Skutečnost není placatá

Hodně uživatelů má skener a najde pro něj účelné využití. K čemu se ale hodí skener trojrozměrný – jenom k vytváření 3D-grafiky pro Internet?

Hodně uživatelů má skener a najde pro něj účelné využití. K čemu se ale hodí skener trojrozměrný – jenom k vytváření 3D-grafiky pro Internet? Hned v úvodu je třeba říct, že skener 3D-Scanstation Lite VR, o kterém píšeme, není určen pro designéry, tvorbu prototypů apod. Pro ty existují náročnější a dražší typy s dostatečnou přesností. Předpokládá se, že skener bude nejvíce využíván pro tvorbu internetových prezentací. Tím myslíme nejen prezentace uložené někde na serveru, ale také ty, které jsou internetovými technologiemi vytvořeny. Pomocí skeneru tedy lze např. vytvořit katalog nějaké sbírky nebo katalog starožitných předmětů na prodej. Velkou výhodou „našeho“ skeneru totiž je, že během velmi krátké doby umožní získat nejen samotný 3D-model, ale navíc s jeho skutečným povrchem.

Skener předurčují přímo pro Internet také formáty, ve kterých vytváří své výstupy: VRML 1 nebo 2 a speciální, vlastní formát SPX. Pro tento formát je k dispozici zdarma prohlížeč a doplněk pro Netscape Navigator a Internet Explorer.

Macochu nevysocháte
Maximální velikost skenovaných předmětů je zhruba 30 × 30 × 40 cm a uváděná přesnost činí 0,5% z velikosti objektu. Tato přesnost se však týká pouze vnějších rozměrů objektu. Skener není schopen kvůli použité technologii snímat vnitřní nerovnosti materiálu. Jednoduchý příklad: budete-li snímat hrníček, dostanete jeho 3D-model pouze zvnějšku a díra v něm bude chybět, jako by byl hrníček něčím zakrytý. Výsledek přesto působí realisticky díky tomu, že modely jsou pokryty reálnou texturou.

Práce se skenerem je velmi jednoduchá. V ovládacím softwaru založíte projekt, nastavíte kameru a na otočný podstavec umístíte kalibrační mřížku. Uděláte 4 až 5 snímků v úhlu asi 90°. Talířem se otáčí ručně, spoušť lze mačkat ručně nebo pomocí myši. Od této chvíle již nesmíte s kamerou pohnout. Potom na talíř umístíte snímaný objekt a vytvoříte zvolený počet snímků v rozsahu 360°. Doporučuje se vytvořit 36 snímků, tedy provádět kroky po 10°. Pokud by byl objekt symetrický a byl by jednobarevný, nebo měl pravidelný vzor, stačilo by snímků mnohem méně.

Model během pauzy na kafe
Ze všech zhotovených snímků si pak vyberete jeden tzv. klíčový a na něm barevnou výplní určíte plochy, které patří objektu a které pozadí. Teď může program vytvořit siluety jednotlivých snímků. Ty si ještě můžete prohlédnout a velmi jednoduchými nástroji také upravovat. Takže kdyby v některém místě došlo ke znatelné chybě, je možné ji zaretušovat. Poté program vytvoří množství bodů, které vám dají první představu o modelu objektu. Jestliže není něco v pořádku, můžete se vrátit k siluetám snímků a drobnosti opravit.

Dalším krokem je vytvoření modelu, resp. sítě trojúhelníků, která tvoří povrch modelu. Na závěr tuto síť pokryjete zvolenou texturou. Máte možnost zvolit snímky, které hodláte k texturování použít (a nanesete originální, nasnímaný povrch objektu) a současně zvolíte požadované výstupní formáty. Všechno trvá asi patnáct minut.

Velmi dobré je, že k jakémukoli projektu se můžete kdykoli vrátit, např. ke klíčování nebo výpočtu sítě, a v jakémkoli místě práce měnit parametry. Objekt tedy stačí naskenovat a vše ostatní lze provést později.

Dimension 3D vyvinula zcela nový formát, který se jmenuje SPX. Jedná se o formát poměrně kompaktní – podle textury a velikosti trojúhelníků sítě, které tvoří výsledný model, se soubory v tomto formátu pohybovaly od několika desítek do 400 až 500 kB.

Nejde to až moc snadno?
Vše je sice velmi jednoduché, ale jisté zkušenosti jsou přece jen potřeba. Pro opravdu kvalitní zobrazení musíte objekt dobře nasvítit. Trošku nešikovné je, že když se např. počítá trojúhelníková síť, nikde není žádné počitadlo, které by ukazovalo, jak dlouho bude proces ještě přibližně trvat.

Pro účely, ke kterým je skener předurčen, jsou možnosti exportu dostačující. Volit můžete VRML 1.0 a 2.0, Softimage, AliasWavefront a 3D Studio. Vlastní formát SPX se vytváří automaticky. Velké plus u mě firma Dimension 3D získala za testovací předmět, o kterém předpokládám, že je standardní součástí dodávky skeneru. Krásný trojbarevný papoušek, který vypadá jako hračka, se mi však po zmáčknutí rozsypal na kousky – papoušek byl totiž celý z čokolády. Skener si mě získal jednoduchostí obsluhy, snadno ovladatelným softwarem a poměrně dobrými výsledky práce. Ty však závisí do jisté míry také na obsluze a věřím, že po získání zkušeností by mé výsledky vypadaly lépe než na přiložených ukázkách.

I na vašem stole?
Podle výrobce je cena skeneru velmi atraktivní a agresivní, mně se ale zdá právě cena jednou z jeho mála nevýhod. Přibližně 130 000 Kč je totiž přece jen hodně vysoká částka.

Řešením by snad mohlo být zařízení nekupovat, ale jeho využití si zaplatit jako službu. Vzhledem k ceně skeneru však ani cena této služby nebude nízká.

Podle slov výrobce však mají být v budoucnosti tato zařízení zcela běžná a budou si je pořizovat i běžní koncoví uživatelé.

Skener od 3D Dimension
Skener pro 3D od německé firmy Dimension 3D-Systems (k nám dováží Tesla Computers, tel.: (02) 22 23 17 50) se prodává v několika různých konfiguracích pro počítače PC, ale i SGI. My jsme vyzkoušeli nejjednodušší typ ze zmíněné řady skenerů, které Dimension 3D-Systems nabízí, 3D-Scanstation Lite VR pro PC.

Kufřík obsahoval CD se softwarem a drivery, otočný talíř o průměru 25 cm, digitální kameru s rozlišením 640 × 480 bodů a stativ (v našem případě byl jeho výrobcem Kodak) i nezbytné příslušenství, mezi které patří kalibrační mřížky a osvětlení. Na počítač se nekladou žádné zvláštní požadavky, musí však mít USB port pro připojení kamery.

Při popisu hardwarové části jste se již asi dovtípili, že důležitou částí celého zařízení je software, který se jmenuje ScanWare. Práci s ním není nutné téměř vůbec vysvětlovat a obešel jsem se i bez nápovědy a manuálu. Tak by měly programy vypadat.

Profesionálnější verze skeneru se liší větším rozlišením kamery (až 1,2 milionu bodů), objektivem nebo větším průměrem otočného talíře. Firma má v nabídce také systém, který slouží ke snímání postav – Scanstation Body VR. Softwarový princip tohoto systému je stejný, pouze snímání obrázků musí proběhnout v jednom okamžiku ze všech stran. O to se stará 16 digitálních kamer. Cena celého systému je však téměř 100 000 DM.

Zdroj: Computer

Určitě si přečtěte

Články odjinud