Automobilka Škoda testuje aplikaci, která na základě zaznamenaného zvuku dokáže odhalit závadu na vozidle. K analýze přitom používá umělou inteligenci, jež porovnává nahrávku se zvukem „zdravého“ auta. O novince informovala v tiskové zprávě.
Aplikace nazvaná prostě Sound Analyzer („analyzátor zvuku“) si klade za cíl usnadnit práci automechanikům. Pro oficiální autoservisy však není úplnou novinkou – automobilka ji testuje od července loňského roku v rámci pilotního projektu u 245 prodejců značky Škoda ve 14 zemích, včetně Německa, Ruska, Francie a Rakouska.
Určení závady na základě zvuku
Aplikace funguje tak, že automechanik nejprve nahraje zvuk automobilu během jízdy. Následně je záznam pomocí algoritmů umělé inteligence porovnán s uloženými vzory daného typu vozu. V případě jakýchkoli nesrovnalostí jsou zobrazeny možné potíže a způsob jejich řešení.
Software je v současné verzi schopen analyzovat deset vzorů s přesností až 90 %. Díky tomu dokáže odhalit nedostatky v systému řízení, kompresoru klimatizace a spojky v převodovce s přímým řazením (DSG). Postupem času mají přibývat další vzory, čímž se schopnosti aplikace budou rozšiřovat.
Aplikace Sound Analyzer tak slouží ke spolehlivému, jasnému a rychlému vyhodnocení aktuálního stavu opotřebitelných dílů a případnému upozornění techniků na nutnost provést servisní zásah. Za tímto účelem zohledňuje různé parametry specifické pro dané vozidlo a analyzuje profil využití příslušného automobilu.
Stačí jen chytrý telefon
Výsledkem je včasná, efektivní a přesná údržba vozu, jejímž cílem je minimalizovat čas, který automobil stráví na dílně. To má v konečném důsledku vést k vyšší spokojenosti zákazníků značky Škoda. Pozitivem je také skutečnost, že k použití aplikace potřebuje servisní technik pouze standardní smartphone nebo tablet.
Postupná implementace technologií pro určování jakýchkoli akustických odchylek od normy v budoucnu otevře mnoho nových možností v oblasti prediktivní údržby. V případě potřeby lze navíc využít online připojení vozidla k domluvení schůzky autorizovaném servisu.
Šéf poprodejního zákaznického servisu Stanislav Pekař k novince uvádí: „Sound Analyzer je ukázkovým příkladem nových možností, které může digitalizace ve Škoda Auto vytvořit, a to i v oblasti poprodejního zákaznického servisu. Budeme i nadále důsledně využívat technologie umělé inteligence, abychom svým zákazníkům nabízeli ještě personalizovanější službu, čímž vylepšíme zákaznickou zkušenost. “
Podívejte se, jak funguje hlasová asistentka Laura v automobilech značky Škoda!