"Následně konstatuje, že David Hasselhoff si v seriálu z osmdesátých let minulého století dovolil v automaticky jezdícím autě maximálně tak jíst cheeseburger."To je pěkná blbost, hned někdy v prvním díle za volantem chrápal a KITT ho musel budit, když ho zastavovali policajti. Pak dělal hluchého...
To je stejná kravina jako kdyby pilot Boeingu 747 (nebo jakýhokoliv jinýho letadla) za kniplem chrápal... To že autopilot a další automatizované systémy dokážou (pokud je cílové letiště správně vybaveno) navést letoun až k prahu dráhy zcela automaticky neznamená že může pilot spát. Protože pokud se stane že si počítač neví rady (špatná data z porouchaného čidla atd...) tak na to pilota upozorní a předá mu řízení. Problém představuje všeobecně milná představa o "autopilotech" jako takových. U aut je to o to složitější že se musí potýkat s blbci v ostatních autech a lidma co jim můžou vletět pod kola. Tesla si "naprděla do bot" tím že ten svůj adaptivní tempomat pojmenovala autopilot. A taky bych řekl že v tom hraje svijí roli diagnóza: Amík... Autonomní řízení aut je zatím prostě moc náročné na to aby to šlo bezpečně použít. Možná někdy v budoucnu...
Problém je v tom, že u autopilota v letadle je přece jenom nějaký čas na reakci pilota. V autě jsou na to vteřiny, z lidského hlediska se vlastně vyžaduje okamžité rozhodnutí. Proto autopilot auta, navíc dělající fatální chyby, je nesmysl a zdroj nehod. Měl by být pouhým doplňkem, neschopným samostatného řízení a pouze napravujícím fatální chyby (upozornit na vybočování z pruhu, zastavit před překážkou a podobně).
Souhlasím.
Jaksi kvalifikace na pilotáž dopravního pilota je trošku někde jinde než na řízení auta, navíc jsou tam ti piloti dva.
Pardon, myslel jsem samozřejmě dopravního letadla 😀
Tak je tam zodpovědnost za víc životů, systém je složitější na ovládání a nedá se zastavit na místě a počkat na servis. Ale zase automatika na let je jednodušší než na řízení na silnici, letadlo nemusí řešit že mu najednou někdo vletí do cesty, s ptáky nic neudělá stejně.
Obavam se, ze se asi zacnes bat letat letadlem 🙂 Jmenuje se to "Controlled rest" a ma to docela presna pravidla jako treba minimalni delka letu, maximalni delka spanku, faze letu a par dalsich pravidel a vetsinou se toho vyuziva pri dlouhych letech nad oceanem.
Muzes si tom pocist treba tady:https://flightsafety.org/wp-content/uploads/2018/1... ...
Hmm.. Co takhle, kdyby autopilot detekoval spícího řidiče, a v rámci možností by ho dovezl přímo k nejbližší policejní stanici?
Výchovnější by bylo na nejbližší hřbitov a následně půl hodiny odmítat nastartovat.
Kite odvez mě domů a pak mě vzbuď.Teprve pak to bude skutečný autopilot.😁😝
Hlavne ze ten frajer s tim pomerancem jede celou dobu v levym pruhu jak debil 🙄
A to vadí v čemu? Ne ve všech státech USA je jízda v levem pruhu zakázana.
Ano, v USA není vysloveně zakázáno jezdit vlevo, ale je doporučeno jezdit vpravo.
Takže když se nedržím doporučení, tak jsem debil?Když v Německu pojedu na dálnici rychleji, než je doporučená rychlost 130 km/h, tak jsem debil?
Není tam sice přímá implikace, ale ani se to nevylučuje. Například na okresních silnicích platí maximální povolená rychlost 90 km/h, ale kdo tam pojede devadesátkou na sněhu a ledu, tak debil prostě je, třebaže se "jen neřídil doporučením přizpůsobit rychlost stavu vozovky".
Blbější příklad jsem neviděl. Pokud máte řidičák, tak ho prosím vraťte, protože evidentně jste buď zapomněl, co jste se tam naučil nebo jste při zkouškách podváděl.Neexistuje žádné doporučení přizpůsobit rychlost stavu vozovky, ale máte POVINNOST přizpůsobit rychlost jízdy svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat.Takže pokud pojedete devadesátkou na sněhu a ledu, kde je sice povolená max. rychlost 90 km/h, tak jste porušil povinnost a ne doporučení. (a v tomto případě jste debil)Takže jiný příklad by tam nebyl, proč by měl být někdo debil, když se neřídí doporučením?
