Ještě před sedmi lety Češi častěji využívali Seznam než Google, ve třetím čtvrtletí 2014 se to však zlomilo a od té doby ztrácí. Na konci loňského roku už Google nad českým rivalem vedl v poměru 85 : 15. Ukazují to statistiky společnosti eVisions.
První tři čtvrtletí 2020 si přitom Seznam udržoval podíl okolo 19 % a vypadalo to, že už bude stagnovat. V období Vánoc ale ztratil další čtyři procentní body. Relativně dobře se mu daří na desktopech, kde měl celý rok zhruba 25 % podíl, na mobilních zařízeních ale měl nanejvýš 15 % a v posledním čtvrtletí spadl na 10 %.
Nůžky se přitom budou nejspíš pořád rozevírat, protože i Češi už začínají více surfovat na mobilech a tam má Google neotřesitelný monopol. Je výchozím vyhledávačem na Androidu, v dominantním Chromu i Safari na iOS.
Podle eVisions mají Google se Seznamem celkově 97% podíl ve vyhledávání. Tři procenta připadnou na Bing, Yahoo, Yandex a další alternativy.
Marketingová agentura vychází ze vzorku stovky svých klientů, kam patří banky, pojišťovny, e-shopy i obsahové weby. Pestrý vzorek, aby se dal považovat za reprezentativní. Čísla ale logicky ukazují jen organické návštěvy z vyhledávačů, nikoliv to, jak často lidé navštěvují samotné vyhledávače nebo kolik jim položí dotazů. Takové statistiky Google ani Seznam nezveřejňují, a při jejich srovnání se proto musíme spoléhat na nepřímé metriky. Google na rozdíl od Seznamu navíc není zapojen do NetMonitoru, nejdůležitějšího tuzemského auditu návštěvnosti.
Takhle funguje hlasový asistent Seznamu: