Spacex vždy pracuje metodou pokus omyl. Mnohem rychleji tak dospěje k cíli a je to taky mnohem levnější než "seriozní" výzkum. Spacex ušetřila státu (NASA), tedy daňovým poplatníkům, miliardy dolarů.
To úplně není pravda. Vývoj Starship není zrovna rychlý o proti klasickému vývoji raket a u Falconu Heavy to bylo podobně.Stejně tak s tím šetřením je to dost zavádějící. Možná šetří o proti tomu kdyby si NASA vynášela věci sama, ale jinak jsou její ceny pro NASA zhruba 2-3x dražší o proti mezinárodní konkurenci.
Proti které konkurenci konkrétně, nehledě na to, že by NASA zakázku cizím zemím ani nezadala, snad kromě ESA. A pokud spolupracovala s Roskosmosem, tak ten byl výrazně dražší.
No právě. Konkurence je tu nevhodné slovo, protože má NASA zakázané dávat zakázky neamerickým firmám. Navíc musí udílet zakázky dvěma různým rodinám raket, což v praxi znamená, že bez konkurence musí dělit kontrakty mezi SpaceX a ULA. Takže si můžou říct co chtějí a cena tím roste.
ULA vždy dostává víc, ale hlavně, dokud nebyl Soacex, účtovaly si firmy ULA - Boeing, Lockhead - násobně vyšší částky. Po "nástupu" Sx už si nemůžou tolik vyskakovat. I proto ušetřila Sx danovým poplatníkům fůru peněz... A myslím, že by ani Čína nedokázala létat levněji.
Podívejte se na podepsané kontrakty. SpaceX si říká o podobné částky jako dříve ULA a výrazně více, než je běžné kdekoliv jinde ve světě.
Tak třeba dotace na vývoj "dopravní" lodi na ISS - SpaceX 2,6 miliard dolarů oproti 4,2 miliardám pro Boeing. .Za vynesení obdobného nákladu Atlasem nebo Deltou platila NASA mnohem víc než za Falcon. S Čínou či Japonskem nemá cenu srovnávat. Rusáci brali za vynesení jednoho astronauta na ISS 90 mil. dolarů, jestli dobře pamatuju.
A co se týče SH-Starship, tak právě naopak, vývoj jde velice rychle. Stačí srovnat s Bezosovým BO.
No to těžko říct. Vývoj těžké rakety trvá běžně cca 8 let. 2 roky návrh, 4 roky vývoj a 2 roky testování a certifikace. Starship se vyvjíjí 6 let a dělá tak nějak všechno najednou. BO tuším 8 let...
Koupili, provedli nějaké testy, analýzu a zjistili, co potřebovali.Metoda pokus - omyl.Chápu, že je lepší od něčeho, co není jisté, jít pryč.Celý Starship je postaven na stejném principu. Místo desítek let teoretického projektování prostě buď to vyjde a zkoušíme dál, nebo bum.Je to něco nového, co ještě nikdo nikdy nedělal a jsou nejdál.Ostatní jen koukají, co by okoukali, ale ono to nějak skřípe, protože Usáci nejsou o kousek dál, ale pěkně velký kus.
Jo jo, pomalu už dohánějí Ukrajinu v 90. letech :) Ale ti plovoucí kosmodrom postavili.Takhle to jde dělat, jen když vám to zaplatí státní kasa. SpaceX nadělá spousty slibů, shrábne dotace a podpory v různých podobách, a nakonec realizuje své projekty v mnohem menším měřítku nebo skončí úplně.Bez plovoucích kosmodromů bude Starship s její vahou a použitím metanu místo vodíku. silně omezenou použitelnost. Nehledě na to, že nemohou v žádném případě plnit běžné enviromentální standardy. Ale to už se napraví útoky na regulátory že...
Klasický totální chaos a zmatek u SpaceX
odborne se tomu rika agilni vyvoj a jak je videt, v pripade SpaceX to prinasi vysledky, viz Falcon 9 (jediny znovupouzitelny orbirtalni booster), Falcon Heavy (nejvykonejsi soucasna raketa), starlink a pod.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.