Tak FAA právě dala info že dnes je vydané povolení pro test SN9, počasí zatím vypadá OK.
Aj príkaz k evakuácii bol vydaný, dúfam že dnes sa už konečne dočkáme.
Jj, Mary aka BocaChicagal co spolupracuje s NASA spaceflight a bydlí ve vesnici vedle už to taky potvrdila evakuaci. A Elonův tryskáč taky již dosedl na letiště v Brownsville takže to vypadá nadějně . Go SN9 B-] Jinak doporučuji přímý přenos na YT od Nasa spaceflight, mají vždy zajímavé hosty, a spoustu robotických kamer v oblasti.
NASA spaceflight sú super, pri čakaní ich prepínam aj s Everyday Astrounat-om.
Tak zase bum. Se stabilizací do svislé polohy před přistáním mají kluci koukám asi potíže, dnes loď narazila do země ještě šikměji než poprvé ... 🙂
jj super podívaná, jeden za raptorů bez zážehu, zbytek letu vše OK. SN10 čeká vedle na montáž raportů a static fire testy, SN11 se kompletuje v garáži, SN12 připravena na kompletaci až bude místo ... o zábavu bude tento rok co se týče raket asi postaráno.
... o zábavu bude tento rok co se týče raket asi postaráno...Myslite co se tyce sudu ? 😀
Aááá místní hňup co mění nicky se ozval, ... 😀
Muzete tomu rikat obrovský sud se 4 nadrzemi, trema raketovimy motory a čtyrma aerodynamickejma plochama a letovym sw. Ja ale radeji pouziju kratsi oznaceni prototyp StarShip.
Stabilizujou to v moc malé výšce. Pak když je problém, tak už není čas to srovnat. Ještě že přitom "přistání" netrefili i SN10.
to neumím posoudit, nic méně když při manévrů selže motor tak bude si jedno jestli budou o pár metrů výš. Ale přetočení i kontrola volného pádu super, trefili to zase na landing pad což je důležité. Během letu přesná sekvence vypnutí, u posledního přesná regulace tahu do fáze že SS v podstatě stojí na místě, .. no a jeden motor to nedal a tak je po zásluze rozmetán na pláži v Boca Chica B-]
Právě proto, že může selhat motor. Otázka je, jestli by to ty funkční motory ubrzdily včas nebo ne, kdyby se ten vyrovnávací manévr dělal ve větší výšce. Nevím jak to přesně mají, ale osobně bych to naddimenzoval a když něco selže, tak mít záložní řešení/motory. Takhle v malé výšce zjistí, že selhal klíčový motor, ale už je málo času s tím něco dělat... Jinak to byl super let a bylo vidět, že ovládání funguje velmi dobře. Jen aby jim FAA zas nedělala problémy s tím, že povolení vydala pro raketu a né řízenou bombu. 🙂 Snad příští let se už povede přistát a pokud ne, tak by Musk měl přehodnotit koncept všeho a možná se na to přistávání na Zemi vykašlat a postavit kousek od Země ve vesmíru dokovací stanici. Druhou stanici pak postavit na oběžné dráze Marsu a to přistávání pak trénovat rovnou na Marsu.
Problem s raketama je, ze každý kilogram, který naddimenzovani váží, snizi nosnost (v pripade starship minimalne o kilogram, spis o vic). A zrovna překlopení driv by vyžadovalo docela hodne tezkeho paliva (protoze by se mene brzdilo aerodynamicky)
Asi jo... co jsem koukal na jiné záběry, tak ta výška byla nejspíš OK. Problém byl v tom, že ten motor, který fungoval, to moc přetočil a stále přetáčel místo toho, aby se natočil na druhou stranu a zastoupil ten, co nešel. Ale asi by to ani nebylo možné. Muselo by těch motorů tam být víc (aspoň 5) - je to jako u multikoptéry, pokud má 4 a méně motorů, tak při výpadku jednoho s tím nejde nic dělat. Osobně bych použil jeden velký motor uprostřed, který by byl schopen to utáhnout sám a i vše ustabilizovat. A k tomu kolem něj 5 menších jako záloha když by ten velký nešel.Spíš bych to ale celé pojal jinak a cestu na Mars rozkouskoval na menší etapy. 1) postavit dokovací stanici na oběžné dráze Země (větší než ISS, postupně i se zázemím pro turisty a personál stanice)2) postavit výrobnu lodí na oběžné dráze Země3) ze Země létat k té stanici s něčím menším jako crew dragon4) na stanici přestoupit na loď určenou pouze pro vesmírné lety5) na oběžné dráze Marsu postavit druhou dokovací stanici a později i výrobnu6) ze stanice na Marsu přistávat na povrchu (opět s něčím menším)Paralelně s tím by se mohla stavět i stanice u Měsíce a bylo by pak možné létat mezi všemi stanicemi. Bylo by takhle vybudované zázemí a další lety mezi Zemí, Marsem a Měsícem by byly jednodušší.
Myslím že cieľ Spacex-u je ísť na Mars/Mesiac čo najrýchlejšie a toto celé by trvalo desaťročia a strašne veľa peňazí. Plán je mať jednu Starship na obežnej dráhe a s touto sa spojí ďalšia Starship ktorá bude mať posádku a dotankuje palivo na cestu k Marsu. Ale ak sa nemýlim tak Axiom plánuje vybudovanie komerčnej stanice s tým že Nasa plánuje jednu okolo mesiaca.
Desetiletí snad ne... pokud by to FAA nezdržovala. Stanice by mohla být modulární a skládala by se postupně. Klidně jeden modul může být velikosti jako ta StarShip. Takže pár těhlech modulů by vynesli na oběžnou dráhu, menšími tubusy ty velké válce propojili dohromady a zachvíli by byla stanice hotová. Na to vesmírné cestování by se klidně ta SS taky prozatím mohla použít, aby se to celé tedy zazpomalilo výrobou továrny a nových lodí. 🙂 Odhad času: cca do 5 let i s cestou k Marsu.
podle mě stačí aby fungoval motor co má fungovat :) Merliny které jsou už v produkční verzi taky nemají problém s tím aby se opětovně zažehly jak je potřeba při přistání.Na to aby se postavila taková gate na výrobu a cesty bude potřeba stejně něco jako SS, jinak ten materiál na výstavbu budete vozit tak 100 let.
