Stačilo by to urobiť trochu vyššie a nebudú potrebovať raketové motory.
jo výtah na oběžnou dráhu už předpověděl A.C.Clarke.Pokud má někdo šanci ho sestrojit tak Musk je ten pravej 🙂
Jasně, z nerezu... 😀
Určite už majú prichystané operetné skafandre.
Trochu vážnejšie - pripadá mi to ako dosť zúfalý pokus zachrániť túto koncepciu znovupoužiteľnosti. Zrejme narazili na koncepčné problémy, porovnateľné s koncepciou raketoplánu umiesteného na boku zostavy.
Mě se tenhle "garážový přístup", který jsme před 25 lety aplikovali (a zdaleka ne jediní) jako malá začínající firma děsně líbí a strašně mi imponuje, že to lze smysluplně použít v takovém odvětví jako jsou lety do kosmu.Prostě stavíme nosič i kosmickou loď, hlavně ať už to co nejdřív letí, jak to bude přistávat pořešíme za pochodu, máme nějaké představy ale přesně nevíme, ale to nevadí, to se vychytá a vyvrbí během vývoje, jaký způsob je nejlepší 😃Srovnejte s dřívějším postupem, kdy všechno nejdřív bylo do posledního puntíku a šroubku na papíře a teprve pak se začalo stavět ... a všechno trvalo a trvalo. Tady se staví, vybuchuje a znova staví jako na běžícím pásu 😃
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 8. 2021 09:38
S jakým dřívějším přístupem? Myslíte třeba program přistání člověka na Měsíci, kdy se vše do posledního puntíku navrhlo a pak stavělo a to vše během pouhých osmi let a "pouze" se třemi oběťmi na životech? Samozřejmě, dělo se to za přísunu mnohem větších peněz a zdrojů, ale ta garážová legrace přestane být vtipná až při tom budou umírat lidé...
"ale ta garážová legrace přestane být vtipná až při tom budou umírat lidé"to asi ano .. ale zatím se tak neděje, nikdo neumírá a SpaceX vesele drží nejrychlejší tempo vývoje/inovací v historii.
Ne nedrží ani náhodou. První pilotovaný letu modulu Apollo a přistání člověka na Měsíci dělilo jen osm měsíců!První návrhy BFR ze kterého později vzešel Starship jsou staré už devět let. A je jisté že na první pilotovaný let si ještě nějaký ten rok počkáme, když samotný Musk prohlásil že bude nejprve nutné uskutečnit stovky az tisíce bezpilotních letů. Navíc, ty opravdu tvrdé výzvy co se týče vývoje teprve přijdou (například při pohledu na ty černé nálepky, co mají být tepelnou ochranou)...
Když chceš srovnávat dnešní Starship s ranným návrhem, tak srovnávej Apollo a Mercury
To jsem zmínil v příspěvku výše. Co se týče Starship, více by se hodilo porovnání se zatím nejsložitějším a nekomplexnějším systémem vesmírné dopravy - Space Shuttle. I tady ale už začíná Starship ztrácet...
"Ne nedrží ani náhodou"Hm .. jediní přistávají a znovu používají nosič .. ne jednou, ne dvakrát .. ale mockrát. Na první dobrou letí nákladní taxík k ISS a na první dobrou tam vozí i lidi a jako bonus vypadá jako z 21. století a ne jako to, co nahoru vozí soudruhy z východu (a i takoví velikáni jako Boeing s tím mají, jak vidno, obrovské problémy). Starship - rozměrově jako větší autobus - si poletuje a převrací se v atmosféře a kolmo přistává. Jestli tohle nestačí, je to soukromá firma, v podstatě si plní sny jeden dospělý chlap .. žádná obří agentura jako NASA nebo ESA, jedna soukromá firma. A evidentně rentabilní."První pilotovaný letu modulu Apollo a přistání člověka na Měsíci dělilo jen osm měsíců!"Dobrá, použiji Vaši metriku. Počkejme si, jak dlouhá doba bude dělit první pilotovaný let StarShipu a jeho přistání s lidmi na Měsíci. Když pominu, že to nebude kocábka pro 3 lidi (resp. 2) natěsno, ale v podstatě "hotel".
Názor byl 4× upraven, naposled 22. 8. 2021 17:45
Je to sice soukromá firma, ale vyrostla díky státní organizaci NASA, která ji jednak v těžkých začátcích finančně zajistila a také předala veškeré znalosti o které si ve SpaceX řekli. Proto také na první dobrou dali dopravu na ISS. V Boeingu byli příliš hloupí, hrdí, nebo obojí a hle jak se jim to vymstilo...Takže zpátky nohama na zem, protože v porovnání s šedesátými lety je tohle, co se týče pokroku, jen slabý odvar. A co víc? Šlo to i bez tolik dnes zbožňovaného agilního vývoje...
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 8. 2021 19:28
"Takže zpátky nohama na zem"Ale já právě nohama na té zemi stojím. Víte, ono je úplně jedno, jak to SPaceX dělá a kdo co komu předal nebo zaplatil - vždy jde pouze o jediné, a to je výsledek. A ty SpaceX nepochybně má. Je úplně jedno jak to dělá, prostě Musk je, na rozdíl od Bezose, (a evidentně i Boeingu) výborný obchodník (v kontextu letů do Vesmíru), nebojí se zdravě riskovat a umí se správně rozhodovat (viz vaše poznámka o Boeingu výše, se kterou souhlasím).Že to je slabý odvar bych osobně netvrdil, jistě, jde o evoluci a ne revoluci, ale jestli se se Starship zadaří tak jako s Falconem, bude to obrovský posun kupředu - si vemte jak dlouho se vyráběl Saturn (OK, není to fér, jsme technologicky jinde) ale třeba jak staví rakety současná konkurence v porovnání s tím, jak nosiče, lodě nebo motory vyrábí SpaceX doslova jak na běžícím pásu.
"Recyklace raket dávno není jen technologický výstřelek, ale naprostá nutnost"NE! Je to pořád jen výstřelek._____________Mě to pořád přijde šíleně naivní. Aby Starship skutečně dávala ekonomický smysl, muselo by tohle monstrum být super spolehlivé, super levné na údržbu a přesto přežít start supertěžké rakety v těsné blízkosti se zanedbatelným poškozením. Nutnost přistát v místě startu navíc výrazně snižuje nosnost rakety. Mnohem více než přistávací nohy.
Názor byl 1× upraven, naposled 20. 8. 2021 19:10
Výstřelek? Co takhle se podívat na to, o kolik zlevnil F9 lety do vesmíru díky tomu, že jsou znovupoužitelné? B-]
Nezlevnil o nic. Ceny za které létá F9 jsou běžné už desítky let.
No nejsou, a už vůbec ne po započtení inflace. Každopádně SpaceX létá za tržní ceny. I kdyby to na orbitu byli schopni střílet zadarmo, tak cenu napálí nejvyšší možnou. Jejich marže u znovu použitých raket bude přes 70%. Proto si také mohou dovolit rozhazovat jako nikdo jiný.
Dodnes nevíme kolik stojí repase použitého stupně Falconu 9, takže řeči o marži jsou jen v rámci: přání, otcem myšlenky. A rozhazovat si může Musk dovolit díky investorům, dotacím, obchodem s ekoodpustkami a spekulacím s kryptoměnami. V podstatě by si se současným kapitálem mohla SpaceX dovolit návrat k jednorázovým nosičům. Toliko jen ke slovům reverenda Melechina o naprosté nezbytnosti znovupoužitelnosti....
"Toliko jen ke slovům reverenda Melechina o naprosté nezbytnosti znovupoužitelnosti...."Ten text jsem nepsal já. Já jen dodávám video.
Tak to se omlouvám.
Ono tu říkáte lež která se opakuje tak často, že ji mnozí považují za pravdu. Ale když se podíváte na ceny Ruských a Evropských raket od devadesátých let, tak jsou skutečně na srovnatelné úrovni. To, že se teď daří F9 lépe je tím, že je to prostě později vyvinutá raketa která mohla počítat s modernějšími výrobními procesy.
Hmm. Podla https://en.wikipedia.org/wiki/Space_launch_market_... ... je odhadovana cena za kg u raketoplanu $54500 a u Falcon 9 $2720. Ja tam rozdiel vidim.Doplnene:Ariane 5G: $9167Proton: $4320
Názor byl 3× upraven, naposled 21. 8. 2021 09:21
Že som tak smelý - kde kolega vyššie píše niečo o raketoplánoch?
Smělý? Spíš hloupý. V té větě není jen raketoplán ale i jiné rakety. Raketoplán tam je pro porovnání.Ale to byste neměl ukázat svoji hloupost a přečíst celou větu.
Skor nez mi zacnes nadavat, tak si pozri, kedy bol prispevok editovany a doplneny.
Hele prosím tě napiš všem ostatním státům co na znovupoužitelný raketě pracují, že je to slepá větev a bouda na lidi že se to nevyplatí, tak aby toho nechali.Čína má dva teamy co už testují něco podobného.Indie oznámila že také začínají pracovat na obnovitelném stupni .Evropa vydala také prohlášení že půjdou touto cestou.Dokonce Rusové vydali obrázek Falconu a dali na něj ruskou vlajku a že prý taky budou dělat znovupoužitelné nosiče. Prostě všichni jsou hlupáci jen Pepe ví že to není výhodný, ale hlavně ví že Musk je podvodník a další klasický bla bla bla.
Názor byl 2× upraven, naposled 22. 8. 2021 10:37
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.