Seznam.cz vs. zbytek světa: rychle, nebo správně?

Soupeření mezi největšími subjekty na českém Internetu nabírá na zajímavosti.
Osoba, kterou si netroufnu jmenovat, před několika týdny pravila: „to, aby na Internetu trvale a s převahou vítězil server, který za dva roky neinovoval své služby a pomalu neupdatoval svůj obsah, se může stát jenom u nás“. Je to jistě zveličené, ale pravdivé jádro zde nalezneme: Seznam.cz českému Internetu stále s přehledem dominuje, a přitom přináší podstatně méně nových vlastností a funkcí než jeho konkurenti – z nich jmenujme na prvním místě Atlas.cz, který je poražením Seznamu doslova posedlý, ale i některých dalších serverů, kteří na „mind share“ Seznamu hledí s neskrývanou závistí.

Potíž se Seznamem je ale v tom, že postupuje chytře. Atlas přináší co chvíli novou službu, ale marketingově trošku zmateně, s nikdy ne stoprocentní funkčností. Když uvedl Seznam svůj free-mail, spustil kampaň, která byla trefná a masivní jako žádná jiná a dnes je zřejmě dominantním provozovatelem free-mailu na českém Internetu, i když konkurenční post.cz měl velký náskok. Obdobně přímočaré jsou i služby Seznam Dnes – byť nejsou „ultra-bohaté“, nabízejí to, co lidé potřebují a jejich rozšíření o sekci Kultury velmi dobře vychází z toho, co český Internet potřebuje.

Nechci redukovat soupeření na českém Internetu na duo Atlas-Seznam. To není zdaleka pravda, a zejména v oblasti elektronických služeb a elektronické komerce, tedy dvou oblastí, které se označují za „příští velkou věc“ v Internetu, znamenají jen velmi málo. Seznam umí dokonale oslovovat laiky, začátečníky na českém Internetu právě tím, že jim nenabízí nic víc, než jsou schopni strávit; Atlas, který přišel později, nabízí spíše pokročilejší funkce a dá se skoro označit jako „služba pro neuspokojené Seznamem“ – jenomže to není zrovna šikovné vymezení. Seznam dnes stále obsahuje čtyři z deseti příček českého Internetu podle počtu zobrazených stránek; to je onen „mind share“, který se ne nutně shoduje s finančním příjmem (zde určitě vedou internetové obchody jako naše Vltava a placené služby typu Jobs.cz) – o tom, zda Seznam svou roli ztrácí či ji naopak posiluje, lze vést nekonečné diskuse. Nelze navíc nezmínit nového účastníka Centrum.cz: jeho provozovatel, firma NetCentrum dle mého názoru dokonale přesně trefila ve své době skoro neviditelnou tržní mezeru v oblasti všeobecných katalogových a vyhledávacích služeb a usilovně ji rozšiřuje. Především je velmi rychlý a intuitivně ovladatelný (rozdíl od Atlasu je skoro propastný, od Seznamu nevelký); rozsah indexace je podobný, přičemž toto navíc skoro nikoho nezajímá, nelze čekat od začátečníka na Internetu, že bude používat službu X, protože indexuje o 500 000 stránek víc než služba Y a že je indexuje o měsíc aktuálněji – to je velmi naivní a sebestředné hodnocení, kterým vynikají někteří věční kritici českého Internetu, kteří na něj shlížejí až z přílišných výšek. Provozovatelé Centra navíc usilují o množství dvoustranných partnerství s dalšími subjekty – a to je další vlastnost, která trošku chybí „bohům“ českého Internetu, jako je Seznam i Atlas, kteří se mylně domnívají, že si dokáží Internet zmonopolizovat.

Internet neustále klade spoustu otázek – ale i překážek. Slovo portál je zcela jistě zneužívané a nadužívané a osobně se velmi líbí inzertní kampaň Seznamu, ve kterém tvrdí, že není žádný portál, ale pouze web, který je pro všechny velmi potřebný. Komunity na Internetu rostou a weby určené pro ně rychle rostou s nimi (například naše Živě); všeobecné weby ale rostou také. Inzerce se získává samozřejmě snáze do „fokusovaných“, na určitou tržní komunitu zaměřených webů, jako je třeba Mobil, Živě, Grafika, Svět Hardware atd., jejich provoz založený na původní autorské tvorbě také není levný, nejsou to žádné automaty typu Seznamka.cz atd. – tam ovšem banner skoro neprodáte.

Vedle vyostřené konkurence v trojici Seznam-Atlas-Centrum (mohl by se k nim připojit Uzdroje.cz vlastněný Mobilem, ale ještě to chce chvíli vylepšovat; Sherlock či Mozek se jeví být hodně mimo) vidíme podobně ostrou konkurenci i v dalších tradičních oblastech, jako jsou internetová média. Určitě bude zajímavé toto všechno sledovat, ale současně bude ještě zajímavější uvažovat, zda se chytnou produkty a služby nové generace: mezi ně bych určitě rád zařadil naši Vltavu2000, ale objevuje se jich stále více.

Diskuze (14) Další článek: Peltierovy články - staronové chlazení procesorů aneb přetaktování dveře dokořán

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,