Vozit s sebou spoustu motoru "kdyby nrjaky selhal" je problem, jsou tezke a neni na ne prostor. Navic, oni maj jeden, co by asi sel použít jako zalozni, jen to asi nestihli.Jeden motor to nenohl přetočit min. Respektive mohl, ale moc pomalu. To, ze se zacala přetáčet na opačnou stranu je plánovane. Jen to ten jeden motor nedokazal zastavitmvyrábět kosmicke lode na orbite je IMO blbost-stejne by se tam ten materiál musel vozit, a to uz je jednodušší ten materiál vytvarovat do valce, soupnou tam raketovej motor a nechat ho dopravit se na orbitu sam
Kdyby to Elon presunul o pet kilometru jizneji, mozna by tyhle problemy nemusel resit 😀
Pokým by SpaceX zostala americká spoločnosť tak by musela žiadať FAA o povolenie hocikde na svete. Ako napríklad RocketLab.
No vidíš, to je řešení... udělat z spacex neamerickou společnost. No a nebo ji rozdělit na 2 jakoby nezávislé společnosti a tu pro misi Mars přesunout a zaregistrovat mimo USA. Určitě by se našel nějaký stát s kterým by se dohodli. Nebo aspoň předstírat, že se dohaduje s někým jiným... třeba by se FAA zalekla(byla zaleknuta) a přestala by dělat problémy.
Ale notak, proč takhle hloupě? Té pro Mars můžou rovnou sídlo, alespoň popírově přesunout na Mars 😀
SpaceX vyhral so Starship zakazku na Lunar Lander takže si myslím že už ani to by sa nedalo.
to snad není možné :-O , každý den kdy to stojí na rampě stojí obrovské peníze a usilí a zvyšuje se šance na selhání , dělají jim to schválně
V článku máte 6x uvedenou zkratku FFA. Nemyslím si, že jste měli na mysli Flug- und Fahrzeugwerke Altenrhein AG. Tak si to opravte na FAA tedy Federal Aviation Administration 😉
Třeba to za chvíli bude KAA (Kim Aviation Administration). Tedy pokud by se Musk vykašlal na FAA a dohodnul se s Kimem, tak ten by mu jistě nadšeně dal povolení neomezené. 🙂
Státní úřad neudělil v neděli jakési povolení k raketě, ale možná ho udělí v pondělí, nejpozději v úterý.Tady vidíte, jak je na tom naše země špatně.Když náš úřad zjistí, že vám neudělil povolení na kozí chlívek, budete čekat minimálně tři měsíce, možná déle. Nedovoluji si hádat, jak dlouho by jim trvalo povolit start prototypu kosmické rakety.
start sn8 nebyl před týdnem, ale 9.12.2020 ! To je skoro 2 měsíce zpět 🙂 https://www.youtube.com/watch...
Ty exploze jsou nakladne:) nemohou byt kazdy tyden:)))
Myslim ze po tomto odkladu uz je i nekritickym zboznovatelum SpaceX jasne ze s motory Raptor zdaleka neni vse jak ma byt.
Keďže sú motory Raptor stále prototypy vo fáze vývoja tak je to asi v poriadku.
Myslim, ze po tomto prispevku uz je i nekritickym haterum SpaceX jasne, ze jsi troll.
Ne, celé to není jak má být. Takovej velkej kolos a vadí tomu trocha větru? Dyť to musí mít motory dostatečně silné na to, aby to všechno ukočírovaly... nebo se verze do větru teprve připavuje?
1)V Americe jsou proste pozadavky na start civilnich raket dost prisne. 2)Odklad nebyl kvuli vetru, ale kvuli byrokracii v FAA
A ty bys radsi testoval rany prototyp ve vichrici? Sakra lidi, pouzivejte mozek.
Tak 20mph co bylo hlášeno není vichřice... je to cca 10m/s. V tom není až tak problém lítat s modelem letadýlka elektrovětroně o rozpětí 2m a váze 1kg. "Starship má 50 metrů na výšku, 9 metrů v průměru a suchou hmotnost 120 tun či více" (viz. https://www.elonx.cz/testovani-starship-sn9/... ). To mi neříkej, že takovýmu kolosu vadí takovýto vánek.
Ja nevim jestli vadi nebo nevadi, ale funkcnost raneho prototypu bych radsi overoval v co nejlepsich podminkach.
Nepredpokladam, zes nekdy neco vytvarel a testoval. Vim, ze je to zbytecna prace, ale napisu ti to - aby ti to nezkreslovalo vysledek testu, snazis se mit prostredi a vnejsi vlivy v ramci nejakych parametru. Zdaleka nejde jen o vitr (a nemluvim jen o vetru u zeme, ale v ruznych vyskach mas ruznou rychlost i smer vetru. Mas tam ruzne teploty, vlhkost vzduchu.U jakychkoli startu uz produkcnich raket se resi pomalu kazdy mracek, vitr, zmeny teplot, desticek - a jsou to rakety vetsi i tezsi. Nikdo nechce zbytecne riskovat s necim co stalo miliardy.
Ono to konci makabroznim vybuchem at je vitr nebon neni.
Názov článku je zavádzajúci. Mal byť "Prototyp Starshipu SN9 absolvoval další tři statické zážehové testy". 13.1.2021 totiž absolvovala SN9 celkom 3 zážehy v rozmedzí zhruba 5 hodín. :)
Máte pravdu, ostatně o tom předchozím testu jsem taky psal, ale pochopil jsem to tak, že teď byly dva další, takže 3 celkem. 😁
Iba by som opravil že SN9 má za sebou už 4 static fires a tie 3 sa odohrali za sebou v cca hodinových intervaloch včera. Povolenia na let majú od piatku do Nedele a žiaden plán na 5 static fire nebol komunikovaný.
Dobrý den, nevím jak je to s povolením na let, ale ve zdrojovém článku se uvádí: "Additional testing dates are scheduled at the same time for next week, Monday, January 18 through Wednesday, January 20. If preflight testing goes well, we could see Starship SN9 soar 12-kilometers into the sky before January ends."Omlouvám se, že je v tom trochu chaos, ale není úplně jednoduché to sledovat, když se vše neustále mění. Kdybych měl vycházet ze Space Launch Now, tak bych to musel aktualizovat v podstatě každý den, protože tam ten let je už nějakou dobu - vždy na aktuální datum, ale později se zase posune.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 1. 2021 12:21
Je dost velký významový rozdíl mezi "before January ends" a "až koncem měsíce".Jinak těmi zmiňovanými dodatečnými testy je myšlen už ten let do 12 km, nikoli něco dalšího, co by muselo proběhnout, než přijde řada na let. Předpokládá se, že pozemní testování je hotové a nyní už bude rovnou let, akorát ještě není jasné kdy. Nejdřívější možné termíny jsou v pátek a v sobotu, na kdy jsou letecké uzavírky (ale zase chybí uzavírky silnice v Boca Chica) nebo pak až v pondělí, na kdy jsou naplánovany uzavírky silnice, ale zase zatím chybí uzavírky leteckého prostoru. SpaceX ani Musk bohužel přesný termín zatím neuvedli.
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 1. 2021 12:40
To se tam ale nepíše, že je tím myšlen ten let. Naopak na to přímo navazuje ta věta "if preflight testing goes well, we could see...". Takže z hlediska kontextu mi to nedává smysl. Myslím, že by tam psali, že je od pondělí do středy otevřené "okno" pro ten let (tzn. domluvené uzavírky apod.), jako zatím vždy. Není to rozhodně moje první aktualizace a dosud jsem prostě takovouto formulaci v souvislosti s letem nezaznamenal. To byste pak stejně tak mohl z tohoto:"According to Cameron County beach closure announcements, the company scheduled to further test the Starship SN9 vehicle on Thursday from 8:00 a.m. to 5:00 p.m. Central Time."vyvodit, že let bude dnes.Nicméně i kdyby autor myslel toto, stejně to nebude nadcházející víkend, jak tu zmiňoval někdo jiný.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 1. 2021 13:03
Když čerpáte informace z fanouškovské stránky, která se primárně věnuje Tesle, místo nějakých lepších zdrojů, tak se pak nedivte, že v tom máte zmatek. Oni mnohdy jen spekulují, ale nepodají to tak, a vy to pak berete jako fakta."Nicméně i kdyby autor myslel toto, stejně to nebude nadcházející víkend, jak tu zmiňoval někdo jiný."A na to jste přišel jak? Vždyť píšu, že letecké uzavírky jsou oznámeny už na tenhle pátek a sobotu. A jde o uzavírky, které jsou vydávány jen pro testovací lety, nikoli pozemní testování, tak evidentně SpaceX minimálně ještě před pár dny zvažovalo let tento víkend.
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 1. 2021 13:08
"A na to jste přišel jak?"Tak já nevím, ale když se uvádí "additional testing dates are scheduled at the same time for next week, Monday, January 18 through Wednesday, January 20" a vy přijdete s tvrzením, že tím "additional testing" je myšlen právě let ("jinak těmi zmiňovanými dodatečnými testy je myšlen už ten let do 12 km"), tak vám asi samotnému nemůže dávat smysl, že by autor psal o tomto víkendu, ne?
Odporúčam ako zdroj web Arstechnica kde sa týmto témam venuje Eric Berger ktorý je veľmi rešpektovaný žurnalistov v tomto odvetví. EverydayAstronaut, ktorého určite poznáte, spustil na webe veľmi často updatovaný zoznam vecí ktoré sa majú udiať.Myslím si že tie veci ktoré spomínate sú už o SN10, niečo podobné sa spomína aj v horeuvedenom článku. Čo sa týka SN9 tak let by sa mal udiať práve od štvrtku do soboty s tým že práve prebieha kontrola testov. Ďalšia vec ktorá by mohla skomplikovať termín letu je momentálne vietor vo vyšších polohách.
Jenže vy nechápete, že ty termíny v článku se vztahují jen k uzavírkám silnice v Boca Chica, které není problém kdykoli přidat na dodatečné termíny. Takže třeba dneska klidně můžou oznámit nové uzavírky na pátek nebo sobotu. Je to ta nejmíň směrodatná část větší skládačky. Mnohem více vypovídající z hlediska pravděpodobných plánů SpaceX jsou ty letecké uzavírky, které indikují, že let SN9 byl/je plánován už na tento víkend.Každopádně hlavní pointa byla v tom, že jste sice napsal to, co je na Tesmanianu, ale realita může být dost jiná. Zkrátka jsem chtěl upozornit na to, že SN9 možná poletí už za pár dnů, zatímco vy tu máte, že poletí "koncem měsíce" (což je tedy jen váš špatný překlad, nikoli chyba zdroje).
To není překlad, ale prostě čistě subjektivní formulace vycházející právě z toho, že příští týden ještě mohou probíhat nějaké testy. Každý považuje za "konec měsíce" něco trochu jiného, pro mě po 20. lednu už by to "koncem měsíce" bylo. Pokud máte pravdu vy, tak už o žádné testy nepůjde, ale je tím myšlen skutečně přímo let. Každý o tom ale píše něco trochu jiného, teď před chvíli jsem např. narazil na toto:"According to a Cameron Country road closure notice, SpaceX has an option to attempt the SN9 prototype’s maiden launch on January 14. If the company elects not to utilise today’s launch window, road closure notices indicate additional opportunities on January 18, 19, and 20."Tady to autor pochopil přesně jak jsem naznačil, tzn. že let může být i dnes. A dál to pro změnu chápe jako vy, tedy že 18, 19 a 20 nebudou už žádné testy, ale bude let - nicméně o tomto víkendu ani zmínka. Takže kdybych býval vycházel z tohoto zdroje, zase by ten text vypadal jinak. Já to oproti tomu pochopil tak, že 18, 19 a 20 ještě mohou (ale nemusí, protože to jsou dodatečná okna) být nějaké testy a teprve po nich by následoval let. A jelikož jsem si vědom toho, že různé zdroje uvádějí různé věci, tak moje formulace je mnohem opatrnější - píšu "nejspíš" a současně ještě jasně upozorňuji na to, že na SLN stále "svítí" zítřejší datum. Takže žádné "poletí koncem měsíce" tam opravdu nemám.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 1. 2021 13:56
Ano, pokud budeme vycházet pouze z uzavírek silnice, lze říct, že další aktivita bude nejdříve v pondělí (ať už další testování nebo rovnou let). Ale je to jen jedna interpretace aktuálně dostupných informací.Já se celou dobu snažím akorát říct, že silniční uzavírky se můžou kdykoli změnit a není problém přidat dřívější, takže z nich nelze snadno vyvozovat nějaký pevný plán SpaceX. A jelikož jsou k dispozici další informace (letecké uzavírky), které naznačují, že let může reálně proběhnout dříve než v pondělí, chtěl jsem upozornit na tuto potenciální možnost.Samozřejmě vše záleží na tom, jestli včerejší zážehy neodhalily nějaký problém, jelikož SpaceX by se pak mohlo rozhodnout provést ještě nějaký další pozemní test (který ale původně plánován nebyl), což by let opět o něco zdrželo.Zkrátka je tam příliš mnoho neznámých na to, aby šlo něco říct definitivně, a proto bych byl opatrný ve formulacích ohledně nejdřívějších termínů letu, protože jednoduše nelze s jistotou říct, že SpaceX může testovat až v pondělí, ani jestli je v plánu další testování nebo rovnou let. Lze jen říct, že momentálně byly oznámeny silniční uzavírky na určitá data, ale z toho v podstatě nelze vyvodit nic konkrétního ohledně skutečných plánů pro SN9.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 1. 2021 14:17
Já si také myslím, že let může být dříve, pouze bych zase nerad zbytečně lákal na živý přenos (který je aktuálně již naplánovaný na pondělí 12:00, ale ještě ráno nebyl) jako při předchozí aktualizaci. Kdy také již bylo zdánlivě vše připraveno pro let, ale místo toho se ve SpaceX rozhodli pro další testy a od té doby se termín už jen posouvá.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 1. 2021 15:00
Takže víkend to podle všeho definitivně nebude, termín je posunutý již i na Space Launch Now - jako první možný se nyní zobrazuje pondělí 18. a i ten zatím stále čeká na potvrzení.
Takže se mění motory a budou následovat další testy, na Space Launch Now vidím nyní datum 22. ledna a to ještě ve stavu " To Be Determined", takže s tím "koncem ledna" jsem nakonec možná zase až tak úplně "neujel", že? 😁A ještě si neodpustím rypnutí, že fanouškovská stránka, která se primárně věnuje Tesle, měla zjevně lepší informace/odhad než ty "lepší zdroje", které bych měl prý preferovat. Například pan Berger se v tomto případě zrovna moc netrefil - ne tedy, že bych proti němu něco měl, také ho často cituji.
Názor byl 2× upraven, naposled 18. 1. 2021 07:46
Ani ja nechcem rýpať ale pán Berger bol prvý (po Elonom tweete o výmene motorov) ktorý napísal tweet v ktorom hovorí že zo svojich zdrojov počul že SN9 bude potrebovať rozsiahlejšie úpravy pred pokračovaním v testovaní a samotnom lete, a že to do konca januára to nevidí. Stala sa neočakávaná vec a Váš odhad Vám vyšiel.
To je možné, ale ještě 14. (kdy jsem dělal poslední aktualizaci) psal toto:"SpaceX has received approval from the Federal Aviation Administration to launch its SN9 vehicle on Thursday, Friday, or Saturday from its facility near Boca Chica Beach, in South Texas. It is possible they will be able to turn SN9 around for a flight attempt as soon as Thursday. However there are concerns about upper-level winds, which appear to be hostile until at least Saturday."Zatímco Tesmanian již naznačoval, že to bude jinak. Jak znovu říkám, já proti němu vůbec nic nemám, ale vadil mi ten (dle mě zbytečný) útok na Tesmanian. Osobně se domnívám, že to vůbec není špatný zdroj, protože hodně využívá informace od místních lidí, kteří třeba někde něco zaslechnou apod. Zpracoval jsem na základě jejich aktualizací již X svých a dosud vše sedělo - teprve až nyní mi to tu začalo být "vyčítáno", ovšem kupodivu to sedí opět.
Názor byl 3× upraven, naposled 18. 1. 2021 09:47
Tady nejde o to, kdo se nakonec trefil a je blíže k reálnému datu letu. Já navíc ani nikdy netvrdil, že se určitě poletí už o víkendu. Ale ta možnost existovala a byla podložená hmatatelnými informacemi (letecké uzavírky). V článcích na Tesmanianu i tady ale tato důležitá informace chyběla, takže nebyly kompletní. To jediné jsem vyčítal.Od té doby se už samozřejmě mnoho změnilo a nyní už víme, že se musely vyměnit dva motory a před letem bude ještě alespoň jeden zážeh. Tohle ale ještě minulý týden jasné nebylo, a to že se na Tesmanian nakonec ve svém odhadu víceméně trefili, bylo spíš štěstí, než že by nějak úžasně interpretovali všechny relevantní informace z dostupných zdrojů.
rozdiely boli medzi prvým a druhým zážehom bol 1 hod 55 minútmedzi druhým a tretím zážehom bol 1 hod 15 minút
No tak to je poriadny fičák.
Nechcem to zľahčovať, ale na vyletenie kolmo hore a návrat na zem sú vhodnejšie balóny. Urýchliť teleso s tak veľkým čelným prierezom na prvú kozmickú rýchlosť nebude taký srandovný motor stačiť. Ale asi to majú premyslené.
Bylo by fajn si o tom nejdříve něco přečíst. Toto je budoucí 2. stupeň. 1. stupeň se již stavý pro testy. A finální podoba StarShip nebude mít 3 raptory ale tuším že 6.
Bude sice mit 6, ale nejspis nikdy nebude zazehnuto naraz vice nez 3. 3 budou vakuové pro praci horniho stupne a tri jsou atmosfericke, budou slouhit pro pristani (a mozna chvilku po separaci boosteru)
Je zaujímavé, ako málo stačí, aby človek dal druhým vedieť, že o téme, o ktorej píše, nevie absolútne nič. Ani houno. 😀Blahoželám. Jediný srandovný si tu ty. 😀
Od kreténa to sedí, nepatrí sa odporovať duševne postihnutým.
Tak hlavně ať se jim to podaří a něco se tam nepose.re.
Už mě unavuji řeči typu Ponziho schéma, Potěmkinova vesnice, PR, neschopnosti Spacey od malého českého človíčka, který kromě velkých řečí nedokázal nikdy nic. Málokdy je tu věcná diskuze.
Mě zase unavuje pročítat se skoro každý den novými články, abych se dozvěděl, že pořád SpaceX neudělala vlastně žádný pokrok. Hlavně že má desátý suborbitální prototyp. Kdy bude orbitální test? Kdy bude reentry? Kdy orbital refueling? Fanoušci Muska pořád mluví o tom, jak je společnost progresivní, ale v praxi to vidět není.
Takové jako ty by pravděpodobně neuspokojilo ani to, kdyby zítra letěli na Mars. B-]
Před kolika lety přistál člověk na Měsíci?Dostat se na Mars o 50 let později je prostě pozdě, ať se tam dostane kdokoli. Cokoli méně je ještě větší zklamání, nevím, co je na testování raket k obdivu, dělá to kde kdo. A kde kdo bude mít s patřičnými financemi, časem a odborností úspěch.V čem se Musk odlišuje je PR, slibuje kratší termíny, nižší cenu, ale pak se vše prodraží a zpozdí a nijak se neliší od ostatních v oboru.
Kdyz se nijak nelisi od ostatnich, proc jim porad roste trzni podil? Pred osmi lety zacinali z nuly a dnes maji kolem poloviny celeho trhu. Asi jsou vsichni zakaznici pitomci, jenom tys to prokoukl.
:) polovinu ceho?:) kolik ze to satelitu komercnich vynesli v lonsklem roce?
Tak do tohohle nejdu. Ted budes tvrdit, ze starlink neni komercni, ze cargo/crew dragon neni komercni a naopak, ze vsechny cinske lety byly komercni. Navic budes pocitat starty elektronu(ktery vynasi max 200 kilo) a falconu 9(ktery vynasi nekolikatunove druzice) 1:1.
"nevím, co je na testování raket k obdivu, dělá to kde kdo."Ale vetsina testovanych raket naobsahuje skoro zadne nove techmologie. V letosinm roce se ocekava test New Glenn, ktery je uzasny, ale BO nic nesdeluje, takze neni. o cem psat. Pak je tu Rocket 3, coz je recyklace starej h konceptu. Keralox a hlinik. A pak par dalsich, z hlavy je nevim. Ale ss je z nich urcite nejzajmavejsi."prodraží a zpozdí a nijak se neliší od ostatních v oboru."A presne proto, ze se nelisi, lita nejlevnejc
Az zitra? A proc ne dnes? Jasne ponziho schema😀
On ten výbuch byl plánovaný. Kvůli reklamě. 😁(SpaceX má dost zkušeností aby dokázal natankovat dostatečné množství paliva.)
Tak to me nenapadlo, ze svetelna sou za milion usd je reklama :)) Ale treba jo... treba je to cele jen PR. Protoze jak se na zakladni skole marketingu uci - i zaporna reklama je reklama.
tešim se aš bude ve vesmiru
ja tez 🙂. tento rok bude cely zajimavy, testu bude celkem hodne
Ono tento nazor uz padl v nejedne diskusi (i zahranicni), tak to dam i sem:- tento "problem" se SN9 ukazuje bud to na dost nekvalitni praci udrzby / technickeho tymu- nebo na pokus oddalit dalsi pokus se SN9 po tom, co se dokoncila analyza dat ze SN8At uz tak, nebo tak, je to celkem zajimavy fail, ktery se jen tak nevidi ...Tady pisou, ze se chysta v nejblizsich dnech uzavirka. Takze se resi ulomena ploutev, a pak pry jo :) https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/star... ...
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 12. 2020 12:09
A tady i na zahraničních diskuzích padnul názor že jsi hňup, ... hned po tom co se dokončila analýza dat z tvých příspěvků. Prostě když něco je 50m vysoký a váží několik tun tak pod tím něco může prasknout, ... přestaň šířit bludy a konspirace.
Konspirace je, ze jste clovek s nedokoncenym zakladnim vzdelanim 😉 Jaka je realita vite jen vy.Ja zadne konspirace nesirim. Napsal jsem naprosto standardni prispevek. Ve slusnosti napsal co jsem cetl a co si myslim. Neurazim nikoho, ani toho, kdo by si to zaslouzil ...
Aha takže když píšete (i u minulé diskuze) že si schválně způsobili tuto nehodu aby pozdrželi další test protože mají problém s raptory není váš výmysl ?
To si myslim i ja.....ze potrebuji zamaskovat problem s Raptory.
to je sranda jak si ty tvoje dva (současně používané) nicky mezi sebou píšou. Ty si vážně myslíš že to není poznat že je to ten samý člověk. Už si uprav medikaci, a přestaň se veřejně ztrapňovat.
:) to ze trpis stihomamem neznamena ze po tobe nejdou:)
Tak je to názor se kterým souhlasim že je možný a který teda nemám sám, a ten tu prezentuji. Je naprosto v pořádku, že vy si myslíte něco jiné 😉
tak ještě jednou, ...to je sranda jak si ty tvoje dva (současně používané) nicky mezi sebou píšou. Ty si vážně myslíš že to není poznat že je to ten samý člověk. Už si uprav medikaci, a přestaň se veřejně ztrapňovat.
Ten samy clovek 😀 Je videt, ze nekteri lide maji divokou fantazii a podle sebe soudi jine.
Tedy...ehm....spocitat stojku pod silo by mel zvladnout i prumyslovak. Hnupovi to ovsem prijde jako neco co muze kdykoliv prasknout.....
A koukam ze hnupu, co si mysli ze dobre spocitana a vyrobena stojka se muze kdykoliv vyvratit ci zlomit je vic:)
Celou podstatou SpaceX je rychlý vývojový a rozhodovací cyklus. Toto samozřejmě není poprvé, kdy kvůli tomu udělali chybu. Nic složitějšího v tom není třeba hledat.
Možné je tedy i tohle. Prostě se spěchalo a stalo se tohle. Ale spadá to do pytle slendrijan / selhání technika / obsluhy.
To je jejich business model. Je to business model všech Muskových společností. Nic neočekávaného.
Nelze nez souhlasit. Slendrijan je opravdu business model Muskovych spolecnosti. Nevim ale, jestli je to neco, cim by se mel nekdo chlubit v diskusi.
Slendrian neni business model, ale nevyhnutelny vedlejsi ucinek ryhleho prototypovani. Rekl byste, ze slendrian je business model vsech Softwarovych firem? Protoze ty nefunguji tak, ze by novou verzi vyvijeli roky, ale tak, ze delaj zmeny velmi ryhle a pak testuju, zda to funguje. A ty zmeno casto zpusobi nejakou chybu. A nikomu to nevadi, protoze ji v příštím prototypu opravi.
Čo si vymyslel ty, keď tak hovoríš o šlendriánstve? Tipoval by som ťa podľa tvojich názorov, že sa ešte držíš mamkinej sukne...
ad slendrian: nepamatuji se, kdy naposled jinemu vyrobci raket se stalo neco podobneho... fakt jen za Jelcina v Bajkonuruad moje matka: poukazovat na nizky vek (bez nejakych zjevnych dukazu) a navic si brat do huby cizi matku, to je fakt zoufalstvi nejhrubsiho zrnaVas omlouvam opravdu uz jen Vas vek / tedy pokud je ta fotka u Vaseho jmena Vase 🙂
ty jsi jasny👍🏿😁
Veľmi by ma zaujímali myšlienkové pochody toho, kto prišiel na to, že na oddialenie štartu SN9 je najlepšie nechať SN9 poškodiť... 😀 😀
jenom vylozeny blbec
Nebo nekdo, kdo podobne veci zazil v realite ... Byt ne v tomto meritku a ne v tomto presnem technickem oboru.
Tak nemusim byt Sherlock Holmes, aby me (a jine) tohle napadlo. Vzhledem k tomu, jak - dlouhodobe ma Musk problemy s urcovanim terminu dokonceni cehokoliv, - kvalitativnich parametru jeho vyrobku (obvykle precenovani se), - a vzhledem k tomu, ze se tohle stalo cerstve po testu, ktery neskoncil pravda uplne uspesne, byt se to na venek prezentuje jako uspech, Tak se da vyvodit, ze Musk musel vyvmyslet poradnou vymluvu, proc oddalit start SN9, aniz by vyvoval opravnene diskuse nad duvody. Poskozeni prototypu SN9 pri technicke zavade nosniku / havarii je solidni zpusob, jak libovolne dlouho oddalovat dalsi test...Ja osobne jsem minule prednesl dotaz, proc se tak spechalo na test SN8, kdyz nebylo jiste, jak to dopadne. Havarie SN9 muze s timto souviset. Nekdo asi cekal od SN8 neco, co se nestalo, a SN9 jeste neni ve stavu, aby to mohlo predvest. Zrejme jde o penize. Ale jak rikam, je to moje spekulace.Byt tento test v me rezii, tak ho nedovolit provest, pokud se jeho uspesnost nebude blizit 99,9%. A klidne se bavme jen o testu. Ale ten by na papire a v modelovacim SW vyjit na 99,9%. Jinak bych ho nedovolil pustit. Asi jsem staromilec a zadam, aby veci fungovaly...
no tvl ty jsi traged :-O😀😀
opravdu je
Preji si, abyste se dopatral pravdy, jak to je s celym starlinkem a proc se stala havarie sn9...
😁😁👍🏿, kdyby vsichni meli tve mysleni,tak pouzivame porad pazourky. nedelej ze sebe aspon vola
Kdepak, diky tomu, ze v minulosti byli lide, co zadali, aby veci fungovaly, tak se mame jak se mame. Letadla byly donedavna nejbezpecnejsi doprava, do vesmiru se litalo kazdou chvili a to velmi bezpecne, technicke veci proste fungovaly. Ovsem neco se pokazilo, k veslu prisli lide, co si mysli, ze veci fungovat nemusi. A ostatnim to neni divne.
Kdy naposledy byla cesta do vesmíru bezpečnější a častější než dnes?
Kdyby byl test ve vasi rezii, tak ze Starship bude SLS 2. Pravda, mozna byste ji nevyrabel po celem usa, ale na jedom miste, ale rychlost vyvoje by byla +- stejna.Navic uspesnost 99,9% pri manevru, ktery nikdo nikdy s raketou nedelal je velmi silny pozadavek.A vase hypotez, ze to udelali proto, ze to chteli odlozit, se moc nepotvrdila. Proc by ji jinak co nejryhleji narovnali, opravili a odvezli na rampu?
Byt test v me rezii, probehne az po tom, co bude jistota, ze se povede. SLS s tim nema nic spolecne. Pokud jsem raketovy inzenyr a jsem placen za vyvoj metanoveho pohonneho systemu pro raketu, tak budu delat vse proto, aby fungoval. A testy s realnym zarizenim budou vzdy udelany tak, aby byly uspesne.
1)Jaky je smysl testu, kdyz je nistota, ze se povede?2)SLS s tim ma spolecneho to, ze je to pidobne velka raketa vyvijena +- ve stejne dobe, ale mnohem opatrneji a tim padem pomaleji3)fraze "udelat vsechno pro x" je nesmyslna, znamena to, ze to budu delat nekonecne dlouho.
ad 1) smysl toho testu je prevedeni teorie a vyvoje do reality - pokud je teorie dobra a vyvoj v poradku, test je v realite uspesnyad 2) za mne je to spravny pristupad 3) ne, znamena to delat veci dobre... zadat funkcni prototyp je naprosto v poradkuPokud spacex nemuze nektere faze testu realizovat s vysokou pravdepodobnosti blizici se 100%, protoze neco v jejich technologii danemu testu brani, ma bud zmenit test nebo zmenit technologii.
ad 1) To je pravda pro jisty druh testu. Konkretne pro ty, kde se rekne: "mame tady funkcni raketu. Jen s ni jednou poletime naprazdno, abysme videli, ze opravdu funguje". Jenze to nebylo podstatou tohoto testu. Tady to bylo: "mame tady osekany prototyp rakety. Poletime s nim naprazdno, abychom videli, kde a jake jsou problemy". ad 2) No, SLS se s timhle pristupem vyviju uz dlouho a jeste dlouho bude. A pritom je to mnohem tradicnejsi raketa nez SS. Ale tenhle argument je vlastne nefer, protoze SLS ma navic tu nevihodu, ze ji vyiji stat a kazi to politici.ad 3) Pokud udelam vsechno pro to, aby se test povedl, m.j. to treba znamena zkontrolovat celou nadrz po mikrometrech, zda na ni nejsou mikroskopicke skrabance. To je plytvani casem4) Neco jim v 100% sanci brani (dnes uz vime, ze to je nizky tlak), ale oni nevedeli. co. Urcite by se to dalo zjistit jen vypoctama, ale velmi pravdepodobne by to trvalo dele nez svarit valec, pridelat 3 motory a testovat.
ad 4) Neco jim v 100% sanci brani (dnes uz vime, ze to je nizky tlak), ale oni nevedeli. co. Urcite by se to dalo zjistit jen vypoctama, ale velmi pravdepodobne by to trvalo dele nez svarit valec, pridelat 3 motory a testovat.Víte kolik takový prototyp stojí? Kolik je cena jednoho raptoru? Kolik je cena toho konzervárenského plechu a kolik stojí práce? A vy mi tu tvrdíte, že výpočet by byl dražší? :-/ Mě fakt přijde, že sem chodí ignoranti, trollové a provokatéři, kteří žádají vybuchující prototypy. Protože show musí bejt. Matematika a fyzika je pro lamy, my máme rychlokvaškotesting. Nežbysme to spočítali, tak to svaříme a hodíme na rampu, která někdy praskne, někdy ne... Stojí to víc, ale ta show... ta by u výpočtů nebyla :-/:-/:-/
Kolik stoji takovy prototyp-radove miliony dolaru. Kolik stoji raptor-cca 1 MUSD, ale tohle jsou tak trochu prototypy, takze je vlastně maji "zadarmo" -stejne by je asi postavili v ramci vyvoje raptoru. Výpočet by byl lavnejsi-kdyby vedeli, na kterou cast se zamerit. Kdyz vite "asi je problem s header tanks", tak to neni tezke spocitat. Kdyz je ale zadani "nekde v tehle rakete, kde skoro vsechno je nove, je chyba. Najdete ji", tak je to tezsi. A mozna to je to levnejsi, ale dost mozna pomalejsi. Vypocty jsou nekdy taky nadherne, byt vybuch je obvykle o neco spektakulárnejsi.
Jeden raptor 1mio USD, jsou tam tri. Pak to silo z ne-rezu, nadrze, cerpadla, nejaka elektronika a software + nejaka prace. Dale organizace a kdesi cosi. Cena prototypu je imho apprx 6 mio USD. Ale to jen pokud je pravda, ze raptor stoji 1mio USD.Takze to mame vec za 6 mio USD => 130 mio CZK. Nevim, jestli tohle je levna sranda... ale to se vam jiste vali po uctu denne vidte? :)Navic pokud je pravda, ze problem byl s tlakem, proc se tedy zas meni motory? 🙂 Leda by to pravda nebylo a tlak to nebyl, ale neco s motory, coz jsem rikal taky...
Mě se na učtu 130 MCZK neválíá, Muskovi jakožto nejbohatšímu člověku světa ano. Motory mění proto, že při statickém zážehu našli problém. Všiměte si, že mění jen dva-problém není obecně s raptorama, jen tam byli 2 kusy které byly bud vadné, nebo jen trochu mimo toleranci
Musk je nejbohatsi jen skrze hodnotu akcii, takova rychlokvaska. Neco se pokazi s akciemi (treba se ukaze realna povaha veci jeho podnikani) a zas bude nejbohatsi realny miliardar jako Bezos nebo Gates.Nicmene, na to, ze mel byt jen problem s tlakem v nadrzi se odlozil start uz o mesic a menily dva motory. Dnes foukal vitr. To by se z toho jeden nacekal 🙂 Treba poleti uz zitra a bude zas o cem psat.
Nikdo hodne bohatej nedrzi hotovost, ale akcie.Proc SN9 trva mesic by me taky zajímalo..Mozna proto, ze z SN8 maj spoustu dat, takze zas tolik nepotrebujou data z SN9, takze tolik nespechaj. Zrovna vitr byva duvodem odkladu vsech amerických civilnich raket.
Ja netuším kde autor zobral že dôvod včerajšieho zrušenia letu bol vietor keďže sa väčšinu času držal pri 10 uzloch. Dôvod zrušenia bol problém s povolením keď FAA stiahla dané povolenie ráno aj keď bolo už všetko pripravené. Podla vnútorných zdrojov sa SpaceX snažilo dostať povolenie čo najrýchlejšie a dokonca sám Musk intenzívne telefonoval s vedením FAA. SpaceX čakalo že sa to podarí vybaviť keďže pokračovalo so všetkými predletovými procedúrami ale bohužiaľ. Dúfam že dnes to už bude v poriadku.
Až na to, že na různých kanálech se v ten moment objevila tvrzení, že důvodem pro stažení toho povolení mohlo být právě počasí, jak jsem uvedl i v textu. A rozhodně nejsem jediný, kdo včera o silném větru v této souvislosti psal. Tady to máte např. od pana Bergera:"It is possible the launch was delayed due to winds, which were gusting above 20mph near the launch site, or because the FAA did not grant final approval for the 10km launch attempt... Weather should be more benign for SN9 on Friday."
Názor byl 2× upraven, naposled 29. 1. 2021 09:35
Ak myslíte pána Bergera tak ten neskôr retweetol Muskov status a napísal: So clearly, today´s SN9 delay was not due to weather.Každopádne dnes to vyzerá veľmi naklonené launchu, rezidenti dostali povel k evakuácii dediny, uzatvorenie ciest a všetky ostatné povolenia platia tiež. Dúfam že sa konečne poštastí.
Já nevím, co kdy retweetnul. Já cituji, co psal v rámci své coverage ve chvíli, kdy tato situace nastala a kdy jsme sledovali živé přenosy a řešilo se to. To, že později mohlo vyjít najevo něco jiného, opravdu není důvod proč to dodatečně mazat, když jsou u těch aktualizací časy a posloupnost je zřejmá.Předpokládám, že pokud by pan Berger již ve 12:30 pm EST věděl, že "today's SN9 delay was not due to weather", tak asi nebude řešit vítr (který podle vás tak silný nebyl).
Ten retweet s komentárom bol súčasťou live coverage a tweety obyčajne uvádzate v článku ako zdroje. Dokonca aj ten Muskov. Nemyslím to v zlom. O tom vetre to nie sú moje domnienky ale od ľudí ktorí majú bližšie k týmto veciam.
Já předtím psal o jeho coverage na Ars Technica, do té se dívám právě teď a přidal tam ten Muskův tweet až v 3pm EST, kdy už jsem byl jednou nohou v posteli, pročež sám jsem ho přidával až v rámci dnešní ranní aktualizace. Ten komentář co jste citoval jsem našel jen na jeho Twitteru.Pokud už v čase 12:30pm EST jste od někoho věděl, že žádný silný vítr ve skutečnosti nefouká, tak prostě máte mnohem lepší informace než on i jiní, kteří to v té době řešili jako možnou příčinu. Ale ptal jste se, kde jsem na tom byl (v danou dobu, nikoliv o několik hodin později), a na to jsem odpovídal.
Pravda. Jen doplnim, ze FAA povolení stahla nejspis proto, ze SX vymenilo 2 notory, takze to povazuji za jinou raketu
Njn, nejhorší věc co brání pokroku je byrokracie. Už aby si Musk obsadil Mars a nemusel nikoho o povolení žádat.
Vy mate makovici dobre vymetenou :))
A kazdej hodne bohatej drzi pozemky, nemovitosti a nikoliv jen tak obycejne akcie, ale kontrolni podily v ziskovych firmach. Zlaté pravidlo rika ze 1/3 nemovitosti, 1/3 zlato,diamanty, nerosty a 1/3 likvidita (akcie, penize, dluhopisy atp)...Musk je rychlokvaska a jen diky spekulativni hodnote akcii jeho podniku ma jakysi spekulativni majetek. Realita je jinde, vi to Musk a vi to i jini. Jen lamy tvrdi neco jine.
Pochlub se, co jsi dokázal ty sám? 😀 Zvednout zadek do kolbenky?😀
Zavist? 🙂 Nekdo do Kolbenky, nekdo na urad ... B-]
Kdo by ti měl závidět Kolbenku ty blbe? 😀😀😀
😁😁👍🏿
ty si fakt nemocny nebo ze sebe delas schvalne hlupaka
Také mám v garáži za vratama opřenou novou rouru ke kamnům. A nedělám s tím takový humbuk.
A poletí výš než na střechu..?:)
Když selže kotel a jeho jištění, tak roura může dát i těch dvanáct kilometrů... 🙂
To snad nedala ani střecha v Černobylu, tam maximálně ten popílek 🙂
Pokud ma pristat bez ohnostroje tak moc vys nemuze:)
Cim nize, lepe :) Tipuju, ze SN9 da tech cca 10, spis 8km, tak aby mu neshorely turbopumpy a motory mely tah i pri pristani, kdy ho potrebuji pri tomto testu asi nejvic.
a kolik kN ta vase roura umi pri startu?
To záleží na tom, co do ní naládujete. A taky jestli chytnou saze.
Oni s tím taky nedělají humbuk, to dělají novináři a lidi, který to zajímá.
Bolo aj: "Leť krásko, leť!"? 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 12. 2020 13:48
Go home SN9 you are drunk. 🙂
cucham cucham poradne vyzivnou diskuzi od mistnich hlupaku o tom jak je spacex vhajzlu 😀
SpaceX je každopádně aktuálně jedinou nadějí, že se v oboru meziplanetárních letů bude v dohledné době dít něco zajímavého. :pSnad možná taky ještě i Boeing.
Je tu jednom jeden, akorat strida ucty.
A jmenuje se jehoVista 😝
Tak mě okamžitě napadlo "Spadlo ti to, asi vítr, Máchale". Něco takového?😀
No patlají to hezky
Vsichni se tesime na pristi vybuch mizerne svareneho poskakujciigo sudu:)
15/12/20 psal neilz, pricemz mame 29/1/21, uz se neleti do 15 ani 12, ale do 10 km, a start odlozen jiz po x te. A v mezicase SN9 malem sletel z podstavce a byly meneny motory... A po testech SN8 se tvrdilo, ze problem byl ve spatnem tlaku nadrze. Tak jo... :)No nicmene - zde everyday astronaut: https://www.youtube.com/watch... Uvidime, IMO se ve SpaceX chytli za nos, a SN9 test uz bude upraven tak, aby to ta konfigurace zvladla, byt s odrenyma usima. SN9 se zrejme tedy podari. Ocekavam let v unoru, nekdy z kraje (do 10/2). Motory budou behem letu rozne vypinane, a budou posetrene, aby to na konci zvladly. Konecne rozumny pristup - pokud uz tato saskarna ma probehnout.Ale bude tu zas hodne chytraku, kteri budou rikat - rapid development, testuje se za behu 🙂 A ja rikam - test ma byt planovan jako apriori uspesny. A radeji upravit test (letet niz a opravit chyby na motorech a setrit vykon), nez nechat bouchat prototyp. Byt je to jen sud, nadrze a motory - byl drahy a je hloupost to nechat bouchat jen tak - kontrola sudu po letu je taky zajimava cast testu a uvidi se, kde vsude (vsude) jeste musi byt neco (vsechno) zmeneno/opraveno 🙂
„FFA připouští, že netušila, že Starship je raketa. Toto je federální vláda při práci,“ komentoval to ironicky jeden z fanoušků SpaceX na Twitteru.Mam tu FAA rad, jsou tam stale jeste rozumni lide 😉
To je jako s vánočním stromečkem - když se pořádně neukotví tak padá 😀
„FFA připouští, že netušila, že Starship je raketa. Toto je federální vláda při práci,“ komentoval to ironicky jeden z fanoušků SpaceX na Twitteru.No bodejt... kdyz na tu hruzu koukam, taky vidim, ze to neni raketa, ale poletujici sud. FAA ma naprostou pravdu.
... a povedzte Kefalin, nie je tato diskusia uz pridlha? 😀
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.