Soutěž Microsoftu pro vývojáře open-source má vítěze

Zajímavé a užitečné aplikace vznikly v rámci první soutěže Microsoftu pro vývojáře open-source projektů. Představíme vám tři nejlepší.

Česká pobočka Microsoftu vyhlásila na jaře veřejně přístupnou soutěž pro vývojáře open-source aplikací. Ze strany Microsoftu je to docela revoluční projekt. Zúčastnit se mohl každý, kdo ve vývojových nástrojích Microsoftu vytvořil open-source projekt nebo dokázal rozšířit funkce některého z produktů od Microsoftu.

Do soutěže se zapojilo 25 projektů a nyní už jsou známy vítězové tří cen: nejstahovanější projekt, cena za nejlepší rozšíření produktů společnosti Microsoft a cena odborných novinářů.

Azure Desktop

Cena novinářů

Vítězem se stal Jaroslav Jirava s projektem „Azure desktop“. Jeho řešení si klade za cíl vytvoření desktopového uživatelského rozhraní pro přístup k datovým službám a úložištím, které jsou poskytovány a spravovány službou Windows Azure. Aplikace může být vhodná především pro administraci zdrojů a jejich prohlížení, zároveň ale může být dobrou učební pomůckou pro vývojáře, kteří chtějí využívat služeb poskytovaných prostřednictvím služby Windows Azure.

Klepněte pro větší obrázek

Zeptali jsme se autora aplikace, Jaroslava Jiravy:

Azure Desktop je obslužný nástroj pro virtualizační platformu Windows Azure. Co z hlediska vývoje Azure nabízí programátorům více, než konkurenční produkty?

V době, kdy jsem začal uvažovat o vytvoření desktopového programu pro datové úložiště Azure, tj. někdy v březnu letošního roku, jsem nezaregistroval obdobnou aktivitu a takový nástroj neměl konkurenci. Od té doby jsem zaznamenal několik obdobných řešení a to jak komerčních, tak i open-source. Všechny pak řeší správu dat nad SQL Azure, tedy konkrétně správu tabulek, blobů a front obdobně a viditelným rozdílem tak je především uživatelské prostředí.

Jaké nástroje jste použil při tvorbě projektu?

Jelikož rutinně využívám k tvorbě aplikací Visual Studio, rozhodování bylo celkem snadné a volba samozřejmě byla VS2008 s doinstalovaným SDK pro Azure. Pro samotný vývoj jsem pak použil jazyk c# a k tvorbě uživatelského prostředí WPF, které mi ušetřilo spoustu práce při zobrazování dat oproti klasickým WinForms a WPF samozřejmě umožňuje si více pohrát s uživatelským prostředím. Pro takový návrh uživatelského prostředí jsem pak také použil nástroj Expression Blend s podporou Sketchflow.

Jaký další vývoj aplikace máte v plánu?

Určitě bych rád ve vývoji pokračoval. Azure a cloud computing obecně by mohl mít budoucnost a minimálně je dobré vědět a znát možnosti, které je možné využít. Kdybych se měl konkrétně vrátit k Azure desktopu, tak komunikace s datovým úložištěm je pomocí REST služeb a data jsou publikována jakožto Atom feed, tudíž pokud by jakékoliv jiné úložiště podporovalo stejné nebo obdobné rozhraní, bylo by možné Azure desktop uplatnit i tam.
Co se konkrétně týká využití Sketchflow, tak tady bylo mým záměrem zapojit ostatní do návrhu aplikace, je to hlavně z toho důvodu, že dobře vím, že nejsem designer a dobrý návrh nebo nápad může aplikaci jenom pomoci. Takto vytvořený Sketchflow navíc může upravit kdokoliv, aniž by měl k dispozici Expression Blend a svůj návrh poté uložit a odeslat, takže nic složitého.

Windows Live Writer pro Windows Mobile

Cena za nejlepší rozšíření produktů společnosti Microsoft

V této kategorii vyhrál Vít Steklý se svými spolužáky s projektem „Windows Live Writer for Windows Mobile“. Jde o obdobnou aplikaci Windows Live Writeru naprogramovanou pro platformu Windows Mobile. Pomocí aplikace lze jednoduše publikovat příspěvky na blogovací systémy jako Live Spaces, Wordpress, Drupal a další.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zeptali jsme se autora aplikace, Víta Steklého:

Rozhodl jste se programovat pro platformu Windows Mobile. Jaká jsou specifika a úskalí vývoje mobilní aplikace?

Nejprve bych rád uvedl, že jsme na aplikaci vyvinuli v týmu o třech lidech - Filip Herudek, Jiří Petržílka a já, jako vedoucí týmu. Aplikace je kompletně napsaná v programovacím jazyku C#. Největší problém, se kterým jsme se setkali, byla absence některých metod a vlastností chybějící v NET Compact Framework 2.0 oproti pozdější verzi. Open-source knihovny psané v NET 2.0 pro komunikaci mezi aplikací a blogem, pomocí rozhraní MetaWeblog API bylo nutné znovu přepsat.

Jaké nástroje jste použil při tvorbě projektu?

Využili jsme moderního programovacího jazyku C#. Vybrali jsme si tento jazyk především kvůli bezplatnému programovacímu prostředí Visual Studio a dobré dokumentaci s mnoha užitečnýmu příklady. Pro komunikaci mezi blogem a aplikaci jsme se inspirovali Windows Live Writerem, který využívá rozhrání MetaWeblog API.

Jaký další vývoj aplikace máte v plánu?

Aplikace je ve verzi Beta 2. Před vydáním první finální verze máme v plánu přidat možnost správu obrázků a pokusit se o rozšíření lokalizace o další jazyk.

Proč jste zvolil platformu Windows Mobile, když je nyní trendem tvořit aplikace především pro platformu iPhone za účelem zisku?

Pro volbu platformy Windows Mobile jsme měli hned několik důvodů. Velkou roli hraje fakt, že celý tým vlastní mobilní telefony s tímto operačním systémem. Dalším důvodem bylo ohlášení MONA pro platformu iPhone, díky čemuž by naše aplikace mohla získat portaci na platformu iPhone. Pokud nás někdy v budoucnu bude zajímat zisk z této aplikace, Microsoft spustil službu Windows Market Place, na které bychom eventuelně mohli aplikaci prodat. Prozatím ale o zisku neuvažujeme, aplikace je stále ve verzi Beta.

Windows Live Calendar Gadget

Nejstahovanější projekt

Tuto kategorii rozhodli přímo uživatelé, a to prostřednictvím počtu stažení aplikace z portálu Codeplex.com. Vítězem se stal Zbyněk Poulíček a projekt Windows Live Calendar Gadget. Tento projekt, primárně vyvinutý pro Windows 7, dokáže zobrazit události z veřejných kalendářů na calendar.live.com a měl by také obecně podporovat ICS soubory. Kalendář je určený pro uživatele služby Windows Live Calendar, kteří chtějí mít přehled o svých plánovaných aktivitách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zeptali jsme se autora aplikace, Zbyňka Poulíčka:

Čím je specifická tvorba Gadgetu pro Windows?

Gadget je v podstatě jednoduchá html stránka, jeho vzhled lze definovat pomocí css stylu a aplikační logika se programuje pomocí JavaScriptu nebo VbScriptu (v mém případě jejich kombinací). Oproti klasickým desktopovým aplikacím se tedy velmi jednoduše definuje vzhled, na druhou stranu se ale mnohem hůře ladí funkčnost. Myslím, že se tato architektura pro gadgety výborně hodí. Nicméně je potřeba dát si pozor na drobné rozdíly mezi Windows 7 a Vista. Musel jsem např. řešit, že se rozdílně zobrazují některé html prvky nebo se při spouštění gadgetu volají různé systémové události.

Jaké nástroje jste použil při tvorbě projektu?

Kombinoval jsem PsPad a VisualStudio, to především při ladění chyb.

Váš program zaznamenal přes čtyři tisíce stažení. Je to znát na zpětné vazbě běžných uživatelů? Pomáhají vám svými připomínkami v dalším vývoji a ladění?

Znát to je hodně. Když jsem se dřív marně snažil najít podobný gadget, zjistil jsem, že je po něm poměrně silná poptávka. Trochu jsem tedy očekával, že bude o něj zájem, nepředpokládal jsem ale, že takový. Prakticky denně mi chodí různé připomínky a náměty. Jedná se o můj první OpenSource projekt a jsem moc rád, že jsem se do toho pustil.

Jaký další vývoj aplikace máte v plánu?

Plánuju během několika následujících týdnů uvolnit betaverzi. Ta už by měla mít hotovou veškerou funkčnost a mělo by se v ní mimo jiné objevit více motivů vzhledu. Finální verzi bych potom rád zveřejnil na portálu Windows Live Gallery. Mimochodem, pokud by některý z čtenářů Živě.cz chtěl přispět svým motivem vzhledu, budu moc rád.

Zajímavostí je počet stažení posledně jmenované aplikace. Za necelé dva měsíce si ji stáhlo prostřednictvím portálu Codeplex.com více než čtyři tisíce uživatelů z celého světa. Kromě zviditelnění své práce byly motivací pro soutěžící i ceny, hrálo se o notebook, Xbox 360 a all-in-one počítač HP.

Porotu tvořili šéfredaktoři tří známých IT webů (Petr Krčmář rozhodoval za Root.cz, Martin Malý reprezentoval Zdroják.cz a David Polesný Živě.cz.), dále Filip Molčan, předseda OSS Aliance, a Roman Šuk jako zástupce Microsoftu. Živě.cz bylo mediálním partnerem soutěže.

Témata článku: Software, Microsoft, Open source, Soutěž, Revoluční projekt, Moderní program, Windows Live, Gadget, Xbox Live, Rest, Vývojář, Windows Mobile, Vývoj, Vítěz, Azure, HTML stránka

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 55

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

** Nový design Google Map přijde na počítače i mobilní telefony. ** Zaměřuje se na zvýraznění konkrétních míst, mapové podklady jsou mnohdy upozaděné. ** Lépe pracuje s chráněnými oblastmi a parky.

20.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje