Špatné počítačové časy, neslavná budoucnost je tu

Diskuze čtenářů k článku

Noruas  |  15. 07. 2007 01:34

to je furt reci o nejlepsim osloveni uzivatele, ale zatim jsem nikdy na nic podbneho nenarazil. furt se zvani o cilenem oslovovani, ale skutek utek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Wenca  |  13. 07. 2007 17:56

Kdyz ono je to tezky presvedcovat uzivatele o tom ze existuje neco bezpecnyho a neco nebezpecnyho. Nedavno jsem byl v jednom Prazskym sopu za kamosem co tam prodava a ten tam zrovna rozebiral se zakaznikem software. Jako OS chtel Win Vista Ultimate, protoze to ma hezky barvy a pekne se to hejba a to samy s Office 2007. A kdyz mu kamos pak nabidnul antivirus tak se ho zeptal proc by to tam mel davat, kdyz mu ta aplikace bude rusit hezky prostredi skeredou ikonkou a staryma nemodernima okynkama a on kdyz za to plati tolik (cca 25 tis vcetne sw) tak ze to chce mit hezky. tak mu tam nainstalovali Avast Home a on za 2 dni prisel ze to tam nechce ze mu to vadi ze to neni hezky ... A takovych lidi znam spoustu dene si stahujou ruzny balicky zmen temat u winu ruzny setrice a clovek pak zalapa po dechu. A jeste lepsi jsou takovy lidi co si stahnou nelegalni sw s crackem co ma v sobe nejakej sh.t a pak reknou ze radsi chteji tam ten shit nechatze jim ten pomajej a zaneradenej sw nevadi ... Nektery lidi nepresvedcite dokud jim nekdo nevybili cely konto ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 17:45

http://www.stavoprogres.cz/loweb/index.php?stranka=clanky/spywareviry.html

zhodnoťte

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  14. 07. 2007 21:37

Ještě to tak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin  |  12. 07. 2007 08:33

Co jste chtěli, to máte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  12. 07. 2007 16:03

V Číně to neřeší,tam je staví ke zdi.

Bohužel tady je tzv.demokracie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin  |  12. 07. 2007 17:41

To jsem nepochopil, ale asi je to jen nějaký výlev trolla.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  12. 07. 2007 08:16

Sám to vidím na některých svých příbuzných. Bohužel i u některých nadřízených. Prostě pokud se něco nevy**re, tak se nikdo bezpečností zabývat nebude. Proto už mě neláká pracovat v oblasti IT správy. Dokud vše funguje, všichni si myslí že správce hojdá nohama a nic nedělá. Někdy není nutné mu říct ani děkuji. Ale ve chvíli, kdy se něco po**re a na vině je m.j. přehnané šetření prostředky v oblasti bezpečnosti, samozřejmě za všechno může admin a ten obdrží náležitý pojeb.

Čest výjimkám

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 08:53

u nás jsou IT tak "přetížení", že porušují podnikové zásady a na požádání bez problémů dají uživateli ADMIN práva, aby byl schopný si svůj firemní OS spravovat sám, takže si lidi v první řadě nainstalují zakázané ICQ a spoustu dalších nesmyslů, které by vůbec neměli mít. A admini jsou v poho, protože se nemusí zabývat požadavky typu - připojil jsem si mobil počítači a nemůžu naistalovat driver a synchronizační program.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Likan  |  12. 07. 2007 09:19

icq nebyva spravidla zakazane ptz je free.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jfb  |  12. 07. 2007 09:34

často je icq zakazane ve firmach kvuli tomu, ze bud pry odvadi lidi od prace, nebo je to dalsi mozna bezpecnostni dira apod. Ne kvuli licenci

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Wysky  |  12. 07. 2007 09:38

Icq byva zpravidla zakazane protoze snizuje produktivitu prace

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
admin  |  12. 07. 2007 16:44

Jsem správce sítě na úřadě a icq jsme museli zakázat právě kvůli jeho licenci, většinu uživatelů se nám podařilo "přeorientovat" na jabber. Po nějakém čase si na jabber zvykli (i přes jejich lenost učit se novým věcem).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sick_of_CT  |  12. 07. 2007 22:32

A pockejte, az jim nekdo ukaze, ze se nic instalovat nemusi a ICQ stejne pojede.... webovej klient rulez, taky ho pouzivam

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ufi  |  12. 07. 2007 09:07

jo, po 15-ti letech v IT sem dospěl k stejnému názoru, proto studuju dálkově vejšku na jiný obor a doufám že dostuduju a pujdu dělat něco jinýho a PC si nechám jenom jako koníček.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Romanescu  |  13. 07. 2007 06:58

Dospel som k zaveru, ze po dlhom a bolestivom vzdelani niekolkych jedincov sa personal vymeni a admin je opat na zaciatku, len otravenejsi ako predtym.

Nezaujem o vzdelavanie je mozno v IT vypuklejsi, ale je vseobecne podporovany spolocnostou dogmami ako "je mi jedno, ako to funguje, ja to potrebujem len pouzivat". Komercne fungujucej spolocnosti to vyhovuje, namiesto vzdelavanie prinesie a preda produkt, ktory "setri" naroky na myslenie - sami si doplnte, co sa Vam tam hodi:

auta (stale s vacsim mnozstvo asistentov na pohynanie, brzdenie, cuvanie, radenie atd)

lieky a vobec zdravotnictvo (je ti nieco? daj si pilulku, vylieci Ta)

kalkulacky (naco sa ucit zakladne aritm. ukony spamati)

predpoved pocasia (je jednoduchsie pozriet si predpoved, a aktualnu teplotu ako vyjst na balkon)

navody na pouzitie v "americkom style" (pozor, mikrovlnna rura nie je urcena na susnie domcich zvierat)

napisy o skodlivosti cigariet na reklame na ne, atd...

Na zaver zlate pravidlo analytikov a vyvojarov: urob system tak, aby ho mohol pouzivat aj blbec, a budu ho pouzivat blbci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  12. 07. 2007 08:10

Je na místě poděkovat za dobrý článek. Přimlouvám se za pokračování v podobě článku o zabezpečení počítače před různými útoky. Nemám teď na mysli opakování již mnohokrát napsaných rad, jak se chovat, jak používat antiviry apod, ale spíše doplnění těchto informací o další jednoduché zásady. Co konkrétně ? Např. v jedné knize jsem se dočetl o potřebě zaheslovat účet administrátor. Proti jakému typu útoku má takové heslo chránit však uvedeno nebylo. O zaheslování jiných účtů také nebylo ani slovo. Nebo např. v návodu k routeru zase píší o nutnosti zvolit přístupové heslo, opět bez vysvětlení, co může útočník z internetu způsobit, pokud nechám heslo původní defaultní. Článek podobného typu, který se nevěnuje antivirům, spamu, phishingu, atd. , ale věnuje se VŠEM ostatním záležitostem bezpečnosti při připojení na internet mi chybí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Creator  |  12. 07. 2007 12:43

Proc zaheslovavat ucty? To si delate legraci?

Kdyz je stroj pripojeny k siti, lze se k nemu prihlasovat lokalne i vzdalene. Kdyz je pripojeny do internetu, lze se do nej prihlasovat z jakehokoli mista na Zemi. V *nixovych systemech je to normalni soucast pouziti, ve Windows to tak caste neni, ale delat se to da a o to tu jde.

Kdyz si stroj nezaheslujete, prihlasi se vam na nej nejaky vycuranek z Ugandy a pouzije ho k rozesilani spamu. Kdyz nebude mit heslo superuzivatel, je to jako byste dal svuj pocitac na charitu (na charitu lidem, kteri si vydelavaji obvykle nelegalnim zpusobem).

Teoreticky vam muze kdokoli, koho napadne se prihlasit zrovna k vam, vymazat vsechna data nebo nejakym legracnim programkem vzdalene polozit hlavicky na roztocenou plotnu disku. Jenze to je jen takova srandicka a nic to nevynasi. Sirit z vaseho pocitace spam je daleko lukrativnejsi. Existuji i dalsi vyuziti.

Heslo k routeru? Kdyby vas chtel nekdo potrapit, napise si skript, ktery se kazdych pet minut prihlasi na vas router a rozhaze konfiguraci. Cela vase sit pujde k certu. Opravite to a za pet minut znova.

Reknete si, ze hesla jsou zbytecna, vzdyt stejne nemate nepratele - kdo by vam co udelal? Nepouzivat hesla je stejne jako nezamykat dum, auto, kancelar, proste to co je vase. Nemusite to delat. Ale prilezitost dela zlodeje. Obzvlast kdyz se jim muze stat kdokoli ze stamilionu lidi prave pripojenych k internetu. Risknete to?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
umpa lump  |  12. 07. 2007 08:03

protože čím by se pak živili statisíce lidí pracujících v security segmentu a různí IT "opečovávatelé"... kruté, leč pravdivé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin  |  12. 07. 2007 08:23

Taky jsem došel k tomu názoru a skoro jsem začal podezřívat antivirové společnosti, že si ty viry píšou samy aby pak mohli přifrčet s tím, že právě jejich antivir je ten best. Když se zamyslím, kolik se okolo těchto firem točí pěněz, tak docházím k názorů, že Windows jsou viru-náchylné úmyslně. Představte si, že by najedno MS vydal service-pack, který by totálně znemožnil funkci virů (uopie ale představte si to). Těch krachů, těch nezaměstnaných ... byla by to katastrofa. Takže souhlasím s umpa-lumpem.

Účel komerční platformy není přinést něco uživateli ale vytáhnout z něj peníze. V první řadě za OS, v druhé za software a ve třetí, za to že to někdo bude održovat v chodu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
uživatel  |  12. 07. 2007 09:09

Konečně to tu zaznělo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
km  |  12. 07. 2007 13:36

Nejrozumejsim resenim proto je pouzit nekomercni platformu s komercni podporou - bud SUSE Linux Enterprise nebo Redhat - zde mate plnou ontrolu nad tim co dostanete a platite opravdu pouze za reseni provoznich problemu. Pripadne pouzit nekomercni distribuci nekomercni platformy - pokud jste si schopen delat posporu sam.

Jenze pro reklamou zmasakrovane masy to reseni samozrejme neni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin  |  12. 07. 2007 13:47

To ne. Navíc vám těmi masami bude nyní nadáváno do fanatických Linuxáků.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
km  |  12. 07. 2007 22:23

At si nadavaji Je mne to uplne jedno. Spousta z nich pak chodi za mnou, abych jim dal dohromady jejich skvely komercni OS . Je to docela sranda. Mnozi nepouzivaji zadne specializovane aplikace, dokonce i hry, ktere hraji malji alternativu, ale na tom co ma stado porad trvaji . Tim lepe. Za hloupost se plati. Nekdy docela dobre.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mira  |  14. 07. 2007 13:07

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mira  |  14. 07. 2007 13:09

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mira  |  14. 07. 2007 13:15

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 07. 2007 08:11

jj, včera jsem do jedné do noci odvšivoval strýcův PC, různá upozornění na nebezpečí a odkazy na stažení "řešení" tam naskakovala tak rychle, že je nestačil zavírat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 07:55

Možná je na čase, aby se i na školách začaly děti vychovávat, jak správně pracovat s počítačem. Něco jako ve stylu, neberte si bonbóny od cizích divných pánů postávajících před školou, tak by se prostě a jednoduše v hodinách výpočetní techniky učili, že není třeba stahovat každý prográmek a klikat na kdejaký odkaz

jistě, klade to i nároky na IT vzdělané vyučující, ale školy by měly jít s dobou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 08:17

Na co??? Vždyť přece všichni mají ten špičkový NOD32...

Aspoň tohle říkal můj bývalý spolužák, když jsem mu reinstalovával Windows XP Professional SP2 CZ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Davo  |  12. 07. 2007 09:25

Presne tak. Jenze je to problem, na vetsine skol se uci v IT tak maximalne vytvareni odstavcu ve Wordu, na strednich pak programovani v Pascalu. Proste by to melo existovat jako bezne ucivo, pak by to nastavajici generaci lezlo do hlavy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
truhla  |  12. 07. 2007 12:35

A kdo to zaplati? IT specialiste pod 20k/mesic nepujdou a s tou almuznou co vam da skola se nedivte, ze to dneska uci kazdej kdo umi pustit word a spocitat DPH vzorcem v excelu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 13:37

předpokládám, že daňoví poplatníci. Ale asi by se mělo začít s vyškolením učitele informatiky a ten by pak školil žáky, bohužel dneska je to spíš tak, že žáci můžou učit učitele ale to je dáno zájmem o výpočetní techniku. Přece jen to kluky baví víc, než třeba zeměpis

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 17:40

No nevím jestli by žáci měli učit učitele. Bylo to před měsícem, když zrovna učitelce nešlo pustit DVD v PowerDVD, prostě banální chyba. Spolužačka se přihlásila, že to opraví, a jelikož ji má ráda tak ji k tomu pustila a ša do kabinetu. No během čtvrt hodiny už měla stahlý WinDVD 8 Platinum přes torrent s keygenem od Paradoxu . No chlámal jsem se ještě po cestě dom.

BTW: Podivte se na http://rathat.phorum.cz a http://mods.moddb.com/9527/police-brutality-sp/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gro  |  12. 07. 2007 15:58

Na co specialista ? jseš pacient ? toto je hlavně věc osnov a jejich pravidelného update, učitýlci musí změnit svoje zvyky nó (jasné že obrovský problém).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 17:17

"učitýlci" aktualizují osnovy docela často. Mám je v rodině a tudíž info z první ruky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gro  |  13. 07. 2007 15:41

Pokud často tak evidentně nekvalitním obsahem, on ten kdo ty osnovy dělá taky musí mít kontakt s realitou, neříkám že ho nemá ale dokážu si představit jak asi probíha taková učená disputace "osvícených" kdy nadpolovina jsou počítačoví analfabeti, jenom ty "skvosty" pro výuku IT co jsem zažil, zastaralý telefonní seznam hadra.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Multimotyl  |  12. 07. 2007 06:37

Tak kurňa ať mi nikdo neříká, že si za tohle nemůžou uživatelé sami. Sem na živě chodí počítačově/internetově vzdělaní a zkušení lidé, kteří často pro své známé znamenají jednu z mála možností jak "spravit počítač". Dělejte s tím něco!

Myslím, že je na čase vašim známým a kamarádům, kteří chtějí "na internet, poslouchat MP3, koukat na fotky a na filmy a psát v texťáku" doporučit méně rozšířený operační systém tak, aby se vytvořilo co možná nejvíce heterogenní prostředí. Nebo jim ho rovnou nainstalovat až si zase budou stěžovat, že "to jede nějak divně a pomalu". A s hraním her to je podobný Wii stojí 7500 a je s ním i víc srandy než s PC.

Máme uživatelsky příjemné distribuce GNU/Linux i BSD a dokonce i MAC OS se u nás s novým počítačem dá sehnat za rozumné peníze. Ve chvíli, kdy se tyto systémy více rozšíří a podíly vyrovnají, ubyde násobně podobných problémů i pro uživatele Windows. Přestane se to jejich autorům tak dobře vyplácet.

Našim jsem na domácí počítač nainstaloval PC-BSD s Operou a Koffice a nikdy jsem neslyšel, že by si nějak stěžovali že něco nejede. Navíc je to všechno i na 800Mhz P III perfektně rychlé a hlavně stabilní.

Ať se daří!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
k8  |  12. 07. 2007 07:10

Pěkná reklama a teď zase zalez zpátky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  12. 07. 2007 08:12

Taky si neobjednám

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jouda  |  12. 07. 2007 08:42

On má pravdu, nehledě na to, že UNIX based systémy jsou násobně bezpečnější než Win. Tzn. proč si neustále bastlit počítač anti xxxxx když to jde bez toho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  12. 07. 2007 09:04

Každý OS je tak bezpečný, jak jej jeho uživatel nastaví. Je mi jedno jestli používám vlastnost systému, nebo aplikaci třetí strany. Důležitý je výsledek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Grishnak  |  12. 07. 2007 10:37

Som zvedavý ako užívateľa ochráni akýkoľvek systém od svojej vlastnej blbosti.

Napríklad keď na pochybnej stránke dobrovolne vyplní číslo svojej kreditky a iné citlivé údaje...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 07. 2007 10:46

No jo, ale kdyz je OS defective by design, tak zabezpeceni neco stoji. Nemluvin jen o penezich (pro Win je rada anti* pro domaci pouziti zdarma), ale predevsim o ubytku vykonu. Schvalne si zkuste logovat, kolik ruzne anti* uberou % pri normalni praci!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  12. 07. 2007 13:54

Já jsem to neměřil, ale neubírají tolik, že by mi VS2005 jelo pomalu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fritzek  |  13. 07. 2007 07:01

A co ma byt? VS2005 neni az tak narocne. Poustim si ho ve virtualizovanych dvoutisicovkach v Linuxu na dva roky stare masine a jeste si pritom muzu zapnout deset dalsich veci. Na VS nepotrebujete zadny supervykonny stroj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  14. 07. 2007 21:34

No právě proto nevím, kde by mě měl při práci antivir brzdit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dalibor  |  18. 07. 2007 15:03

Pro pravdu se nejvíc zlobí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
uživatel  |  12. 07. 2007 08:16

Souhlas, kdo chce pořád platit za nesmysly, ať zůstane u win.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  12. 07. 2007 08:17

Chci platit za smysly! U čeho mám zůstat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin  |  12. 07. 2007 09:23

Prodám ti krabičku od sirek za pouhých 3980,- a jestli chceš tak ti dovnitř rozeberu igráčka, ovšem za výhodný příplatek 1990,-

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  12. 07. 2007 10:14

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Romanescu  |  13. 07. 2007 06:26

Hod to na gadgets.?, bude z toho trhak :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TOW  |  12. 07. 2007 08:52

Heterogenní prostředí je z hlediska bezpečnosti hezká věc, ale má to i druhou (stinnou) stránku - heterogenní prostředí zvyšuje náklady na vývoj a support.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
dragh  |  12. 07. 2007 13:14

No keď sú firmy blbé a používajú pre dve platformy dve rôzne "codebase" pre ten istý produkt, tak sa niet čomu čudovať...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jabkoapple  |  12. 07. 2007 00:15

fajn článek, povedený

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor