Složte si vlastní MS Windows

Diskuze čtenářů k článku

BIll  |  28. 05. 2003 01:12  | 

Takže v MS vynalezli locale-soubory, jen tak dal, časem s toho bude zcela normální operační systém .............

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry III  |  28. 05. 2003 07:51  | 

Bllle, ty si blb az to do nebe vola. Windows tohle umej uz z dob kdy treba Linux jeste neexistoval. To ze to nikdo nepouziva je jinej problem. Ale lokalizovany resourcy (coz sou locale soubory s tim ze to umi vic nez jen text) sou ve Windows od zacatku (ok, mozna ne v 1.0, mozna ani ne v 2.0, ale 3.1 uz to mely). Jediny co te omlouva je ze ty si dobu pred Linuxem nepamatujes, protoze ste ve skolce nemeli pocitace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
-pekr-  |  28. 05. 2003 08:46  | 

Jerry - zase mlzis? Je videt, ze lidi co zijou ve svete Widli vi akorat houby o tom, jak by mely veci spravne fungovat. Ty tu prasarnu zvanou resources nazyvas lokalizaci? Uz se nedivim, ze MS trva 15 let, aby vytvorili neco, co jinde bylo normalni.

Jestli chces mluvit o skolce, tak si radeji vzpomen jak jsi zrejme slintal pri honosnem prechodu na 32-bit v roce 95, pricemz my amigisti nikdy 16 bit nebyli. Mluvim to proto, protoze prave Amiga je prikladem, jak ma locale system vypadat. V systemu je adresar Catalogues - staci tedy mit app.czech a mas aplikaci v cestine.

U Amigy existuje ATO (Amiga Translators Organisation) - pomerne dobre organizovana, a tak neni vyjimkou, ze firma co vydava nejaky soft, k tomu doda rovnou katalogy pro dalsich XY jazyku.

Tomuhle ja rikam lokalizace - lidi si muzou apps prelozit i sami, kdyz na to prijde a ne cekat, az se na tom prizivi radoby firmy, co prelozi resources.

... takze Jerry, pockame az vyrostes, pak se budes moct bavit s dospelyma, ok?

baj,
-pekr-

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JJ  |  28. 05. 2003 15:26  | 

lip se to snad ani neda rict

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bedrich  |  28. 05. 2003 16:54  | 

Souhlas.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
psv  |  28. 05. 2003 18:19  | 

nechci polemizovat zda to ma lepe amiga nebo linux, nicmene pro me neni lokalizace zalezitosti prosteho prekladu menu, helpu, hlasek a kdoviceho jeste. Umi to i neco jineho (pravopis, spelling, jednotky, ...)?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
meno  |  28. 05. 2003 20:22  | 

Aplikaci si zlokalizovat můžeš - např. s použitím AppStudia od Borlandu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry III  |  29. 05. 2003 02:09  | 

Takze lidi muzou prelozit textovy soubory (locales) ale nemuzou prelozit textovy soubory (resource)? Muzes mi prosimte vysvetlit jak je to mozny? Ze dokazes prelozit "title=Ceska aplikace" ale nedokazes prelozit "IDS_TITLE "Ceska aplikace""? Ja v tom rozdil nevidim at se snazim jak se snazim...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  30. 05. 2003 09:36  | 

Problem je, ze resources su sucastou spustitelnych suborov. Vacsina beznych pouzivatelov nema resource compiler a linker, a este menej ma pristupne prislusne .rc a .res subory. Na druhu stranu, pristup k .po suborom, textovy editor a msgfmt ma na linuxe kazdy.

Druhy problem je pri pisani aplikacie. Zacina sa tym, ze programator musi explicitne zistit ake ma locale, potom explicitne otvorit dllku pre prislusne locale (pokial pouzije lokalizovane resources v hlavnom module, pouzivatelia si nemozu dohravat language packy, ako mozu v linuxe), a nakoniec LoadString (v minulych casoch to bolo navyse este aj LockHandle a UnlockHandle).

Na druhu stranu, v linuxe spociva pouzivanie lokalizovanych sprav v tom, ze:

1. pridas #include <intl.h>
2. namiesto ("string") budes pouzivat _("string")
3. do makefile si pridas -lintl
4. nemusis si pridavat pracu navyse s resources

Uz chapes, ze rozdiel je v mnozstve vynalozenej prace? Pretoze uplne teoreticky, lokalizovane aplikacie mozes pouzivat aj v DOSe, len si to musis vsetko urobit sam. Vo windows si stale musis urobit podstatnu cast prace sam. V linuxe nie je rozdiel, co sa tyka prace, medzi pisanim blbnej ne-i18n aplikacie a i18n aplikacie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry III  |  30. 05. 2003 18:43  | 

Ja sem psal od zacatku ze to ze to nikdo nedela neznamena ze to nejde. To ze vetsina aplikaci na Windows neni open source (anebo aspon ze nedodava zdrojaky resource na lokalizaci) neznamena, ze na Windows nejdou lokalizovat aplikace, nebo ze to de hur nez na Linuxu, pokud by vetsina software open source byla, tak by to slo uplne stejne. Jediny cim se to lisi z programatorskyho hlediska je to co si napsal, ze pokud mas kazdy locale ve svym DLLku (jak jinak) tak si v programu na zacatku musis pridat par radek kodu abys otevrel to spravny. Toho kodu zas neni tolik jak se me snazis presvedcit, nemluve o tom ze se da krasne pouzit porad dokola. A pouzivani LoadString neni o nic pracnejsi nez pouzivat _(). Jinak by me zajimalo, to ty stringy normalne pouzivas jako literals? Kam je za behu natahne, na stack?

Co se tyce resource compileru a linkeru tak oboji nabizi Microsoft zadarmo ke stazeni (je to soucasti Platform SDK). A editovat .rc soubory se da notepadem, ale pokud chces tak existuje spousta resource editoru zadara.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  02. 06. 2003 11:45  | 

1. Argument _() sluzi ako hash key, podla ktoreho sa hlada preklad. Prelozene stringy su normalne v heap, manazuje to libintl. Pokial sa v hash tabulke nenajde preklad, vrati ti tvoj kluc. Aplikacia sa nestara o buffery, v ktorych su ulozene preklady alebo kam sa jej vrati preklad, plus ma garantovane, ze sa jej vrati pouzitelny string. Pretoze navratovy typ je (char *), da sa pouzivat namiesto argumentov v inych funkciach.

2. Pri LoadString() sa programator musi starat, kam to ulozi, plus sa starat o osetrenie pripadnej chyby. Cely management memory fragmentov je na aplikacii - v podstate zbytocna praca naviac.

Co sa tyka toho inicializacneho kodu - viem ze to nie je nic zlozite, a prudko znovupouzitelne - ale kazda firma si ho musi napisat sama, a pritom je to taky nadherny kandidat na funkciu v systeme. Navyse je to ta kategoria funkcii, ktore sa vyhadzuju z programu, ked terminy tlacia...

3. libintl nie je cisto linuxova zalezitost (aj ked je sucastou glibc) - je mozne ju pouzivat aj pod Win32 .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  30. 05. 2003 09:39  | 

Este mi napadla jedna "drobnost" - GUI. Vo windows musis pre kazdy jazyk navrhnut dialogy samostatne, pretoze vsetky prvky su tam umiestnene staticky. V linuxe pouzivaju toolkity layout manager, takze vsetky prvky maju taku velkost, aby sa do nich dynamicky generovane retazce zmestili.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BIll  |  28. 05. 2003 01:22  | 

Jo a ještě jedna.... časem zrušíme registry a nahradíme je nějakejma přelednejma config-soubory............

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaHla  |  28. 05. 2003 02:22  | 

Jasne, a pro lepsi konfigurovatelnost by mohli udelat adresa..eee. slozku c:/ETC, v ceske verzi c:/ATD
mimochodem, divali jste se nekdy na $WINDIR/System32/Drivers/etc ?
neni nad soubor ..../etc/hosts zacinajici hlavickou
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
......

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
renik  |  28. 05. 2003 05:01  | 

nejenom divali, nybrz ho i editovali...
taky proto se mi ted (nejenom)zive.cz nacitava tak rychle

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
co  |  28. 05. 2003 07:48  | 

co editovali? jak urychlili? poradili by?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lampicka  |  28. 05. 2003 09:13  | 

poradili by. otevri hosts a zadej obvykly bannerovy servery jako localhost

napr:

127.0.0.1 ad.adrenaline.cz
127.0.0.1 ad.grafika.cz
127.0.0.1 adidnes.bbmedia.cz
127.0.0.1 adidnes2.bbmedia.cz
127.0.0.1 adidnes3.bbmedia.cz
127.0.0.1 ads.web.aol.com
127.0.0.1 www.spidersoft.com
127.0.0.1 *.spidersoft.com

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PanCena  |  28. 05. 2003 10:17  | 

diky za info 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jozo  |  28. 05. 2003 11:28  | 

127.0.0.1 gepard.iinfo.cz
127.0.0.1 4ad.markiza.sk
127.0.0.1 ad2.atlas.sk
127.0.0.1 ad2.billboard.cz
127.0.0.1 ad2.lupa.cz
127.0.0.1 ad2.bbmedia.cz
127.0.0.1 ad.adrenaline.cz
127.0.0.1 ad.adrenalinesk.sk
127.0.0.1 adarbo2.bbmedia.cz
127.0.0.1 adc.zoznam.sk
127.0.0.1 ad.doubleclick.net
127.0.0.1 ad.elt.sk
127.0.0.1 ad.gratex.sk
127.0.0.1 ad.kvantum.cz
127.0.0.1 ad.linx.sk
127.0.0.1 ad.lupa.cz
127.0.0.1 ad.musiccity.com
127.0.0.1 adring.sk
127.0.0.1 ads.msn.com
127.0.0.1 ads.musiccity.com
127.0.0.1 ads.pennyweb.com
127.0.0.1 ads.reklama.sk
127.0.0.1 adsweb.tiscali.cz
127.0.0.1 advert.hi-media.com
127.0.0.1 adx.adrenaline.sk
127.0.0.1 adx.adrenalinesk.sk
127.0.0.1 arbosk.bbmedia.cz
127.0.0.1 a.r.tv.com
127.0.0.1 as1.falkag.de
127.0.0.1 asn.premium.cz
127.0.0.1 dot.idot.cz
127.0.0.1 imonitor.nethost.cz
127.0.0.1 mads.msn.com
127.0.0.1 newspace.bannersystems.sk
127.0.0.1 realmedia-a800.d4p.net
127.0.0.1 servedby.advertising.com
127.0.0.1 server2.as5000.com
127.0.0.1 spd.atdmt.com
127.0.0.1 www10.casino-on-net.com
127.0.0.1 www11.casino-on-net.com
127.0.0.1 www12.casino-on-net.com
127.0.0.1 www13.casino-on-net.com
127.0.0.1 www14.casino-on-net.com
127.0.0.1 www15.casino-on-net.com
127.0.0.1 www16.casino-on-net.com
127.0.0.1 www17.casino-on-net.com
127.0.0.1 www18.casino-on-net.com
127.0.0.1 www19.casino-on-net.com
127.0.0.1 www1.casino-on-net.com
127.0.0.1 www20.casino-on-net.com
127.0.0.1 www21.casino-on-net.com
127.0.0.1 www22.casino-on-net.com
127.0.0.1 www23.casino-on-net.com
127.0.0.1 www24.casino-on-net.com
127.0.0.1 www25.casino-on-net.com
127.0.0.1 www26.casino-on-net.com
127.0.0.1 www27.casino-on-net.com
127.0.0.1 www28.casino-on-net.com
127.0.0.1 www2.casino-on-net.com
127.0.0.1 www3.casino-on-net.com
127.0.0.1 www4.casino-on-net.com
127.0.0.1 www5.casino-on-net.com
127.0.0.1 www6.casino-on-net.com
127.0.0.1 www7.casino-on-net.com
127.0.0.1 www8.casino-on-net.com
127.0.0.1 www9.casino-on-net.com
127.0.0.1 www.addz.sk
127.0.0.1 www.casino-on-net.com
127.0.0.1 hit.navrcholu.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Miloslav Ponkrác  |  28. 05. 2003 14:07  | 

127.0.0.1 casino-on-net.com

nebo možná

127.0.0.1 *.casino-on-net.com

Nefungovalo by to? Namísto těch mnoha řádků?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
George  |  29. 05. 2003 18:00  | 

Hmm....nebylo by lepsi proste bannerovy servery ignorovat? Ja to tak delam a fakt je mi bez nich dobre :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sss  |  28. 05. 2003 07:38  | 

Nie je to uz hotove v tejto forme:
http://www.microsoft.com/windows/embedded/xp/default.asp ?
Videl som to na prezentacii a zdalo sa mi to celkom funkcne. Ale neviem si predstavit, ze by si bezny ferdo uzivatel mal nakonfigurovat PC a pridat moduly, ktore bude potrebovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tren  |  28. 05. 2003 15:42  | 

Ano, prave k zostaveni XPE sluzi Target Designer, ktory je sucastou Microsoft Windows Embedded Studio.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
boogie  |  28. 05. 2003 08:03  | 

Znamena to ze kernel32.dll budu moci nahradit treba linuxovskym ? :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  29. 05. 2003 11:44  | 

To přece můžu už teď .. akorát že soubor kernel32.dll je za běhu otevřený, takže je to potřeba dát např. do autoexec-u.

něco jako :

- nakopírovat linuxový kernel např. do C:\linux.ker
- do C:\AUTOEXEC.BAT přidat :

copy %windir%\system\kernel32.dll %windir%\system\kernel32.dl~
del %windir%\system\kernel32.dll
copy c:\linux.ker %windir%\system\kernel32.dll

.. + restart

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dave G.  |  29. 05. 2003 12:09  | 

týjo, ted jsem to vyzkousel na bráchově počítači a fakt to jede, to je mazec!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  28. 05. 2003 09:10  | 

Nejsem tučňákoid, ale už se těším, až si v Longhornu zkompiluju jádro.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bob  |  28. 05. 2003 09:18  | 

V clanku jsem nejak nepostrehl informaci, ze soucasti dodavky budou zdrojaky, prekladac a dokumentace. Takze toho asi moc nenakompilujes :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  28. 05. 2003 09:37  | 

U meho prispevku jsem kladl duraz na subject, nez na obsah.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomik  |  28. 05. 2003 16:52  | 

Jen tak dal, za par desitek let mame z Windowsu Linux a muzeme si hvizdat, to mi pripomina pomaly navykani blbejch lidi na slozitejsi sytem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yusaku  |  29. 05. 2003 14:19  | 

Teda - necim co je to za hura akci, ale MUI pro anglicky wokna tu s nami je uz od doby w2k, ne? Tenhle prispevek pisu na anglickych XPckach, kde jsou vedle sebe uzivatele majici jako jazyk UI anglictinu a japonstinu. To vse na jednom pocitaci.

 

Prusvihova vec je, ze non-unicode aplikace (TotalCommander je jedna z nich :((((( ) pak maji "drobne" problemy (treba TC se nedostane do nekterych adresaru ci souboru, ktere jsou napsany s japonskym nazvem souboru; pripadne nektere aplikace pri prepnuti na japonstinu nechteji fungovat, ale TC funguje spravne...).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  30. 05. 2003 09:38  | 

To je len pre system. Aplikacie tento mechanizmus pouzivat nemozu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yusaku  |  30. 05. 2003 10:11  | 

ale pokud jsem cetl clanek dobre, to nebude ani u Longhornu.... a popravde aplikacim by ten soucasny princip mozna i mohl stacit, nedokazu si moc predstavit ze by se zacal pouzivat jiny system nez resources...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  30. 05. 2003 10:54  | 

Na Macovi a v linuxe su subory tvoriace lokalizaciu samostatne, nie su zaembedovane do binarky aplikacie ako resources.

Preto je napr. mozne predavat anglicky Mac OS, extra cesky lokalizacny balik, a tento mechanizmus funguje nielen pre system, ale aj pre aplikacie, napr. iTunes, ale aj pre lubovolnu aplikaciu tretej strany. Cely mechanizmus je popisany v <a href="http://developer.apple.com/techpubs/macosx/Essentials/SystemOverview/International/index.html">developer dokumentacii applu</a>.

Podobne je to aj v linuxe - lokalizaciu obsahuju subory s priponou ".mo", zvycejne v /usr/share/locale/(jazyk)/LC_MESSAGES (alebo /usr/local/share...). Tiez to funguje aj pre system, aj pre aplikacie. V principe ide o to iste, co v pripade MacOS.

Takze ano, iny system ako resource si predstavit viem, ine systemy ho uz pouzivaju . Jedina vec, v ktoru dufam, ze ked si ho osvoji aj Microsoft (MUI je prvym krokom), ze ho nebude vydavat za svoj vynalez.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači