Šílené závody letadel opustil RedBull, ale vrací se s kolmým startem, elektrickými a tryskovými motory | Foto:  Myself, CC BY 2.0

Foto: Myself, CC BY 2.0

Šílené závody letadel opustil RedBull, ale vrací se s kolmým startem, elektrickými a tryskovými motory

  • Mistrovství světa Red Bull Air Race bylo ukončeno v roce 2019
  • V příštím roce se dočkáme úplně nového šampionátu
  • Do 5 let v něm budou závodit také elektrická letadla

Letecké závody Red Bull Air Race World Championship se až do roku 2019 těšily značné popularitě. V květnu 2019 pořadatel oznámil zkrácení ročníku a následné ukončení šampionátu. V roce 2022 se však „nejrychlejší trojrozměrný motoristický sport na planetě“ vrátí. Tentokrát už bez Red Bullu jako World Championship Air Race (WCAR)

Oficiální soutěž

Zásadní bylo uzavření exkluzivního partnerství s Mezinárodní leteckou federací (FAI) z února 2021. FAI se zavázala 15 let dohlížet na bezpečnostní a sportovní pravidla.

Série leteckých závodů by měla odstartovat v prvním čtvrtletí roku 2022. V počátcích naváže na Red Bull Air Race a využije zkušenosti produkčního týmu a závodníků, přesto se chce WCAR lišit.

Do budoucna se počítá s razantními změnami – WCAR se totiž chce stát „výkladní skříní budoucnosti letectví, městské letecké mobility a udržitelně poháněných čistých technologií.“ Diváci i piloti se budou muset časem smířit s inovacemi, vedoucími k ekologické udržitelnosti.

Pokračování 2 / 7

Nejprve s konvenčními letadly, pak ekologicky

Sezóna 2022 zahájí se staršími závodními letadly s konvenčním spalovacím motorem, jako jsou stroje Zivko Edge a MXS. Organizátoři však budou spolupracovat s partnery z leteckého průmyslu na využití nejnovějších pokroků v oblasti leteckých technologií.

Sezóna 2022 zahájí se staršími závodními letadly 
Sezóna 2022 zahájí se staršími závodními letadly

Postupem času budou zaváděny povinné inovace, jako je udržitelné palivo, elektrické motory nebo vertikální vzlet a přistání (VTOL). První takové novinky by měly přijít již v roce 2024.

„Kromě vytvoření vysoce konkurenčního šampionátu, který si budou moci užít diváci po celém světě, máme společný cíl rozvíjet a demonstrovat budoucnost ekologického letectví a městské letecké mobility v náročném a velmi konkurenčním prostředí,“ vysvětluje ředitel série Willie Cruickshank.

Významnou roli budou hrát biopaliva třetí generace. Cílem je v páté sezóně dosáhnout nulové uhlíkové stopy. Ve stejném ročníku bychom se měli dočkat elektrických strojů s kolmým startem a přistáním.

Pokračování 3 / 7

Čtyři soutěžní kategorie

Hlavní princip soutěže bude stejný jako za Red Bullu: nejlepší piloti z celého světa budou závodit s výkonnými letadly na závodní dráze z nafukovacích pylonů v nízké výšce na řadě míst po celém světě.

Závodění s výkonnými letadly na závodní dráze z nafukovacích pylonů 
Závodění s výkonnými letadly na závodní dráze z nafukovacích pylonů

Každý závod World Championship Air Race bude zahrnovat několik nezávislých soutěží:

  • Aero/GP1 – soutěž nejvyšší úrovně zahrnující 12 závodních týmů, které se utkají ve vyřazovacím formátu ve třech kolech závodů.
  • Aero/GT – podpůrná soutěž zahrnující 3 týmy složené z celkem devíti pilotů, kteří budou soutěžit ve štafetovém závodě ve stylu Le Mans, přičemž o konečných výsledcích a přidělení bodů do mistrovství světa udělovaných FAI bude rozhodovat součet časů.
  • VTOL/J – budoucí třída, která přinese závodní letadla s proudovým pohonem a schopností vertikálního vzletu a přistání.
  • VTOL/E – další chystaná novinka, která zavede závodní letadla s elektrickým pohonem a možností svislého vzletu a přistání (eVTOL).

„V současné době dochází k neuvěřitelnému rozvoji leteckých technologií a my chceme závody použít jako prostředek k demonstraci některých souvisejících technologií, a využít je jako způsob inspirace a vzdělávání příští generace leteckých profesionálů,“ řekl ke dvěma chystaným soutěžím Willie Cruickshank.

Pokračování 4 / 7

Ekologie na předním místě

Nosným tématem celého sportovního seriálu má být ekologie. Organizátoři závodů se mimo jiné zavázali k systematickému úsilí o:

  • Podporu větší odpovědnosti k životnímu prostředí.
  • Snižování celkových dopadů na klima.
  • Vzdělávání v oblasti ochrany klimatu.
  • Podporu udržitelné a odpovědné spotřeby.
  • Propagaci opatření v oblasti klimatu.
Hlavním tématem bude ekologie 
Hlavním tématem bude ekologie

Během každé sezóny bude tým pro udržitelnost akce spolupracovat s externími konzultanty na výpočtu uhlíkové stopy seriálu. Hodnoceny budou například dopady nákladní dopravy, cestování zaměstnanců, cestování diváků, jídla a pití, infrastruktury, marketingu, spotřeby energie, nákupy od dodavatelů a další atributy.

V průběhu následujících sezón budou organizátoři průběžně monitorovat a měřit dopad na životní prostředí, aby pochopili, kde je možné dosáhnout dalšího zlepšení. WCAR spočítal, že největší dopad na klima budou mít emise skleníkových plynů způsobené nákladní dopravou a přepravou mezi místy konání závodů. V rámci snížení dopadů bude seriál optimalizovat kalendář závodů tak, aby přeprava, pokud možno probíhala místo letadel loděmi a vlaky.

Pokračování 5 / 7

Závodníci se hlásí na start

Organizátoři na sociálních sítích průběžně informují o novinkách. Odpovídají zde i na jednu z nejdůležitějších otázek: kdo vlastně bude v soutěži bojovat o zisk mistrovského titulu? Jistě není velkým překvapením, že půjde především o ostřílené matadory z původního seriálu Red Bull Air Race World Championship.

Česko bude reprezentovat Martin Šonka 
Česko bude reprezentovat Martin Šonka

Chybět tak nebude například Francouz Mikaël Brageot, který v roce 2015 vyhrál Challenger Class, šestinásobný mistr Jihoafrické republiky v akrobacii Patrick Davidson nebo šampión z roku 2016 – Němec Matthias Dolderer.

Na start se postaví také historicky poslední mistr světa původní soutěže Matt Hall. Ženy bude reprezentovat 38letá Mélanie Astles, která se může chlubit jedním vítězstvím v sezóně 2017, ve které se celkově umístila na pěkném pátém místě.

Pro české diváky bude jistě velkým lákadlem akrobatický a bývalý bojový pilot Martin Šonka. Jeho největším úspěchem v rámci původního seriálu Red Bull Air Race World Championship je zisk titulu mistra světa v roce 2018. V poslední sezóně se umístil na celkové třetí příčce.

Pokračování 6 / 7

Přípravy jsou v plném proudu

Do zahájení série zbývá rok a o pořádání závodů se uchází více než dvacet měst (jen čtyři hostila Red Bull Air Race). Jisté jsou v tuto chvíli dvě kategorie: individuální Aero/GP1 a týmová Aero/GT. WCAR bude sledovat individuální výkony jednotlivých pilotů v rámci Aero/GT, ti nejlepší budou mít nárok na postup do Aero/GP1.

Do zahájení závodů zbývá pouhý rok 
Do zahájení závodů zbývá pouhý rok

V Red Bull Air Race byli alfou a omegou piloti, kteří vlastnili letadla, s nimiž závodili, a měli kolem sebe partu lidí. V novém modelu budou hrát prim závodní týmy, které ve spolupráci se sponzory mohou během přestupního období vybírat své piloty na základě jejich závodních výkonů.

O účast v první sezóně se uchází téměř 30 pilotů, ale k dispozici je jen 21 míst. WCAR v těchto týdnech rozhoduje o tom, kdo se dostane do finálního výběru, a postupně ohlašuje jednotlivé závodníky.

Cílem je uspořádat v první sezóně osm nebo devět závodů, každý na jiném místě, včetně kombinace různých typů závodních tratí. Jednou z hlavních snah je, aby byl tento sport interaktivnější a poutavější než jeho předchůdce. Těšit se můžeme na nová pravidla i nápady a příznivcům seriálu bude umožněn upřímný, někdy až drsný pohled do zákulisí pilotů, závodních týmů a funkcionářů.

Přípravy pokračují a organizátory čeká opravdu náročný rok. Kromě zahajovací akce v Sywellu bude nutné uspořádat testovací a vyhodnocovací kemp, kde si piloti před prvním závodem budou moci otestovat své stroje a důležité vybavení. Zároveň je třeba vybrat místa konání, zajistit televizní produkci, infrastrukturu a komunikační strategii – včetně série podcastů, jež mají být v nadcházejících měsících spuštěny na sociálních sítích.

Pokračování 7 / 7

Okénko do historie

Soutěž Red Bull Air Race s podporou FAI byla založena v roce 2003 společností Red Bull jako mezinárodní seriál leteckých závodů, v němž nejrychlejší piloti světa soutěžili o nejrychlejší zdolání náročné trati se vzdušnými pylony. O dva roky později získala oficiálně akreditaci mistrovství světa.

Soutěž s podporou FAI byla založena v roce 2003 
Soutěž s podporou FAI byla založena v roce 2003

Závody se konaly převážně nad vodou v blízkosti měst, ale také na letištích nebo v zajímavých přírodních destinacích. Obvykle se létalo o víkendech, první den probíhala kvalifikace, druhý den vyřazovací finále. Závodníci na prvních osmi místech získávali body, které se započítávaly do celkového pořadí mistrovství světa.

V letech 2011 až 2013 byla soutěž přerušena. Red Bull tak umožnil zavedení nových bezpečnostních opatření. Soutěž byla obnovena v roce 2014 a pokračovala až do roku 2019.

Po 14 úspěšných sezónách vzrušujících leteckých závodů na ikonických místech po celém světě se Red Bull v roce 2019 rozhodl z pořádání tohoto sportu zcela stáhnout a na produkci závodního seriálu se již nepodílí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud