Slovensko: malý pohraniční styk

Jak si vedou české internetové společnosti na Slovensku?

Rozdělení Československa příliš nezměnilo na tom, že trhy obou zemí jsou si velmi blízké. Až na to, že průnik na Slovensko je dnes expanzí do zahraničí.

Slovenské bratry mají velké české portály: 21. 9. 2000 byl oficiálně spuštěn portál Centrum.sk. Oldřich Bajer vysvětluje: „Slovensko je nejlepší zkouškou pro další expanze. Centrum.sk je pro nás více než pobočka. Ve slovenském týmu máme spoustu skvělých vývojářů a produktových manažerů, kteří tvoří pro celou síť.

V únoru 2001 následoval slovenský Atlas. Pavel Sodomka ze společnosti Atlas.cz k tomu říká: „Pro expanzi na Slovensko jsou dva základní důvody: logicky jazyková, kulturní a geografická blízkost. Navíc se domnívám, že boom Internetu na Slovensku teprve přijde. Vzhledem k tomu, že máme vyspělé technologie i know-how, při průniku do dalších zemí si věříme. Po Slovensku se chystáme na Ukrajinu, v plánu máme zhruba tři další místa.“

Pokud jde o slovenský Zoznam.sk, původně sesterské stránky Seznamu.cz, Ivo Lukačovič je v květnu prodal firmě Corporate Advisors, a ta v srpnu 2000 prodala 49% podíl společnosti Scandinavia OnLine AB. Ivo Lukačovič k možnosti expanze na Slovensko říká: „Zda expandovat či neexpandovat, je na rozhodnutí každé firmy. Rozhodně je dobré expandovat a vytvořit co nejvíce poboček, pokud chtějí akcionáři firmu později prodat. Globální firma je při prodeji daleko lépe ohodnocena než firma lokální. Osobně nemám ambice Seznam prodat, a proto s žádnou expanzí nepočítáme.“

Na Slovensko expandoval i finanční portál Peníze.cz – sesterské stránky mají doménu Openiazoch.sk. Tvůrci webu už loni v létě během programátorských prací na české verzi zapracovávali do systému úpravy potřebné k vytvoření lokální mutace pro jakýkoliv národní trh. Ředitel projektu Tomáš Prouza k tomu říká: „Hlavním důvodem bylo, že obě země si stojí podobně v nabídce finančních produktů a vývoji jejich použití. Roli hrál i pohled investora – s minimálními dodatečnými náklady (v ČR pracuje na projektu okolo 15 lidí, na Slovensku již stačí pouze tři) jsme schopni nabídnout o polovinu větší trh.“

Po půlroce úspěšné existence na území České republiky zahájil v září 2000 provoz své bratislavské pobočky obchod Albumcity.cz. Stal se tak jedním z prvních českých e-shopů, které se zaměřily přímo na slovenský trh. Marketingová manažerka obchodu Petra Zmatlíková vysvětluje: „Výhodou pobočky na Slovensku je hlavně to, že internetový trh se tam teprve rozvíjí a je tedy malá konkurence. Nevýhodou ovšem je, že i trh je poměrně malý.“

Ze Slovenska do Čech přešel naopak magazín Inzine. Vydavatel Ivan Adamovič vysvětluje: „Gratex má hlavní sídlo v Bratislavě, ale z názvu Gratex International vyplývá, že působnost společnosti je širší – má pobočky nejen v Česku, ale také v Austrálii. Proto nebyl důvod nezkusit zopakovat úspěch slovenského inZine.sk, nejčtenějšího společensko-stylového on-line časopisu také v sousedním Česku. InZine ovšem nepatří mezi hlavní projekty Gratexu, je to spíše doprovodná aktivita, projekt, který by měl podpořit image společnosti. Zároveň je jakýmsi předvojem v oblasti elektronického publikování, jehož význam bude pravděpodobně v budoucnu růst.“

Březnový e-biz tiskne analýzu využití Internetu na Slovensku, tématem jsou také fúze a akvizice v české „nové ekonomice“ za poslední rok. Představujeme seznam českého Internetu: kdo jsou nejvlivnější podnikatelé, experti a novináři? Časopis je v prodeji od 2. března 2001.

Určitě si přečtěte

Články odjinud