Sony DSC-S70 - Obrazová kvalita, referenční snímky

Technická poznámka: pokud to v...

Technická poznámka: pokud to v komentáři není výslovně uvedené, nebyly snímky kromě snížení rozlišení nijak upravované. Komprese JPEG je nastavená vždy tak, aby nedošlo k degradaci původních obrazových dat.

Exponometrie

Sony S70 se nechlubí xy-zónovým měřením, ani jinými technickými vymoženostmi, nýbrž trvá na poctivém středově vyváženém nebo bodovém měření. Nutno říci, že pěkný kus sebedůvěry mu nelze v žádném případě upřít, ale na druhou stranu má na ni výsostné právo. Přesnost expozičního systému je totiž někdy až zarážející.

Cca 1/3 oblohy nad slunečnicemi by teoreticky mohla „rozhodit“ měřící systém tak, že by první snímek při středovém měření mohl být dost podexponovaný. Nestalo se a je téměř shodný s druhým, měřeným bodově. Oba jsou akceptovatelné, ideál vidím někde mezi.
Druhá dvojice vykazuje plošně téměř stejný poměr světlé oblohy, ale je rozložená po větší části záběru. Pravděpodobně právě to způsobilo, že středové měření (první z dvojice) dává tmavý snímek, bez kresby ve stínech. Budeme-li měřit bodově na tmavý kmen stromu, bude výsledek mnohem lepší - viz. poslední ukázka.

A co takhle protisvětlo? V následujícím příkladu sice nebylo slunce přímo v záběru, ale podle odlesků zanechávajících barevné skvrny je vidět, že k tomu nebylo daleko. Mimochodem, co na to říká značkový objektiv Carl Zeiss? Neměly by být antireflexní vrstvy posílené?

V podstatě jsou všechny tři snímky tonálně téměř shodné. Prvnímu trochu chybí kresba ve stínech. Ale pozor, byl exponovaný se středovým měřením bez korekce expozice! U prostřední fotky byla nastavená korekce +0,7 EV a je k nerozeznání od třetího, měřeného bodově.
Myslím, že uvedené fotografie dostatečně ilustrují přesnost expozičního systému Sony S70, který pracuje opravdu velmi spolehlivě.

Vyvážení bílé

Sluníčko má Sony rád, ostatně který foťák ne. Podívejme se jak si s ním poradí vyvážení bílé.

První snímek = automatika. Na můj vkus je barevnost příliš teplá, i když někdo může tyto snímky preferovat raději než přesnější druhou fotografii. Ta je pořízená při nastavení Outdoor.
Druhá dvojice fotografií je zaměřená na podání problematické červené a zelené barvy. Je třeba říci, že si S70 s oběma poradí velmi dobře. Opět je ale Outdoor důslednější - druhý snímek z dvojice. Automatika podává barvy přece jenom příliš saturované.

Menší problémy nastávají při umělém osvětlení, i když zde velkou roli hraje nedostatek světla jako takový. Sluníčko a vůbec denní světlo má jaksi mnohem vyšší intenzitu než nějaká dvoustovka žárovka, případně obyčejná zářivka. Při nízké citlivosti CCD čipu se to zkrátka projevit musí.

První trojice představuje snímání při žárovkovém osvětlení a pořadí nastavení vyvážení bílé je: Auto - Indoor - Hold. Automatika je očividně na konci s dechem, celkově červený odstín je tomu důkazem. Ale ani zbývající dvě fotografie nejsou zrovna ideální. Přesto se dají označit jako „jakž-takž“, ovšem softwarová úprava je nezbytná.

Jiná situace je u zářivkového osvětlení, opět fotografovaném při nastavení Auto - Indoor - Hold.

Tentokrát je nejlepší automatika a Hold, Indoor je nepřesvědčivé nastavení. Závěr je ale shodný jako u žárovkového osvětlení - bez úprav v počítači to nemá smysl. Ještě jednou ale opakuji, velký podíl na kvalitě má malá intenzita osvětlení.

Pleťové odstíny

Kromě sporně problematického podání při umělém osvětlení zatím Sony S70 vykazoval velmi kvalitní barevnost. Nastává prubířský kámen - pleťovka.

Na sluníčku jsou při určité toleranci akceptovatelné oba snímky, i když první, focený na automatiku vyvážení bílé maličko sklouzává k modrému nádechu. Druhý - Outdoor je už ale bez chyby.

Ve stínu už ale doporučuji automatiku nepoužívat.

První fotografie je toho snad jasným důkazem. Prostřední, snímaná s nastavením Outdoor je mnohem lepší, ale barvy jsou příliš nasycené. Že by opět problém intenzity světla? Nevadí, přisvítíme bleskem! Myslím, že se mnou budou čtenáři souhlasit, když takto nafocenou (třetí) fotografii prohlásím za nejlepší.

V situacích, kdy je vestavěný blesk hlavním světelným zdrojem, bychom teoreticky měli ocenit možnost korekce bleskového světla.

K barevnému podání nelze říci špatného slova. Problém nastává s “odchycením“ lesků. Jestliže je první snímek focený na blesk Normal, pak prostřední s nastavením Low by měl být lepší. Bohužel je skoro stejný a až třetí fotografie vykazuje viditelné zlepšení. Jenomže tam byla kromě snížení intenzity blesku na Low nastavená ještě celkem „brutální“ korekce expozice -1 EV. Závěr je ale takový, že lze řešit i problematické situace standardními prostředky.

Prohlédnete-li si pozorně všechny předchozí fotografie demonstrující podání pleťových odstínů, měl by vás zarazit jeden společný jmenovatel. Nazval jsem jej Pleťová maska Sony, přičemž odborný pojem zní: degradace obrazové kvality kompresí JPEG. Povšimněte si „vyšisovaných“ ploch na tváři. Je sice pravda, že mladé dívky mívají pleť „jako dětskou prdelku“, ale tohle není odpovídající model a tedy ani kvalitně zaznamenaná obrazová informace. Koneckonců stačí si prohlédnout podobné fotografie konkurenčních fotoaparátů na tomto webu a srovnání je na světe. Nemohu si pomoci, ale jsem toho názoru, že S70 prostě neumí citlivě komprimovat obrazová data tohoto charakteru. Podobný příklad se nachází i na začátku této části recenze u snímků v protisvětle. Kresba škrábané omítky na budově rozhodně neodpovídá skutečnosti a „mapy“ mezi kvalitně zaznamenanými pixely jen potvrzují moje přesvědčení o nedokonalosti kompresního algoritmu. Škoda, velká škoda. Tohle je citelný šrám na jinak velmi dobré obrazové kvalitě S70.

Ohnisko objektivu

Objektiv má jeden z nejoptimálnějších rozsahů. Není ani příliš úzký, ani neohromuje xy-násobným zoomem. Klasický trojnásobný zoom ještě může zabezpečit dobrou kvalitu optiky (tedy kdyby nám to nekazila zmíněná komprese JPEG). Následují ukázky nejširšího a nejužšího úhlu optického ohniska.

A copak nám ukáže digitální zoom? To budete koukat! Zatímco komprese soňákovi nejde, v interpolaci je kanón.

Jestlipak uhádnete, který snímek je „originální“ digitální zoom a který je převzorkovaný z předchozího nejužšího ohniska v Photoshopu? Já osobně vidím jediný zřetelný rozdíl v barevnosti.
(Tmavší je od foťáku, světlejší z Photoshopu.)

... když se zešeří

Zejména o videokamerách zn. Sony je známé, že dokážou pořídit záznam i v naprosté tmě. S70 sice není vybavený IR reflektorem, takže aspoň trochu světla potřebuje, ale motivové programy Soumrak a Soumrak+ umí celkem dost.

Efekty

Přestože osobně obrazové efekty nepoužívám, mrzí mě na S70 jeden fakt. K TIFu dělá kopii v JPEG (zbytečně). K E-mailu dává originální fotku v nastaveném rozlišení. Když zmenšuje nebo dělá podobné operace s nasnímanými fotografiemi, vždy uloží kopii originálu. Proč to stejné nedělá i v případě obrazových efektů?
Takže máme originál:

... nebo další „originály“

Obrazová kvalita - hodnocení

Nebýt mrzutě špatné komprese, která hlavně u pleťovky dělá pěknou paseku, hodnotil bych obrazovou kvalitu na výbornou. Bohužel, jedná se o poměrně zásadní problém, který „je vidět“ a navíc se tím degraduje kvalita značkové optiky, kterou si v takovém případě mohl výrobce klidně odpustit. Proto je ztráta v hodnocení citelná.


 FotoměrkaKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Produkt: Sony DSC-S70
 Obrazová kvalita: 22 bodů (max. 30)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Úvodní část recenze
Konstrukce a ovládání
Funkce a vlastnosti
Standardní vybavení
Cena
Technické parametry

Váš názor Další článek: V hodině e-angličtiny

Témata článku: Sony, Obrazová informace, Slunečnice, Viditelné světlo, Carl Zeiss, Tmavý odstín, Softwarová úprava, Obrazová kvalita, Barevný efekt, Nastavené rozlišení, Digitální fotoaparáty recenze, Předchozí měření, Podobné hodnocení, Blesky, Indoor, Reflektor, Stejná kvalita, První snímek, Zeiss, Odpovídající model, Velká škoda, Hold, DSC, Shodná barva, Stejný závěr


Určitě si přečtěte

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

** Koronavrus můžete sledovat skoro živě ** Analytici a kartografové připravili hromadu map ** Vybrali jsme deset z nich

Jakub Čížek | 8

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

Je to dobré, cetky z AliExpressu budou nejspíše relativně levné i v roce 2021

** V roce 2021 začneme platit DPH i u laciného zboží z asijských e-shopů ** Daň ale budeme většinou platit už na e-shopech ** Nemusíte se bát zdlouhavého a drahého celního řízení

Jakub Čížek | 74

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 9


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X