Služby e-governmentu: vize a realita

Diskuze čtenářů k článku

Adam  |  16. 03. 2004 08:07  | 

hlavne by ty aplikace nemely dopadnout jako podavani dani, ktere je pristupne jen pro ty, kdo MS Windows, MS Internet Explorer a MS upravenou Javu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
svb  |  16. 03. 2004 08:58  | 

Mozna Te to prekvapi, ale v realnem svete je aplikace pro MSIE pristupnejsi daleko vetsimu mnozstvi lidi nez kdyby to delali Tvym "pristupnym" zpusobem - jednoduse proto, ze jim to staci odladit jen pro MSIE a tudiz je aplikace mnohem rychleji hotova. Cili se se stejnou vynalozenou namahou stihne udelat tech aplikaci vic, takze se zpristupni vice agend statni spravy. Cili pokud by byl vyvoj i jen dvakrat delsi, dosahnou timhle zpusobem n% pristupnosti statnich agend pro 95% lidi, zatimco kdyby je delali "pristupne", dosahli by n/2% agend pro 100% lidi. Takze Tve "pristupne" reseni dosahne realne pristupnosti statni agendy 50% ve stejnem case jako reseni pro MSIE dosahne pristupnosti 95%.

Zamerne jsem to zjednodusil, aby to doslo i lidem jako jsi Ty, kteri musi zacinat flamewar i pod velice rozumnym clankem na tema, ktere s prohlizeci zcela nesouvisi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Toomas  |  16. 03. 2004 09:45  | 

Já tedy netuším, jak to funguje v Česku, ale v Estonsku nemám s kombinací Win2k + Mozilla + Java od Sunu nejmenší problém se státním IS. Přes net vyřizuji co se dá, od daňového přiznání, přes registraci změny bydliště, žádost o ID kartu, až po časovou jízdenku na MHD a jiné drobnosti... Domnívám se, poskytování služeb občanovi bez ohledu na jeho SW vybavení vychází přímo z myšlenek obsažených v ústavě a základní listině práv a svobod.Těžko můžete být nadšený z toho, že stát diskriminuje uživatele používající menšinový SW a podporuje tak monopol.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sova Miloslav  |  16. 03. 2004 13:23  | 

Jestli jsem to správně pochopil momentálně žijete v Estonsku. Mám na vás prosbu. Nemohl by jste nám zaslat nějaké aktuální informace o ADSL (případně i kabelovém Internetu) v Estonsku. Zajímal by nás především aktuální počet přípojek (poslední číslo které máme je z 30.12.2003 cca 49 450 přípojek ADSL) dále by jste nám velmi pomohl kdyby jste nám zjistil aktuální ceny a tarifní programy ADSL v Estonsku. Důležitý je pro nás poskytovatel ( pokud vím tak tam máte Elion a Unis) dále název tarifu, rychlost, cena za instalaci a měsíční poplatek za ADSL.

Podívejte se na tento odkaz: http://www.internetprovsechny.cz/world.php

nebo na země střední a východní Evropy http://www.internetprovsechny.cz/eastern.php

nebo přímo na Estonsko http://www.internetprovsechny.cz/dslzeme.php?idz=20

Velmi by jste nám pomohl, kdyby jste ověřil správnost našich informací, případně dodal nějaké aktuální. S přátelským pozdravem Miloslav Sova

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Šnek  |  16. 03. 2004 13:43  | 

No zrovna na MS Javě lze ukázat, jak se zaměření na MS technologii nevyplácí. MS Java VM letos přestane být definitivně podporovaná a všichni výrobci aplikací musí své produkty předělat na standardní (SUN) Javu. Zeptejte se např. bank, pročpak je to tak náročná konverze.... 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ruprecht  |  16. 03. 2004 20:20  | 

Jo, jo,
Estonsko je zeme e-Governmentu zaslibena ... kazdy obcan musi mit ze zakona elektronicky podpis a portfolio sluzeb nabizenych via interfernet by mohla zavidet lecktera zeme nynejsi EU.

