Jakmile se někdo pokusí využít demokratičnost a otevřenost Internetu ke svému prospěchu a manipulaci, vyvolá proti sobě záplavu protestů a kritiky. Na Internetu není žádný Velký bratr a není dobré se pokoušet si na něj hrát – komunita je tak silná, že tyto pokusy dokáže smést jen jediným velkým mediálním hlasem.
Jakmile se někdo pokusí využít demokratičnost a otevřenost Internetu ke svému prospěchu a manipulaci, vyvolá proti sobě záplavu protestů a kritiky. Na Internetu není žádný Velký bratr a není dobré se pokoušet si na něj hrát – komunita je tak silná, že tyto pokusy dokáže smést jen jediným velkým
mediálním hlasem. Vzpomeňme například o pokus o cenzorství Internetu (CDA, Communications Decency Act) nebo několik skromnějších pokusů Microsoftu o "privatizaci" Internetu – toto všechno ztroskotalo ne kvůli tomu, že by zasáhl soud, ale že firmy či americký stát ustoupili před nevrlým zamručením internetové komunity.
Posledním z řady těchto příspěvků je dnes už známý "Smart Browsing", uvedený v nové verzi Netscape Navigatoru (4.5 beta). Jde o to, že do adresního pruhu Navigatoru nebudete muset zadávat (tj. nebudete si muset pamatovat) název jako
www.travelguide.cz, ale zadáte třeba "Cestování" nebo "Ubytování v ČR" a budete ihned uvedeni na tuto stránku. Navigator obsahuje databázi (dodanou firmou Netscape), která obsahuje rozsáhlý seznam tzv. klíčových slov (keywords), a jim přiřazených webů.
Takže: firma Netscape rozhodne, byť podle pravidel, která vypadají jako dostatečně neutrální a nezávislá, kterému klíčovému slovu odpovídá který web. U slova Microsoft to je domovská stránka Microsoftu, u slova Ford domovská stránka Ford Motor Company. U slova Cestování to je… aha, už jsme u problému; dokonce jsme u něj i u slova Windows98, protože doménu s tímto názvem nevlastní Microsoft, ale firma, které patří populární
www.winfiles.com, jeden z nelepších downloadovacích severů různých sharewarových programů a podpůrných souborů pro Windows. Na koho tedy funkce Chytrého Brouzdala ukáže? Pravděpodobně na toho, kdo firmě Netscape zaplatí za to, že propojí
obecný pojem v databázi klíčových slov s konkrétním webem.
Internet dávno není nekomerční a je to dobře – na stránkách vyhledávačů už jsou všude tlačítka typu "nakupujte knihy na Amazonu", o proužkové reklamě ani nemluvě. Pokus Netscape nazvaný trošku eufemisticky Smart Browsing ale jde za nejasně definovanou hranici mezi reklamou a manipulací – zatímco u reklamního proužku či banneru
víte, že tohle je reklama a můžete se podle toho zachovat, u tohoto podsunutého názvu
to nevíte a můžete se domnívat, že jediný web na Windows98 je ten, který vám Netscape "jako najde".
To, že Internet nečiní rozdíl mezi stránkami gigantickými firmy a soukromými stránkami studenta, samozřejmě vadí
mediálním manipulátorům, kterým nezávislí vydavatelé silně nabourávají jejich pracně a draze budované hrady z písku o Skvělých Produktech od Skvělých Firem. Proto může být i Smart Browsing průmyslem dobře přijat, protože do značné hry dostává ze hry malé a nezávislé, ti nebudou mít na to, aby si za prolinkování zaplatili. Firma Netscape očividně a velmi usilovně hledá cestu k profitabilnímu obchodnímu modelu – její poslední návrh je, že když za vývoj browseru nezaplatí uživatel,
zaplatí inzerent. Když se podaří Smart Browsing povede ve finální verzi Navigatoru skutečně v této podobě uvést, tak bude vlastně Microsoft Internet Explorer
útočištěm svobodomyslných. Ještě před měsícem kuriózní představa, že?