Spojenci proti Amazonu: málo platné

Pro kolik internetových obchodů je v cyberprostoru místo?
Jako reakci na otevření „hudebního patra“ v internetovém obchodě Amazon.com se loni na podzim spojili dva dosud zuřivě válčící konkurenti v oblasti prodeje hudebních nahrávek, firmy CDNow a N2K („Music Boulevard“). Jakmile se objevil opravdu velký nepřítel, stal se nepřítel mého nepřítele mým přítelem – to je častý úkaz i z počítačové branže, kde se stávají firmy takřka „nepochopitelně“ partnery, protože za rohem číhá Microsoft.

Problémem ovšem je, že tato spojení ne vždy fungují a totéž se zdá i v případě těchto obchodů. Amazon oznámil, že v posledních měsících dohání v obratu spojené firmy CDNow/N2K (dnes pod hlavičkou CDNow), přesto, že je v hudbě jen několikaměsíčním nováčkem. V posledním pololetí ohlásil CDNow obrat 56 mil. USD, Amazon v oblasti hudby částku 50 mil. USD – a pro Amazon to jsou první měsíce prodeje hudby na Internetu. Je zajímavé, že CDNow má na svém webu velký „provoz“ a údajně 1,7 mil. registrovaných zákazníků, ale jakmile přijde na prodej, obrátí se na „ověřený“ Amazon. Informace o cédéčkách, databáze, ukázky a články z CDNow, nákup pak na Amazonu – krutá pravda, neplatící jen pro tuto dvojici.

Hudba je na Internetu vůbec plná otazníků. Otazník první: na rozdíl od knih kontrolují trh tři-čtyři vydavatelští giganti; co když se rozhodnou otevřít vlastní obchod, ve kterém mohou tyto „nezávislé“ prodejce snadno vyválcovat? Otazník druhý: proč se hudba na Internetu prodává zatím tak málo (jen 0,5 % z celkového koláče v USA, zatímco u knih se odhaduje 10 %)? Otazník třetí: není to všechno jen zbytečná snaha, protože přijdou empétrojky?

CDNow podniká i po sloučení s N2K se ztrátou – s velmi značnou ztrátou, a její konec je nedohlednu. Proto se zdá, že místo další internetové pohádky o zlatém princi může být firma ráda, když ji některý z vydavatelů koupí. CDNow zatím ohlašuje, že bude připravovat „destination site“, tedy web, který je především plný informací. Tím hodlá získat větší „podíl v myslích“ zákazníků a vytlačit takto Amazon; jenomže se domnívám, že Amazon má dnes díky akciím mnohonásobně víc prostředků na to, aby začal vést zničující cenovou válku, kterou dostane CDNow ven z byznysu.

Je pravda, že Amazon je i na internetové standardy firma, která je mimořádně dravá a pokud se některým směrem zaměří, je to těžko k odolání. Nicméně neúspěšným bojem CDNow proti Amazonu se jakoby potvrzovalo pochmurnou předpověď, že „nakonec na celý Internet stačí jediný obchod“.

Váš názor Další článek: ViewSonic G653: nevšední patnáctka

Témata článku: Plát, Plný internet, Spoje, Prince, Značný rozdíl, Velký nepřítel, Málo, Velký provoz, Velký vydavatel, AMA


Určitě si přečtěte

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 20

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 78


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně