Služby e-governmentu: vize a realita

Plány ČR v oblasti e-governmentu jsou ambiciózní, ale realita podle průzkumů nedosahuje ani průměru zemí, přistupujících k EU. Jaké vůbec jsou naše priority a vize, co již je k dispozici a jak vychází konkrétní srovnání ČR s ostatními zeměmi? O jaké agendy mají lidé zájem více, a o jaké méně?
Služby e-governmentu: vize a realita
Kapitoly článku

Zajímavým aspektem zavádění on-line služeb a agend je také to, zda by měly s postupem času nahradit agendy realizované klasicky ("papírově" a "na úřadě"). Navrhovaná Státní informační a komunikační politika se vyjadřuje i k tomuto aspektu. Činí tak v souvislosti s tím, kdy říká že záměrem je zpřístupnit on-line způsobem co nejvíce agend:

Na druhé straně stát nehodlá rušit tradiční formy poskytování služeb občanům. S ohledem na míru využití on-line verzí agend však bude usilovat o to, aby tradiční formy poskytování služeb mohly být poskytovány úsporněji.

Nemělo by tedy dojít k tomu, že určité agendy by bylo nezbytně nutné vyřizovat elektronicky, on-line způsobem (v tom smyslu, že jinak by to nešlo). Naopak by do budoucna zřejmě mělo dojít k určitému omezování "klasických" způsobů vyřizování agend, snad i cestou snižováním počtu úředníků nejen na přepážkách atd., a tím k dosahování slibovaných úspor. Nebo je to jen přehnaný optimismus?

Podívejme se ale ještě na jednu zajímavou součást vize, obsažené v návrhu Státní informační a komunikační politiky. Jde o snahu chránit občana před tím, aby na něm každá on-line agenda vždy znovu a znovu vymáhala stejná data - jako je to dnes běžnou praxí u vzájemně neprovázaných "klasických" agend. Pro on-line agendy to má být jinak:

Pro veřejnou správu musí platit zásada, že údaje, které již jednou fyzické a právnické osoby jednomu orgánu veřejné správy poskytly, nebudou zbytečně vyžadovány znovu.

Ani při dodržování této zásady by však stále nemuselo být vyhráno, protože stále zde zbývá otázka aktualizace a změny dat. Co kdyby nějaká konkrétní agenda došla k závěru, že kvůli zajištění aktuálnosti si tak jako tak musí vyžádat veškerá data znovu? V tom by jí měl bránit následující princip, zakotvený v návrhu SIKP:

Orgány veřejné správy budou mít povinnost vycházet nejprve z údajů, které jsou jim již dostupné, a teprve následně mohou požadovat po fyzických i právnických osobách vyjádření, zda došlo ke změně údajů, a požadovat doplnění aktuálních či chybějících údajů.

V praxi bych to viděl tak, že po identifikaci a autentizaci občana mu příslušná agenda vypíše tu část dat, které o něm již "má" a které ke své činnosti potřebuje, a zeptá se jej zda došlo k nějaké změně či nikoli. Teprve když uživatel řekne že ano, resp. v případě chybějících údajů, bude moci příslušná agenda požadovat nová data.

Důležitá je pak ale ještě jedna věc - když už dojde k nějaké aktualizaci či doplnění v rámci nějaké konkrétní agendy, budou nová či aktualizovaná data dostupná jen pro danou agendu, nebo i pro všechny ostatní agendy? Jinými slovy: bude mít provozovatel příslušné agendy za povinnost postarat se o aktualizaci v "hlavním datovém zdroji" (v příslušném registru), i když třeba není jeho provozovatelem, nebo takovouto povinnost mít nebude, a občan pak bude muset poskytovat aktualizační data každé agendě samostatně? Představa SIKP je taková, že o aktualizaci se musí postarat ten, kdo její potřebu zjistí jako první:

V případě zjištění změn či doplnění chybějících údajů budou mít orgány veřejné správy povinnost zajistit aktualizaci příslušných datových zdrojů. Nesmí docházet k bezdůvodnému opakovanému zapisování a ukládání těchto údajů. Omezí se tak opětovné vyžadování týchž údajů a existence nekonzistentních datových zdrojů ke stejnému problému v rámci veřejné správy.

Realizace tohoto principu určitě nebude triviální - provozovatelé jednotlivých registrů, kteří jsou za jejich obsah také odpovědni, budou muset připustit a vhodně ošetřit to, aby jim do jejich dat zasahovaly a měnily je také jiné subjekty veřejné správy.

Témata článku: eGovernment, Benchmarking, Běžný občan, Celní řízení, Celá vize, Daňové přiznání, Nejrůznější způsoby, Různá dávka, Zajímavý aspekt, Citizen, Slovinsko, Přehnaný optimismus, Stejný úřad, Realita, Osobní doklad, Dávky, Určitá forma, Preference, Cestovní dok, Veřejná služba, Určité omezování, E-government, Největší smysl, Stejný závěr, Ombudsman


Určitě si přečtěte

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

Nejlepší programy z roku 2000: Další várka zapomenutých legend, které jste měli v PC

** Pokračujeme ve vzpomínání na prehistorické programy ** Pročetli jsme vaše tipy v diskuzi ** A všechny ty vykopávky spustili na Windows 2000

Jakub Čížek | 72

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

** Britský Canonical před pár dny vydal novou verzi svého Ubuntu ** 20.04 LTS zapracovalo na grafickém desktopu, rychlosti i bezpečnosti ** V nitru tepe Linux 5.4 a volitelně i nový souborový systém

Jakub Čížek | 122


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize