Ten článek psal nějaký amatér. "Zpráva, jejíž plné znění je možné si přečíst ve formátu PDF," Jaká zpráva? Vždyť to je rozsudek!! Vždyť to je napsané i v nadpise. To autor neumí číst?A jak se může CHAPS dovolat k NSS, když není účastník řízení? To se jako na IT webu mění zákony podle neznalosti autora? Autore mateš čtenáře. Oprav to prosím.
Mno, ono je to ještě o něco složitější, Seznam ještě zdaleka nemá vyhráno, a Chaps se opravdu ještě bude moci odvolat. Což nic nemění na tom, že autor mate. Smysluplnější verzi viz např. na Lupě.
Takže vlastne stačí, když Chaps data zpristupni v papirove forme na nastěnce 🙂
Jako že proti tomu dáš foťák a přes OCR budeš skenovat? Nebo jak si představuješ ono strojové zpřístupnění?🙂
Tenhle detail bych uz ponechal na tom kdo o ty data stoji 😀 Kazdopadne jsem to myslel jako recesi.
To je divný.. a co PubTran na Androidu? Lepší než celý Idos, taky zdarma.. Odkud má ta data?
Ten přes nějaké API (otázka jako moc veřejné a oficiální a dokumentované) volá přímo servery Idosu, což znamená, že je potřeba připojení na Internet, výhoda je, že není třeba stahovat jakékoliv aktualizace dat. S offline daty pracuje aplikace CG Transit a za data se platí nějaké drobné, ale je to výhodnější, než když aplikace poskytoval přímo CHAPS, kde bylo možné koupit pouze licenci zahrnující všechna existující data za 350 Kč na rok.
Jen dodám, že online API je zdokumentované zde: http://www.chaps.cz/files/idos/IDOS-API.pdf...
Tohle pouze popisuje parametry, pokud chci odkázat na webový idos tak, aby se vyplnil formulář a vyhledalo spojení, výsledkem je ale webový idos s výsledkem hledání, nic co by aplikace jako pubtran mohla nějak snadno parsovat a zobrazit uživateli.
on ten PubTran napsal stejný autor jako IDOS (Hejl myslím) a tak to bude nejspíš nějaká osobní domluva.
CHAPS to dělá pro stát zadarmo a následně zpeněžuje jako protihodnotu výslednou databázi. Což je základní chyba. Za homogenizaci dat z různých zdrojů by měl stát platit nebo si to dělat sám svýma úředníkama.Nebo ať si to zájemci o přístup do databáze matlají sami ze zdrojových vstupů od dopravců 😃
Ano toto je potřeba si uvědomit, nyní CHAPS vyvíjí datový formát a sbírá data od desítek, možná i stovek dopravců, nějak je konsoliduje, ukládá a udržuje, což vyžaduje nějakou technickou infrastrukturu i práci a to platí výměnou za exkluzivitu ze svého. Pokud by ta data měla být volně dostupná, tak to už se svého platit nebude, navíc to patrně budou další náklady. A to bude muset někdo zaplatit, buď nějakou formou stát nebo by se mohlo zákonem nařídit aby to financovali dopravci stejně jako je to např. u přenositelnosti telefonních čísel.
"dělá pro stát zadarmo" 😃 no.. tak si to přeložme do normální řeči: Chaps dostane do ruky zadarmo data, která by jinak musel draze nakupovat, zkompletuje je a následně s obrovskou přirážkou prodává dál...Ano, bezvadná práce zdarma pro stát.
Stat by nic takoveho delat nemel - MUSI zverejnit surova data. A s temi at si kazdy dela, co se mu zlibi. Ale hlavne ZA SVOJE, ne za penize vsech obcanu.Takze myslenky typu, ze to "stat vlastne dela vyhodne" jsou uplne chore.
ono to je tezky... stat zadny data nema... data maj soukromy spolecnosti ktery pro stat delaj. osobne si myslim ze by mely poskytovat opendata volne, ale holt, aktulani legislativa rika, ze to maj davat CHAPSu a tim to hasne...
"Změna dodavatele a technologií by se vzhledem k proprietárním systémům Chapsu zřejmě projevila například na dlouhodobém výpadku či dočasně zhoršených službách."Ať si klidně surová data spravuje Chaps, ale ať je zpřístupňuje ostatním vývojářům.
Jsem také pro, aby aplikace jízdních řádů vyvíjeli jiné firmy. Dle mého názoru firma CHAPS protěžuje soukromé dopravce a to RegioJet a LeoExpres. Pokud na trase jede více dopravců, měl by vyhledávač nabídnout všechny varianty. Bohužel CHAPS nastavil algoritmus tak, že vlaky ČD se nezobrazí a většina obyčejných uživatelů nastavení zvolit si dopravce nenejde, neboť schované. Proč CHAPS protěžuje soukromé dopravce ? Denně se setkávám s lidmi, co mi tvrdí, že v té dané době není ve stanici xy přípoj na vlak ČD a proto musí soukromníkem, když jim ukážu, že spoj ČD jede tak nechápou proč jim idos vnucuje soukromníka s šibeničním přestupem .
tak tohle ale ovšem není vůbec pravda. chaps zobrazuje korektně všechny dopravce a chová se neutrálně.
Dej konkrétní příklad, kdy je zvýhodněn alternativec, tj. kdy není zobrazeno časově výhodnější spojní s ČD.
A neni to tim, ze nabizi nejdriv vlaky vyssi kvality/nejrychlejsi spoje? IC, EC, SC a pak teprve Ex? Drive bylo i u CD vice IC/EC, ale od doby kdy musely zacit respektovat predpisy (kvalita zarazenych vagonu) tak to zmenily na EX.
Také vidím, že při výběru vhodného spoje nabídne konkurenci. Jenže ono je to způsobeno časovým provázáním. Vlaky RJ prostě přijedou dříve než vlaky ČD.
Hura! 🙂 Sam jsem chtel pred lety udelat vyhledavac spoju jako nativni aplikaci pro Symbian. Bohuzel CHAPS sedel na datech jako na vejcich. Byl jsem rozhorceny, ze na to nemaji pravo, ze jizdni rady jen spravuji, nikoli vlastni, ale byl jsem jen maly podclovek a na soud jsem si netroufl. Mam velkou radost, ze muj tehdejsi pravni nazor ted potvrdil i soud B-]
Že to nějak jde dokazuje aplikace CG Transit http://www.circlegate.com/cs... byť je tam drobný poplatek za offline data jízdních řádů, otázka je kolik z toho výdělek autora a kolik jde CHAPS.
Tak to je docela zřejmé. Aplikace je zdarma. Autor na prodané aplikaci nic nevydělává, jediné co prodává je licence na jízdní řády. Něco si vezme Google za zprostředkování prodeje, a velká většina jde samozřejmě společnosti Chaps.
Provize Google je asi známá, ale dělení mezi Circlegate a Chaps zřejmé není, a že by to CG dělali úplně zadarmo mi nepřijde pravděpodobné.
Já vím jen tolik, že do doby než to Chapsu začalo vadit, že využívají jejich dat "neoprávněně" přes "nějaké kukátko", tak byla celá aplikace zdarma. Pak přišel Chaps a řekl, že jim za to musí platit, nabídl jim nějaký slušný formát a od té doby se za aplikaci musí platit. I autor se k tomu sám v tomto duchu vyjadřoval. Nemám důvod si myslet, že lhal, když tvrdil že to kvůli licencím na jízdní řády musí zpoplatnit.
Já se domnívám, že s právníkem který se nespecializuje na softwarové a (IT obecně) právo, bys to u toho soudu zřejmě ani nevyhrál a to i přesto, že i já jsem si vždy myslel to samé co ty. Bojím se že by jejich právní oddělení vytáhlo něco, co by znělo věrohodně a běžný právník by se na to nachytal. Ale právníci Seznamu v tom určitě chodit umí a nenechají se jen tak odbít.
Jsem zvedav kdy se objevi pvni klausohujer s myslenkou o zle EU ktera vsechno narizuje.
o tom, ze EU narizuje nektere nesmysly, neni pochyb ... to samozrejme neznamena, ze uplne vsechno je spatne 😝
o tom, že EU nariaďuje niektoré výborné veci, nie je pochýb... to samozrejme neznamená, že úplne všetko je dobre ;)Napísali sme obaja skoro to isté, a pritom úplne iné...
premyslim, ktera z tech dvou vet se vic hodila :)ale asi to bude jedno, protoze nikdy nebude vsechno dobre nebo spatne ...
Těch dobrých věcí je drtivá většina, ale naši lokální politici si vyberou jenom ty nedotažený věci a ty podařený prodávaj jako svůj úspěch.
Příklad, prosím!
Presne tak.
Mam ten dojem, ze kdyz se neco "STAHUJE", tak to znamena neco jineho. Tohle uz je fakt NEMOZNY!
Kdyby jenom "stahuje" v "na něhož se stahuje zákon", ještě také "popsala" v "jež v roce 2001 popsala smlouvu s ministerstvem" a tečku na závěr "za symbolicky poplatek" místo "symbolický"...
pěkné, tak ještě by to chtělo podobný přístup k datum o počasí skrze API ....
API není povinnost, stačí když jsou to strojově čitelná data
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.