Hmmm, uplne jsem se zasnil ... snad i Mlynar hejbne zadkem a nekam to s e-governmentem dotahne i u nas.

Jinak myslim, ze doba tvorby aplikaci zpusobem pouze pro wokna je uz davno pryc a pouzivaji to pouze amateri.

Hei Rup

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Toomas  |  16. 03. 2004 20:38  | 

Ono to je tak, že vláda (estonská) v tom spatřuje ekonomickou výhodu oproti ostatním, Internetu méně zaslíbeným zemím. A tento postoj je v čase konstantní a i koncepčně podložený, což se mi velice líbí.
Ještě bych doplnil, že elektronický podpis je uložen v čipu identifikační karty (ID-kaart, něco jako česká občanka) a certifikační agentura je vlastněná a financovaná státem. Účelem tohoto opatření je, aby byl elektronický podpis dostupný skutečně každému.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zelva  |  16. 03. 2004 10:52  | 

záměrně jsi to hlavně úplně popletl. Veřejná správa je tu od toho, aby sloužila všem, nikoliv jen jisté části obyvatel, kteří si zakoupili jeden určitý operační systém. Je to jasná diskriminace. U komerčních společností mám možnost výběru, zde nikoliv. Internet nevymyslel microsoft - je to médium které nemá definovány aplikační, ale komunikační standardy!

Vždy je otázka, nad čím celý systém vystavět. A když se "staví" nad produkty MS (protože zodpovědná osoba asi nic jiného nezná), s tím, že to stejně dopadne tak, že to pak téměř vůbec nefunguje, tak vždy se dotyčný zodpovědný může zaštítit tím, že "95% ..", že "bylo použito nejmodernější technologie" a podobné žvásty. Jak je možné, že některé globální free projekty, které jsou stavěny na OS technologiích a slouží obdobným počtům uživatelů se s takovými problémy nesetkávají, ač mají řádově nižší rozpočty?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  16. 03. 2004 11:00  | 

slovo "ladit" bych nejradeji ve vztahu k webu zakazal 99% "ladeni" neni nic jineho nez neschopnost delat svou praci. Kdykoliv se dostanu na "MS" only web a projdu se kodem, zjistim, ze jedine co to je je lamerina daneho programatora a veskere jeho "ficurky" jdou udelat tak, aby bez problemu fungovaly na jakekoliv platforme. To neni ladeni, to je proste tvorba internetovych stranek. Kdo to neumi, nema to delat. Nedejboze za moje dane!!! Flame imho zakladas ty protoze ja za svoje nemale dane na tenhle stat prispivam a nedostavam za ni pozadovanou protisluzbu, coz ty objahujes. btw, urcite vsichni co si tento stav pochvaluji maji legalni OS vcetne vsech potrebnych programu ze? Tak nejak porad doufam ze se BSA a vsem temto organizacim podari brzo naprosto zamezit jekemukoliv nelegalnimu pouzivani software a kazdy ho bude muset kupovat - nebo pouzivat free.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 11:22  | 

Pred par dny jsem podal posledni danove priznani v USA - uz v CR. Jedu na Linuxu + Mozilla. Pouzil jsem http://www.turbotax.com - coz jse soukroma firma. Je to neuveritelne vymakana aplikace a funguje bezpecne na vsem. Vrele bych doporucoval jako inspiraci jak se takove veci daji delat elegantne, blbuvzdorne a univerzalne. A mimochodem, zadny elemtronicky podpis nepotrebuji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J  |  16. 03. 2004 11:25  | 

noflame:

A) Pravda je, ze drtiva vetsina uzivatelu ma M$.
B) Pravda je, ze z nich pocitam 80% celkem a 95% doma to ma kradene.
C) Takze kdyz chci byt poctivy, tak at mi stat da 20kKc na SW od M$ (widle + opice) a nebudu namitat vubec nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
svb  |  16. 03. 2004 11:58  | 

Bylo by sice super, mit eGovernment pristupny ve vsech OS a prohlizecich, taky by se mi to libilo. Nikde jsem netvrdil, ze to neni ten optimalni stav, nebo ze to neni mozne. Co ale nepochopil nikdo z odpovidajicich je, ze by to proste trvalo mnohem dele, stalo mnohem vic penez atd. Stale se na to divate jen z hlediska sebe jako uzivatele a ne toho, kdo system vyviji. Je nutne nejdriv realizovat kompletni system pro MSsw a pak zacit s porty pro dalsi platformy.
Tvrzeni, ze nekompatibilni stranky jsou jen spatne udelane a ze dobre stranky jsou vzdy kompatibilni plati asi tak do HTML4.0 a CSS. Tady jde o aplikace v Jave apod., navic je vyzadovana vysoka uroven zabezpeceni, takze jsme trochu nekde jinde a kompatibilitu ziskas jedine tak, ze to napises nekolikrat (opet zjednodusene receno).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
myshpa  |  16. 03. 2004 12:17  | 

argumenty ze by to stalo mnohem vice penez a trvalo mnohem dele neberu.
pokud se web napise spravne (tj. dela ho nekdo kdo to umi, ne 14denni samouk ve Frontpage), pak neni treba jej ladit pro jine browsery - proste funguje vsude (to ze je naopak nejvic prace s IE, nechavam stranou)
ano, udelat splacaninu trva mozna kratsi dobu nez dobre navrhnout aplikaci a vytvorit kvalitni kod ... to je ale argument pro nekoho kdo tvori svoji homepage, a ne aplikaci pro "vladu", resp. pro lid
ze je "nutne nejdriv realizovat kompletni system pro MSsw a pak zacit s porty pro dalsi platformy."????
ano, to by nam chtel MS vnutit - vyvoj pro MS je brnkacka, vsechno ostatni je prace navic. TO PROSTE NENI PRAVDA - a tento argument berou akorat zacatecnici a pseudo-MS-certifikovani-blbouni. pardon.
pokud nekdo opravdu tvorbe webu a aplikaci na nem rozumi, nemuze takovou hovadinu (znovu se omlouvam) vypustit z ust

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 12:17  | 

1) Neni duvod to delat v jave (na strane browseru, na strane serveru naopak ano). S HTML 4.0 a CSS se daji udelat vyborne a funkcni aplikace - viz uz zminovany Turbotax.

2) Neni pravda, ze by se to pro jine prohlizece psalo znovu. Vetsinou staci mit mirne modifikovany CSS nebo java sctript. Server (a tam je 99% funkcnosti) je porad stejny.

Z vlastni zkusenosti vim, ze za tim stoji pohodlnost vyvojaru kteri pouzivaji vami uvedene argumenty aniz by nekdy zkusili neco jineho nez MSIE.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
svb  |  16. 03. 2004 12:44  | 

Prectete si oba druhy odstavec co jsem tam napsal - tyhle aplikace NEJSOU html a css, jsou to javove aplikace, ze kterych vezi podstatna cast na klientu (cili ne 99% na serveru, jak pises), a cela tahle cast be se musela delat znova. A proc se to nedela v html a css, ale jako skutecna aplikace? Kvuli bezpecnosti, stejne jako treba bankovni aplikace. Souhlasim, ze mohou existovat reseni, kterym staci html a css, ale v takovem pripade musis obetovat neco z bezpecnosti a dostanes se treba az tam, kde je Ceska Sporitelna, kde ti k ovladani uctu staci jmeno a heslo, zadne certifikaty apod. - to je ale odstrasujici priklad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 12:59  | 

1) A proc to jsou javove aplikace? Jestlize pouziji HTML + SSL s certifikatem na strane browseru + jeste jmeno a heslo tak co vic jeste muzu udelat v tom java appletu? Silnejsi sifrovani? RMI misto HTTP? Nebo CORBA? Jaky to ma vyznam? Jako autentikace uzivatele pripadaji v uvahu pouze jmeno/heslo a elektronicky podpis ale nic co by neslo udelat v standardnim HTML + CSS + JS.

2) Nemyslim si, ze e-gov byl citlivejsi nez bankovni operace a presto to u bank jde a u uradu ne. Cim to asi muze byt?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
svb  |  16. 03. 2004 13:13  | 

I bankovni aplikace jedou v Jave, vyjimka je myslim jen eBanka (nebo jeste nejaka?). Duvod je, ze je to jednodussi udelat tak, kdyz mate komunikaci pod kontrolou a nemusite spolehat na prohlizec. Cili zase - levnejsi vyvoj. A jsme tam, kde jsme zacali.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zelva  |  16. 03. 2004 13:38  | 

jo, a pak příjdou  ty srdceryvné telefonáty BFU á-la KB: nefunguje mi prodloužení certifikátu, apod. protože KB vyžaduje zase jen jeden typ JVM, a to o (dnes už nepodporovaný) MS JVM... blééé. (( Navíc co ušetříš na vývoji vydáš 2x tolik na helplajně

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  16. 03. 2004 14:13  | 

Kdyby to tak prodlouzeni certifikatu aspol. nefungovalo alespon kvuli spatne verzi MS JAva VM. Ale ono to nejde i kvuli pritomnosti nejakych zastaralych verzi jejich knihoven.. na uzivatelskem PC. Vsechno se tvari jako funkcni, ty jejich testy konfigugace jsou OK, testy nainstalovanych knihoven atd. take, jen mala drobnost je tady - odeslani zadanych osobnich udaju k vygenerovanemu certifikatu proste nefunguje. Musite si ty lokalni knihovny atd. sam smazat, nechat znovu nainstalovat, a az teprve pak vam to pujde. Desna pakarna, protoze nikde o tom oficialne nic nepisi, takze si na to musite prijit bud sam, nebo jim volat/psat coz je zase uplne zbytecne obtezovani jak vas tak jich.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zelva  |  16. 03. 2004 17:06  | 

ano, to je přesně ono - nezvládnuté (a nezvládnutelné) proprietární "technologie"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 13:47  | 

Tak tomu nerozumim. Co znamena "mit komunikaci pod kontrolou"? Co konkretne nemate v browseru pod kontrolou? Nenapada me nic co by stalo za rec ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ghuul  |  16. 03. 2004 13:01  | 

"Stale se na to divate jen z hlediska sebe jako uzivatele a ne toho, kdo system vyviji" - aha a o tom je presne rec. JA (mysleno tim tedy obcan teto republiky) jsem ZAKAZNIK = JA sem PAN. Ne nekdo, kdo system vyviji. Jak uz tu nekdo psal, pokud budeme mluvit o komrcni zalezitosti je to jejich vec pro koho system bude navrzen, ale tady mluvime o systemu, ktery bysme si meli platit my vsichni ze svych dani a tudiz bez rozilu k nemu mit pristup (tedy pokud primo STAT nechce diktovat podminky co musi uzivatel/obcan mit za software aby byl PLNOHODNOTNYM obcanem) !!!
A navic co se tyce zrovna browseru nevidim moc duvodu proc by mel nekdo navrhovat system s ohledem na IE. Mame tu prece standardy. Pokud nekdo vyviji style m, tak ted to udelame nejak tak aby to jelo tem 90% lidi na TOMHLE a pak to upravime, aby to jelo i tem ostatnim na TAMTOM, tak je to spatne. Takovyto projekt neni neco co tu bude rok a pote se to zrusi, tohle musi fungovat leta a proto je nutne proste psat vse s ohledem na jiz vytvorene standardy. Ja plne chapu ze opravdu 90% tam pujde pres IE a pres MS woknous, ale to proste neni zadny argument a - myslim ze uz to tu bylo napsano - je to diskriminace ostatnich uzivatelu. Ve firme pouzivame aplikace ktere podporuji SSL, TLS apod a zadny problem nemam ani s IE ani s Mozillou ci Operou. Jediny problem je u aplikaci, ktere pouzivaji ActiveX, ale i zde je pamatovano na ostatni platformy a prohlizece a tak, ac s jistymi omezenimi spise "user-friendly" razu (kdy misto libiveho kabatku za pouziti ActiveX jsou pouzity standardni HTML forms), i tyto funguji bez problemu k vseobecne spokojenosti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
svb  |  16. 03. 2004 13:16  | 

Nikdo te nenuti divat se na to pohledem statu, ale kdyz to udelas, tak ti treba nektere veci budou jasnejsi. Tolik v teoreticke rovine, pokud jde ale o praxi, tak pokud si skutecne myslis, ze OBCAN => ZAKAZNIK => PAN, tak dobre rano a vitej v CR.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ghuul  |  17. 03. 2004 00:05  | 

"Tolik v teoreticke rovine, pokud jde ale o praxi, tak pokud si skutecne myslis, ze OBCAN = ZAKAZNIK = PAN, tak dobre rano a vitej v CR." - a kdyz si tohle reknou vsichni tak se pak neni co divit, ze to tu vypada tak jak to vypada ne ? To uz pak se rovnou muzu odstehovat do Patagonie... :) :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Fido  |  16. 03. 2004 14:56  | 

Ja bych k tomu podotknul snad jen to, ze system vyvijeny zbytecne dvakrat samozrejme stoji taky dvakrat vic penez nez kdyby se to udelalo poradne hned. A ci penize to jsou? No samozrejme ze zase nase z nasich dani. Takze obhajoba dvojiho reseni je take obhajoba plytvani penez danovych poplatniku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ghuul  |  17. 03. 2004 00:04  | 

Jiste naklady jsem sice nezminil, ale myslim ze je to z toho jasne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Adam  |  16. 03. 2004 14:20  | 

ja ze zkusenosti znam jiny postup - napsat podle standardu - funguje vsude krome MSIE - stravit nekolik hodin upravami, aby to fungovalo i v MSIE

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honzax  |  16. 03. 2004 16:35  | 

Ano, tuhle strategii vyvoje webu pouzivam taky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 18:20  | 

mam stejny pristup

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  16. 03. 2004 08:21  | 

Jsou to pořád jenom sliby. Všichni o tom jenom mluví, ale nikdo pro to nic neudělá. Vidím to na svých nadřízených. Ve státní správě je strašně namáhavé donutit někoho pracovat, natož dělat něco smysluplného a rozumného. To platí obecně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivo  |  16. 03. 2004 08:30  | 

Už vidím svobodnou matku s dítětem, jak si platí 600 ročně za ověřený el.podpis, aby si ušetřila cestu na sociálku. Pak si platí "výhodný" dial-up paušál, aby komunikovala se státní správou. Absurdní drama.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivo  |  16. 03. 2004 14:33  | 

Tak je to ještě horší. Zvedla se tady taky DPH a tak to stojí na rok celých 770. Teď už asi stojí na kvalifikovaný el.podpis fronty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivo  |  16. 03. 2004 14:48  | 

Aby nebylo absurditám konec, je tu ještě perlička ze Škromachova. Ministerstvo práce a sociálních věcí požaduje navíc k vašemu kvalifikovanému certifikátu i jakýsi vlastní identifikační údaj. Kdo si tedy pořídil certifikát v bláhovém domnění, že ten bude jednoznačně identifikovat jeho osobu - světe div se - Škromachovým úředníkům to nestačí. Bude tredy nejspíše nutné si pořídit certifikát nový. Možná dostanou podobný nápad i ostatní ministerstva a budou vyžadovat svoje další "lidské" identifikátory.
Fronta na kvalifikované el. podpisy dále narůstá...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
KH  |  16. 03. 2004 17:55  | 

Není to tak docela pravda, jedná se o bezvýznamový identifikátor občana, který by měl být používán všemi orgány veřejné moci pro ověření totožnosti občana. Používá se místo rodného čísla, protože z rodného čísla lze zjistit např. váš věk. Tento identifikátor v kval. certifikátu nemusíte mít (resp. pokud ho chcete, musíte dát CA souhlas, že ve Vašem kval. certifikátu tento identifikátor bude). Pokud ale chcete využívat např. systém MPSV a MFČR, tento identifikátor ve Vašem certifikátu má být obsažen.

Jinak ale na MPSV stejně není vyřešeno on-line podávání povinných příloh, takže ač vyplníte příslušnou žádost, e-podepíšete a odešlete, musíte pak stejně poslat poštou nebo donést další potvrzení. Takže podání na MPSV nebylo zatím učiněno mnoho...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mgns  |  17. 03. 2004 02:15  | 

Ano, to je pravda. K přílohám jen to, že zde MPSV nemůže skoro nic dělat. Např. dokument jako potvrzení o studiu, vydávají školy. Ty by musely el. podepisovat tyto dokumenty a zasílat je do systému MPSV. V tomto případě ale, pokud vím, probíhá testování. Jenže těch dokumentů je více (např. potvrzení příjmů, kde by informace museli zprostředkovávat zaměstnavatelé). O certifikátu si myslím, že by měl být součástí občanky a měla by to být služba státu. Podepisovat se nakonec potřebujeme všichni. Tím by také odpadl problém s identifikátorem, protože by ho dostali všichni automaticky. Státní správa by vedla registr všech občanů (stejně existuje evidence obyvatel) a jeho identifikátory by využívaly registry jednotlivých agent státní správy. Je zvláštní, že právě MPSV bylo první, které prosazovalo tento model. Je to dáno také tím, že jako první narazilo na problémy a to při zavedení systému státní sociální podpory. Např. potřebné předávání dat mezi fin. úřadem a MPSV v prostředí existujících duplicit rodných čísel a chybami v rodném příjmení bylo vyčerpávající.
Ještě bych rád dodal, že diskuze o technických principech nevyřeší současné organizační problémy naší státní správy, které jsou zásadní brzdou jakéhokoliv pokroku. .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 09:13  | 

Prvnim krokem by melo byt brutalni omezeni byrokracie - vyhazet 3/4 uredniku, zrusit polovinu uradu. Zrusit instituci trvaleho bydliste a zavest povinost uradu vyridit mou zadost at bydlim kdekoliv.

Nedavno jsem si vyrizoval zivnost. Musel jsem zadat o vypis z rejstriku trestu (proc to neudela on-line zivnostensky urad???) pak jsem musel zadat financni urad o potvrzeni, ze nemam dluhy (opet, proc to neprobehne v ramci transakce "zadost o zivnostnak" automaticky???). Nasledne jsem se musel opet prihlasit na financi urad, zdravotni pojistovnu, socialni zabezpeceni ... to vse jsou statni instituce (VZP vlastne taky). Proc proboha v dobe internetu spolu nekomunikuji??!! Proc musim jako poslicek mezi nimi behat a prenaset lejstra??!! A to vse 100km od mista kde skutene bydlim protoze jsem si dovolil nezit na sve trvale adrese!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zelva  |  16. 03. 2004 10:55  | 

jednoduše - ochrana informací.. to co popisuješ je moc pěkné, na druhou stranu si pak takový úředník zjistí i velikost tvých bot. A naši úředníci ještě nejsou ta kvalitní kasta jako jinde na západě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 11:15  | 

Opak je pravdou. Kdyby urednik jen natukal do pocitace zadost o zivnostak spolu s rodnym cislem tak vsechny ostatni procedury by mely probehnout automaticky a nezavisle. A to uz nemluvim o pripadu, kdy bych si to natukal sam a papir by prisel postou nebo bych si ho jen proti obcance vyzvedl. To neni nerealne, staci jen prestat zvanit o e-gov zacit neco delat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
svb  |  16. 03. 2004 11:59  | 

OK, zacni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
KH  |  16. 03. 2004 17:42  | 

Pro mě bylo nejdojemnější, že když jsem přišla na VZP až v průběhu druhého roku své živnostenské činnosti (přivýdělek ke studiu, takže ode mě stejně neviděli ani halíř), tak jsem dostala vynadáno následovně: "Ale vy jste začala podnikat už v září předchozího roku, tady to vidím, jak to, že jste nám to nepřišla nahlásit?" Tak to je podle mě vrchol. Prostě oni ty údaje mají, ale stejně jim to musíte přijít nahlásit. To je nad moje schopnosti chápání...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dirigent  |  16. 03. 2004 18:23  | 

Proste si z lidi delaji poskoky a nejhorsi je, ze uz to vetsine ani neprijde divne ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eSHa  |  16. 03. 2004 09:42  | 

Podelim se s Vami o zkusenost s EPO (elektronicke priznani k DPH).

1) Presto, ze se o tomto reseni velmi dlouho hovorilo a jiz pomerne dlouho je mozne podavat priznani elektronicky, byli jsme v lednu 2004 prvnimi (!) v ramci naseho FU, kdo to zkousi. S tim souvisi i "kvalitni podpora" na okresnim FU, kde jsou pracovnici, kteri v tomto smeru nejsou absolutne schopni s nicim poradit - uci se na na nas (nebo spise od nas). Nebyli mi schopni ani rict, jaky typ certifikatu je potreba pro to, abychom mohli priznani elektronicky podat (to jsme si nakonec zjistili sami a pokrocili dal)

2) Pri instalaci aplikace EPO jsem se docela pobavil. Protoze jsem nechtel zatezovat linku, nainstaloval jsem off-line verzi. Formular se objevil, vse fungovalo ale na konci, kdyz jsem chtel pro kontrolu udelat opis - tisk priznani, napsala mi aplikace ze to je mozne pouze v on-line verzi . Smazal jsem tedy off-line verzi a jeli jsme on-line. Chvili mi trvalo, nez jsem zjistil jak lze jednou vyplnena data ulozit aby se pri kazdem problemu nemuselo priznani cele vypisovat znovu. Uprimne - bezny uzivatel s tim bude mit docela problem. Ale nakonec se podarilo. Neni toho na vyplnovani zase tolik a a alespon si to pani ucetni vyzkousela .

3) Vlastni odeslani bylo zajimave. V zaverecnem dialogu (az pripojite elektronicky podpis) je moznost "Ulozit" a "Ulozit a odeslat". Cekal jsem (alespon ja bych to v tomto pripade jako programator udelal), ze pri kliknuti na "Ulozit a odeslat" se zobrazi jeste nejaka informace jakym zpusobem bude nasledne odeslani provedeno, kam a jake informace se zacnou odesilat apod. Po kliknuti na tlacitko se vsak chvili "neco" delo a pak se objevila stroha informace o tom, ze nase priznani bylo odeslano. Toto samozrejme neni chyba, jen to neni nikde presne popsano a u takove citlive aplikace bych cekal ponekud "opatrnejsi" chovani.

3) Nakonec jsme tedy skutecne priznani DPH podali elektronicky. Zaujalo mne ze na danem FU se objevilo az za dva dny - posila se nejdrive nekam do centralniho registru - viz vyse. Dulezite vsak je, ze pro podani je podstatny den, kdy je priznani odeslano. Platce dane je v tomto pripade z obliga a muze DPH poslat skutecne az posledni mozny den (udajne . FU po tech dvou dnech potvrdil, ze je vse v poradku. SLAVA !
Potud tedy jakas taka spokojenost - opravdu to funguje.

4) Pri pouzivani EPO se vsak jeste objevuji drobne chybicky (na tistene verzi priznani se neobjevi nazev firmy, nepocita se koeficient DPH). Jako programator to dokazu pochopit, ale zcela nespokojen musim byt s komunikaci via e-mail. Popsal jsem do e-mailu co nejpodrobneji problemy, ktere jsme meli a poslal je na adresu uvedenou na strankach EPO: podatelna@mfcr.cz (24.2.2004). Po dvou dnech jsem nedostal zadnou odpoved, a tak jsem poslal na tutez adresu urgenci s prosbou o jinou kontaktni adresu pokud tato neni ta spravna (26.2.2004). Opet nic. Vypada to, ze e-maily na adresu podatelna@mfcr konci v nejake cerne dire. Inu, rekl jsem si, kde jinde zkusit ziskat informace nez na adrese urcene pro informace verejnosti: informace@mfcr.cz. Tam jsem tedy 7.3.2004 poslal dotaz jak vlastne funguje adresa podatelna@mfcr.cz. Dnes mame 16.3.2004 a ja mam pocit, ze na MFCR asi nikdo elektronickou postu necte. Jsem zvedav, jestli si někdo z MFCR nebo MICR precte diskusi k clanku o e-governmentu. Třeba se mi konecne někdo ozve

Stanislav Hradilik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka Novak  |  16. 03. 2004 10:36  | 

Obavam se, ze k tomu nedojde. Nejspis tu placu na spatnem hrobe. Vzpomenme si na sliby o snizeni poctu statnich uredniku v souvislosti s rusenim kraju, na dalsi sliby v souvislosti s jejich opetovnym vznikem, s rusenim okresnich uradu, ...
Pokud si vzpominam, nikdy neprobehla v mediich zprava o snizeni poctu zamestnancu ve statni sprave (politici by se takovym uspechem urcite radi pochlubili).
Obavam se, ze snizeni zamestnancu ve statni sprave od elektronicke komunikace s urady cekat nemuzeme.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Václav Kadlec  |  16. 03. 2004 11:53  | 

Presne, stejne tak se tvrdilo, ze se vstupem do EU usetrime na celnikach, a pritom nedavno Zdenek Skromach vykrikoval, ze "cilem reorganizace je, aby zadny z propustenych celniku nema skoncit na dlazbe".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fatman  |  16. 03. 2004 15:49  | 

Chtěl jsem změnit kontaktní adresu. Vlezu na jejich stránky, jestli to nejde přes net. Hned na začátku odkaz, že si můžu změnit ONLINE některé údaje, jako třeba adresu. V duchu jsem je pochváli, chutě klikl a....

...začal se stahovat PDF, který musím vyplnit propiskou a offline ho odnést na poštu

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Kouba  |  19. 03. 2004 20:42  | 

Podle mého názoru vše závisí na tom, aby to pro obyčejného občana bylo všestraně výhodnější  komunikovat se svými úřady online. Nestačí jen aby bylo "vše dostupné" online, ale člověk k tomu musí mít nějakou motivaci, něco, co ho přiměje si říct: "aha, přes ten internet je to fakt lepší, jdu do toho." Samotná dostupnost proto nestačí.

Jan Kouba
Internet-Tipy.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 04. 2018 14:54 | Microsoft Windows 10 Chrome 65.0.3325.181

Já jsem pro. Například Estonsko,-e během pár minut založite vlastní živnost nebo obchodní společnost přes počítač. Taky elektronické volby, kdy Vám stačí naskenovaný občanský průkaz + elektronická databáze zdravotních zpráv .
Jestli je to tu možné ...nooo¨
Docela zajimavě to popisují tady http://www.ustavprava.cz/blog/2017/12/je-mozne-zav... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky