Soumrak amerických počítačových časopisů

Už i Ziff-Davis jde do prodeje: příjmy z reklamy i počty předplatitelů neustále rychle klesají.
Tištěné počítačové časopisy jsou v USA v evidentní krizi, přičemž nejtěžší důsledky dopadají na ta média, která patří k tradičním – na různé „tlusté měsíčníky o všem“, které patří k prvním počítačovým časopisům na světě a na které změněné podmínky na trhu dolehly jako první. Po McGraw-Hillu, kterému se ovšem podařilo rafinovaně prodat veškeré své počítačové časopisy ještě na začátku jejich sestupné křivky (nový vlastník, CMP Media, časem všechny kromě jednoho zavřel) podobně dopadne i Ziff-Davis. Jeho japonský majoritní vlastník, společnost Softbank, jej hodlá prodat a soustředit se na „čistě internetové aktivity“.

Ziff-Davis patřil léta k nejprofitabilnějším vydavatelům s legendárními tituly jako PC Week (týdeník především pro „lidi z branže“) či PC Magazine (čtrnáctideník „o všem pro všechny“); kapitalizace firmy je 1,46 miliardy, jenomže, jak nyní vysvitlo, její dluh je 1,5 miliardy, což skoro připomíná některé české firmy. Ziff-Davis před pár měsíci odčlenil svou divizi ZDNet zaměřenou na internetové aktivity (především internetová média); ZDNetu se daří asi tak jako všem internetovým firmám: ve ztrátě a s rostoucím kurzem akcií.

Pokud se Softbanku podaří Ziffa-Davise prodat, je velmi pravděpodobné, že nový vlastník nenechá všechny časopisy naživu – o časopisy ovšem v této hře vůbec nejde. Softbank je velmi zajímavou japonskou firmou, která začínala původně jako softwarový distributor (odtud jméno), ale s mocnými bankovními zdroji v zádech se pustila do získávání podílů v nejrůznějších amerických firmách spojených s informačními technologiemi – dnes Softbank vlastní podíly ve více než stovce (!!) firem.

Po letech velice roztříštěného portfolia a místy lepších, místy horších výsledků a návratností přichází razantní změna strategie: všechno, co nepodniká v Internetu, patří pryč, ponechat jenom internetové firmy a vytvořit „první internetový konglomerát“, jak tvrdí zakladatel a šéf firmy. I když to je otočka ze dne na den, svět Softbanku tleská: z dnešního pohledu na Internet se to jeví jako dobrá strategie. Na Internetu jsou dnes stovky zajímavých a významných webů, přitom ten, kterému se jako prvnímu podaří je sestavit do určitého provázaného „konglomerátu“, se může opět vyšvihnout nad konkurenty a být těžko k překonání. Nicméně se o to už pokouší více firem, například Paul Allen se svým portfoliem internetových aktivit (Allen je spoluzakladatel a vlastník stále významného podílu v Microsoftu), nebo firma CMGI, která nedávno koupila Altavistu.

Váš názor Další článek: Pozor na AutoAdminLogon

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,