Seznam: cesta do Evropy po švédsku

Když v roce 1996 zakládal Ivo Lukačovič vyhledávací server Seznam, byl český Internet hluboce v době kamenné. Ve stejné pozici se jen o pár měsíců dříve a několik stovek kilometrů více na sever nacházeli 2 kamarádi ze Stockholmu, kteří se rozhodli oslovit technologiím zaslíbenou Skandinávii portálem Spray.
Když v roce 1996 zakládal Ivo Lukačovič vyhledávací server Seznam, byl český Internet hluboce v době kamenné. Ve stejné pozici se jen o pár měsíců dříve a několik stovek kilometrů více na sever nacházeli 2 kamarádi ze Stockholmu, kteří se rozhodli oslovit technologiím zaslíbenou Skandinávii portálem Spray. Dnes patří oba servery k největším ve svých zemích a rozhodně u toho nechtějí zůstat. Ivo Lukačovič i Jonas Svensson, jeden ze zakladatelů Spraye, svorně říkají: „Chceme oslovit další evropské země.“ Nejen tato společná myšlenka byla důvodem, proč se obě firmy daly dohromady.

V době Vánoc proběhla českým Internetem zpráva, že část Seznamu byla prodána. Nejrůznější dohady se až po více než měsíci rozhodly obě strany objasnit v pražském klubu Radost FX. „Nikdy jsme si nepomyslel, že bych mohl jednou ráno sedět v Praze v tmavém klubu na zaplněné tiskové konferenci a odpovídat, proč jsme se rozhodli investovat v České republice,“ čile odpovídá Jonas Svensson. Švédský Spray vloni vyrazil do celé Evropy a začal vytvářet síť národních serverů – zatím stihnul proniknout do Německa, Itálie, Francie a Norska. „Zjistili jsme, že jediným způsobem, jak se ubránit americkým portálům, je spojit se s dalšími partnery v Evropě. Prvním takovým je právě Seznam.“ Jeho prostřednictvím by nyní měla následovat cesta na Slovensko, Ruska a dalších středo a východoevropských zemí. Pro Seznam je tedy nalezení strategického partnera živou vodou ve správnou chvíli – být velkým pouze na českém trhu znamená jen čekat, až přijdou nesrovnatelně silnější konkurenti a všechny převálcují.

Ambiciózní cíle nejsou lidem ze Spraye vůbec cizí a navíc – nemusí se jich příliš bát. Pro Seveřany je totiž Internet běžnou součástí života stejně jako mobilní telefon: v prosinci loňského roku se na Internetu pohybovalo 51,7 % Švédů, z nichž 92 % jej použila alespoň jedenkrát týdně! „Sám nejsem schopen říct, čím to může být, ale už jako děti máme k technice velmi nebojácný vztah,“ říká Jonas Svensson. Spray se na tomto neuvěřitelném trhu uchytil velmi jistě – vedle portálu Spray.se, který jako třetí největší server v zemi soutěží především s vyhledávačem Euroseek a zpravodajstvím Aftonbladet (neplést s Astonbladet, Neviditelným psem Ondřeje Neffa alias Astonem), patří také k největším poskytovatelům Internetu jako bezplatný ISP a provozuje několik desítek dalších služeb včetně elektronických obchodů (internetové prodejny navštěvuje 47 % připojených Švédů!). Dosud největším úspěchem je však pro Spray jeho původní činnost – internetové poradenství a tvorba webových stránek. V roce 1998 tuto svou část propojil s americkou firmou Razorfish, která se úspěšně uchytila na americké burze. Stejný krok chystá i samotný Spray, který by měl vydat akcie současně na Nasdaqu a některé evropské burze. Už letos? „Doufám, že ano,“ odpovídá Jonas Svensson.

Co znamená spojenectví pro Seznam? Příliš nahlédnout do zákulisí si aktéři nenechají. „Chystáme nové služby, ale zatím nic konkrétního neřekneme. Pro uživatele to určitě bude překvapení,“ říká Ivo Lukačovič. Stránky Seznamu zatím jen zaznamenaly změnu v přidání loga a odkazů Spraye, který se stane jen jakýmsi tichým průvodcem.

Firma Seznam.cz, a. s., oznámila, že investice společnosti Spray do této firmy zveřejněná na tiskové konferenci 3. 2. 2000, dosahuje podílu 30 procent. "V budoucnu je možné," komentuje situaci Ivo Lukačovič, zakladatel a CEO Seznamu, "že zbývající 70% podíl ve společnosti vyměním za podíl ve firmě Spray."

Stejně strohá je i odpověď na otázku ceny za odkoupení části Seznamu. „Žádná čísla zmiňovat nebudu. Jen odpovím, že se jedná o významný podíl. Vždy se snažíme, aby naše investice byla velkou motivací,“ přibližuje David Frykman, který za Spray celou transakci vyjednával. Jediným viditelným výsledkem je proto založení akciové společnosti s názvem Seznam.cz.

„Když jsem přiletěl do Stockholmu, zjistil jsem, že tam sedí stejní lidé jako u nás v Praze, stejně myslí a mají stejné nadšení,“ odpovídá nakonec Ivo Lukačovič, proč se rozhodl přijmout nabídku Spraye. „Pro naše jednání bylo klíčové myšlení, duchovní spřízněnost. K tomu nám pomohla shodná strategie, vize,“ doplňuje David Frykman a míří tím ke společnému cíli, kterého chtějí dosáhnout – vytvořit úspěšnou síť evropských portálů.

Diskuze (3) Další článek: Vydělávejte si s Altavistou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,