Seznamte se: stručný pohled na sběrnici PCI Express

Diskuze čtenářů k článku

Ales Zitka  |  01. 10. 2004 00:50

A coz Vesa Local Bus? Tu autor uz nepamatuje? Sveho casu mi v 486 behala jak z praku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
t3x  |  01. 10. 2004 13:51

tak tak autor je asi mladsi rocnik i kdyz mejch malo pres 20 taky neni zas tak moc

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janek Wagner  |  30. 09. 2004 23:18

To je trochu přitažené za vlasy, ne? ISA byla 8bitová nebo 16bitová a běžela původně na 4,76 MHz... A proč je nevýhodou PCI paralelní přenos dat, proboha?!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
paul  |  30. 09. 2004 17:11

Skoda ze autor nezminuje problemy ktere Intel ma s chipsety pro PCI Ex.

Plno vyrobcu - HP, IBM, Dell napr. pozastavilo nedavno nove generace svejch serveru, nebo je dodava se meziboardem slotu bez PCI Ex. protoze na vzorcich dochazelo k poruseni dat.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  30. 09. 2004 13:27

Kdyby radsi vyrabeli desky s ISA, ja bych ho urcite vyuzil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jasan  |  01. 10. 2004 11:06

Soltek myslim jeste jednu vyrabi :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Joker  |  30. 09. 2004 11:16

Já bych řekl že v současné době PCI-Express moc výkonu pro grafické karty nepřinese, AGP 8x má dvojnásobnou propustnost oproti AGP 4x, nicméně rozdíl ve výkonu současných grafických karet na AGP 4x a AGP 8x je prakticky nulový. No a co tu máme teď? Dvojnásobnou šířku sběrnice oproti AGP 8x.
Zajímavější bude ten vyšší výkon, pokud to teda správně chápu tak že karta bude moct brát více šťávy ze sběrnice, tj. výkonnější karty bez přídavných konektorů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xR-  |  01. 10. 2004 19:12

Umozni to nove algoritmy, ktere vyuzivaji i zpetny kanal. Na renderingu pak muzou spolupracovat CPU i GPU a treba GPU se pak taky da vyuzit i na jine, nez graficke vypocty. Tech 60 GFlops se hodi vzdy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kio  |  30. 09. 2004 08:04

Vysvetlete mi, jak muze mit !SERIOVA! sbernice o taktu 2.5GHz propustnost 8GB/s? Neco mi tam kapanek nesedi. Pokud to tam chci vecpat, tak se mi ze seriove sbernice zase stava paralelni sbernice a z hlediska historicke koncepce pojeti seriovosti/paralelity je jedno jestli posilam v 8mi taktech 32 bajtu najednou nebo jestli posilam 4 bajty v jednom taktu ... proste je to paralelni beh a paralelni sbernice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Johny  |  30. 09. 2004 08:22

No treba tak, ze tech bajtu neni v taktu 4, ale 8, je to prece 64bitovka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  30. 09. 2004 12:22

Nevim jestli je dnesni deleni stejny jako driv tzn. seriova prenos po jednom dratu (neberu v potaz zem, duplex atd), paralelni po vice ale predpokladam ze jo. Tzn bez pouziti nejake vicestupnove modulace je prenos 1bit za 1 takt.  V tom to ale prave je jelikoz lze prenaset i seriove pomoci vnodne modulace(nebo zmeny napeti) vic bitu najednou. Pro zjednoduseni  prijde zub, coz je normalne jednicka signalizovana nejakou napetovou urovni. Ta se ale muze lisit a podle vysky toho napeti muzu prenest i vic nez jeden bit. Trba i cely bajt, podle klice 0 voltu=logicka 0.. 1V=log 1....7V= log 7 Takze prenasim seriove celej bajt v jednom taktu.  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RaStr  |  30. 09. 2004 13:55

