Brněnská freemailová služba Email.cz propásla svou nejlepší šanci už před několika lety. Jsou-li zprávy z kuloárů pravdivé, tak „exit“ nebyl nakonec špatným řešením.
Email.cz byl vždycky trochu nezdárné dítko českého internetu a vymykal se obvyklým pravidlům hry. Vznikl brzy a byl na svou dobu výjimečnou, až vizionářskou službou. Spolu se „sesterským“ Post.cz předběhl portály o celou míli. Zatímco Post.cz tiše usnul v náručí Czech On Line, Email.cz se rozvíjel a dával o sobě vědět, i když často neobvyklým způsobem.
Jako snad jediný freemail měl – a dodnes má – zpoplatněný výběr schránky přes POP3. Zřejmě ze všech freemailů nejvíce neblaze proslul haváriemi a ztrátou dat. Ale i následnou nekorektní komunikací s uživateli, kterým rozsah problémů zatajoval, případně jen nekorektně sváděl na „naprosto nespolehlivého dodavatele hardware“ (či se vymlouval na „upgrade hardware“).
Na druhou stranu ale jeho rozhraní je velmi propracované a pokročilé. V tomto byl zřejmě řadu let na špičce oboru a až nyní jej začínají nové verze portálových freemailů válcovat. Email.cz rovněž proslul zajímavým přístupem ke svým uživatelům: ti, kteří nějakou dobu jeho služeb nevyužili, po zalogování zjistili, že jim byla schránka zrušena…
Majitel provozovatelské služby Roman Franc sice správně chápal službu jako svůj majetek, avšak poněkud nesprávně považoval její uživatele za svoje poddané. Například cenzuroval poštu těm, kteří o Emailu psali špatně v médiích… (Ano, bylo to výjimečně a pan Franc se za svůj poněkud cholerický úlet nakonec omluvil, ale i tak to jistě není přípustné chování.) Více například zde, ovšem hodně spadeno na Email.cz má pravděpodobně Cody.
Stagnující pozice
Email.cz měl zřejmě největší pozici i hodnotu na českém internetu někdy v letech 2000-2001; pak ji začal ztrácet. Nikoli tím, že by přicházel o uživatele. Ti, kteří k němu přišli ze začátku, mu obvykle zůstali věrní, protože jeho služby byly kvalitní (i s výpadky dat – je to ostatně služba zdarma a kdo se spolehne na to, že jeho zdarmaprovider mu bude stoprocentně archivovat jeho citlivá data, si za problém může sám).
Email.cz ale nezískával mnoho nových uživatelů. I proto, že nedokázal zajistit žádné významné obchodní a marketingové partnery, kteří by pomohli rozšířit jeho jméno mezi nové uživatele internetu. A rovněž investice firmy do marketingu byly malé. Noví uživatelé internetu tak „automaticky“ skončili u některého z portálové trojky, nejčastěji pochopitelně u Seznamu.
O stagnující pozici Email.cz dobře vypovídají i archivní zprávy iAuditu. Zatímco celý internet a především jeho velcí hráči neustále poměrně prudce rostou, Email.cz stagnuje – až se nakonec v iAuditu zcela přestal vyskytovat.
Tak nebo onak, Email.cz jsme brali za jednoho z obyvatel českého internetu, který tu s námi bude zřejmě věčně. Prvními signály, že něco není úplně v pořádku, byly indikace o množícím se počtu výpadků služby, bagatelizovaných obvyklým „provádí se upgrade hardware“.
Pak následovala na první pohled nenápadná zprávička v notýsku Iva Lukačoviče – na fotografii představující tým nového Seznam e-mailu je zmíněn jistý „Vlasta Pečínka – šéf celého projektu“. Tentýž Vlastimil Pečínka, který sám postavil a po sedm let osobně udržoval nad vodou, občas nespaje a nechodě domů, systém Email.cz.
Jeho odchodem se tak ze služby Email.cz stal internetový Staroměstský orloj – přístroj, který záhadně funguje sám, avšak když fungovat přestane, už jej nikdo nedá dohromady. To je mimochodem zajímavá podnikatelská lekce: kdyby majitel provozovatelské firmy Atlantic Tristan Company (ATC) své jediné skutečně klíčové osobě podíl ve firmě šest let nesliboval, ale konečně mu nějaký dal, k této situaci by nedošlo.
Firma jednoho muže
Kuloární zprávy tvrdí, že Email.cz, respektive 100 % obchodního podílu v provozovatelské firmě (zmíněná ATC), byl prodán za 15 milionů korun. Zkusme kuloárům věřit, i když informace není potvrzená; je to málo, nebo moc?
Email.cz měl jistě na svém vrcholu, kdy se střetával jeho největší tržní podíl s vrcholem internetové horečky u nás, několikanásobně vyšší hodnotu. Tu ale ztratil vlastní vinou, když i nadále zůstával firmou jednoho muže a nebyl schopen se dále rozvíjet. Dá se říci, že v nejhlubší depresi internetového trhu, zhruba o dva roky dále, měl zase hodnotu menší. Ale s prudce rostoucími příjmy i zisky v podnikání na internetu opět hodnota internetových firem stoupá, i u nás.
Zmíněnou částku musíme poměřovat počtem uživatelů. Ten není a nikdy nebyl přesně známý, ostatně tak jako u konkurentů – neexistuje také žádná jednotná metodika, jak počet uživatelů freemailů měřit. Na této adrese uvádí Email.cz „780 000 uživatelů e-mailových schránek“. Z porovnání poslední dostupné návštěvnosti webu a srovnáním s ostatními freemaily bych se ale spíše držel rozmezí 100 000 – 200 000 lidí (nikoli „schránek“), kteří systém pravidelně užívají.
To by znamenalo, že Seznam získal jednoho klienta za nějakých 75-150 Kč. Jde o vcelku přijatelnou cenu – na to, že uživatel freemailu zůstane obvykle službě věrný a využije i další služby portálu.
Co bude dál?
Nemyslím si, že Seznam dlouhodobě zachová dva freemailové systémy – jeho současný systém je lepší než Email.cz. Vlastně se jedná o „novou generaci Email.cz“, jelikož vývoj vedl stejný člověk. Na Email.cz bude tedy zřejmě časem nasazen systém Seznamu, schránky a adresy pochopitelně zůstanou. Ostatně už samotná adresa, která je generickým názvem pro elektronickou poštu, má nemalou hodnotu a bude i pro Seznam zajímavým přínosem.