Sex.atlas.cz aneb je návštěvnost stále modlou?

Řada českých internetových podnikatelů pokračuje v trendu, nad kterým už Amerika zlomila hůl.
Sex.atlas.cz aneb je návštěvnost stále modlou?
Malý „disclaimer“ na úvod: autor nemá nic speciálně proti portálu Atlas či, nedejbože, proti sexu. Impulsem k článku je výrazná propagace oddělení nazvaného „sex“ na jednom ze tří největších portálů v ČR. Odkazy z každé stránky, spolu s výraznými aktivitami dalších portálů v „jalových“, výnosy nepřinášejících oblastech stále neodbytněji vyvolávají otázku: je dosažení co největší návštěvnosti na českém Internetu nezbytnou podmínkou pro podnikatelský úspěch?

Kdo se snaží sledovat české internetové podnikání dlouhodobě a podrobně, jistě mu neuniká „boj o návštěvnost“, který na něm vedou tzv. portály a několik dalších webů, jako jsou třeba velké freemaily nebo konglomerát iDnes. Návštěvnost sleduje dlouhodobě placená služba zvaná I-Audit, která má stále největší renomé, a několik služeb dalších, jako je kvalitní OpenAudit (zdarma) nebo nový Mytrix; jistě znáte i jednodušší služby, jako je Navrcholu nebo Toplist.

Pokud se něčím zmíněné velké servery na veřejnosti často honosí, je to právě návštěvnost; stačí si projít oddělení tiskových zpráv hlavních portálů (např. zde, zde a zde) a zjistíme, že zprávy se týkají buď nově uvedených služeb, nebo právě dosažených výsledků v návštěvnosti. Tak Seznam tvrdí, že je „nejrychleji rostoucím portálem na českém Internetu“, načež Centrum obratem vydá tiskovou zprávu, že „Centrum.cz je nejrychleji rostoucím portálem na českém Internetu“ (soupeření českých portálů někdy nepostrádá komičnost), Atlas pak podle vlastních slov „útočí na první příčku v návštěvnosti webových stránek“. Seznam věnuje tomu, že je největší, hned čtyři speciální tiskové zprávy (načež Atlas v jiné tiskové zprávě uvádí, že je nejnavštěvovanějším místem českého Internetu) – a tak bychom mohli pokračovat.

Honba za návštěvností u portálů vyúsťuje v to, že se stále intenzivněji koncentrují na poskytování služeb, jejichž finanční vytěžitelnost je – máme-li to označit ještě kulantními slovy – hodně malá: jedná se zejména o chatovací služby a free webhostingové služby. Reklama na těchto službách je velice těžko prodejná (u free webhostingu takřka neprodejná), a jejich přímý ekonomický význam je tak mizivý. V úvodu zmíněný Atlas šel ještě o krok dál, když přímo zřídil doménu Sex.atlas.cz, tedy vlastní pornografickou sekci na svých stránkách; na této doméně lze vidět kromě běžného porna i takové nechutnosti, jaké ukazuje náš obrázek (citlivější čtenáři nechť raději neklikají). Opět, nic osobního proti pornografii, ale stojí nepochybný pokles reputace celé firmy např. ve vztahu k inzerentům (velká většina významných inzerentů, včetně těch nejlukrativnějších, jako jsou např. finanční instituce, má ve svém kodexu přísně zakázáno se propagovat na čemkoli, co i jen zavání erotikou a pornografií) za zvýšení návštěvnosti? Pokud je tedy cílem jenom návštěvnost, je možné dosáhnout první příčky návštěvnosti „českého Internetu“, stačí si udělat na .cz doméně největší galerii pornografického materiálu na světě, dát ji zdarma s obsluhou ve více jazycích a všude zaindexovat, a během pár měsíců se v „návštěvnosti“ vzdálím všem místním gigantům. Je příznačné, že zatímco Atlas komentuje tiskovou zprávou téměř každé rozšíření svých služeb, zprávu anoncující spuštění Sex.atlas.cz nenalezneme – že by přece jenom trošku studu nad vlastním počinem, nicméně „co je doma, to se počítá“?

Myšlenka, že největší návštěvnost je automatickým a nezbytným předpokladem k docílení (podnikatelského, finančního) úspěchu na Internetu, je přitom už ve světě dávno opuštěna – ani na Yahoo!, který se svou návštěvností může opravdu chlubit, nenalezneme v letošních zprávách ani jedinou zmínku o jeho návštěvnosti, zato však hned několik zpráv o finančních výsledcích serveru. Stejně tak zmizely z prezentací internetových serverů před investory (a potenciálními investory) slajdy ukazující křivky „pageviews“ a „IP´s“, tedy hodnoty návštěvnosti, a jsou ukazovány tabulky zcela jiné: jaké server má či hodlá mít tržby a jaké zisky.

Velké, všeobecně zaměřené weby byly ze začátku téměř výlučně orientovány na internetovou reklamu; postupem času ale začalo být jasné, že reklama servery neuživí. Je určitě na místě otázka, zda to, co není dnes, nebude v budoucnu: tedy zda se v budoucnosti podstatně nezlepší poměry s reklamou a zda tedy nestojí i za cenu značných výdajů do vývoje, hardwaru a marketingu se nyní soustředit na návštěvnost s tím, že se to vrátí v budoucnu.

Obávám se, že tento názor správný není, a to z několika důvodů:

  • kdysi rychlý růst investic do internetové reklamy se zpomaluje, u nás i v zahraničí
  • výdaje internetových podnikatelů stále rostou: vyšší příjmy v budoucnu nemusí znamenat současně vyšší zisky
  • velikost reklamního prostoru roste rychleji než reklamní trh sám
  • ukazuje se, že reklamně využitelné jsou především specializované, profesní weby: zde reklamní trh a objem reklamy roste stále prudce, u všeobecně zaměřených webů stagnuje
U zavedených služeb se tedy dá říci, že buď budou na reklamě vydělávat teď, nebo asi už nikdy. Je potřeba zavrhnout názor, že Internet je nějak „nezralý“, a svádět na to své dosavadní podnikatelské neúspěchy (ztráty); v dohledné době Internet nebude nijak podstatně zralejší než nyní, nebude se měnit fundamentálně – jeho velká změna může přijít s vysokokapacitním Internetem zavedeným masově do domácnosti, ale to je – zejména pro naše země – hudba ještě dost vzdálené budoucnosti.

Znalí čtenáři mohou namítnout, že zde kážu vodu a piji víno; že i Computer Press usiluje o co nejvyšší návštěvnost (servery, jako je webhostingový Hyperlink nebo chatovací Xpoint, příprava portálu) a přitom argumentuji proti. Jenomže jádro našeho podnikání není v internetové reklamě, ale v e-businessu, jako jsou internetové obchody nebo cestovní ruch s využitím Internetu, takže „z našich návštěvníků děláme naše zákazníky“. Zatímco naše „vzorové“ Yahoo! je už hodně daleko (Yahoo! Shopping, Yahoo! Auctions, Yahoo! Travel atd.), české portály s tím teprve začínají (Centrum je nejdál, Seznam naopak nejvíce zaostává) a ostatní hojně navštěvované weby, zejména freemaily, o něčem podobném zatím evidentně nemají ani zdání. Speciálním případem je konglomerát webů pod hlavičkou iDnesu: udržování rozsáhlého původního zpravodajství i jeho rozvíjení stojí na domácí poměry nesnesitelně mnoho peněz (vlastní informace představitelů iDnesu o tom, že „jsou už ziskoví, ale investují“ kandiduje na vtip roku), které jsou z reklamy nenávratné. (Není známá čtenost jednotlivých článků v rubrikách iDnesu, ale můžeme si pomoci například Neviditelným Psem, který tuto statistiku kupodivu veřejně vede: v jeho „rubrikách“ nalezneme většinu článků se čteností pod 100 čtení, tj. s „teoretickým“ příjmem z reklamy 30-40 Kč, prakticky několika korunami – tedy pokrývajícím jen autorský honorář z pár procent). iDnes se tedy také snaží proměnit v jakýsi nový druh portálu s e-komerčními službami (cestování, nákupy), nicméně zdá se, že na opravdu významné příjmy z internetového podnikání, tedy příjmy e-businessové, jde iDnes – ostatně podobně jako portály – příliš drahou oklikou.

Diskuze (78) Další článek: Školy nečekají na stát, počítači je vybavují radnice i sponzoři

Témata článku: Internet, Sex, Model S, Velký růst, Travel, Free Press, Rozsáhlý audit, Změna dráhy, Velký zisk, Atlas, Nezbytný předpoklad, Ekonomický význam, Toplist, Významný inzerent, Komerční služba, Shopping


Určitě si přečtěte

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 122

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

Blíží se Juno. Jeden z nejhezčích Linuxů pro normální lidi

** Ubuntu a Fedora patří k nejpopulárnějším linuxovým OS pro desktop ** A pak je tu zástup dalších nebo jejich odvozenin ** Jedním z nich je Elementary OS, který se brzy dočká novinek

Jakub Čížek | 71

Našli jsme 22 schopných internetových prohlížečů: Vyberte si, který vám nejvíc sedne

Našli jsme 22 schopných internetových prohlížečů: Vyberte si, který vám nejvíc sedne

** Není jen Chrome, Firefox, Edge či Opera. Na výběr máte mnohem více! ** Internetové prohlížeče se liší funkcemi, zaměřením i designem. Našli jsme 22 použitelných prohlížečů pro Windows ** Vyberte si prohlížeč, který vám bude nejvíce vyhovovat

Karel Kilián | 30

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

Vladislav Kluska | 30

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

Šéf amerického Red Hatu: Odpojte Brno od internetu a zhroutíme se

** V Česku najdete hromadu skvělých vývojářů ** Mnozí z nich přispívají do open-source ** Třeba v brněnském Red Hatu

Jakub Čížek | 51


Aktuální číslo časopisu Computer

Kdy necháme řídit chytrá auta?

6 Wi-Fi Mesh systémů ve velkém testu

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Znáte pravidla pro létání s drony?