SoundBlaster Live! or Dead?

Nový LiveWare 2.0 nutí dívat se na Sound Blaster Live! kritičtějším pohledem.
SoundBlaster byl od začátku „tahounem“ na trhu zvukových karet. V poslední době se však zdá, že vinou nepříliš šťastných kroků mu začíná docházet dech.

Historie firmy Creative Labs, respektive jejích zvukových karet SoundBlaster, se datuje od doby, kdy přestalo stačit v počítači obyčejné pípátko. První verze s FM syntézou byly bombou, pamatuji se jak jsme kdysi obdivovali stereo zvuk u SB Pro 16. Vývoj od té doby notně pokročil a původní neotřesitelné postavení SoundBlastrů se začalo povážlivě nahýbat. Prvním klínem byl přechod na PCI sběrnici. Překvapivě to nebyl SoundBlaster, kdo první uvedl zvukovou kartu pro toto rozhraní. Pak se objevil Aureal se svým čipem Aureal Vortex 1 (AU8820), který se zasloužil jak o velkou nabídku PCI karet, tak o zavedení programátorského API pro prostorový zvuk (známého jako A3D).

SoundBlaster začal ztrácet na více frontách, pomoc tedy měla nabídnou akvizice firmy E-mu Systems na začátku loňského roku, hlavně prostřednictvím nového výkonného DSP (E-MU 10K1), který se pak stal základem pro SB Live!. Původní odhad se však ukázal mylný. SB Live! sice v té době (červen 1998) představoval zcela výjimečnou zvukovou kartu, umožňující mimo jiné připojení čtyř reproduktorů a poskytující bohatý digitální výstup, karta však byla příliš drahá na to, aby si ji koupili klasičtí „pařani“ – vzhledem k tomu co přinášela nového do her – a poloprofesionálních hudebníků a nadšenců digitálního zvuku zase tolik nebylo.

Krátce po SB Live! byla uvedena jeho levná varianta bez digitálního výstupu SB Live! Value. Avšak místo toho, aby Creative prodával původní kartu, ke které by případně šlo připojit rozšíření pro digitální výstupy, začal prodávat verzi, ke které nic připojit nešlo. Zákazník se tedy stejně musel rozhodnout dopředu.

Na trhu začalo být těsno – Aureal začal tlačit A3D 2.0 spolu se svým čipem Aureal Vortex 2 (AU8830) – a jako rozhodující faktory úspěšnosti se začaly prosazovat právě vlastnosti nutné pro hraní her. Počet kanálů midi, wavetable syntéza a odstup signál šum už nebyly tak důležité. Důležité bylo, kolik prostorových zvuků je karta schopna přehrát bez zbytečné zátěže pro počítač a v jaké kvalitě. Pro prostorový zvuk se začalo prosazovat jako API A3D 2.0, které SB Live! zatím není schopen zahrát, navíc karty s čipy AU8830 se staly pro SB Live! v oblasti her co do výkonu rovnocenný protivníkem. Creative se sice pokoušel prosadit vlastní iniciativu EAX (rozšíření pro DirectSound3D) ovšem zatím se mu nepodařilo přesvědčit vývojáře. Poslední takovým pokusem je uvedení rozšiřující balíku Liveware 2.0. Liveware je slibem Creativu, který předpokládal, že hardwarové schopnosti karty SB Live! nebudou dostupné hned od začátku (v době uvedení na trh) všechny, ale postupně (tak, jak bude Creative postupně vyvíjet ovladače). To nevadilo v době uvedení, kdy i to málo, co bylo dostupné, bohatě stačilo. V posledním balíku se však Creative (s velkou slávou) dostal v oblasti prostorového zvuku tam, odkud ostatní (Aureal) už před půl rokem odešli. Není pochyb o tom, že 1024 zvukových kanálů pro midi může někoho nadchnout, na výrazný obrat na trhu to ale nestačí.

Vypadá to, že se začínají rozdávat karty i na trhu zvukových karet :-), tak jak se to před několika lety stalo na poli grafiky. Tehdejší video karty začaly být nahrazovány „3D akcelerátory“ a dnes je právě hardwarově urychlovaná grafika jediným faktorem, který určuje jak prodejnost tak i cenu. Dá se očekávat, že v oblasti zvuku půjde vývoj stejným směrem: Nejdůležitější bude hardwarová podpora prostorového zvuku (případně zvukového prostoru) a základním kvantitativním parametrem počet „urychlovaných“ prostorových zvukových kanálů spolu s kvalitou jejich reprodukce. Pokud se Creativu nepodaří na tuto situaci rázně odpovědět, může se SB Live! stát pouze nenaplněným sloganem.

Diskuze (13) Další článek: SPIS v přímém přenosu

Témata článku: Video, Live, Velká zátěž, Velká fronta, Midi, Drahá verze, Poslední odhad, Sound, Hardwarová oblast, Zvuk, Zvukové karty, Uvedená doba, Bomb, Zvuková kvalita, Poslední doba, Tehdejší doba, Levná varianta, Jediný faktor, Prostorový zvuk, Dostupný signál, Zvukový kanál, Vortex


Určitě si přečtěte

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 140

Nejlepší aplikace na předpověď počasí: Kde nejlépe zjistit, co zrovna chcete vědět

Nejlepší aplikace na předpověď počasí: Kde nejlépe zjistit, co zrovna chcete vědět

Obecných aplikací na předpověď počasí je nespočet, jenže často skončí jen u základní informace o počasí a nenabídnou odpovědi na řadu praktických otázek. A tak jsme si položili právě několik takových otázek a hledali aplikace či meteoslužby, které nám nejlépe odpoví.

Karel Kilián | 4

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 78

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

Jak uložit dokument z Wordu, aby vydržel celé roky? Je to těžší než cesta na Mars

** Jak uložit soubory, aby vydržely vnoučatům? ** A co kdyby měly přečkat celá staletí? ** Teď se o to pokouší GitHub a je to oříšek i pro lingvisty

Jakub Čížek | 120


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně