Sex.atlas.cz aneb je návštěvnost stále modlou?

Řada českých internetových podnikatelů pokračuje v trendu, nad kterým už Amerika zlomila hůl.
Sex.atlas.cz aneb je návštěvnost stále modlou?
Malý „disclaimer“ na úvod: autor nemá nic speciálně proti portálu Atlas či, nedejbože, proti sexu. Impulsem k článku je výrazná propagace oddělení nazvaného „sex“ na jednom ze tří největších portálů v ČR. Odkazy z každé stránky, spolu s výraznými aktivitami dalších portálů v „jalových“, výnosy nepřinášejících oblastech stále neodbytněji vyvolávají otázku: je dosažení co největší návštěvnosti na českém Internetu nezbytnou podmínkou pro podnikatelský úspěch?

Kdo se snaží sledovat české internetové podnikání dlouhodobě a podrobně, jistě mu neuniká „boj o návštěvnost“, který na něm vedou tzv. portály a několik dalších webů, jako jsou třeba velké freemaily nebo konglomerát iDnes. Návštěvnost sleduje dlouhodobě placená služba zvaná I-Audit, která má stále největší renomé, a několik služeb dalších, jako je kvalitní OpenAudit (zdarma) nebo nový Mytrix; jistě znáte i jednodušší služby, jako je Navrcholu nebo Toplist.

Pokud se něčím zmíněné velké servery na veřejnosti často honosí, je to právě návštěvnost; stačí si projít oddělení tiskových zpráv hlavních portálů (např. zde, zde a zde) a zjistíme, že zprávy se týkají buď nově uvedených služeb, nebo právě dosažených výsledků v návštěvnosti. Tak Seznam tvrdí, že je „nejrychleji rostoucím portálem na českém Internetu“, načež Centrum obratem vydá tiskovou zprávu, že „Centrum.cz je nejrychleji rostoucím portálem na českém Internetu“ (soupeření českých portálů někdy nepostrádá komičnost), Atlas pak podle vlastních slov „útočí na první příčku v návštěvnosti webových stránek“. Seznam věnuje tomu, že je největší, hned čtyři speciální tiskové zprávy (načež Atlas v jiné tiskové zprávě uvádí, že je nejnavštěvovanějším místem českého Internetu) – a tak bychom mohli pokračovat.

Honba za návštěvností u portálů vyúsťuje v to, že se stále intenzivněji koncentrují na poskytování služeb, jejichž finanční vytěžitelnost je – máme-li to označit ještě kulantními slovy – hodně malá: jedná se zejména o chatovací služby a free webhostingové služby. Reklama na těchto službách je velice těžko prodejná (u free webhostingu takřka neprodejná), a jejich přímý ekonomický význam je tak mizivý. V úvodu zmíněný Atlas šel ještě o krok dál, když přímo zřídil doménu Sex.atlas.cz, tedy vlastní pornografickou sekci na svých stránkách; na této doméně lze vidět kromě běžného porna i takové nechutnosti, jaké ukazuje náš obrázek (citlivější čtenáři nechť raději neklikají). Opět, nic osobního proti pornografii, ale stojí nepochybný pokles reputace celé firmy např. ve vztahu k inzerentům (velká většina významných inzerentů, včetně těch nejlukrativnějších, jako jsou např. finanční instituce, má ve svém kodexu přísně zakázáno se propagovat na čemkoli, co i jen zavání erotikou a pornografií) za zvýšení návštěvnosti? Pokud je tedy cílem jenom návštěvnost, je možné dosáhnout první příčky návštěvnosti „českého Internetu“, stačí si udělat na .cz doméně největší galerii pornografického materiálu na světě, dát ji zdarma s obsluhou ve více jazycích a všude zaindexovat, a během pár měsíců se v „návštěvnosti“ vzdálím všem místním gigantům. Je příznačné, že zatímco Atlas komentuje tiskovou zprávou téměř každé rozšíření svých služeb, zprávu anoncující spuštění Sex.atlas.cz nenalezneme – že by přece jenom trošku studu nad vlastním počinem, nicméně „co je doma, to se počítá“?

Myšlenka, že největší návštěvnost je automatickým a nezbytným předpokladem k docílení (podnikatelského, finančního) úspěchu na Internetu, je přitom už ve světě dávno opuštěna – ani na Yahoo!, který se svou návštěvností může opravdu chlubit, nenalezneme v letošních zprávách ani jedinou zmínku o jeho návštěvnosti, zato však hned několik zpráv o finančních výsledcích serveru. Stejně tak zmizely z prezentací internetových serverů před investory (a potenciálními investory) slajdy ukazující křivky „pageviews“ a „IP´s“, tedy hodnoty návštěvnosti, a jsou ukazovány tabulky zcela jiné: jaké server má či hodlá mít tržby a jaké zisky.

Velké, všeobecně zaměřené weby byly ze začátku téměř výlučně orientovány na internetovou reklamu; postupem času ale začalo být jasné, že reklama servery neuživí. Je určitě na místě otázka, zda to, co není dnes, nebude v budoucnu: tedy zda se v budoucnosti podstatně nezlepší poměry s reklamou a zda tedy nestojí i za cenu značných výdajů do vývoje, hardwaru a marketingu se nyní soustředit na návštěvnost s tím, že se to vrátí v budoucnu.

Obávám se, že tento názor správný není, a to z několika důvodů:

  • kdysi rychlý růst investic do internetové reklamy se zpomaluje, u nás i v zahraničí
  • výdaje internetových podnikatelů stále rostou: vyšší příjmy v budoucnu nemusí znamenat současně vyšší zisky
  • velikost reklamního prostoru roste rychleji než reklamní trh sám
  • ukazuje se, že reklamně využitelné jsou především specializované, profesní weby: zde reklamní trh a objem reklamy roste stále prudce, u všeobecně zaměřených webů stagnuje
U zavedených služeb se tedy dá říci, že buď budou na reklamě vydělávat teď, nebo asi už nikdy. Je potřeba zavrhnout názor, že Internet je nějak „nezralý“, a svádět na to své dosavadní podnikatelské neúspěchy (ztráty); v dohledné době Internet nebude nijak podstatně zralejší než nyní, nebude se měnit fundamentálně – jeho velká změna může přijít s vysokokapacitním Internetem zavedeným masově do domácnosti, ale to je – zejména pro naše země – hudba ještě dost vzdálené budoucnosti.

Znalí čtenáři mohou namítnout, že zde kážu vodu a piji víno; že i Computer Press usiluje o co nejvyšší návštěvnost (servery, jako je webhostingový Hyperlink nebo chatovací Xpoint, příprava portálu) a přitom argumentuji proti. Jenomže jádro našeho podnikání není v internetové reklamě, ale v e-businessu, jako jsou internetové obchody nebo cestovní ruch s využitím Internetu, takže „z našich návštěvníků děláme naše zákazníky“. Zatímco naše „vzorové“ Yahoo! je už hodně daleko (Yahoo! Shopping, Yahoo! Auctions, Yahoo! Travel atd.), české portály s tím teprve začínají (Centrum je nejdál, Seznam naopak nejvíce zaostává) a ostatní hojně navštěvované weby, zejména freemaily, o něčem podobném zatím evidentně nemají ani zdání. Speciálním případem je konglomerát webů pod hlavičkou iDnesu: udržování rozsáhlého původního zpravodajství i jeho rozvíjení stojí na domácí poměry nesnesitelně mnoho peněz (vlastní informace představitelů iDnesu o tom, že „jsou už ziskoví, ale investují“ kandiduje na vtip roku), které jsou z reklamy nenávratné. (Není známá čtenost jednotlivých článků v rubrikách iDnesu, ale můžeme si pomoci například Neviditelným Psem, který tuto statistiku kupodivu veřejně vede: v jeho „rubrikách“ nalezneme většinu článků se čteností pod 100 čtení, tj. s „teoretickým“ příjmem z reklamy 30-40 Kč, prakticky několika korunami – tedy pokrývajícím jen autorský honorář z pár procent). iDnes se tedy také snaží proměnit v jakýsi nový druh portálu s e-komerčními službami (cestování, nákupy), nicméně zdá se, že na opravdu významné příjmy z internetového podnikání, tedy příjmy e-businessové, jde iDnes – ostatně podobně jako portály – příliš drahou oklikou.

Témata článku: Internet, Sex, Změna dráhy, Velký zisk, Model S, Významný inzerent, Velký růst, Toplist, Free Press, Rozsáhlý audit, Travel, Komerční služba, Shopping, Ekonomický význam, Atlas

78 komentářů

Nejnovější komentáře

  • pakozdy 31. 8. 2001 12:03:49
    no myslim ze po tom prekvapeni prisiel cas zacat pisat clanky tak, aby...
  • JIří Hlavenka 28. 8. 2001 19:28:38

    Máte zcela pravdu a i já se vynasnažím, aby se už debata zde dále...

  • JIří Hlavenka 28. 8. 2001 19:22:05

    Máte pravdu, že jsme se dostali někam úplně jinam, než o čem byl...

Určitě si přečtěte

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

CCleaner obsahuje softwarovou havěť! Tvůrcům se do kódu dostali hackeři

** Masově oblíbený program pro softwarovou očistu Windows ovládli hackeři ** Narušení se podařilo zavčas odhalit, unikla jen data o počítačích uživatelů ** Je paradoxní, že CCleaner byl slabě zabezpečen, když jej letos koupil Avast

18.  9.  2017 | David Polesný | 45

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

Země se jenom o vlásek vyhnula věčnému zmrznutí

** Země po většinu doby své existence zmrzlá rozhodně nebyla ** Podle nového výzkumu tomu však unikla jen o vlásek ** Kdyby totiž byla jenom o 15 procent dále od Slunce, tak by prý kompletně celá zamrzla

Včera | Stanislav Mihulka | 9

Noční strana Venuše vydala další tajemství

Noční strana Venuše vydala další tajemství

18.  9.  2017 | Jiří Černý

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

Jak tankují bombardéry: Z létající benzinky šest kilometrů nad Českem

** Bombardéry tankují z létající benzinky Boeing KC-135 Stratotanker ** Tu americké letectvo pro doplňování paliva jiných letounů ve vzduchu využívá už více jak půlstoletí ** Tankování probíhá přes speciální výsuvné čerpací rameno na zádi

17.  9.  2017 | Natoaktual.cz


Aktuální číslo časopisu Computer

Vyplatí se ještě těžit kryptoměny?

Velký test studentských notebooků

Test pěti levných soundbarů

Nejlepší chytré hodinky