že vracejí vyhledávače i nebezpečné odkazy je poměrně logické a není to nic překvapivého. Nejméně nebezpečný (ze zkoumaných vyhledávačů) je v tomto ohledu MSN, nejhůře dopadl Ask. Co je však již poměrně zarážející je to, že v některých případech je až čtyřikrát více nebezpečných výsledků ve sponzorovaných odkazech, na kterých vydělávají i samotné vyhledávače a které jsou obecně dle průzkumů považovány za bezpečnější. Z výsledků dále plyne, že je jen malá souvislost mezi nebezpečností odkazu a jeho umístěním. Výsledky na první stránce byly prakticky stejně (ne)bezpečné jako výsledky na páté stránce.

Z průzkumu si tak lze vzít jednoduché ponaučení. Na Internetu není bezpečné nic a sponzorované odkazy už vůbec ne. Jak se zdá, kliknout na sponzorovaný odkaz je mnohdy (samozřejmě v závislosti na hledaném výrazu) daleko nebezpečnější, než kliknutí na odkaz "obyčejný".

Zdroj: The Safety of Internet Search Engines

Témata článku: Google, Prohlížeče, Safety, Sponzorovaná zpráva, Jednoduché pravidlo, Relevance, Toys, Úroveň, Odkaz, Vyhledávač, Ask, Weather

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 163

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

Na webu najdete hromadu rad, jak zrychlit počítač a Windows. My jsme na to šli opačně a naopak jsme hledali činnosti, které ho nejvíce zpomalují. Toto je třicítka těch základních.

12.  11.  2017 | Jakub Čížek | 90

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 52

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje