Obavy sociálních sítích, že systém App Tracking Transparency (ATT) od Applu je bude stát značnou část výdělku, se naplnily. Deník The Financial Times (FT) přišel s propočtem, že Facebook, Twitter, Snap a další přišly kvůli novým pravidlům na iOS a iPadOS skoro o 10 miliard dolarů (cca 220 miliard korun). Podstatná část uživatel si totiž reklamní sledování nepovolila.
Apple systém spustil letos v dubnu společně s iOS 14.5, iPadOS 14.5 a tvOS 14.5, v základu je to jednoduché opatření na ochranu dat. Žádná aplikace, především reklamní, nemůže o uživateli v uvedených OS sbírat informace, pokud k tomu od něj nedostane přímo souhlas. Aplikace se vyloženě musely začít ptát, zda sběr mohou provádět nebo ne.
Sociálním sítím od začátku bylo jasné, že ATT bude problém, spousta lidí si při obdržení podobné zprávy sledování nepovolí (což se nakonec potvrdilo). Proti záměru Applu silně bojovaly, nejhlasitěji Facebook, který si dokonce platil ohromné reklamy v novinách a argumentoval šikanou malých podnikatelů, které v reklamách zastupuje, Apple ale stejně vytrval a nový systém spustil.
Ztráta 10 miliard dolarů uvedená deníkem The Financial Times nyní ukazuje, že realita je přesně tak tvrdá, jak se společnosti bály. V absolutních číslech byl nejvíce zasažen Facebook, ten od dubna kvůli ATT ztratil 8 miliard dolarů. Snap zase přišel o nejvíce peněz v poměru k jeho velikosti, situace je u něj horší kvůli absenci desktopové verze Snapchatu.
„Některé platformy, které byly nejvíce zasaženy – ale zejména Facebook – musí v důsledku ATT vybudovat své mechanismy znovu od nuly. Tvorba nové infrastruktury přitom trvá minimálně jeden rok,“ cituje deník konzultanta se zaměřením na reklamní systémy Erica Seuferta.
Sledujte nový Týden Živě mj. o kauze Facebook Papers: