Oživeno 17. února | Seznam koncem ledna naostro nasadil nový systém sumarizace textů pomocí AI na nejnavštěvovanější stránku českého internetu. Na titulní straně Seznam.cz se u článků vedoucích na interní weby (Novinky, SZ, Sport, Super, Pro ženy, Garáž, Médium) objevilo tlačítko Shrnutí.
Stačí na něj najet myší a ukáže se okno shrnující obsah článku v pár větách. A pokud je v něm již bohatě rozvinutá diskuze, tak i postřehy z ní. Novinka je dostupná zatím jen na desktopovém webu, nikoliv na mobilech. A plně funguje jen u přihlášených uživatelů, anonymům se ukáže jen část souhrnu.

Seznam také prozradil dosud utajenou věc. Jeho interní velký jazykový model SeLLMA vychází z technologie od Mety, provozovatele Facebooku a Instagramu. Konkrétně využívá starší model Llama 3.1 se 70 miliardami parametrů natrénovaný na českém datovém korpusu.
Meta už má i lepší Llamu 3.3, případně i verzi se 405 miliardami parametrů. Ale pro účely souhrnu českých článků by menší verze měla bez problémů dostačovat. Provoz pro Seznam navíc nemusí být tak náročný, protože souhrny se negenerují pro každého čtenáře zvlášť, ale vytvoří se jednou pro všechny.
Původní článek z 23. ledna | Google již v zahraničí testuje se sumarizací výsledků a přímým odpovídáním pomocí umělé inteligence, český Seznam už ale takovou funkci spustil naostro. Využívá interní velký jazykový model SeLLMa specializovaný na češtinu a Seznam jej integroval hned do několika produktů.
Ve vyhledávači může odpovídat na složitější otázky, pokud k nim nevede jiná forma přímé odpovědi. Otázky typu „kdo je prezident XYZ“ nebo „jaké je počasí v XYZ“ pochopí i bez AI, ale komplexnější dotazy se pokusí syntetizovat z několika zdrojů. Odpověď se pak objeví hned na prvním místě (či za první reklamou) v barevném boxíku. Výsledek můžete palcem také ohodnotit.

Generování odpovědi ve vyhledávání
Dopředu bohužel nikdy nevíte, jestli vám AI opravdu odpoví. A pomoc SeLLMy si nemůžete nijak vynutit. Což je pravděpodobně i záměr. Ani Google nemá tak obrovskou infrastrukturu, aby pálil kilowatty na každou všetečnou otázku. Seznam pouze uvádí, že AI používá i přibližně jednoho procenta provozu ve vyhledávači, postupně ale přidává.
Umělou inteligence založenou na stejném jazykovém modelu pak používá i na dalších místech. Generuje souhrny zpráv a v diskuzích na jeho webech analyzuje náladu komentátorů a témata v příspěvcích. Kromě toho také odpovídá na to, proč některá témata ve vyhledávači zrovna trendují.
Vysvětlení, proč daný dotaz trenduje
Nálada v komentářích