Růst tržeb bude sice nižší než v předchozích letech, ale předpověď je jasná: vítězství software zdarma se nekoná, v nejlepším případě odkládá.
Nejen Microsoft, ale i ostatní výrobci komerčního software se asi nemusí bát – jejich pád do propasti nachystané tvůrci těch programů, které se rozdávají zdarma, se nekoná, případně odkládá. Podle průzkumu a prognózy IDC se letos prodá software za víc peněz než loni, a to o 6.8%. Je to méně než obvykle: software v předchozích letech tradičně rostl v dvojciferných procentních číslech, a původní prognóza IDC před zabržděním ekonomiky zněla na růst 12%. Nicméně IDC má překvapivě dobrou předpověď pro rok 2002 – to má prodej software vzrůst o 11.8% (původní předpověď zněla dokonce na 15%!).
Jednotlivé softwarové kategorie budou s relativní nepřízní trhu letos i v příštím roce bojovat různě. Vývojářských nástrojů se prodá letos více o 4.7% (předpověď byla 15%), aplikací o 9.4% letos a 9.1% příští rok, a software pro tzv. systémovou infrastrukturu letos přibrzdí nejvíce, s růstem o 4.6%, ale příští rok má nastat velké oživení, a to o 11.8%. Ze specializovaných kategorií si hodně polepší, což není nic nečekaného, produkty z oblasti bezpečnosti – kdo „prozíravě“ postavil na těchto produktech dříve své podnikání, může si nyní gratulovat.
O procento víc nebo míň, to asi není pro běžného člověka nijak rozpoznatelné. Přesto ale uvedená čísla – která jsou samozřejmě pouze kvalifikovanými prognózami pro příští rok a interpolací dosavadních výsledků pro rok 2001 – říkají jedno: smrt komerčního software se nekoná a konat nebude. Ba možná ještě něco navíc: free software se zatím nedaří ukousnout z koláče komerčního software žádné viditelné sousto. Možná dokáže sebrat nějaké drobečky spadlé pod stůl, ale nic víc, a příští rok by naopak měl ještě potvrdit, že komerční software je, bohužel na rozdíl od software zadarmo, dobrý byznys. Možná by se Marťan právě spadlý na Zemi divil, jak vůbec by si mohl někdo představovat, že věc, co stojí spoustu peněz a času a dá se pak zadarmo by vůbec mohla být dobrým byznysem, ale Marťani přece nemají pro pozemské delikátnosti žádné pochopení, že?