Je to jinak, i kdyz v nazvoslovi je uz ted pekny bordel. Seriova, se te sbernici rika proto, ze v jednom kanalu jsou data prenasena seriove (tj. po jednom, resp dvou dratech). Ta data jsou samozrejme 32-bitova, takze pro sw se to jevi uplne stejne jako kdyby se jednalo o paralelni 32-bitovou sbernici PCI. Proste se v radici PCI-e napred data serializuji a v koncovem zarizeni se zase poskladaji zpatky. Ve skutecnosti pak jeden kanal na PCI-e tvori celkem ctyri vodice, signaly jsou totiz prenaseny simplexne a diferencialne (tj jeden par vodicu prenasi data v jednom smeru a druhy par v druhem smeru). To umoznuje zvyseni taktu takove sbernice, protoze je jednodussi udrzet priblizne shodnou delku vodicu v ramci paru a tudiz zachovat dostatecnou strmost hran prenaseneho signalu i pri vysoke frekvenci). Tech 8GB/s PCI-e dosahuje az se 16-ti kanaly (po 2.5Gbps) na kanal a navic se jedna o soucet kapacity v obou smerech, coz je ale obvykle dost nesmyslne cislo, protoze napr. gr. karta takto takrka nikdy nepracuje a v realu je tedy nutne pocitat spise s kapacitou 4GB/s! PCI-e x32 jsem jeste nevidel a asi ani hned tak neuvidim, takze o ni ani neuvazuji, oni ani pro x16 zatim neni valneho vyuziti a tedy ani existujiciho HW (je nutno si uvedomit, ze kapacita kazdeho slotu je teoreticky dedikovana a nikoliv sdilena jako u PCI, takze skutecne tech 4GB/s PCI-e x16 musi stacit, nejrychlejsi graficke karty dneska nezaznamenavaji zadne vyrazne vykonove zlepseni ani pri prechodu od AGP 4x k AGP 8x, takze rozdil mezi PCI-e x16 a x32 by byl uplne zanedbatelny). Takze pokud se nekdy v blizke budoucnosti vubec PCI-e x32 pouzije, tak max. k propojeni North a South Bridge, popr. CPU a South Bridge.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rnx  |  30. 09. 2004 07:21

Clanku niet co vytknut, vdaka zan.

Chcem len upozornit, ak by niekto uvazoval pravo o pci-expres a grafickej karte pre nu nech si precita clanok:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040310/index.html

V skratke je to o tom, ze AGP este stale nie je vyuzite naplno v pripade grafiky, PCI-expres je len luxus naviac. V buducnosti sa to sice moze zmenit, ale momentalne si autor tohto clanku ani nevie predstavit k comu konkretne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
N/A  |  30. 09. 2004 08:17

Propustnost PCI je 133 MBps, tj. cca 1 Gbps.
Příklad:
síťovka ... 1 Gbps
SATA řadič ... 150 MBps, tj. cca 1.2 Gbps
USB2 ... 480 Mbit, tj. cca 0.5 Gbps
celkem ... 2.7 Gbps
Při kopírování dat ze sítě na SATA disk (nebo RAID, to je detail) je tedy možné využít celou kapacitu PCI, na přenos z foťáku už nezbyde nic.

Kde dělám chybu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Johny  |  30. 09. 2004 08:32

Propustnost PCI je vetsinou 264 MB/s, to jsou Bajty! A ty nam tu pocitas bity, takze tvuj vysldek podelime 8, dostaneme se do radu stovek, a hned je jasnejsi, proc to funguje, a taky, ze se prece jen blizime k hranicim moznosti PCI...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
TOW  |  30. 09. 2004 10:20

ee, PCI ma 32bit x 33MHz, tj. 133MB/s. Vyssi varianty existujou, ale v desktopech se nepouzivaji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Johny  |  30. 09. 2004 11:02

No ono to je taky o tom, co tam ma clovek za karty, jestli vubec zvladnou frekvenci >33. A s tou deskou mas pravdu. Vetsinou to totiz byva 1/3*FSB, a jen nekdy jde nastavit 1/4 a hlavne 1/2.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alf  |  30. 09. 2004 12:59

Na PCI komunikuji spolu vždy jen 2 zařízení. Takže zdání, že se naráz přenáší data mezi diskem a sítí a diskem a něčím jiným je jen zdání. Záleží totiž na tom, jak se to v čase přepíná, což řídí OS. Navíc ve většíně případů dochází k přenosu mezi zařízením a pamětí a ne přímo mezi dvěma zařízeními ve slotech sběrnice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dzerzinskij  |  01. 10. 2004 08:59

Placas nesmysly. Desky se SATA, stejne jako desky s PATA, maji radic integrovany v chipove sade. Stejne tak jsou jiz sitove karty a USB2 delsi dobu integrovane. Takze zatim pohoda :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bendis  |  01. 10. 2004 19:19

Ano, diskove radice, zvukarny, sitofky, USB radice casto byvaji integrovane primo na desce, ale jak si myslis, ze mezi sebou komunikuji? Samozrejme, ze pres PCI sbernici...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MadCap, MadCap  |  03. 10. 2004 20:14

nie uplne vzdy, a potom napr zatazuju aj link medzi SB a NB, nove dosky maju na pci-e pripojene integrovane sietovky, zvukove karty .. no skoro vsetko ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  30. 09. 2004 22:08

Přesně tak - zajímavé v článku je to, že PCI Express byl vyvinut pro jiná zařízení než jen grafické karty, ale používá se namísto AGP - tedy pro grafické karty.

Mě to připadá, jako kontrolované okrádání zákazníků.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor