Slevy v mobilu? Využíváme je dva a půl krát častěji než loni

Návštěvnost webových stránek z mobilů a tabletů má u nás rostoucí trend, vývoj posledních měsíců byl přímo skokový.

Díky situaci spojené s pandemií jsme v používání mobilu dohnali i takové mobilní velmoci, jakou je například Rumunsko. Mobil se učíme používat stále všestranněji, a to i v oblasti generování úspor z nákupů. Odhadnete, kolik procent dělá současná průměrná návštěvnost z mobilů, když v roce 2017 byla okolo 25 %? Jestli jste doposud váhali, zda vytvořit i mobilní verzi vašeho webu, po přečtení už váhat nebudete.

Návštěvnost webů v České republice a v Rumunsku

Zatímco Česká republika jde postupným vývojem přes počítače k mobilním technologiím, tak například v Rumunsku se naskočilo rovnou na mobily. Není proto divu, že v roce 2017, kdy jsme v ČR měli podle zjištění Martina Domese průměrnou návštěvnost webů z mobilu okolo 26 % (plus pět procent z tabletů), byla průměrná rumunská návštěvnost internetových stránek z mobilu na 75 procentech – takto o Rumunsku hovoří data zveřejněná ANTstudiem.

V Česku sice provozovatelé webů dlouhodobě váhají, zda má smysl překlápět stránky do responzivních (mobilních) verzí, v Rumunsku se stránky zakládají přednostně pro návštěvníky ze smartphonů a tabletů, podle toho vypadají i jejich desktopové verze.

Českému váhání se však nedivme, když ještě nedávno byla návštěvnost z počítače zastoupena více než dvěma třetinami všech návštěv. Zavádět novou službu pro třetinu zákazníků, to se nemusí na první pohled vyplatit.

Rok 2020 vše změnil

Jenže rok 2017 je minulostí. A z posledních dat o vývoji v roce 2020 vyplývá, že už jsme Rumunsko v oblasti využívání mobilu „dotáhli“. I my už při návštěvě webů častěji sáhneme po smartphonu nebo po tabletu. Na počítač jdeme často až poté, co mobilní verze stránek nenabídne pohodlnou obslužnost, nebo když zkrátka potřebujeme větší obrazovku.

Všichni máme v živé paměti, že první polovina roku 2020 se nesla ve znamení nižších příjmů, většího objemu nakupování potravin a drogerie a ještě větší touhy po úsporách plynoucích z výhodných nákupů. Proto jsme, plní zvědavosti ohledně vývoje návštěvnosti, oslovili globálního giganta v oblasti slev Letákomat.cz a zeptali se, zda se i u něj v posledním roce významněji změnila návštěvnost z počítačů a mobilních zařízení.

Projekt Letákomat.cz přináší spoustu slevových letáků na jednom místě, a to i v mobilní aplikaci - na nárůst návštěvnosti z mobilů je web již dlouhodobě připraven. Podle dat, která jsme od manažera projektu obdrželi, se připravenost vyplatila.

Dvě třetiny návštěvníků chodí z mobilu a tabletu

Za pouhý rok (srovnání leden až duben 2020 vs. leden až duben 2019) se totiž poměr návštěvnosti ze smartphonů zvýšil o více než třetinu – z původních 43 procent v roce 2019 na 59 procent v roce 2020. Když do poměru mobilní návštěvnosti zahrneme i tablety, jsme na 52 procentech v roce 2019 a na 65 procentech v roce 2020. Stále více se v návštěvách slevového portálu, dle slov jeho manažera, prosazuje využití mobilní aplikace.

Slevy v mobilu? Hledáme je dva a půl krát častěji než před rokem

Vyšší zájem o nákupy ve slevě ukazuje také devadesátiprocentní růst návštěvnosti webu Letákomat.cz, když srovnáme období leden až duben 2020 se stejnými měsíci roku 2019. Za pouhý rok se návštěvnost vyšplhala na téměř dvojnásobek, přitom z mobilů jsme se tu na slevové letáky dívali dokonce dva a půl krát častěji než před rokem! Vývoj v dalších měsících ukazuje, že z mobilů se na stránky Letákomatu chodí stále nejčastěji. A budoucí vývoj je manažerem tohoto projektu očekáván ve stejných intencích.

Co přináší přizpůsobení webu pro mobilní zařízení?

Ještě váháte, zda přizpůsobit váš web pro mobilní zařízení? Proč je vhodné upravit web tak, aby byl přátelštější pro mobily? V podstatě tím nejdůležitějším prvkem je zlepšení ovladatelnosti. Mimo jiné se klade důraz i na kvalitu zobrazení na mobilu a zejména na rychlost načtení, výsledkem překlopení je i profesionálnější vzhled. Vše dohromady zajistí lepší konverzi a vyšší úspěch vašich stránek u návštěvníků přicházejících ze smartphonu.

Jak zjistit návštěvnost na vašem webu a z jakého zařízení lidé chodí?

Ke zjištění návštěvnosti se primárně využívá nástrojů Google Analytics, kde postupujete následovně: V levém panelu kliknete na Technologie > Napříč platformami. Nabídne se vám několik karet s různými možnostmi dat k prozkoumání, z nichž jedna se věnuje právě kategoriím zařízení. Pomůže vám zjistit počty a procenta uživatelů u jednotlivých typů zařízení. Podrobné návody na využití analytického nástroje najdete zde.

Další článek: Vesmírná technika: Odkud létají čínské rakety? Seznamte se s čínskými kosmodromy