Ta povinnost právě není nikterak exaktně stanovena (na konkrétní rychlost), tudíž se jedná právě jen o doporučení. Nebo o nějakém exaktním stanovení víte? 🙂 To se totiž dělá právě značkami (například zatáčka na sjezdu z dálnice má 100, na mokré vozovce 80 - konkrétní dvě značky).
Vraťte řidičák! To mě trollíte nebo fakt nevíte??? Máte vůbec řidičák??? To co povídáte, to jsou maximální povolené rychlosti za daných podmínek, ale to neznamená, že není povinnost jet pomaleji, když to vyžaduje situace. Tu povinnost máte tady:§18 odst. 1 silničního zákona:Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.Tímto tuto debatu považuji za ukončenou. Pokud již vlastníte ŘP, v zájmu Vašeho i našeho zdraví, navštivte nejbližší autoškolu a znovu absolvujte kurz.
Ano, shodou okolností řidičák vlastním, mám najeto přes 100 tisíc bez mnou zaviněné nehody (včetně třeba Itálie, USA a Thajska), na pokutách jsem dohromady nasbíral necelé 2000 korun, včetně parkování. Tudíž si troufám tvrdit, že jsem velmi nadprůměrně dobrý řidič. A narozdíl od všeho schopných magorů, kteří klidně "lítají" po D1 dvoustovkou, nebo 130 za mlhy, kdy není vidět na sto metrů absolutně nic, leda slabé světýlko mlhovek (a že bych takových případů mohl zdokumentovat stovky), tu rychlost rozumně přizpůsobuju.Není exaktně stanovena znamená, že když je na okresce devadesátka, ale je třeba mokro, tak Vám žádný policajt s radarem nedá za rychlost 90 km/h pokutu, jasné? Nebo snad znáte nějaký takový případ? Já nikoliv.Tedy se jedná o rychlost doporučenou. A vliv má až na řešení nehody - když policie sezná, že "nepřizpůsobení rychlosti předpokládatelnému stavu a povaze vozovky" bylo příčinou nehody, uzná dotyčného viníkem. Stejně tak pojišťovna může krátit ze stejného důvodu plnění.
Ach bože, do čeho jsi duši dal...Děkuji za výčet, kde jste všude jezdil, kolik jste toho nasbíral, včetně výčtu nějakých prohřešků, které nesouvisí s touto diskuzí.Nicméně, jak je vidět, ani to neznamená, že umíte silniční zákon a že dokážete pochopit význam psaného textu.Za prvé, celá ta debata není o tom, že by vám policajt mohl dát pokutu za to, že jedete menší rychlostí, než je maximálně doporučená. O tom se nepřu, o tom není diskuze a Vy zkuste pochopit psaný text, abyste neodváděl diskuzi mimo téma.Celá ta diskuze je o tom, že máte POVINNOST (ne doporučení) jet takovou rychlostí, na kterou stačíte a je situace na silnici (viz výčet bodů v konkrétním paragrafu, který jsem tu citoval). Takže když nabouráte na dálnici v mlze, v dešti, atd. (kde je max. povolená rychlost 130 km/h), tak Vám nenapaří porušení rychlosti, že jste jel třeba 60 km/h, ale napaří Vám porušení za nedodržení ustanovení § 18c (tj. třeba nepřiměřenou rychlost), byť jedete výrazně pod limitem.Takže, ne, opravdu nejde o doporučení, že máte jet přiměřenou rychlostí, ale jde o POVINNOST.A jestli jste to stále nepochopil, běžte se zeptat do nejbližší autoškoly nebo se zastavte u nehodářů od PČR, až je někdy budete míjet.Další diskuze nemá význam, buď to pochopíte nebo je to marné.Přeji hezký zbytek týdne a mnoho kilometrů bez nehody.
Jsme v Česku. Co není státem vymáháno, to je pouze doporučeno. Víc není o čem se bavit.Tak například na dálnicích platí údajně povinnost jezdit maximálně 130 km/h. Kolik znáte řidičů, kteří dostali pokutu za jízdu 131 km/h po dálnici? Ani jediného, že? Tudíž můžu s úspěchem zpochybnit takovou povinnost na základě praktických pozorování. A tak můžeme klidně pokračovat do nekonečna 🙂Dobrý řidič se nepozná podle toho, jestli umí odpapouškovat zákony, ale jestli umí řídit bezpečně, bez nehod a bez ohrožování sebe i ostatních účastníků silničního provozu. A to v Česku zdaleka samozřejmostí není.
Hlavně se tam smí předjíždět zprava, což je geniální, ostatně jako mnoho věcí v jejich silničním provozu. U nás je to jeden ze smrtelných hříchů, což jsem po návratu ze států dosud nepochopil a trubky bezdůvodně jedoucí v levém pruhu tak předjíždím - ostatně dvě zrcátka na autě, stejně jako pohled do nich při změně jízdního pruhu, jsou povinná.
lidi jsou obecne blbi. pokud muzou tak se tak chovat budou.Treba jako tady v CR vsichni nadavaji na kamionaky, ale kdyby nekdo z tech "vsichni" musel jet kamionem tak se nejspis chova podobne, protoze muze. Problem je ze policie nedela svoji praci, na policii by se melo nadavat. A zvysovanim pokut se to taky nezlepsi, akorat to nejakyho nestastnyho duchodce posle do insolvence. Ve statech je to jednoduchy pojistovna to hrisnikum napocita.Ted me jeste napadlo, jak doladi autopilota tak vlastne nemusite parkovat, auto proste bude krouzit kolem dokud nebude potreba. To budou mesta doslova hucet. 😀
Názor byl 2× upraven, naposled 1. 2. 2019 19:03
Domnívám se, že celý ten nápad "autopilot ano, ale když se něco nepovede, musí řidič zasáhnout" je neskutečně pitomý. Buď za jízdu bude odpovídat autopilot, nebo řidič (a autopilot sem tam napraví nejhrubší prohřešky typu jízda proti zdi).Není v lidských silách neustále vyhodnocovat, jestli se autopilot rozhodl správně, nebo jestli je třeba zasáhnout. Mluvíme tu o stovkách, až tisících rozhodnutí, ve kterých je nutno zahodit navyklé reflexy (např. v pravotočivé zatáčce točit volantem doprava) - až je najednou řidič překvapen, že teď to prostě MUSÍ udělat on...V současné podobě a spolehlivosti je prostě autopilot nepoužitelný a je spíše marketingovým tahem.
Ale vždyť to tak snad je, ne? Za jízdu zodpovídá řidič. A to i v režimu autopilota. A Tesla nikde neříká "zapněte si autopilot a můžete klidně spát". Jako on je to v podstatě velmi pokročilý adaptivní tempomat a asistent pro jizdu v pruzích. "Bohužel" je natolik pokročilý, že toho zvládne mnohem víc. A lidi zkouší, co všechno zvládne...
Jednak diagnóza zni: Amík. Druhak není asi dobry napad spoléhat na to, ze se auto odemkne az když ridic predlozi platny ridicak. Veskera pravidla pro provoz plati stejna a dal pro všechny, bez ohledu na to, jestli ma automat, nebo manualni 4 qalt. (mam rad slova na Q, jako třeba qer, qýtahu…) ;)
Blbé je, že sledování je celkem nudné a člověk asi nezvládne třeba dvě hodiny nečinně koukat na cestu, jestli to auto jede dobře. Pokud bude muset převzít řízení, tak ta reakční doba bude podle mě horší než když řídí sám.
Stejně tak ovšem není v lidských silách napsat opravdového skoro stoprocentně funkčního autopilota na první dobrou. Tyhle systémy si tímto obdobím prostě projít musí. V podstatě jediný problém vidím v tom slově autopilot. Mělo to být něco jako adaptivní tempomat druhé generace, nebo něco v tom duchu, ale ne autopilot. Chápu, že to v marketingu pojmenovali takhle, protože to zní prostě dobře, ale tady měly zasáhnout úřady a nepovolit homologaci auta s autopilotem, když tam žádný není.
Tak on je problém už u tempomatu (cruise control).Navíc autopilot u letadel (ten základní) pomáhá udržovat výšku, rychlost a směr (nebo jen něco z toho), což tohle dělá též. Pilot pořád musí sledovat oblohu a vyhnout se balónům nebo vzducholodím, zapnutý autopilot v letadle neznamená, že si pilot může dát šlofíka, to pojmenování je vcelku výstižné, to jak to lidi chápou je samozřejmě problém.
PS: pilot také musí sledovat terén, aby to náhodou autopilot nenapral do hory, což se stalo.
Tak o takovem pripadu nevim (kde by to nebylo dano predchozi chybou nebo zamerem cloveka a proto se to bere jako CFIT) a jinak piloti za urcitych podminek a pravidel muzou v letadle fakt spat (podle delky lety, jen v urcite fazi letu, vzdy jen jeden).Autopilot toho umi docela dost, vcetne letu podle predprogramovanych waypointu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.