Pražský soud rozhodl ve sporu provozovatele webu a firmy, která byla kritizována v diskuzi. Uživatelé kritizovat mohou, ale věcně a slušně. Urážlivé příspěvky musí provozovatel smazat.
Včera došlo k důležitému rozsudku, který se týká internetových diskuzí na českých webech. Ve sporu stály proti sobě realitní kacelář Prolux Consulting a internetové vydavatelství Internet Info, které provozuje web Měšec.cz. Právě u jednoho z článků na tomto webu byla čtenáři kritizována firma Prolux Consulting, která se následně dožadovala smazání diskuze s kritikou. Když Internet Info nevyhovělo, skončila věc u pražského soudu. Ten nyní rozhodl – diskuze se musí smazat.
Konec svobody? Ne, začátek slušnosti
Rozsudek soudu se může zdát na první pohled nesmyslný. Kdyby se každá kritizovaná firma mohla podle tohoto precedentního rozsudku domoci smazání internetové diskuze s kritikou uživatelů, znamenalo by to prakticky konec kritiky na internetu. Už jen to, že by za názory běžných návštěvníků zodpovídal provozovatel webu je absurdní.
Jenomže v tomto případě nerozhodla o smazání diskuze samotná kritika firmy, ale způsob, jakým se uživatelé vyjadřovali. Ze zákona je provozovatel webu povinen smazat diskuzi v případě, kdy obsahuje nějaký protiprávní obsah, například nabádání k rasismu atp. Dle soudce do této kategorie zjevně spadají i vulgární urážky. Ty byly ve sporné diskuzi zastoupeny a jsou důvodem, proč má být diskuze provozovatelem odstraněna.
Jednoznačným vítězem tedy nakonec není žádná ze zúčastněných stran. Kritika Proluxu z Měšce sice zmizí, ale ne z důvodu samotné kritiky. Soud proto zamítl druhý z požadavků firmy Prolux, a to vyplacení padesáti tisíc korun jako kompenzaci za poškození dobrého jména firmy. Kompenzace se vyplácet nebude a obě strany sporu si sami zaplatí soudní výlohy.
„Žalovanému muselo být zřejmé, že hrubě urážlivé informace se mohou dotknout dobré pověsti právnické osoby. Přirovnávání k domácímu zvířeti a hrozby likvidací nejsou hodnotícími soudy, které patří do demokratické společnosti. Praktiky firmy mohou být podrobeny věcné kritice, zdůrazňuji ale věcné, bez urážlivých vulgarit," uvedl soudce Jaromír Jirsa pro Lidovky.cz.
Smiřte se s moderovanými diskuzemi
Realitní kancelář Prolux Consulting nemá problém jen s jedinou diskuzí. Kritika se na firmu snáší i na jiných webech, vznikl dokonce jeden speciální s názvem Anti Prolux Consulting, který se nezabývá ničím jiným. Přestože se na realitní společnost s pošramocenou pověstí valí žaloby zákazníků (viz reportáž TV Nova), samotná firma žalobami také nešetří a jednu podala i na naši firmu. V jedné z diskuzí na našem finančním webu FinExpert.cz se totiž také objevila kritika Proluxu (více informací zde).
Rozhodnutí v našem případě se teprve očekává. Ale v našem případě věříme, že nebudeme nuceni diskuzi mazat. Narozdíl od té na Měšci totiž neobsahuje vulgární výrazy a kritika je tu publikována slušnou formou.
Ponaučení je ovšem jednoznačné. Provozovatelé musí dle zákona odstranit ze svých webů nezákonný obsah. To se týká nejen diskuzí, ale samozřejmě veškerého obsahu, který mohou na web uživatelé umisťovat. Jak ukázalo včerejší rozhodnutí soudu, platí to také o vulgárních urážlivých výrazech. Proto se v diskuzích vyjadřujte slušně, a pokud vám to někdy „ujede“ a vulgární příspěvek bude smazán, není na místě vykřikovat „cenzura, cenzura“. Provozovatel nejen že chce zachovat diskuze slušné, ale dokonce musí.
Pochopitelně zde narážíme na problém stanovení hranice oné slušnosti. V případě Proluxu uživatelé použili například výrazu „Prolux lže jako svině“, což se dá za vulgarismus považovat celkem jednoznačně. V kritice se tedy raději vyvarujte expresivních přirovnání a vyjadřujte se slušně, jinak může být váš příspěvek odstraněn. Budete-li mít pocit, že jste hranice slušnosti nepřekročili, nebude vám to nic platné – důležitější je pohled provozovatele. Jste na jeho webu a má svůj díl zodpovědnosti.
Další informace k případu najdete v článku na Lidovky.cz.