Příjmy z internetové reklamy za první pololetí roku 2001 klesly oproti předchozímu roku jenom o 7,8 %; je však otázka, zda jsou čísla důvěryhodná
S poměrně dobrou zprávou přišla pololetí zpráva IAB (
Internet Advertising Bureau): v součtech za první pololetí roku 2001 poklesl objem investic do internetové reklamy v porovnání se stejným pololetím roku 2000 (tj. ještě spadající do „zlatého období“) jenom o 7,8 %; celková částka činila 3,76 miliardy dolarů. Tento malý pokles ještě vynikne ve srovnání s dalšími reklamními segmenty za stejné období: rozhlasové spoty prý poklesly o 22,4 % (!), televize o 14,7 % a nedělní noviny o 10,4 %. Pokles tedy nastal napříč všemi obory a zásluhu na tom má samozřejmě počátek stagnace americké ekonomiky – Internet si tedy vedl ještě relativně dobře!
Pro druhé pololetí letošního roku jsou ale předpovídána horší čísla: jednak ekonomický pokles pokračuje a jednak samozřejmě velkou ránu pro celou ekonomiku znamená jedenácté září a následující události včetně současného spojeneckého útoku.
Zpráva dále hovoří o tom, že výrazně, více než se čekalo, klesl význam bannerové reklamy. Ta činila v prvním pololetí roku 2000 více než polovinu příjmů (51 %), ve stejném pololetí letošního roku už jenom 36 %! Je tedy banner mrtvý? Na druhé místo se překvapivě vyšplhaly příjmy z „classifieds“, placených řádkových inzerátů, které zaujímají téměř neuvěřitelných 15 % všech reklamních příjmů. Je zajímavé, že tento segment příjmů je u nás zatím prakticky mrtvý.
Jak podotýká IAB, „velcí se stávají ještě většími“. Největších 25 poskytovatelů obsahu spolklo v prvním pololetí roku 2000 sedmdesát procent všech příjmů, letos už 76 %; ještě více je to vidět u největších 50 poskytovatelů obsahu, kteří zvýšili svůj podíl z 91 % na 96 % (!). Ještě více to vynikne, když se na čísla podíváme z druhé strany: desítky tisíc webů bez padesátky největších se loni podělily o 9 % reklamních příjmů, letos už jenom o 4 % – znamená to tedy, že v absolutních číslech jejich příjmy klesly na méně než polovinu.
Zejména tento trend má tendenci být ještě výraznější během času v ČR, kde se média koncentrují do stále užší vydavatelské skupinky. Ta sice může ovlivňovat třeba jenom polovinu reklamního prostoru („impresí“), ale přesto shrábne třeba 95 % všech reklamních prostorů – jsou to firmy natolik velké a bohaté, že si dovedou obchodní péčí inzerenty dobře „obsadit“, což je pro malé, amatérsky (to nemyslím v pejorativním smyslu tohoto slova) provozované servery skoro nemožné. Logicky z toho vyplývá, že i český Internet čekají další vlny konsolidací, slučování serverů do větších skupin a nepochybně i uzavírání řady serverů menších, zejména internetových médií, jejichž udržování v chodu je nákladné.
Podrobná zpráva obsahující řadu dalších zajímavých, pro internetového „markeťáka“ téměř „povinných“ informací, se nalézá zde.